Topul întocmit pentru mașini vândute în 2022 ne arată că vehiculele electrice cuceresc piața mai devreme decât mulți s-ar fi așteptat. Creșterea vânzărilor de vehicule de tip PlugIn (BEV – Battery Electric Vehicle + PHEV – PlugIn Hybrid Electric Vehicle) la nivel mondial, pe august 2022 față de aceeași lună a anului trecut, este de nu mai puțin de 60 de procente.
Cea mai nouă statistică la nivel mondial relevă preconizările AUTOpro referitoare la faptul că EV-urile vor cunoaște o creștere semnificativă a vânzărilor mai rapid decât au estimat majoritatea celor implicați în industria auto, în timp ce PHEV-urile nu vor mai fi atât de atractive pentru noii clienți.
Conform CleanTechnica.com, în august anul curent au fost cumpărate cu 66% mai multe BEV-uri decât în aceeași lună din 2021, în timp ce pentru PHEV-uri creșterea a fost de 47%. Doar că, dacă scoatem China din ecuație, PHEV-urile nu mai stau atât de bine, fiind vorba despre o scădere de 9 procente a vânzărilor. În China sunt multe modele PHEV cu baterii și de 30 – 40 kWh, ce pot fi considerate mai degrabă EV-uri cu sisteme de range extender. Acesta este și motivul pentru care BYD (China) a depășit Tesla ca număr al celor mai multe vehicule de tip PlugIn (BEV + PHEV) vândute pe primele 8 luni din 2022:
Dacă ne uităm la ce modele au fost cele mai cumpărate în perioada ianuarie – august 2022 pe plan mondial, dintre toate cele de tip PlugIn (BEV + PHEV), atunci clasamentul pe număr de mașini vândute arată conform tabelului de mai jos:
Înțelegem din cifrele de mai sus de ce BYD a vândut până în luna septembrie 2022 mai mult decât Tesla la nivelul întregii planete. Fiindcă producătorul chinez are o gamă mult mai diversificată, cu nu mai puțin de 6 vehicule PlugIn în primele 10 cele mai cumpărate din lume pe când Tesla este prezentă acolo doar cu Model Y și Model 3.
Acum, revenind la faptul că aceste clasamente pentru mașini vândute în 2022 includ atât BEV, cât și PHEV, merită pus accentul pe faptul că Tesla reușește să fie pe primele poziții strict cu vehicule complet electrice, pe când BYD generează vânzări pe piața de PlugIn prin combinarea de BEV și PHEV. Dacă la BYD ar fi fost luate în considerare doar mașinile strict electrice, atunci topul ar fi arătat cu totul altfel.
Iată așadar că o altă previziune AUTOpro, ca parte a juriului AUTOBEST, se adeverește. Vehiculele PlugIn Hybrid vor cunoaște o contractare a vânzărilor în perioada imediat următoare, ceea ce este deja în înfăptuire dacă nu am lua piața din China în calcul, unde, așa cum am menționat deja, multe PHEV-uri oricum pot fi considerate BEV-uri cu range extender.