AUTOpro a avut șansa de vedea noul Renault 5 E-Tech Electric înainte de premiera mondială de la Geneva pentru a descoperi nu doar un nou EV în gama producătorului francez, ci un „început de serie” ce pionierează un nou standard în dezvoltarea mașinilor electrice! Este un simbol al istoriei automobilului care construiește viitorul tehnologic, dar și emoțional.
Dan Vardie, Paris, Franța
„Unele produse sunt pur și simplu magice. Nu e nevoie de discuții interminabile; toată lumea este de acord cu ce trebuie făcut. Și pur și simplu se face. Nu există inerție. Când o companie reînvie un model care a lăsat atât de multe amintiri extraordinare, imprimă și o cantitate imensă de afecțiune în proces. Acest lucru este întotdeauna promițător, deoarece și clienții îl pot recunoaște, ei pot vedea dragostea care s-a pus în crearea mașinii.” afirmă Luca de Meo, Președintele Grupului Renault.
Renault 5 E-Tech este pentru istoria mărcii franceze ceea este Mini sau Fiat 500 pentru respectivele mărci. Însă, așa cum veți vedea în interviul în exclusivitate mondială cu Gilles Vidal, Directorul de design al mărcii din Hexagon, nu avem de-a face cu un retro-design, ci cu un mix visual al celor mai celebre versiuni istorice R5 aduse în epoca contemporană. Versiuni care în perioada 1972 – 1992 au adus peste 5 milioane de unități vândute.
Renault 5 a fost prima mașină care a dus consumul de combustibil sub pragul simbolic de 5 litri/100 km la 90 km/h, fiind disponibil chiar și într-o versiune electrică încă din 1974, cu o autonomie de 110 km! De asemenea, a marcat începuturile proiectării ecologice, cu un plafon realizat din fibre naturale lipite pentru a îmbunătăți izolarea fonică, spațiul interior, designul și consumul de combustibil. În 1986, producătorul a pionierat economia circulară cu modele Renault 5 recondiționate.
Acest spirit avangardist se regăsește de-a lungul întregului lanț valoric al Renault 5 E-Tech Electric. Bazându-ne pe deviza The Future is Neutral, Renault 5 E-Tech Electric va atinge un nivel general de reciclabilitate de 85%, încorporând 19,4% materiale reciclate și 26,6% materiale recuperate din economia circulară, inclusiv 41 kg de polimeri reciclați. Țesăturile scaunelor vor fi fabricate din materiale complet reciclate pe versiunile de echipare Techno și Iconic Cinq. Echiparea din urmă va include, de asemenea, materiale ce provin din surse bio atât pentru volan, cât și pentru izolația interioară.
În cifre absolute, la doar 3,92 m lungime – în realitate ai impresia că Renault 5 E-Tech este sensibil mai mare, se poziționează între Twingo (cu 30 cm mai scurt) și Clio (cu 13 cm mai lung). Ampatamentul optimizat (2,54 m) – o promisiune de spațiu interior generos – consolele foarte scurte îl fac doar cu 4 cm mai scurt decât cel al modelului Clio. Lățimea de 1,77 m contribuie la aspectul vizual al automobilului, fără a-i compromite agilitatea pe drumurile urbane. Ideal ca dimensiuni datorită bateriei poziționate sub podea, are o înălțime de 1,50 m, cu 6 cm mai înalt decât Clio și cu 5 cm mai jos decât Twingo.
Însă cea mai frumoasă descriere a noului Renault 5 E-Tech o face însuși Gilles Vidal, acest James Bond al lui Renault care a adus împreună cu echipa lui un flavor special care se adresează deopotrivă nostalgicilor care au rezonat cu vehicle modele R5, dar și noilor generații care nu au nici o amintire cu vechiul model.
Gilles a acordat AUTOpro un interviu absolut spectaculos, unic, cum rar se întâmplă în lumea presei auto românești. Vă invităm să îl vedeți mai întâi și apoi continuați lectura.
