AUTOpro
AUTO pro Exclusiv Generale Interviuri Stiri

Interviu în exclusivitate cu Laurens van den Acker, Chief Designer Officer Renault: „Geneva a fost dintotdeauna cel mai bun salon auto” (VIDEO)

Laurens van den Acker

Renault a fost unul dintre cei opt producători de automobile care au participat la ediția din acest an a Salonului Auto de la Geneva (GIMS), prima după o pauză de patru ani.

Dan Vardie, Geneva (Elveția)

La standul constructorului din Hexagon din incinta Centrului Expozițional „Palexpo” au fost expuse mai multe modele, între care cele mai noi SUV-uri, precum și un nou model pur electric.

Ce premiere a adus Renault la Salonul Auto de la Geneva

Renault

Cu ocazia Salonului Auto de la Geneva, producătorul a lansat oficial noul Renault 5 E-Tech Electric. Acesta este inspirat de designul modelului original R5, care a debutat în 1972. Noul model este un mix de mobilitate electrică accesibilă și design atractiv, care combină detalii retro cu influențe moderne.

Renault 5 electric este primul autovehicul proiectat în întregime pe baza AmpR Small. Este vorba despre noua platformă Ampere dedicată vehiculelor electrice de segment B. În funcție de versiune, mașina poate fi comandată cu o baterie de 40 kWh sau cu una de 52 kWh. Prima asigură o autonomie de până la 400 de kilometri în regim WLTP. Clienții vor avea la dispoziție trei variante de putere: 90, 120 și 150 CP.

Deși noul Renault 5 a fost vedeta incontestabilă la standul Renault, vizitatorii au putut admira și cele mai noi SUV-uri ale francezilor. Între acestea s-au numărat Rafale, un nou SUV coupe bazat pe Austral, și Espace, care este versiunea cu 7 locuri a aceluiași SUV. Comparativ cu acesta, Espace este mai lung pentru a putea găzdui un al treilea rând de scaune. De asemenea, Geneva a fost locul unde Renault a adus și noul Scenic, care acum este un SUV pur electric, care promite o autonomie de până la 625 km în regim WLTP și un un interior spațios și confortabil.

Laurens van den Acker: „Renault 5 Electric este un automobil care ne proiectează în viitor”

Laurens van den Acker

Prezent la GIMS 2024, Dan Vardie, fondatorul și președintele Juriului AUTOBEST, a realizat un interviu în exclusivitate pentru România cu Laurens van den Acker, Chief Designer Officer al Grupului Renault. Acesta a vorbit despre premierele pe care constructorul francez le-a prezentat la Geneva, precum și despre planurile de viitor ale companiei.

Salonul de la Geneva a oferit câteva surprize plăcute, iar una dintre acestea a fost noul Renault 5 E-Tech Electric, urmașul cu emisii zero al legendarului model lansat pentru prima dată în urmă cu peste 50 de ani. „Renault 5 E-Tech Electric este un automobil foarte important pentru noi. Obiectivul nostru este acela de a face din acesta cel mai popular vehicul cu emisii zero pe piața europeană și sperăm că va fi o carte bună de jucat.

Noul Renault 5 nu este doar un automobil care să-i mulțumească pe nostalgici, ci este un automobil care ne proiectează în viitor. Și acesta este, evident, un lucru foarte dificil de realizat atunci când vine vorba de astfel de vehicule. Până acum, semnalele pe care le-am primit sunt pozitive și acest lucru nu poate decât să ne bucure pentru că oamenii văd genealogia, ADN-ul modelului original, care este combinat cu un design retro cu nuanțe moderne și cu o soluție de mobilitate electrică”, a spus van den Acker.

Potrivit acestuia, designul lui R5 a fost realizat într-o perioadă foarte scurtă de timp, ceea ce, în opinia oficialului Renault, a fost cea mai ușoară parte. „În mod normal, este greu să găsești limbajul de design potrivit care să facă mașina să arate foarte bine. În cazul lui Renault 5, lucrurile au stat altfel. În mod normal, când proiectăm o mașină, începem cu pachetul arhitectural, constrângerile, iar apoi dezvoltăm designul. De data aceasta, lucrurile au stat invers.

Estetic vorbind, versiunea de serie este extrem de apropiată de concept, iar acest lucru se datorează experienței echipei conduse de Gilles (n.n. – Le Borgne, vicepreședinte executiv inginerie), care au încălcat toate regulile pentru ca acest lucru să fie posibil. Dacă le-aș fi spus celor din echipa de program sau cea de management că vreau o mașină de 3,92 de metri lungime complet electrică și care să ofere la interior conectivitate Google și alte tehnologii, probabil că m-ar fi dat afară din birou. Unde mai pui că mașina ar trebui să coste 25.000 de euro… Și, totuși, iată-ne aici”, a povestit șeful de design al mărcii franceze.

Laurens van den Acker: „Designul nu poate acoperi decalajul de preț”

Părerea generală este că designul retro-futuristic al noului R5 este excelent, iar felul în care arată această mașină a stârnit admirația tuturor. Firesc, van den Ackert a fost întrebat dacă acest mix între designul retro și cel futurist ar putea diferenția Renault de restul mărcilor. „Eu spun că un design nu îl exclude pe celălalt.

Aspectul exterior este și astăzi motivul principal pentru care sunt cumpărate mașinile noastre și eu spun că așa ar și trebui să fie. Însă, știm cu toții că designul nu este suficient pentru ca o mașină să fie cumpărată. Poate la fel de importantă este brandul, tehnologia, calitatea, loialitatea, prețul și toate celelalte. Deci, cred că într-o anumită măsură designul este încă protejat.

