Jeep Renegade 4xe înglobează într-un pachet extrem de compact trecutul, prezentul și viitorul mărcii Jeep. Cu un sistem 4×4 complet electric și o gamă amplă de ambiții și funcționalități, noul Jeep Renegade 4xe este gata să dea gata orice fel de obstacol, însă nu oricum, ci cu zero emisii de CO2.
Platformă și concept
Jeep Renegade 4xe (a se citi „4 by e”) este un model cu însemnătate aparte, micuțul SUV american fiind primul, dar și cel mai mic model electrificat din gama Jeep. Un adevărat deschizător de drumuri, sau, dacă vreți, o prefață a celui mai disruptiv capitol din istoria Jeep. O istorie care va renunța la sistemele 4×4 cu legătură mecanică între punți în favoarea sistemelor 4×4 complet electrice, fără legătură mecanică între punți.
Acest switch spre electrificare se face cel mai bine remarcat la nivelul line-up-ului gamei Renegade, care oferă doar sisteme de tracțiune integrală 100% electrice. Sistemele de tracțiune integrală cu legătură mecanică între punți sunt în continuare prezente pe modele cu mai mult pedigree și mai multe pretenții, precum Wrangler, care oferă în continuare atât un sistem de tracțiune integrală electric (pe versiunea 4xe, testată de noi în toamnă – Test drive Jeep Wrangler 4xe – Eco-spartan), cât și un sistem de tracțiune integrală clasic, a la Jeep.
La cel ca oricare alt model electrificat din gama Jeep, și Jeep Renegade 4xe folosește drept fundație o platformă convențională, peste care se aștern componentele specifice unui sistem PHEV: baterii, motoare electrice, on-board charger și așa mai departe. În cazul de față, Jeep Renegade 4xe vine cu o baterie de 11,4 kW capacitate brută (9 kWh capacitate utilă), capabilă să ofere o autonomie WLTP de până la 44 km.
Bateria Li-Ion care funcționează la o tensiune de 400 V alimentează două motoare electrice: unul montat pe puntea din față, în vecinătatea motorului electric, care are rol de demaror și de generator de energie electrică; cel de-al doilea motor, montat pe puntea din spate, este adevăratul star al sistemului de propulsie PHEV 4xe, acesta oferind o putere maximă de 60 CP și un cuplu maxim de 250 Nm.
Puterea maximă a acestui compendiu de sisteme de propulsie atinge un maxim de 240 CP, mai mult decât suficienți pe orice fel de teren, mai accidentat sau mai puțin accidentat. După cum aminteam mai sus, Jeep Renegade 4xe vine cu un sistem 4×4 complet electric, puntea din spate fiind antrenată de motorul electric care dezvoltă 60 CP și 250 Nm, alimentat în regim Powerloop.
Ceea ce înseamnă că motorul electric din spate – și, implicit, sistemul de tracțiune integrală – va continua să funcționeze chiar și în momentele în care bateria este complet descărcată. Totul cu ajutorul celui de-al doilea motor electric, montat pe puntea din față, care poate îndeplini cu brio și funcția de generator, pentru a alimenta cu energie electrică motorul din spate. Care, apropo, poate dezvolta un vârf instantaneu de cuplu de până la 2500 Nm.
O cifră suficientă pentru a te scoate chiar și din cele mai mari încurcături. În cazul nostru, drumul acoperit cu gheață și zăpadă către cabana Ciucaș, pe care Jeep Renegade 4xe l-a parcurs aproape în întregime fără prea mari bătăi de cap. Într-adevăr, ar fi fost de mare ajutor niște AT-uri, care să sape prin calea de rulare, însă chiar și așa, micuțul Jeep s-a descurcat onorabil.
Habitaclu
Silueta boxy și robustă pe care Jeep Renegade 4xe o etalează cu mult aplomb și poftă de aventură contribuie din plin la senzația – în mare parte aparentă – de spațiu de la interiorul mezinului familiei Jeep. Stâlpii A subțiri, orientați la aproape 90 de grade, îți permit să cuprinzi cu privirea cam tot ceea ce se întâmplă de jur împrejurul mașinii.