Renault 5 E-Tech Electric este primul vehicul proiectat în întregime pe baza AmpR Small, noua platformă Ampere dedicată vehiculelor electrice din segmentul B. Acest lucru îl face să fie primul dintr-un nou „neam de EV-uri” cu avantaje competitive reale, precum podea plată, ampatament lung, spațiu interior optimizat și capacitate portbagaj de 326 litri, centru de greutate coborât și greutate redusă (mai puțin de 1.500 kg).
Platforma AmpR Small a adus, de asemenea, reduceri financiare la multe capitole, fără a compromite componentele sau tehnologiile electrice care sunt utile clienților. Prin această abordare disruptivă implementată pentru prima dată, Renault a reușit să reducă timpul de dezvoltare la doar trei ani. Renault 5 E-Tech Electric introduce un nou încărcător bidirecțional AC compatibil cu tehnologiile V2L (vehicle-to-load) și V2G (vehicle-to-grid). Acest sistem în premieră pe o mașină de serie urmează să devină utilizat la scară largă și va putea face vehiculul un jucător activ în ecosistemul energetic datorită serviciilor Mobilize, facilitând alimentarea înapoi în rețea cu energie electrică fără emisii de dioxid de carbon (V2G-disponibil doar pe anumite piețe). Ca urmare, utilizatorii se vor bucura de economii semnificative la facturile de energie electrică.
Motorul este disponibil în 3 variante de putere: 110 kW (150 CP / 245 Nm), 90 kW (120 CP / 225 Nm) sau 70 kW (95 CP / 215 Nm). Motorul de 110 kW este asociat bateriei de 52 kWh, în timp ce motoarele de 90 kW și 70 kW sunt asociate bateriei de 40 kWh. Doar primul motor va fi disponibil la momentul lansării, celelalte fiind anunțate ulterior. Pentru versiunea de 110 kW, Renault 5 E-Tech Electric accelerează de la 0 la 100 km/h în mai puțin de 8 secunde și de la 80 la 120 km/h în mai puțin de 7 secunde. Viteza maximă este limitată electronic la 150 km/h.
Încărcătorul bidirecțional AC de 11 kW va fi operațional pe versiunile de 110 kW și 90 kW, versiunea de 70 kW fiind echipată cu un încărcător convențional, adică unidirecțional, de 11 kW AC. Încărcătorul de 11 kW montat standard pe toate versiunile face ca Renault 5 E-Tech Electric să fie și mai versatil, gata să iasă pe șosea în orice oraș european. La un punct de încărcare AC de 11 kW, bateriei de 52 kWh îi va lua 4 ore și 30 de minute pentru a se încărca de la 10% la 100%. Bateria de 40 kWh va dura cu o oră mai puțin. Cu bateria de 52 kWh avem o autonomie de 400 km în test WLTP, în timp ce la bateria mică autonomia este de 300 km.
Pentru încărcarea rapidă DC, pe autostradă, de exemplu, sistemul de propulsie de 110 kW al Renault 5 E-Tech are o priză DC de 100 kW pentru a încărca bateria de 52 kWh. Sistemul de propulsie de 90 kW este echipat cu o priză DC de 80 kW pentru a încărca bateria de 40 kWh. Bateria determină puterea maximă de încărcare DC, deoarece încărcătorul este integrat în punctul de încărcare DC.
Așa cum au demonstrat testele ECOBEST Challenge, capacitatea de încărcare a noului Renault 5 E-Tech Electric este departe de performanțele lui Hyundai sau Tesla. Totuși, producătorul afirmă că în ambele cazuri, va dura doar 30 de minute pentru a încărca bateria de la 15% la 80%, văzut ca un interval rezonabil. Spre comparație, la Hyundai Ioniq 6 – campionul european la acest capitol – se încarcă la jumătate din acest timp.
