AUTOpro
Stiri Green car

Testele în condiții reale desfășurate în cadrul ECOBEST Challenge 2025 scot la iveală evoluții remarcabile în domeniul mobilității electrice

ECOBEST Challenge 2025

Pentru a informa, orienta și consilia șoferii europeni în privința eficienței reale și a modului de utilizare al celor mai noi automobile electrice pure, organizația internațională independentă AUTOBEST a desfășurat, la finalul lunii mai 2025, o nouă ediție a ECOBEST Challenge. 15 modele electrice noi, provenind de la 15 constructori diferiți, au fost testate în condiții reale de trafic, în mod comparabil și reproductibil, parcurgând șapte tipuri diferite de teste ale căror rezultate sunt deosebit de relevante pentru utilizatorii de vehicule electrice.

ECOBEST Challenge este un proiect al AUTOBEST, creat de Dan Vardie, fondatorul și președintele organizației AUTOBEST. ECOBEST Challenge 2025, susținut de Quattroruote, este primul și singurul test european independent, certificat, desfășurat în trafic real și dedicat vehiculelor electrice de masă, conceput pentru a evidenția în mod obiectiv performanțele reale de sustenabilitate ale acestora.

ECOBEST CHallenge 2025

Este singurul test de acest fel realizat cu o abordare transparentă, neutră și echilibrată. Rezultatele provin dintr-o metodologie coerentă de testare, aplicată identic tuturor celor 15 modele analizate. Această metodologie este inspirată din nevoile practice și obiceiurile de condus ale majorității utilizatorilor europeni, în special în naveta zilnică.

Criteriile de selecție pentru cele 15 mașini testate: au fost alese doar modele electrice noi, populare, disponibile pe piețele europene, cu un preț de listă sub 65.000 euro, fără taxe sau subvenții.

În ordine alfabetică, acestea sunt cele 15 modele de automobile electrice testate de jurații AUTOBEST în cadrul ediției 2025 a ECOBEST Challenge: Audi A6 Sportback e-tron Performance, BYD Dolphin Surf, Citroën ë-C3, DACIA Spring, Fiat Grande Panda, Ford Puma, Hyundai Inster, Kia EV3, Leapmotor T03, MINI Aceman, Opel/Vauxhall Frontera, Peugeot e-3008, Renault 5, Škoda Elroq și Tesla Model 3 LR.

Tabel 1 - Car specs in ECOBEST Challenge 2025

Testarea din cadrul ECOBEST Challenge 2025 a început și s-a încheiat la centrul Vairano ASC, acolo unde s-a realizat și reîncărcarea vehiculelor. Toate automobilele evaluate au fost modele de serie, echipate standard, cu un singur ocupant la bord, sistemul de climatizare și echipamentele multimedia activate, precum și cu presiunea în anvelope setată conform recomandărilor producătorului. Vehiculele au fost conduse în modul „Normal” și, atunci când a fost posibil, s-a utilizat modul de frânare regenerativă („Brake mode”) în mediul urban.

ECOBEST Challenge 2025 Vairano

Pe un traseu cu profil mixt, toate vehiculele au parcurs trei circuite de lungimi diferite, compuse din 55% autostradă, 25% drumuri convenționale și 20% rute urbane.

În timpul desfășurării testelor, vremea a fost în general senină, cu temperaturi cuprinse între 22 și 26 °C.

Pentru a elimina influența potențială a diferențelor de stil de condus, toți șoferii au schimbat mașinile la fiecare 30 de kilometri. Convoiul a rulat în spatele unei mașini de deschidere care a stabilit viteza medie și a respectat limitele legale în permanență.

După ce pe panoul de bord s-a afișat nivelul de 0% baterie și/sau autonomia de 0 km, fiecare vehicul a continuat să ruleze în interiorul circuitului de la Vairano ASC până la oprirea completă.

Tablou bord FIAT Grande Panda in ECOBEST Challenge 2025

ECOBEST Challenge nu este conceput pentru a susține sau critica vreun model sau brand. Nu este un test comparativ tipic de presă auto, nu urmărește să stabilească recorduri de autonomie și nici nu este o probă de viteză în stil raliu pentru a testa agilitatea. Scopul său este de a publica rezultatele măsurătorilor colectate în timpul testelor, ordonate prin indicii proprietari dezvoltați de AUTOBEST.

Rezultatele sunt puse la dispoziția utilizatorilor europeni pentru a-i sprijini în procesul de alegere a unui vehicul electric potrivit. Ediția 2025 a primit, pentru al treilea an consecutiv, certificarea Bureau Veritas – o recunoaștere globală a metodologiei autentice, riguroase, coerente și inovatoare aplicate în testarea vehiculelor electrice în condiții reale de trafic.

