Europa a devenit principala țintă de export pentru producătorii de automobile din China. Chiar dacă alte exporturi din această țară se clatină ușor în ultima vreme, constructorii de mașini, în special electrice, înregistrează creșteri mari ale vânzărilor pe piețele internaționale.
În acest fel s-a ajuns aproape de un adevărat război comercial între Europa și China. Recent, președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunţat inițierea unei anchete privind subvenţiile acordate de statul chinez pentru vehiculele electrice.
Ce spune președintele Comisiei Europene vizavi de prețurile mici ale electricelor din China
Dincolo de scopul principal, investigația urmărește să apere industria auto europeană împotriva „preţurilor scăzute în mod artificial”. Acest lucru ar putea duce la impunerea unor taxe vamale suplimentare la mașinile electrice importate din China.
„Mașinile electrice produse în China sunt menținute artificial la prețuri mici și denaturează piața europeană, prin subvenții uriașe acordate de statul chinez”, spunea Ursula von der Leyen. Iar aceasta nu este singura problemă. Producătorii de fotovoltaice din Europa avertizează la rândul lor că au ajuns în pragul falimentului din cauza excesului de importuri ieftine din China.
Președintele Comisiei Europene a continuat: „Pieţele globale sunt acum inundate de maşini electrice chinezeşti ieftine ale căror preţuri sunt scăzute în mod artificial prin subvenţii guvernamentale masive”. „Europa este deschisă concurenţei, nu unei nivelări în jos, și de aceea trebuie să ne apărăm împotriva practicilor neloiale. Dar, în egală măsură, este vital să menţinem deschise liniile de comunicare şi de dialog cu China deoarece există şi subiecte în care putem şi trebuie să cooperăm. Reducerea riscurilor, nu decuplarea, aceasta va fi abordarea mea cu conducerea chineză la summit-ul UE-China din acest an”, a mai precizat Von de Leyen.
Referitor la această problemă, am solicitat un punct de vedere expertului Dan Vardie, Fondatorul Juriului European AUTOBEST, care ne-a declarat următoarele:
Comisia Europeană a decis o investigație asupra producătorilor chinezi de automobile legată de faptul probabil că acești producători au primit subvenții pentru producție de la statul chinez. În plus, comercializarea mașinilor europene în China se lovește de o serie de măsuri protecționiste pe care producătorii europeni au cerut Comisei să le introducă în Europa pe bază de reciprocitate. Calculele arată că o mașină electrică compactă fabricată în China are un preț de cost cu cel puțin 10.000 de euro mai mic decât un automobil similar fabricat în Europa. Este o cifră pe care AUTOpro a dezvăluit-o cu ceva timp în urmă. Acum noi calcule au demonstrat că avantajul de preț este de aproximativ 20%, adică un EV fabricat în China este cu 20% mai ieftin decât un EV absolut similar produs în Europa. Investigația Comisiei încearcă să determine dacă acest avantaj competitiv este real sau ajutat de subvenții de stat. Este o derulare nouă în activitatea Comisiei, fiind pentru prima dată când se autosesizează direct și nu la cerea unui guvern membru sau al unei industrii”.
DAN VARDIE, Fondatorul Juriului European AUTOBEST
Miza uriaşă a războiului cu China pe maşinile electrice
Jurnaliștii de la Politico sunt de părere că miza acestui război comercial este uriaşă. Datorită unor investiţii masive, China a ajuns să domine piaţa bateriilor pentru mașinile electrice. Se estimează că, doar în 2023, vânzările de vehicule cu emisii zero la nivel mondial vor crește cu aproape o treime. Acestea ar urma să atingă pragul de 14 milioane de unități, iar valoarea totală va fi de 560 de miliarde de dolari. Fără o concurență loială, industria din UE va ieşi în pierdere.
În același timp, Politico a relatat încă din luna iunie că Franţa a pus presiune pe Bruxelles pentru a avertiza Beijingul cu un război comercial. „Salut decizia privind ancheta. Dacă aceste subvenții nu respectă regulile Organizației Mondiale a Comerțului, Europa trebuie să poată riposta”, a reacţionat ministrul francez al Economiei Bruno Le Maire.
La rândul său, ministrul german al Economiei, Robert Habeck, a salutat această decizie. „Este vorba de concurență neloială. Nu este vorba de a ține mașini de înaltă performanță și low-cost în afara pieței europene, ci de a vedea dacă există subvenții ascunse, directe sau indirecte, care creează un avantaj competitiv neloial”, a precizat acesta.
O decizie controversată care-i poate lovi pe producătorii germani
Constructorii europeni sunt, însă, îngrijoraţi, mai ales cei germani, care sunt cei mai expuși la piață chineză. În plus, există riscul unor represalii. Beijingul nu a comentat încă, dar istoria lasă de înţeles că va reacționa cât de curând.
Ancheta anunţată de Ursula von der Leyen este, totuşi, o decizie controversată. Asta, deoarece constructorii germani sunt cei mai expuşi pe piața auto din China. Până de curând, Volkswagen vindea cele mai multe maşini pe piața chineză, în timp ce BMW și Mercedes-Benz dominau segmentul premium. Asta înseamnă că, dacă Beijingul va contraataca, producătorii germani vor fi cei mai afectați.
De asemenea, cota mașinilor franceze pe piața chineză a scăzut la 0,4% până în august, în timp ce producătorii germani au o cotă de 17%. „Ar trebui să fie clar că producătorii francezi, care au solicitat ancheta, nu vizează doar Beijingul, ci și pe concurenții lor germani. Vom suferi represalii. Mă tem că Bruxelles-ul este pregătit să riște un război comercial cu China într-o zonă foarte periculoasă”, a declarat un reprezentant al unui mare producător german care a dorit să-și păstreze anonimatul.
Nu este clar deocamdată nici dacă producătorii chinezi inundă piața cu mașini ieftine. „De fapt, cel mai probabil, ei vând în profit aici, la prețuri mult mai mari decât cele în China, luând în considerare tarifele și costurile de transport”, a explicat Matthias Schmidt, analist auto independent.
S-ar putea stabili anumite taxe suplimentare de import
În timp ce strategia verde a Chinei a fost dezvoltată cu sprijin masiv din partea statului, producătorii din această țară și-au concentrat atenția mai degrabă asupra segmentului premium, nu pe reducerea costurilor pentru segmentul de masă. „Volkswagen efectiv a scăzut prețurile pe piața din China, unde modelul ID.3 este vândut cu mult sub prețul la care este comercializat versiunea europeană, să nu uităm acest lucru”, a mai spus Schmidt.
În cele din urmă, Comisia Europeană trebuie să demonstreze că statul chinez subvenționează companiile care exportă vehicule electrice în UE și că acest lucru provoacă prejudicii industriei europene. Nu va fi uşor de găsit suficiente dovezi pentru a construi un caz, potrivit unui avocat.
La final se poate ajunge la stabilirea unor taxe suplimentare de import. „Ar putea funcționa, dar acest lucru trebuie făcut în paralel cu o politică industrială activă pentru a garanta că industria UE își dezvoltă rapid competitivitatea”, a explicat Simone Tagliapietra, expert la „think tank”-ul Bruegel.