AUTOpro
Test drive

Test drive Jeep Wrangler 4xe – Eco-spartan

În fatidicele clipe în care libertatea ne este pusă la grea încercare, Jeep Wrangler își păstrează nealterat spiritul de aventurier, de spartan, de deschizător de drumuri. Acum însă, cu un (nou) ajutor de nădejde: propulsia electrică, care, contrar credințelor populare, nu diluează absolut deloc spiritul de soldat universal pe care Wrangler continuă să îl manifeste cu (la fel de) multă îndârjire.

Jeep Wrangler 4xe scrie o nouă filă în fabuloasa istorie a celebrei mărci americane. Willys MB, strămoșul Jeep-urilor din ziua de azi, invada teatrele de operațiuni din întreaga lume acum fix 8 decenii. MB a făcut istorie pe front, acesta fiind produs atât de Willys, cât și de Ford, sub licență, pentru a acoperi cererea uriașă din timpul războiului. În total, au fost produse peste 600.000 de MB-uri, acesta fiind de altfel și modelul care a stat la baza lui Jeep CJ-2A (CJ – Civilian Jeep), primul vehicul 4×4 în producție de serie din lume.

80 de ani mai târziu, iată că Jeep Wrangler, urmașul de drept al legendarului Willys MB, duce mai departe o poveste de succes recunoscută pe toate meridianele Globului. O epopee fabuloasă, ce continuă acum cu următorul capitol – electrificarea. Care nu iartă pe nimeni, nici măcar pe un icon precum Jeep Wrangler, care poate străbate acum munți, văi, râuri și poteci nebătătorite în completă serenitate și cu zero impact asupra mediului înconjurător.

Sub numele de botez 4xe, cel mai eco Wrangler din istorie ascunde două motoare electrice și o baterie de 17 kWh, cu 96 celule, care funcționează la o tensiune maximă de 400 V și care este protejată de o structură de rezistență din Aluminiu. Bateria este montată sub bancheta din spate, ce a fost redesenată și reproiectată pentru a permite accesul facil la pachetul de baterii în cazul unor operații de mentenanță.

Primul motor electric, montat în fața motorului termic, are o putere de 44 CP și un cuplu maxim de 53 Nm și înlocuiește clasicul alternator, fiind conectat la arborele cotit al motorului cu ardere internă prin intermediul unei curele. Strânsa legătură a celor două subansambluri permite atât pornirea lină și fără vibrații a motorului convențional, cât și încărcarea bateriei, atunci când motorul electric operează în regim de generator.

Cel de-al doilea motor electric, care dezvoltă 134 CP și 235 Nm, situat în apropierea transmisiei, înlocuiește vechiul convertizor de cuplu al cutiei automate. Animat de două ambreiaje, motorul electric are suficient zvâc pentru a propulsa de unul singur off-roader-ul American, sau, în caz de forță majoră, acesta poate funcționa cot la cot cu motorul termic, în funcție de starea de încărcare a bateriei și modul de conducere ales.

Duo-ul motor termic – motor electric se laudă cu o putere maximă de 375 CP și un cuplu maxim de 637 Nm. Motorul termic este o unitate de 2 litri, supraalimentată, cu 4 cilindri în linie, care dezvoltă 272 CP la 5250 rpm, respectiv 400 Nm la 3000 rpm. Jeep spune că, în această configurație, Wrangler 4xe este capabil să atingă 100 km/h în doar 6,4 secunde. La un consum mediu, în prima sută de km, de doar 3,5 l/100 km, conform ciclului WLTP.

Șoferul are la dispoziție 3 moduri de funcționare ale sistemului hibrid, care pot fi comandate prin intermediul selectorului E Selec. În stânga volanului se regăsesc 3 butoane, prin intermediul cărora șoferul poate comuta între modurile : Hybrid – în care motorul electric funcționează în tandem cu motorul termic pentru a oferi eficiență maximă, sistemul folosind mai întâi energia din baterie, pornind motorul termic doar când bateria se descarcă sub pragul minim; Electric, în care vehiculul rulează exclusiv electric; eSave, mod în care rulează preponderent motorul termic pentru a păstra autonomia electrică pentru zonele rezidențiale unde este interzisă rularea non electrică.

Trecerea la un regim de viață eco nu a diluat deloc spiritul de off-roader veritabil pe care Wrangler și alte modele Jeep îl manifestă de vreo 8 decenii încoace. Wrangler 4xe este capabil, la fel ca orice Wrangler Trail Rated, să treacă prin vaduri de apă cu o adâncime maximă de 76 cm. Numai că acum poate face asta complet silențios… Timp de 44 km mai exact, conform ciclului WLTP. În regim urban însă, autonomia ajunge chiar până la 53 km, o cifră de-a dreptul respectabilă.