Între noi fie vorba, nici n-ar fi greu să cuprinzi cu privirea tot ceea ce se află în vecinătatea mașinii, având în vedere că Jeep Renegade 4xe măsoară doar 4,2 metri în lungime. Lăsând gluma la o parte, am apreciat în mod special stilul boxy și vizibilitatea excelentă de la bordul noului Jeep Renegade 4xe, de mare ajutor fiind geamul suplimentar, de dimensiuni considerabile, care îți permite să efectuezi cu multă lejeritate orice manevră de parcare, indiferent de complexitatea sa.
În ceea ce privește spațiul de pe locurile din spate, vă spunem din start să nu vă așteptați la minuni. Mai ales dacă veți sta în spatele unui pasager de proporțiile mele (1,85 m și 110 kg), care are nevoie de (extrem de) mult spațiu pentru acomodarea membrelor inferioare.
Comportament dinamic (7,1 s 0-100 km/h, v max = 199 km/h)
Unde-s doi, puterea crește. Cam așa am putea rezuma sistemul de propulsie de la bordul noului Jeep Renegade 4xe, care aduce laolaltă două viziuni inginerești diametral opuse, ce dezvoltă un total de 240 CP, suficienți atât pentru depășirea unui areal larg de obstacole, cât și pentru reprize destul de alerte pentru un Jeep.
În realitate, mașina nu se va simți neapărat în apele ei în regim de abuz al pedalei de accelerație, mai ales că suspensia cu cursă amplă mai strâmbă din când în când din nas la adoptarea unui stil de condus mai tineresc. Pe de altă parte, am apreciat foarte mult comportamentul noului Jeep Renegade 4xe pe viraje, micuțul SUV cu gene de soldat american având un ruliu surprinzător de bine ținut în control, având în vedere apucăturile sale de off-roader veritabil
Consum – 7,5 l/100 km (25% oraș – 75% drum național)
Autonomia electrică de 44 km poate fi dobândită în sub două ore la o stație de încărcare în curent alternativ, mulțumită on-board charger-ului care permite bateriei să accepte până la 7,4 kW prin conectorul Type 2. Noi am reușit să parcurgem circa 28 de km – exclusiv în regim urban, la temperaturi de sub 5-6 grade Celsius – în regim complet electric până la epuizarea completă a bateriei. Ceea ce înseamnă că vă puteți parcurge itinerariile zilnice complet electric dacă reușiți să vă încadrați într-o navetă de sub 30 de km (în anotimpul rece).
Exploatarea unui Jeep Renegade 4xe, de fapt a oricărui plug-in hybrid de pe piață, capătă mult mai multă relevanță atunci când încărcarea bateriei se face peste noapte, la o priză casnică, care oferă un cost per kWh mult mai avantajos decât anumite stații publice din țară. Să dăm ca exemplu stația EV Connect din mall-ul bucureștean Afi Palace Cotroceni.
La o astfel de stație, care percepe 1,89 lei/kWh, o încărcare completă a bateriei unui Jeep Renegade 4xe vă va scoate din buzunar în jur de 16.1 RON. Dacă este să ne raportăm la autonomia electrică atinsă de noi, costul parcurgerii a 100 km în regim complet electric s-ar opri în dreptul sumei de 57,5 RON. Sumă care corespunde unui consum de benzină de 7,18 l/100 km. O valoare care pur și simplu nu mai face deloc relevantă exploatarea complet electrică a unui PHEV alimentat exclusiv de la stațiile publice de încărcare electrică.
Din păcate, veștile mai puțin bune continuă să se propage chiar și atunci când vorbim de latura convențională a noului Jeep Renegade 4xe. Din cauze care noi credem că țin de spațiul limitat rămas în urma montării bateriei de 11,4 kWh, cel mai mic SUV electrificat din gama Jeep oferă o autonomie similară, dacă nu chiar mai mică cu cea a unui vehicul electric.
