După trei ani de anulări și o mutare în Qatar, în 2023, Salonul Auto de la Geneva (GIMS) a revenit acasă. Show-ul auto elvețian și-a deschis porțile la Centrul Expozițional Palexpo și va putea fi vizitat până pe 3 martie.
Dan Vardie, Geneva (Elveția)
Ediția din acest an se desfășoară într-un format cu totul nou și cu costuri cât mai reduse pentru expozanți și vizitatori. Doar opt constructori sunt prezenți în 2024 la GIMS, iar vedetele expoziției care cândva se număra printre cele mai mari din lume sunt Dacia, Renault, BYD și MG Motor. Lista mărcilor participante este completată de Isuzu, Lucid Motors, Microlino și Pininfarina.
Salonul Auto de la Geneva 2024: doar opt mărci prezente la ediția din acest an
Vremea marilor saloane auto pare că se apropie de sfârșit. Aceste evenimente nu mai suscită la fel de mult interes ca în anii trecuți din partea marilor producători de automobile din lume.
Acesta este și cazul Salonului Auto de la Geneva, care și-a deschis porțile luni (n.n. – 26 februarie), și care se bucură de prezența a doar opt mărci, între care Dacia și Renault. În schimb, mărci consacrate precum Mercedes-Benz, BMW, Volkswagen, Audi, Opel, Volvo, Ford, Skoda, Seat, Cupra, Peugeot, Citroen, Fiat, Hyundai, KIA, Toyota, Honda au spus „pas” ediției GIMS 2024.
Salonul Auto de la Geneva era singurul care organizat în fiecare an comparativ cu alte evenimente de profil, precum cele de la Paris sau de la Frankfurt, care se desfășurau alternativ, din doi în doi ani.
Cu toate acestea organizatorii GIMS 2024 mizează pe parcursul celor șapte zile de salon pe prezența a peste 10.000 de ziarişti și 300.000 de vizitatori. La ultima ediție găzduită de Centrul Expozițional Palexpo, care a avut loc în martie 2019, salonul a fost vizitat de 600.000 de vizitatori.
Dacia a expus la Salonul Auto de la Geneva 2024 trei modele în premieră mondială
Constructorul autohton Dacia are un stand important la GIMS 2024, care se întinde pe o suprafață de 900 m2. Aici, vizitatorii pot admira trei automobile în premieră mondială.
Cel mai important model pe care Dacia l-a adus la Salonul Auto de la Geneva este cea de-a treia generație Duster. Lansat în 2010 și reînnoit în 2017, SUV-ul de la Mioveni s-a impus pe piața europeană, fiind vândut în cei 14 ani de carieră în peste 2,2 milioane de exemplare.
A doua premieră este noul Spring. Singurul model cu zero emisii din gama Dacia oferă cea mai mare capacitate de încărcare din segmentul său și propune numeroase echipamente ingenioase. Noul Spring este oferit în două versiuni de motorizare: 45 CP, pentru versiunile Essential și Expression, și 65 CP, pentru echipările Expression și Extreme. Reprezentanții mărcii spun că Spring rămâne modelul electric cu cel mai bun raport calitate/preț din Europa.
Cea de-a treia premieră Dacia la Salonul Auto de la Geneva o reprezintă prototipul Sandrider, cu care Dacia va participa în 2025 la Raliul Dakar și în Campionatul Mondial de Rally-Raid. Unul dintre cei trei piloți care vor concura pentru echipa de uzină a producătorului român în cel mai dificil raliu din lume va fi Sebastien Loeb, de nouă ori campion WRC.
Chinezii de la BYD au prezentat noul sub-brand Denza
Compania chineză BYD a lansat oficial în Europa noua marcă Denza, care este deținut în proporție de 10% de grupul Mercedes-Benz. Primul model care va fi vândut pe Bătrânul Continent va fi D9, un monovolum care va fi oferit în versiuni electrice și cu motoare hibride cu încărcare la priză (PHEV).
Deocamdată, nu se cunosc detalii despre versiunea destinată Europei. Modelul pentru piața din China măsoară 5,25 metri în lungime, 1,96 metri în lățime, 1,92 metri în înălțime, la un ampatament de 3,11 metri. Din punct de vedere tehnic, versiunea electrică pentru China este oferită atât cu tracțiune față, cât și cu tracțiune integrală. Prima dintre acestea folosește un motor de 308 CP, iar cealaltă dispune de două motoare electrice, care dezvoltă 369 CP. Ambele versiuni primesc o baterie LFP de 103,4 kWh, care promite o autonomie de 620 km în ciclul CLTC, pentru varianta 4×2, respectiv 600 km, pentru versiunea AWD.
De asemenea, Denza a adus la Salonul Auto de la Geneva crossoverul electric de dimensiuni medii N7. Potrivit reprezentanților mărcii, acesta promite o autonomie de 570 de kilometri și dispune de suspensie pneumatică și plafon panoramic. Cele două noi modele Denza vor fi disponibile în Europa începând cu finalul anului curent.
În același timp, chinezii de la BYD iau serios în considerare posibilitatea să exporte în Europa două off-roadere foarte populare. Este vorba despre Yangwang U8 și Fang Cheng Bao 5, pe care compania asiatică le-a prezentat la Salonul Auto de la Geneva. Acestea vor rivaliza cu nume consacrate în segmentul SUV-urilor precum Land Rover Defender, Mercedes-Benz G-Class și Ford Bronco. În Europa, cele două mărci vor fi rebranduite pentru a se potrivi mai bine pieței internaționale.
SUV-ul de lux de mari dimensiuni Yangwang U8 folosește un sistem de propulsie electric, alimentat de o baterie de 49 kWh, și un motor pe benzină. Ansamblul oferă o autonomie maximă de 1.000 de kilometri. Pe piața din China, U8 costă echivalentul a 140.000 de euro.
Modelul este capabil în off-road deoarece are câte un motor electric pe fiecare roată. Asta îi permite să se rotească pe loc sau să deplaseze în lateral în locurile de parcare strâmte. Mai mult deecât atât, BYD spune că vehiculul este atât de etanș încât poate pluti pe apă timp de 30 de minute, în ciuda greutății sale de 3,5 tone.
De partea cealaltă, SUV-ul Fang Cheng Bao 5 ste propulsat de un sistem plug-in hybrid. Acesta are un preț de pornire de aproximativ 40.000 de euro în China, fiind mult mai ieftin decât viitorii săi rivali europeni.