Ambele baterii folosesc tehnologia NMC (nichel mangan cobalt), pentru o mai bună densitate de energie disponibilă. Aceste module de baterii sunt proiectate pentru a îmbunătăți densitatea energetică fără a crește dimensiunea. Bateria de 52 kWh include patru module mari în carcasa sa, comparativ cu cele 12 module mai mici găsite pe Megane E-Tech electric și ZOE. Această arhitectură simplificată a modelului Renault 5 E-Tech aduce economii de greutate de 20 kg în comparație cu ZOE (aproximativ 300 kg). Un total de 46 de celule sunt asamblate în fiecare dintre cele patru module, fiecare cântărind aproximativ 55 kg. Bateria de 40 kWh are doar trei module mari în aceeași carcasă.
Fiecare dintre aceste trei module include 31 de celule de grosime crescută, cântărind aproximativ 240 de kilograme. Pentru performanțe îmbunătățite în toate condițiile, bateria este echipată cu un sistem de răcire pe bază de lichid pentru a-și regla temperatura. Pentru o mai mare siguranță, lichidul de răcire nu circulă în interiorul carcasei, ci prin podeaua extrudată. În cele din urmă, la încărcarea Renault 5 E-Tech Electric, timpul de încărcare poate fi optimizat prin presetarea bateriei și planificarea călătoriei folosind Google Maps.
O raritate în segmentul mașinilor electrice de oraș, vehiculul poate tracta chiar și o remorcă, având o capacitate de remorcare de 500 kg.
Renault 5 E-Tech electric dispune de sisteme de asistență la conducere (ADAS) împrumutate din segmentul premium, inclusiv Sistemul de control adaptiv inteligent al vitezei de croazieră care citește traseul și Active Driver Assist, o tehnologie de pilotare autonomus de nivel 2. Acesta include, de asemenea, tehnologii inovatoare care facilitează intervenția echipelor de salvare în caz de accident (Fireman Access, Pyroswitch și QRescue). Noul sistem de frânare dinamică reduce la jumătate timpul de reacție în cazul frânării automate. În cele din urmă, Safety Coach sprijină șoferul în reducerea riscului de accidente.
Renault 5 E-Tech electric va fi disponibil de la lansare în cinci culori de caroserie, dintre care două sunt iconice: Pop Yellow – exact ca în filmul cu interviul cu Gilles Vidal – și Pop Green. Acestea sunt inspirate direct de două nuanțe emblematice care au fost prezente în catalogul anilor 1970 și care sunt legate pentru totdeauna în memoria colectivă de Renault 5. Un efect intens de strălucire adaugă o notă high-tech aspectului pop art. Efectul este vizibil numai atunci când se privește cu atenție vopseaua în lumină. De la distanță, vopseaua pare opacă. Culoarea Pop Green va fi disponibilă la comandă ca bonus, fără costuri suplimentare.
Renault Group se angajează să producă Renault 5 E-Tech electric – și bateria sa – în Franța începând cu vara anului 2025. Vehiculele și bateriile vor fi asamblate la uzina din Douai, care a fost unul dintre locurile de producție pentru modelul original al Renault 5. Motorul (partea electrică, reductorul, electronica) vor fi fabricate la Cléon, iar modulele vor fi produse de Gigafabrica Douai (parteneriatul Envision AESC), din vara anului 2025. Până în 2030, amprenta de carbon a modulelor va fi cu 35% mai mică decât a celor de pe ZOE.
Premiera mondială a fost azi, 26 februarie 2024, la Salonul de la Geneva, însă modelul va putea fi comandat abia din toamnă. Luca de Meo a promis că noul Renault 5 E-Tech Electric pleacă de la 25.000 Euro, preț cu TVA și fără nici un fel de ecobonus. Este o poziționare excelentă, chiar agresivă, care vine cu ambiția de a crea un EV (aproape) egal la preț cu orice concurență ICE- mai ales dacă există și ceva eco-bonus-uri, cum este cazul pieții noastre. Noul model electric Renault se înscrie în noua tendință de EV-uri de (sub) 25.000 Euro. Tot la Geneva a fost și premiera mondială a noii DACIA Spring iar din aprilie vine și Citroen e-C3 care pleacă de la 23.500 Euro. Sunt primele 3 modele care răspund acestui trend al mașinilor electrice ieftine, tendință care crește pe toate piețele europene.