La o simplă consultare a fișei tehnice am constatat cu stupoare că Jeep Renegade 4xe are un rezervor de combustibil de doar 36,5 litri. La ridicarea mașinii cu plinul făcut (atât cel de combustibil, cât și cel de curent), computerul de bord ne-a dat de înțeles că am fi putut parcurge doar 339 km până la epuizarea completă a celor două surse de stocare a energiei (50 km în mod electric + 289 km în mod convențional).
După fix 340 km parcurși, am ajuns la concluzia că Jeep Renegade 4xe s-a ținut de promisiune în ceea ce privește autonomia declarată. Doar că cifrele finale au arătat un pic diferit față de estimarea inițială. Din cei 340,1 km parcurși, nu mai puțin de 127,6 km au fost parcurși în regim complet electric, de restul de 212,5 km fiind responsabil motorul cu ardere internă pe benzină de 1,33 litri.
Pe de-o parte, cifrele scot în evidență unul dintre (multele) avantaje incontestabile ale unui sistem de propulsie PHEV, și anume, polivalența. După epuizarea bateriei și implicit a autonomiei electrice, un plug-in hybrid se poate comporta fără probleme ca un hybrid clasic, fără încărcare la priză. Pe când un hybrid clasic nu se va putea niciodată comporta ca un plug in hybrid. Concret, am reușit să parcurgem suplimentar peste 100 de km în regim complet electric după epuizarea bateriei sistemului PHEV, fără ca aceasta să fie conectată nici măcar o clipă la o priză de încărcare.
Pe de altă parte, reversul medaliei este dat de autonomia puțin spus modestă în cazul rulării convenționale. În cazul de față, am reușit să parcurgem doar 212,5 km până la aprinderea becului și dispariția autonomiei estimate de computerul de bord (ceea ce înseamnă că rulam cu ultimii 2-3-4 l de benzină din rezervor). La un calcul simplu, această cifră de autonomie ar corespunde unui consum mediu de combustibil de 17,2 l/100 km.
O cifră uriașă și – îndrăznim să spunem – imposibilă, având în vedere că nu am participat la curse de drag racing și nici nu am mers cu 200 km/h pe autostradă cu Jeep Renegade 4xe. Singura explicație rămasă este aceea că rezervorul de combustibil are chiar și mai puțini litri decât cei 36,5 litri declarați în fișa tehnică..
Având în vedere că după alimentarea cu 8-9 litri a rezervorului aproape gol computerul de bord ne afișa că avem aproape jumătate de rezervor plin de benzină, noi estimăm că Jeep Renegade 4xe are o capacitate de stocare a benzinei chiar mai mică decât cea din fișa tehnică (de sub 30 de litri, dacă nu chiar sub 25 de litri…). Pentru un automobil convențional, o autonomie de 340 de km este de-a dreptul inadmisibilă, din păcate.
Dacă cumva uitați să încărcați bateria, atunci Jeep Renegade 4xe se transformă instant dintr-un vehicul de aventură într-un EV de oraș, cu autonomie extrem de limitată, dacă este să ne raportăm la nevoile de mobilitate ale unui prezent mai disruptiv ca niciodată. Fiind vorba de un PHEV, este de la sine înțeles că cifrele de consum din fișa tehnică vor suna excelent.
În cazul lui Jeep Renegade 4xe, consumul oficial mixt – care ia în calcul rulajul pe ciclul WLTP cu bateria complet încărcată! – se oprește în dreptul valorii de 2,3 l/100 km. La finalul testului, care s-a întins pe durata a 423,4 km parcurși în regim de iarnă feroce, consumul s-a oprit în jurul valorii de 7,5 l/100 km (141,4 km parcurși în regim complet electric, 282 km parcurși în regim convențional).
