AUTOpro
Stiri Generale Prezentari

Premieră Noua Dacia Spring – Evoluție vizuală spectaculoasă

Marca autohtonă propune o evoluție de design exterior și interior absolut remarcabilă pentru noua Dacia Spring. Dotarea mașinii înregistrează noi apariții în planul ADAS, iar conectivitatea la bord a primit noi ecrane tactile și un nou sistem de navigație. Tot în premieră avem și noul sistem „vehicle to load”! Ca să faci o cafea la „botul” mașinii, de exemplu…

Dan Vardie, Paris, Franța

În cadrul unui eveniment numit „Pre-show DACIA Spring”, AUTOpro a avut șansă să descopere noua Dacia Spring, care face decolarea pe o nouă traiectorie de EV contemporan, dar care are ambiția de a rămâne cel mai ieftin de pe piața Europeană. Asta însă nu înseamnă că a fost ceva greșit cu actuala generație. Dimpotrivă, specialiștii DACIA ne-au spus că toate datele adunate de la clienții de Spring – și s-au vândut peste 140.000 de unități de la lansare, din care peste 61.000 doar anul trecut! – arată obiceiuri de condus care validează soluția Spring. Media zilnică parcursă este de 37 km la o viteză medie ce nu excede 37 km/h. Peste 90% dintre posesorii de Spring nu rulează niciodată mai mult de 70 km, iar 75% dintre aceștia încarcă mașina acasă! 79% dintre clienții de Spring sunt cumpărători de EV pentru prima dată, iar 79% vin pentru prima dată la DACIA. Este o rată de „conquest” foarte ridicată, cum puține modele reușesc la oricare altă marcă de automobil. Numărul călătoriilor zilnice este în medie de 4, ceea ce confirmă că Spring este folosită pentru naveta zilnică, fiind preferată pentru zona urbană dar și naveta din zonele suburbane către oraș.

Noua Dacia Spring II 2024 (16)

Toate aceste date au confirmat că autonomia de 220 km – autonomie care a fost validată și de testul european independent ECOBEST Challenge, este suficientă pentru un astfel de automobil. Mai mult, puterile celor două tipuri de motorizări, de 45 CP și 65 CP la versiunea Extreme, sunt suficiente fără a fi nevoie de o creștere a acestor parametrii. Constructorul a luat decizia de a menține platforma tehnică actuală, inclusiv aceeași baterie de 27 kWh, care păstrează avantajul de greutate al primei generații. Noua Dacia Spring, în ciuda numeroaselor noi sisteme introduse, are cu doar 6 kg mai mult decât actuala generație, cu peste 100 kg mai puțin decât orice concurență! Iar în lumea EV, masa mașinii este un factor cheie în eficiența energetică.

Însă dincolo de platformă și baterie, totul este nou la Spring. Avem un nou design exterior care arată spectaculos în raport cu actuala generație. Este modern, chipeș, cool. Lungimea mașinii este aceeași – 3,7 m – dar automobilul arată cu totul altfel. Acum există jante de 15 inchi pentru Extreme însoțite de două culori exclusive pentru acest nivel – dintr-un total de 6 culori. Cele două motoare se pot comanda pe Expression și Extreme, în timp ce versiunea de start, Essential, are doar propulsorul de 45 CP. Barele față și spate realizate dintr-o propilenă îmbunătățită la noua Dacia Sring au un patern similar hărților cu străzi ale unui oraș, iar farurile și stopurile marchează o evoluție a designului care folosește litera Y. Acum, noua Dacia Spring este mai „fățoasă”, ca să folosim un termen popular.  