Conditii de trafic real in ECOBEST Challenge 2025

Datorită abordării imparțiale, rezultatele privind autonomia reală arată că standardul WLTP devine, în comparație cu măsurătorile de anul trecut, ușor mai realist și mai apropiat de experiența de condus din trafic. Unul dintre modelele testate a stabilit un record în ceea ce privește indicele EcoC 1, iar toate celelalte au înregistrat rezultate mai bune decât în ediția anterioară – un semn că testarea oficială se apropie de realitate, în beneficiul utilizatorilor.

Tabel 2 - EcoC 1 ECOBEST Challenge 2025

Cea mai neașteptată surpriză a ediției din acest an vine din partea modelului Leapmotor T03, care a obținut un incredibil indice EcoC 1 de 109,43% (EcoC 1 = raportul dintre autonomia reală și cea declarată WLTP). Cu alte cuvinte, autonomia reală a acestui model este semnificativ mai mare decât valoarea oficială omologată—o performanță unică în istoria ECOBEST Challenge.

Lansat acum patru ani, indicele EcoC 2 – unul dintre cei mai importanți indici dezvoltați de AUTOBEST – exprimă esența eficienței energetice a unui vehicul electric: câți kilometri reali pot fi parcurși cu 1 kWh din baterie. În această ediție s-a stabilit un nou record: DACIA Spring și Leapmotor T03 sunt singurele EV-uri care depășesc 8 km/kWh, în timp ce Mini Aceman E trece și el de 7 km/kWh. Performanțe net superioare față de anul trecut și care confirmă eficiența acestor trei modele în istoria competiției.

Tabel 3 - EcoC 2 ECOBEST Challenge 2025

Testele au evidențiat așadar îmbunătățiri notabile în ceea ce privește eficiența energetică prin indicele EcoC 2. Performanța absolut remarcabilă a fost cea a modelului DACIA Spring, care a înregistrat un rezultat de 8,17 km/kWh – un nou record pentru acest indice proprietar. Aproape de această valoare s-a situat Leapmotor T03 cu 8,06 km/kWh, iar un alt model testat a reușit, la rândul său, să depășească pragul de 7 km/kWh. Trei modele care trec de 7 km/kWh reprezintă o premieră; acum doar doi ani, doar șase dintre cele 14 mașini testate depășeau 6 km/kWh, pe când acum, în 2025, acest prag este atins de 13 din 15 modele testate—noua normalitate.

AUTOBEST a fost prima organizație independentă care a atras atenția asupra importanței esențiale a eficienței energetice la bordul unui automobil. Am afirmat că atingerea pragului de 10 km/kWh este un obiectiv crucial pentru industrie. Totuși, rezultatele acestui an pentru indicele EcoC 2 indică un progres lent din partea industriei. Pentru a fi competitive, vehiculele electrice trebuie să facă un salt semnificativ în materie de eficiență energetică — o condiție esențială pentru producători la nivel global”, a declarat Dan Vardie.

Dan Vardie la ECOBEST Challenge 2025

Cel mai scăzut indice EcoC 2 înregistrat în test a fost de 5,86 km/kWh – un progres clar față de cel mai slab rezultat de anul trecut (4,52 km/kWh).

ECOBEST Challenge este unul dintre puținele teste independente din Europa care analizează comportamentul mașinilor după ce autonomia disponibilă indicată ajunge la zero. Toate modelele au fost conduse până la descărcarea completă a bateriei și oprirea finală. AUTOBEST vine cu vești bune pentru șoferi: cu o singură excepție, toate mașinile au mai putut parcurge între 3 și 36 km după ce afișajul a indicat 0% baterie. Cea mai performantă la acest capitol a fost Kia EV3.

Tabel 6 - EcoC 5 ECOBEST Challenge 2025

Niciun model nu s-a oprit imediat ce a fost afișat nivelul zero, iar gama de variație a fost mai mică decât în anii anteriori – un indiciu că e necesar ca utilizatorii să fie informați în legătură cu această caracteristică importantă. Totuși, AUTOBEST recomandă ca această rezervă să fie tratată strict ca o măsură de siguranță și nu un aspect de exploatat intenționat.