După primii 100 km parcurși (107,5 km ca să fim 100% exacți), Jeep Renegade 4xe ne-a răsplătit cu un consum mediu de 8,1 l/100 km, în condițiile în care am parcurs 55,9 km în regim electric și restul de 51,6 km în regim convențional. Dacă este să facem un calcul simplu, ar rezulta că motorul cu ardere internă ar fi atins un consum de circa 15 l/100 km, având în vedere cei 8,1 l/100 km consumați într-un itinerariu parcurs 50% electric…
AUTO Pro a punctat noul Jeep Renegade 4xe la capitolele
- Silueta boxy și robustă oferă o vizbilitate excelentă de jur-împrejurul mașinii
- Butonul Start-Stop este extrem de intuitiv poziționat
- Spiritul Jeep se metamorfozează splendid într-un pachet extrem de compact
AUTO Pro a depunctat noul Jeep Renegade 4xe la capitolele
- Autonomia extrem de modestă, demnă de un EV
- Activarea modului de frânare regenerativă nu își face deloc simțită prezența în timpul fazelor de decelerare
- Butoanele pentru controlul sistemului audio sunt ascunse în spatele volanului, prezența lor fiind extrem de greu de intuit
Preț/dotări – 43.040 euro cu TVA (după aplicarea unui Tichet Rabla Plus)
Tendința de electrificare deplină a sistemelor de tracțiune integrală se remarcă cel mai bine la nivelul gamei Renegade. Astfel că, dacă vrei să optezi pentru un Renegade cu tracțiune integrală, vei fi nevoit să optezi pentru un model plug-in hybrid, modelele convenționale fiind disponibile exclusiv cu tracțiune față…
Prin urmare, Jeep își forțează într-un fel clienții cu poftă de aventură să facă o trecere – voită sau nevoită – la electrificare. O trecere care le va scoate acestora din buzunar minim 39.000 de euro (preț din care nu s-a scăzut Tichetul Rabla Plus în valoare de 5000 de euro). Ca să vă faceți o idee, cel mai ieftin Renegade convențional (cu tracțiune față), are un preț de pornire de puțin sub 20.000 de euro (19.972 euro).
Un Jeep Renegade 4xe Trailhawk, precum cel testat de noi, are un preț de pornire de 42.000 euro pe piața din România. Mașina testată de noi avea însă și un areal extins de opționale, unele dintre ele indisponibile în acest moment pentru clienții din România, cum ar fi farurile Full LED, indisponibile din cauza pandemiei și crizei semiconductorilor.
În afară de farurile Full LED, imposibil de adăugat pe o configurație de Jeep Renegade 4xe în momentul de față, mașina noastră de test mai venea și cu o suită întreagă de dotări care pot fi inserate fără probleme pe o configurație de Jeep Renegade 4xe.
Printre acestea amintim Pachetul Winter pentru Trailhawk (+541 de euro, include scaune față și volan încălzite, precum și sistem de degivrare a lamelor de ștergătoare), acoperiș amovibil din sticlă acționat electric (+1578 euro), sau, bineînțeles, cablul de încărcare Type 3, care merită cu prisosință toți cei 387 de euro percepuți de Jeep pentru această dotare mai mult decât esențială.
Toate aceste dotări opționale – în valoare totală de 7143 euro – duc prețul final al mașinii până la 49.143 euro cu TVA. Prețul mai poate fi îmblânzit pe alocuri de programul Rabla Plus, care oferă o reducere suplimentară de circa 6.100 euro, exemplarul testat de noi ajungând astfel la un preț final de 43.040 euro cu TVA.
Verdict
În metamorfozarea sa cea mai compactă cu putință, spiritul de aventurier specific modelelor Jeep rămâne mai intact ca niciodată, de data aceasta cu un ajutor de nădejde: propulsia electrică. Care te poate scoate din belele cu ajutorul de nădejde al cuplului motor disponibil în întregime încă de la 0 rpm.
Din păcate însă, autonomia mai mult decât modestă poate domoli pe alocuri pofta de aventură, Jeep Renegade 4xe fiind, iată, un automobil convențional cu autonomie de EV. Prețul ușor piperat contribuie de asemenea la o puternică nișare a noului Jeep Renegade 4xe, singurul Renegade cu tracțiune integrală din gama celui mai mic Jeep din istorie. Pentru moment…