AUTOpro
Generale Green car Stiri

ANALIZĂ: Vânzările de automobile electrice în Europa au crescut în 2023, dar preţurile acestora rămân ridicate

Vânzările de maşini electrice (BEV) la nivel european au crescut în decursul anului trecut cu 28% față de 2022 şi cu mai mult de o treime doar în Uniunea Europeană.

Creșterea a fost mai lentă decât adoptarea rapidă a BEV-urilor, determinată fiind de introducerea unor standarde mai stricte de CO2 în 2020 și 2021. Cu toate acestea, constructorii nu au reuşit să livreze pe piaţă modele cu emisii zero accesibile și pierd teren în fața rivalilor chinezi, se arată într-o analiză realizată de Transport&Environment (T&E).

Cota vehiculelor electrice în Europa a crescut la 14,6% în decursul anului 2023

electrice

Raportul de specialitate arată că vânzările de BEV-uri în UE se ridică în momentul de față la nivelul de 1,5 milioane de unităţi. În consecință, cota de piaţă a acestui segment s-a majorat la 14,6% în 2023 faţă de 12,1%, în anul anterior.

În ceea ce priveşte vânzările de maşini pur electrice, pentru unii producători acestea au stagnat (cazul grupurilor Stellantis și Volkswagen) sau chiar au scăzut (Renault, Ford, JLR). La nivel global, Europa se află în urma Chinei, unde vânzările de BEV-uri sunt mai mari. Astfel, acestea au reprezentat 24,7% din totalul vânzărilor de automobile din această țară în 2023 față de 21,3% în 2022.

„Stagnarea obiectivelor privind emisiile de CO2 ale automobilelor până în 2025 le-a permis constructorilor de automobile să limiteze oferta de BEV-uri şi nu au reuşit să livreze în UE modele de bază accesibile de volum. Din 2018, producătorii au lansat doar 40 de BEV-uri mici de segment A şi B față de 66 de BEV-uri de segmente D şi E.

Astăzi, impactul este evident în ceea ce priveşte divergenţa cotei de piaţă a automobilelor compacte din segmentele B şi D mari între pieţele BEV şi ICE (n.n. – Internal Combustion Engines). Segmentul compact B a reprezentat 37% din totalul vânzărilor în 2023. Cu toate acestea, în cazul BEV-urilor, acesta deţine mai puţin de jumătate din această cotă de piaţă (17%)”, se menționează în analiza realizată de specialiștii de la T&E.

Prețul mediu al mașinilor electrice a scăzut în China cu peste 50% după anul 2015

Pe de altă parte, constructorii auto s-au concentrat pe vânzarea de maşini pur electrice mai mari din segmentul premium D. Acestea deţin o cotă de piaţă mai mult decât dublă (28%) comparativ cu cele din segmentul D ICE (13%). Prin prioritizarea noilor modele BEV în dimensiunile premium D și E, constructorii auto încetinesc piața de masă a BEV pentru a-și maximiza profiturile pe termen scurt.

Orientarea disproporționată a constructorilor de automobile către modele mai mari și mai premium a dus la prețuri ridicate pentru BEV-uri în Europa. Astfel, În timp ce prețul mediu al BEV-urilor a scăzut în China cu peste 50% din 2015, datorită, în parte, unei mai mari concentrări pe vehiculele electrice de masă accesibile și integrării lanțului de aprovizionare, prețul mediu european al BEV-urilor a crescut cu 18.000 euro. Acest lucru ilustrează modul în care diferite strategii ale constructorilor de automobile pot duce la rezultate foarte diferite pentru consumatori.

În China există 75 de BEV-uri care costă sub 20.000 euro, în timp ce în Europa este numai unul. Prețul mediu în Europa rămâne ridicat chiar și în segmentele compacte: 34.000 euro (segmentul A), 37.200 euro (B) și 48.200 euro (C). Aceste prețuri ridicate înseamnă că modelele elctrice nu sunt competitive din punct de vedere al costurilor pentru consumatorii europeni deoarece există multe modele diesel disponibile la prețuri mai mici de 20.000 euro.

„Concentrarea constructorilor europeni de automobile pe SUV-uri (54% dintre BEV-urile lansate începând cu 2018) a avut, de asemenea, un impact asupra accesibilității. Asta pentru că aceste vehicule au un preț semnificativ mai mare în comparație cu modelele non-SUV din segmentele compacte B (+ 6.100 euro) și C (+12.100 euro).

Au existat unele semnale din partea producătorilor europeni. Aceștia au anunțat că în perioada 2024-2027 vor apărea modele compacte electrice mai ieftine, precum Renault 5 și Volkswagen ID.2. Se preconizează că mai puțin de 50.000 de mașini accesibile vor fi produse pentru Europa în 2024, ceea ce este puțin probabil să satisfacă cererea. Acest lucru lasă piața europeană compactă, de masă, larg deschisă pentru concurența chineză”, se mai arată în analiza T&E.

Sursa: Transport&Environment

Articole similare

Primele unități Tesla Semi au fost livrate către PepsiCo

Darius Pana

Renault va produce viitorul Twingo Electric în Slovenia. Debutul, în 2026

Mihai Morcovescu

Noul Peugeot 2008 a debutat pe piața românească