Un alt rezultat interesant al ECOBEST Challenge este consumul de energie necesar pentru reîncărcarea completă a mașinilor cu baterii descărcate – exprimat prin indicele EcoC 3. Toate vehiculele testate au avut nevoie de mai multă energie decât capacitatea nominală a bateriei, între 5,9% și 21,3%. Cel mai eficient la acest capitol a fost Audi A6 Sportback e-tron, care a reușit să păstreze aproape integral energia primită de la încărcător.

Tabel 4 - EcoC 3 ECOBEST Challenge 2025

Consumul suplimentar în timpul încărcării are mai multe cauze: pierderi de energie în procesul de conversie din curent alternativ (AC) în curent continuu (DC); alimentarea sistemelor auto active în timpul încărcării — invertor, software, prize etc.; răcirea bateriei în timpul încărcării, cu impact crescut în condiții de temperaturi ridicate; starea bateriei și tipul încărcătorului, care pot influența eficiența generală.

În spiritul îmbunătățirii continue, AUTOBEST a introdus anul trecut indicele EcoC 4 – un parametru esențial care măsoară autonomia reală raportată la energia totală furnizată de încărcător, nu doar la capacitatea netă a bateriei. Esențial pentru utilizator, acest indice reflectă realitatea economică: șoferul plătește pentru energia încărcată, iar kilowații suplimentari consumați „scapă” monitorizării computerului de bord.

Tabel 5 - EcoC 4 ECOBEST Challenge 2025

Cel mai bun rezultat EcoC 4 a fost obținut de Leapmotor T03 cu 6,89 km/kWh reali, iar DACIA Spring – deși lider la EcoC 2 – a ocupat locul secund, cu 6,73 km/kWh, o valoare totuși excelentă și foarte apropiată de vârf.

Procesele de încărcare AC și DC au fost măsurate cu rigurozitate folosind stații de 22 kW (AC) și 350 kW (DC), care au permis încărcarea maximă pentru toate modelele. S-a monitorizat inclusiv timpul necesar pentru încărcarea energiei echivalente a 100 km.

Tabel 8 - EcoC 7 ECOBEST Challenge 2025

În urmă cu doi ani, Hyundai Ioniq 6 stabilea recordul de 4 minute. În ediția din 2025, Audi A6 Sportback e-tron a reușit 6 minute – mai bun decât campionul anterior, Kia EV9 (7 minute). Totuși, merită menționat că timpul cel mai lung de anul trecut era de 18 minute, în timp ce anul acesta a fost de 32 de minute – o diferență determinată de capacitatea maximă de încărcare a fiecărui model. Așa cum s-a observat: cu cât modelul este mai compact, cu atât viteza de încărcare e mai redusă.

Tabel 7 - EcoC 6 ECOBEST Challenge 2025

Două precizări importante: încărcarea AC s-a făcut de la 0 la 100%, în timp ce încărcarea DC s-a făcut între 20% și 80%, ciclul cel mai recomandat pentru acest tip de alimentare

Timpul necesar pentru a încărca 100 km este o medie pe întreg ciclul de încărcare, iar utilizatorii trebuie să înțeleagă că rata de încărcare DC nu este constantă.

Chiar dacă anul acesta două modele au reușit să câștige câte două dintre cele șapte categorii de evaluare, ECOBEST Challenge demonstrează din nou că nu există un singur automobil care să se impună în toate clasamentele. Este o provocare adresată industriei auto: aceea de a obține performanțe cât mai bune în multiple domenii-cheie monitorizate în cadrul testelor complexe AUTOBEST. La fel de important este și ca utilizatorii de vehicule electrice să înțeleagă care dintre indicatorii pe care îi măsurăm contează cel mai mult pentru nevoile lor individuale. La AUTOBEST urmărim atent aceste observații și încercăm să adaptăm rezultatele ECOBEST Challenge în mod corespunzător.” – a declarat Dan Vardie.

Pentru a obține date precise și complete în cadrul ECOBEST Challenge 2025, AUTOBEST a colaborat strâns cu echipa Quattroruote și cu centrul său de testare, Centro Prove, utilizând platforma Power Check Control (PKC) pentru analizarea și certificarea tuturor vehiculelor electrice participante. Conectată în timp real cu mașina printr-un modul Bluetooth OBDII (Onboard Diagnostic II), PKC accesează o gamă amplă de parametri ai bateriei: nivelul de încărcare (State of Charge – SoC), starea de sănătate a bateriei (State of Health – SoH), temperatura, viteza vehiculului, condițiile meteo, puterea consumată sau regenerată, puterea în timpul încărcării, precum și alți factori relevanți.