Însă, dacă faci astăzi o mașină cu un design atrăgător, dar prețul este prea mare, designul nu poate acoperi decalajul. Spre exemplu, mă gândesc la Megane E-Tech. Acesta are un design foarte frumos, însă dacă avem un concurent care lansează o mașină cu 10.000 de euro mai ieftină, atunci nu cred că designul o să mai poată acoperi acest decalaj de preț.

Nu știu, poate vă seduce și, astfel, vă poate face să plătiți cu 1.000 sau cu 2.000 de euro mai mult. Însă, odată ce ați trecut de prima atracție trebuie să construiți o relație cu mașina respectivă. Iar acesta este locul unde intervin tehnologia, conectivitatea, șimodul în care interacționezi cu mașina”, spune van den Ackert.

Mașinile dispun de sisteme de operare la fel de performante la smartphone-urile

În același timp, acesta spune că cel mai bun lucru este să existe o combinație foarte echilibrată între design, calitate, performanțe și preț. „Este loc pentru toată lumea, dar este clar că mașinile sunt în momentul de față prea scumpe. Eu spun că asta ar trebui să schimbăm pentru că până la urmă clienții sunt foarte exigenți, iar noi încercăm să facem ceva în această direcție cu Dacia Spring, însă nu am ajuns acolo unde ne-am propus. Trebuie să ajungem mai muncim.

Potrivit șefului de design al grupului francez, este la fel ca relația pe care o avem cu telefoanele noastre mobile. „Te bazezi pe el să te țină bateria, trebuie să fie precis, trebuie să fie foarte rapid și simplu în utilizare. Eu cred că și mașinile trebuie să respecte aceeași rețetă și se fac eforturi pentru ca ele să recupereze acest univers al conectivității. Pentru că , atunci când au apărut ecranele în automobile, oamenii spuneau, «ok, dar nu este la fel de rapid ca smasrtphone-ul meu».

Acum, sistemele de operare sunt la fel de rapidie și la fel de performante ca cele ale unui smartphone și oferă experiențe unice în utilizare. Pentru mine este evident faptul că un automobil nu mai este doar un simplu obiect care te ajută să ajungi din punctul A în punctul B, ci devine treptat o parte din viața noastră, un partener alături de care îți petreci timpul. Și cred că este o evoluție normală, iar asta este tot parte din revoluție.Și mai cred că aceasta este rețeta de succes pentru viitor”, a mai adăugat Laurens van den Acker.

„Jurnaliștii români sunt cel mai greu de convins”

Oficialul de la Renault spune că de la o generație la alta de modele marca franceză încearcă să devină mai bună din punct de vedere calitativ, mai prețioasă, mai interesantă și mai importantă pentru clienți. „Până acum, totul merge așa cum ne-am propus. Noua Duster reprezintă cu adevărat un semn al tuturor lucrurilor bune care vor veni, iar noul design este un mare avantaj.

Nu sunt foarte obiectiv, dar cred că noua identitate a mărcii Dacia, noile modele, inclusiv noul Spring și viitorul Bigster, și, nu în ultimul rând, prototpiul Sandrider pentru Dakar 2025 fac ca Dacia să devină o marcă matură din multe puncte de vedere. Glumesc adeseori cu Dan (n.n. – Dan Vardie, președintele juriului AUTOBEST) spunând că am reușit să-i facem pe jurnaliștii români fericiți ceea ce este mare lucru pentru că ei sunt cei mai greu de convins”, a continuat Laurens van den Acker.

Referitor la situația în care a ajuns salonul de la Geneva în 2024, cu doar opt producători prezenți, oficialul Renault a spus că evenimente precum acesta reprezintă excelente ocazii pentru constructori de a-și prezenta cele mai noi creații. „A fost un salon bun atât pentru constructori, cât și pentru designeri. Din punctul meu de vedere, Geneva a fost dintotdeauna cel mai bun salon auto așa că este puțin trist să vezi unde a ajuns astăzi. Este puțin ciudat, dar eu sper că producătorii auto se vor întoarce într-o bună zi aici pentru că nu există realmente nici un motiv pentru care să nu participe.

Chiar și în condițiile pieței actuale, așa cum este ea, nu văd ce ai putea avea de câștigat dacă nu ai participa. Practic, cei care au ales să nu vină la Geneva au ratat o bună ocazie de a-și prezenta unul-două automobile sau chiar mai multe. Noi, constructorii, avem nevoie de astfel de evenimente pentru a ne promova noile produse. Ce-i drept, show-ul ar putea fi îmbunătățit astfel încât să fie mai relevant mai ales pentru generațiile mai tinere.

Poate ar trebui să aibă mult mai multe activități legate de mașini sau chiar jocuri pentru a-l face cu adevărat un spectacol interesant. Dacă tot suntem în era digitală, de ce nu am putea avea un salon întreg dedicat realității virtuale sau jocurilor video, care ar atrage, sunt sigur, un public diferit. Cu puțină inspirație și creativitate salonul de la Geneva ar putea fi reinventat.

Articole similare

Audi prezintă noul Q7 facelift: faruri LED laser personalizabile și până la 507 CP

Mihai Morcovescu

Noua generație Audi A4 din 2023 va păstra motorizările diesel și benzină

Florin Amariei