Gilles Vidal, cel mai nou membru în DESIGNBEST 2024 Hall of Fame, ne-a acordat un interviu în exclusivitate. Este mai degrabă o prezentare a designului celui mai nou EV Renault, model de serie care a păstrat cea mai mare parte a trăsăturilor conceptului Renault 5 E-Tech.
Gilles Vidal: Așa cum știti, Renault a prezentat deja conceptul R5 E-Tech Electric, care a fost foarte bine primit, așa că provocarea a fost să păstrăm cât mai mult din acel prototip și la mașina de serie. Am început prin a ajusta proporțiile, prin a crea acele proporții perfecte. Jumătate dintr-un design reușit se referă la proporții. La un EV este relativ ușor să obții proporțiile ideale, platformele tehnice ale unei astfel de mașini îți permit să lucrezi mult pe proporții…
Apoi, am vrut să conectăm noul R5 cu un model iconic din istoria Renault. Dar nu numai cu unul, nu doar cu Renault 5 din 1972, dar ne-am inspirat și din versiunea Super 5 și din cea Turbo a aceluiași model iconic. Practic am încercat să creăm un mix al amintirilor, a tot ce își amintesc oamenii despre ceea ce a însemnat Renault 5. Așadar, acești „umeri” lați sunt o reinterpretare a versiunii 5 Turbo. Totodată, linia roșie ce înconjoară plafonul a fost o idee pe care am preluat-o de la varianta Turbo, în timp ce designul farurilor este adaptat de la Renault 5.
Vorbim totuși despre un design modern. Am vrut să evităm un design vintage, ceva ce au făcut unii dintre competitorii noștri și care funcționează bine la ei. Dar nu și la noi, noi am creat o mașină futuristă. Am realizat un design modern, care este reușit pentru ceea ce este mașina. (…) Am vrut să obținem o mașină care să fie atractivă pentru diferite generații.
Dan Vardie: Spune-ne câte ceva și despre aerodinamică. Din ce am înțeles aerodinamica reprezintă un factor cheie pe partea de design la Renault R5.
Gilles Vidal: Da, am lucrat „ca nebunii” pe partea de aerodinamică, spre a obține o eficiență mai înaltă, o autonomie mai mare. Avem un spoiler extrem de bine definit și studiat deasupra lunetei, dar chiar și la blocurile optice spate am lucrat intens pentru o aerodinamică bună. Sunt linii atât verticale, cât și orizontale care „taie” în mod corespunzător aerul. Așadar, puțin câte puțin, inclusiv la jante – apropo, jantele au păstrat exact designul conceptului R5, deci și la jante am vrut să avem o aerodinamică cât mai bine studiată. Practic, cu aerodinamica acelui spoiler am câștigat 8 km de autonomie, 6 km de la stopurile spate și încă 8 km de autonomie de la jante. Așadar, cu mici ajustări, dar atent studiate, care nici nu strică designul, se poate obține o aerodinamică eficientă.
Dan Vardie: Dacă trecem la partea față, aș vrea să aflu „povestea” acelui indicator al gradului de încărcare a bateriei, cel de pe capotă, unic în industria auto la acest moment.
Gilles Vidal: Ideea ne-a venit de la modelul Renault 5 original, care avea o grilă în acest loc. Așadar am vrut să păstrăm acel element, care amintea direct de Renault 5. Dar nu mai avem nevoie acum de o grilă acolo și atunci am vrut să avem ceva grafic, căruia să-i dăm un sens modern. Deci să nu avem doar ceva grafic. La concept car în acest loc aveam priza de încărcare, dar la modelul de serie asta nu ar fi fost deloc practic. Și atunci am zis să-i dăm un nou rol acestui element și așa s-a ajuns ca cifra luminoasă 5 de pe capotă să fie realizată din 5 linii care înseamnă fiecare câte 20 de procente ale nivelului de încărcare a bateriei. Este un mod unic prin care mașina devine mai expresivă.
Dan Vardie: Hai să intrăm și în mașină.
Gilles Vidal: OK, și aici am avut aceeași abordare. Să reactivăm câte ceva de la modelele anterioare care să rezoneze cu istoria Renault – precum bordul în două trepte sau etaje, cusăturile galbene, pătratele embosate de pe plafon. Totodată, am păstrat panoul de bord cu formă rectangulară, dar pe care l-am tratat ca pe un dispozitiv smart. Acum sunt ecrane, sunt pixeli, în loc de de ace și cadrane. Scaunele au fost inspirate de versiunea Turbo, sunt sportive, dar sunt confortabile, în același timp. În fine, am adăugat multe elemente moderne, multe elemente mai puțin convenționale. Cum ar fi acest coș de baghetă, de pâine franțuzească, să-i spunem „port baguette”, pentru că suntem francezi… Dar știi cine a venit cu ideea asta? Luca de Meo! Pentru un italian știe foarte bine cum sunt francezii…
Dar mai avem ceva ce nu mai există nicăieri în industria auto, la nici o altă mașină. Să facem din această mică manetă, e-shifter-ul (n.r. maneta din spatele volanului de deasupra celei pentru ștergătoare), ceva ca un element fashion, ceva drăguț. Așadar, poți detașa partea de la capăt, care arată și are dimeniuni precum ale unui ruj de buze. Această piesă poate fi personalizată prin diferite stickere. Pentru mine asta este cireașa de pe tort în ceea ce privește personalizarea. Poți cumpăra mai multe astfel de elemente și le poți schimba după preferințe.
Dan Vardie: O ultimă întrebare. Care este părerea ta legată de integrarea suprafețelor orizontale într-o mașină. Unii designeri preferă această integrare, care aduce aminte de spațiul interior din casă, unde sunt multe suprafețe orizontale, alții spun că ești în mașină și nu este nevoie de așa ceva, mai totul este structurat prin suprafețe verticale.
Gilles Vidal: Noi ne dorim ca în mașinile noastre să te simți ca acasă. Mașinile sunt ca o cameră care se mișcă. Așadar, poți personaliza interiorul, te simți ca acasă. Încă există suprafețe verticale, care acționează ca un perete protector față de mediul de afară, pentru că oamenii vor să se simtă în siguranță în mașină. Dar încercăm să găsim un balans optim între protecție, esențială la Renault, dar să creăm și un spațiu mai deschis, cu o ambianță mai deosebită, o atmosferă diferită, mai relaxantă. Nu vrem să fie ceva agresiv, ceva care să te închidă complet.