Însă marea evoluție survine la interior, unde noua Dacia Spring introduce nu doar un nou design foarte atrăgător, dar și noi materiale și culori care au o contribuție importantă la o calitate percepută sensibil mai mare decât la actuala generație. Este o abordare modernă, contemporană, care te inspiră, un interior primitor, simplu și esențial. Volanul este nou pentru Spring, cu noua siglă „DC” foarte penetrantă, cu multe comenzi la îndemână, acum reglabil pe înălțime. Aeratoarele au noul design Dacia, cu noi materiale în ton cu culoarea exterioară. A apărut o nouă consolă centrală, dar și un „schimbător de viteze” care acum are și funcția „B” – brake, care permite o mai eficientă recuperare a energiei din frânare.

Evoluția digitală este spectaculoasă la noua Dacia Spring, cu instrumentar de bord complet electronic de 7 inchi, un ecran care se poate customiza în câteva moduri – simple, dar mult peste ce a fost înainte. Avem și un ecran tactil de 10 inchi pe care se pot vizualiza numeroase funcții, având o partajare inițială în 4 sectoare de ecran, pentru un acces facil. Are chiar și patru culori ambientale care sunt selectabile în funcție de modul cum se simte cel de la volan.

Media Nav Live are acum un nou sistem de navigație preluat de la Here Technologies. Reprezentanții companiei afirmă că Here oferă o navigație bazată pe datele de trafic real. Oricum, noua Dacia Spring are Android Auto și Apple CarPlay care permit folosirea sistemelor de navigație independente consacrate Waze și Google Maps. În aceste condiții, rămâne o enigmă de unde are Here toate datele de trafic (dacă nu le preia de la Google), însă reprezentanții companiei afirmă că la testele comparative, Here a oferit o acuratețe de aproape 90% față de concurentul Google. Iar Here este instalat gratis pentru 8 ani! Desigur, rămâne de văzut în practică cum stau lucrurile și de ce ar avea nevoie cineva de Here în loc de Waze? Noi avem o bănuială, dar v-o spunem la momentul potrivit… Și încă ceva, dacă „google”-ești Here vei afla că este o companie controlată de un consorțiu auto german format din Audi, BMW, Mercedes la care se adaugă Intel și Continental…

Pentru cei care vor să își folosească propriul telefon mobil pe post de ecran, pentru prima dată la Spring avem Media Control care este o opțiune simplă, ieftină, de buget dar extrem de eficientă – pionierată cu succes de Sandero. Acum telefonul și noua Dacia Spring comunică, ceea ce înseamnă că unele date furnizate de mașină rămân în telefon după folosirea la rulare. Am remarcat și trecerea la porturile USB-C pentru noua Dacia Spring.

Interior noua Dacia Spring II 2024

O altă evoluție remarcabilă este oferită de noile regulamente ADAS ale Comisiei Europene, GSR2. Dacia a folosit această obligație pentru a o transforma într-o oportunitate. Acum clienții Spring beneficiază de toate sistemele de asistență a securității exact ca la orice automobil de top. Avem upgrade over the air pentru noua Dacia Spring, încărcarea se poate programa și aplicația MyDACIA iți spune ce nevoi de maintenance au de realizat sau îți poate regla de la distanța temperatura interioară sau poate încuia sau descuia ușile. Sigur, aceste facilități sunt deja cunoscute dar este cu adevărat spectaculos să ai așa ceva pe Spring! După noul Duster, Dacia introduce butonul “My Safety” care permite un acces rapid la configurația preferată de sisteme de asistență la conducere.

Volumul portbagajului a crescut un pic (6%) ajungând la 308l, putând atinge 1004 l cu scaunele spate rabatate. La aceste dimensiuni se adaugă încă 32,7 l de spații de depozitare la interiorul mașinii, o altă cifră redutabilă la un automobil din acest segment. În versiunea cargo de 2 locuri – folosită pentru „last mile delivery” – avem un portbagaj de 1085 l, care poate căra până la 359 kg! Apropo de portbagaj, noua Dacia Spring a primit un portbagaj de 35 l în față, sub capotă. Cunoscut în jargonul de specialitate sub numele „frunk”, acest portbagaj poate găzdui toate cablurile de alimentare, astfel că portbagajul clasic rămâne liber pentru ce ai de cărat.