În cadrul testului nostru, am reușit să parcurgem 42 km până la epuizarea completă a bateriei, după un parcurs exclusiv în mediul urban. De altfel, la ridicarea mașinii de la prietenii noștri de la Auto Italia, computerul de bord ne indica o autonomie teoretică de 43 km cu bateria încărcată complet. O estimare extrem de realistă și foarte aproape de adevăr.

O valoare mai mult decât suficientă pentru naveta de zi cu zi, mai ales dacă vă lăsați la încărcat Jeep-ul peste noapte, timp în care bateria se poate încărca complet. În plus, capacitatea de încărcare de 7,7 kW vă permite să apelați chiar și la punctele de încărcare publice în curent alternativ, care vă pot încărca bateria în puțin peste 2 ore.

În cadrul testului nostru, întins pe parcursul a nu mai puțin de 522 km, eco-spartanul Wrangler 4xe ne-a răsplătit cu un consum mediu de combustibil de 10,1 l/100 km. Ca să vă faceți o idee cu privire la eficiența sistemului hibrid, 101 km din totalul de 522 km au fost parcurși în regim exclusiv electric.  Având în vedere că bateria ne-a pus la dispoziție doar 42 km de parcurs în regim clasic PHEV, restul de 60 km scot în evidență eficiența sistemului hibrid, care reușește excelent să țină în frâu consumul de combustibil.

Care, apropo, îți dă un pic mintea peste cap. Întrucât, chiar dacă rulezi în modul complet electric, cu bateria 100% încărcată, computerul de bord tot îți afișează un consum în l/100 km. Probabil un consum echivalent … Oricum, irelevant. Ceea ce contează cu adevărat este faptul că modurile de conducere menționate anterior – în special cel electric – pot fi folosite chiar și în treapta de reducție 4Lo.

În alte cuvinte, Wrangler 4xe poate rula complet electric în cea mai agresivă setare pentru off-road. Ceea ce înseamnă că șoferul va avea la dispoziție întreg cuplul motorului electric de la 0 rpm, lucru deosebit de util mai ales la escaladarea obstacolelor dificile, alunecoase și înșelătoare, care pot fi mult mai ușor depășite cu un ajutor de nădejde precum propulsia electrică.

În cadrul testului nostru, am omis să comutăm modul e-Save, care păstrează o rezervă de autonomie pentru o folosire ulterioară, astfel încât am fost nevoiți să escaladăm munții de noroaie de pe circuitul de motocross din Zărnești cu ajutorul motorului termic. Care nu a avut absolut nimic de obiectat atunci când ne-am aventurat prin înșelătoarele tranșee de noroaie și abruptele rampe, prin care Wrangler 4xe a trecut ca peștele în apă. Cu modul 4Lo comutat, soldatul universal Jeep s-a simțit ca peștele în apă, oferindu-ne o senzație de libertate și invincibilitate greu de descris în cuvinte.

Chiar dacă nu am avut la test versiunea Rubicon, cu raport de demultiplicare de 77,2 : 1, nu putem spune că ne-am făcut vreo secundă de rușine cu Wrangler 4xe, nici măcar când ne-am aventurat prin tumultul unei ape curgătoare… Mașina testată de noi era un Jeep Wrangler 4xe ediție limitată 80th Anniversary, care sărbătorește cei 80 de ani de invincibilitate ai mărcii Jeep. Din loc în loc, răsar discret câteva elemente răzlețe care ne amintesc că avem de-a face cu un model aniversar. Care vine cu un preț de listă pe măsură: de fix 70.000 de euro.

Mașina testată de noi, care venea la pachet și cu opționale în valoare de 3100 de euro, precum pachetul Safety (+ 1000 euro, include pilot automat adaptiv cu funcție Stop & Go) sau cameră off-road (+ 666 euro), ajungea la un preț final de 73.172 euro, cu TVA. Preț care nu mai poate fi îndulcit, din păcate, cu un tichet Rabla Plus pentru automobile PHEV, din pricina emisiilor care trec de 49 g CO2/km. Însă ce mai contează prețul când ai în față o legendă vie, un spartan veritabil, care zdrobește tot ce îi stă în cale de 8 decenii încoace.

Articole similare

Mașina Anului 2021 în România

Gabi Gogiu

Test drive Renault Captur E-Tech RS Line – Redefinirea esențialului

Filip Sîrbu

Test drive Volvo C40 Recharge – Rebelul nordic

Filip Sîrbu

Leave a Comment