Power Check Control (PKC) in ECOBEST Challenge 2025

Șoferii de vehicule electrice pot beneficia de această expertiză și în utilizarea de zi cu zi, prin aplicația Power Cruise Control (PCC), care sugerează punctele optime de încărcare pe traseu și calculează cu exactitate câți kilowați oră trebuie încărcați. Mai mult, aplicația oferă în permanență feedback printr-o interfață intuitivă denumită Heaven-Hell indicator – un ghid vizual menit să ajute șoferul să optimizeze utilizarea mașinii electrice în timp real.

Per ansamblu, mobilitatea electrică continuă să se îmbunătățească în mod constant, chiar dacă ediția ECOBEST Challenge 2025 nu a înregistrat salturi spectaculoase precum cele de anul trecut în privința timpilor de încărcare rapidă DC. De altfel, testele au arătat clar că progresul nu este uniform: nu există un campion absolut și incontestabil în lumea mașinilor electrice. Cinci modele diferite, aparținând la fel de multor mărci (Audi—cu două victorii, Leapmotor—de asemenea două, Kia, Dacia și Tesla) s-au impus în cele șapte categorii ale testelor și indicilor ECOBEST Challenge.

Conditii de trafic real in ECOBEST Challenge 2025 (2)

Ediția din 2025 a ECOBEST Challenge este, probabil, cea mai interesantă și relevantă din istoria noastră: este pentru prima dată când atât de multe modele electrice mici și accesibile sunt disponibile pe continentul european. Le-am condus și testat pe toate, iar rezultatele noastre demonstrează că este acum posibil să achiziționezi vehicule electrice la prețuri accesibile, care oferă autonomie mare și timpi rapizi de încărcare. 2025 este, foarte probabil, doar începutul unei noi generații de modele electrice populare care vor apărea pe piețele din Europa.” – a declarat Dan Vardie, fondator și președinte al AUTOBEST și creator al ECOBEST Challenge.

In timpul testelor din cadrul ECOBEST Challenge 2025

Chiar dacă automobilul electric reprezintă o revoluție, progresul și rafinarea sa sunt mai degrabă o evoluție: îmbunătățirile sunt continue și neobosite, însă încă au loc prin pași mici. Unii pot considera acest ritm frustrant, dar nu trebuie să uităm că a fost nevoie de peste un secol pentru ca automobilul să ajungă la aspectul și tehnologia pe care le cunoaștem astăzi. Comparativ cu ediția precedentă, rezultatele ECOBEST Challenge 2025 arată progrese constante în toate sectoarele. Nu sunt neapărat spectaculoase, dar există o schimbare fundamentală: prezența mai multor modele de dimensiuni reduse și preț accesibil în rândul participanților din acest an. Lumea vehiculelor electrice devine democratică. Și aceasta este o evoluție esențială, pentru că o adevărată revoluție nu poate rămâne apanajul unei elite. O altă realizare remarcabilă a fost performanța uneia dintre aceste apariții noi, care a depășit cu 10% autonomia WLTP declarată oficial.” — a declarat Alessio Viola, redactor senior la revista Quattroruote și vicepreședinte al juriului AUTOBEST, responsabil de organizarea ECOBEST Challenge.

Culegerea datelor din ECOBEST Challenge 2025

Pe baza datelor oferite de AUTOBEST, utilizatorii pot decide dacă se simt pregătiți pentru trecerea de la un vehicul tradițional la unul electric și/sau pot evalua dacă modelul avut în vedere le-ar putea satisface cu adevărat nevoile. Metodologia unică de testare în condiții reale, dezvoltată și perfecționată de AUTOBEST, a fost certificată de organizația independentă Bureau Veritas.

Pentru desfășurarea tuturor testelor din cadrul ECOBEST Challenge 2025, AUTOBEST s-a bazat pe sprijinul prețios al unor parteneri tehnici de încredere: publicația auto italiană Quattroruote a oferit suport logistic și tehnic esențial, Motorola a contribuit cu echipamente mobile, iar E-GAP a pus la dispoziție expertiza și logistica necesare pentru reîncărcarea de la distanță a vehiculelor odată ce bateriile acestora au fost complet epuizate. Aplicația folosită pentru măsurarea datelor provenite din testele fiecărui vehicul a fost PKC – Power Check Control, dezvoltată de compania italiană Power Cruise Control.

ECOBEST CHallenge 2025

Articole similare

Noul SUV electric Zeekr X a fost lansat în Europa. Prețuri de la 45.000 de euro

Mihai Morcovescu

Tesla Model Y este oferită acum și într-o versiune cu șapte locuri

Mihai Morcovescu

Polestar 2 primește un upgrade tehnologic și estetic important

Mihai Morcovescu