Noua Dacia Spring II 2024

Noua Dacia Spring a venit chiar cu și mai multe atracții practice. Acum avem sistemul „U-Clip” pionierat de DUSTER 3 și care reprezintă o adevărată revoluție pentru tot ce ai de pus prin mașină, de la suporturi pentru pahare și până la cârlige de agățat sau mici lanterne de poziție – sunt 3 puncte de fixare YouClip (unul pe planșa de bord, două pe consola centrală). Însă cea mai simpatică apariție rămâne sistemul „vehicle to load” – V2L – adică un device care se cuplează la borna de alimentare a mașinii și care are o priză normală de 220V. La această priză se pot alimenta orice electrocasnice ai nevoie când ești plecat în deplasare, de la un gratar electric și până la o cafetieră. Ca să ne demonstreze cum funcționează sistemul, specialiștii DACIA ne-au făcut un espresso veritabil chiar la „botul” mașinii – așa cum puteți vedea în poze.

Sistemul V2L este în standard la noua Dacia Spring pe versiunea Extreme și opțional pe versiunea Cargo. Însă – așa cum ne-au explicat specialiștii DACIA – V2L nu este nici măcar opțional pe Essential sau Expression. „Este o decizie pe care DACIA a luat-o și pe care și-o asumă”, după cum ne mărturisea unul din acești specialiști.

Noua Dacia Spring este în linie cu tendințele de decarbonizare ale companiei. Nu folosește crom, nu are scaune din piele, iar hârtia a fost eliminată, acum manualul mașinii fiind digital. Un studiu independent ne arată că noua Dacia Spring are o emisie totală – well to wheel – cu 65% mai mică decât toate celelalte modele DACIA. Este foarte bine că este așa. Noi vrem să adăugăm că Spring este cel mai eficient energetic EV din Europa – potrivit www.ecobestchallenge.org . DACIA Spring este singurul EV din Europa care trece de 8 km autonomie reală la 1 kWh de baterie, Nu există nici un alt EV cu o asemenea eficiență, nici măcar Tesla Model 3 sau Hyundai Ioniq 6, care sunt următoarele cele mai eficiente după Spring! Or această informație și multe altele oferite de ECOBEST Challenge sunt mult mai relevante pentru toți consumatorii.

Noua Dacia Spring II 2024

Așa cum ne spune Patrice Lévy-Bencheton, VP Dacia, Product Performance, omul nr. 3 în ierarhia mondială a DACIA, în interviul exclusiv acordat AUTOpro, noua Dacia Spring nu este nici o nouă generație și nici un facelift. Este un model nou, pentru că este mai mult decât un facelift dar mai puțin decât o nouă generație. Noul Spring va putea fi comandat în această primăvară și va fi livrat în vară. Oficialii DACIA au insistat să nu ofere nici un fel de prețuri, dar au afirmat că noul Spring va păstra avantajul de preț față de orice altă concurență. Având în vedere că noul Citroen eC3 va pleca de la 23.500 Euro și că noul Renault 5 e-tech începe de la sub 25.000 Euro, dar este o altă ligă EV, este posibil ca prețul European de debut să fie chiar sub 20.000 Euro (evident cu TVA și fără nici un fel de ecobonusuri prin programe de tip Rabla). Ceea ce ar fi absolut remarcabil dacă ne uităm la ce evoluție spectaculoasă avem la noua Dacia Spring. Mai avem puțin de așteptat și vom ști.  

Articole similare

Chrysler Pacifica hibrid autonomă prezentată la Detroit – corespondență Dan Vardie

Filip Sîrbu

Noul Citroen C3 primește două motorizări termice, inclusiv una hibridă de 48 de volți

Mihai Morcovescu

Industria auto europeană reia producția

Robert Stan