AUTOpro
Test drive

Test drive Renault Captur E-Tech RS Line – Redefinirea esențialului

Renault Captur

În nucleul familist al noului Renault Captur a răsărit de ceva timp încoace o oarecare genă sportivă, pusă excelent în scenă de noul nivel de echipare RS Line, care mai scoate un pic – mai mult! – din monotonie inventatorul crossoverelor de clasă B.

Platformă și concept

După o primă generație care a deschis definitiv și irevocabil apetitul publicului pentru SUV-uri mici, simpatice și nonconformiste, Renault Captur a trecut printr-un binemeritat proces de rafinare. Am evitat să folosesc cuvântul maturizare, pentru că cea de-a doua generație Renault Captur perpetuează cu mult succes genele ieșite din comun ce au stat la baza primei generații.

Renault Captur

Nonconformismul este dublat bineînțeles și de un nou fundament tehnic și tehnologic, pus în scenă de binecunoscuta platformă CMF-B, pe care sunt construite și noile Clio și Arkana, dar și modele autohtone precum Dacia Logan sau Dacia Jogger. O platformă complet regândită și excelent proiectată – inclusiv de ingineri români! – care ascunde însă câteva surprize mai mult decât plăcute, mai ales când vorbim de acest Renault Captur E-Tech RS Line.

Platforma CMF-B este în esență o platformă cu o arhitectură cu punte independentă pe față (tip McPherson) și punte semi-rigidă pe spate. Renault Captur E-Tech este însă excepția care confirmă regula. Versiunea PHEV a SUV-ului francez este singurul Captur din gamă care vine cu punte spate independentă cu sistem de frânare cu discuri!

Renault Captur

Iată din start două argumente solide care transformă noul Renault Captur E-Tech într-o ofertă cu adevărat irezistibilă. Dacă mai adăugăm în ecuație și nivelul de echipare RS-Line, atunci Captur E-Tech devine, fără doar și poate, o ofertă de nerefuzat. Puntea spate independentă schimbă radical comportamentul rutier, confortul și siguranța oferite de noul Renault Captur E-Tech RS Line. Neregularitățile din calea de rulare sunt filtrate într-o manieră grațioasă, discretă și extrem de aplecată spre confort.

A venit vremea să stăm față în față și cu elefantul din cameră. În primul rând, sistemul de propulsie. Unul de tip PHEV – hibrid cu încărcare la priză – care îmbină un motor termic de 1,6 litri cu injecție indirectă – un motor aspirat, rafinat și extrem de fiabil, cu nume de cod H4M, ce nu reprezintă nimic altceva decât o evoluție a celebrului motor K4M, prezent și pe prima generație Dacia Logan (agregat cunoscut sub numele de scenă 1.6 16V, prietenii știu de ce!) – și două motoare electrice, unul cu rol de propulsor și altul cu rol de generator, care duc puterea maximă a ansamblului la 160 CP și 205 Nm.

Renault Captur

O baterie Li-Ion de 10,464 kWh ce cântărește 102,5 kg ține frâiele energetice ale întregului sistem de propulsie PHEV, capabil să ofere o autonomie WLTP mixtă cuprinsă între 46 și 50 km. În regim urban, această autonomie poate ajunge chiar și până la 65 de km, conform aceleiași fișe tehnice. Mai multe detalii despre consum și autonomie, în sub-capitolul dedicat.

Peste toate aceste delicii tehnice se așterne și trim-ul RS Line, un nivel de echipare disponibil în premieră pe Renault Captur, care reușește cu succes să scoată din monotonie SUV-ul francez de segment B. Lip-ul gri cenușiu al noului parașoc față face trimitere directă la monoposturile de Formula 1, o competiție în care producătorul francez se simte ca peștele în apă.

Renault Captur

Aruncând o scurtă privire asupra siluetei laterale, este imposibil să nu remarcăm ornamentul metalic de pe aripa față pe care tronează cu litere de-o șchioapă inscripția RS Line, dar și noile jante de aliaj cu design de 18 inch ce poartă de asemenea semnătura RS Line. În partea din spate, și-au făcut între timp apariția și două evacuări false, flancate de același difuzor fals ca pe versiunile non-RS Line, vopsit de data aceasta în aceeași nuanță de gri cenușiu ca și lip-ul ce domină autoritar partea frontală.

Renault Captur

Habitaclu

Genele RS Line își fac resimțită prezența și în habitaclu, întâi de toate la nivelul volanului din piele veritabilă perforată cu cusături duale – roșii și albe -, inscripție RS Line și priză de-a dreptul delicioasă. Avem cusături contrastante roș-albe inclusiv la nivelul scaunelor, cotierelor și la nivelul consolei centrale de tip floating (dotare opțională). Pedalele din Aluminiu, precum și pragurile cu inscripție RS Line completează tabloul primului Renault Captur RS Line din istorie.

Era să uit, nivelul de echipare RS Line mai vine și cu inserții din plastic texturat care amintesc de fibra de carbon, prezente pe uși și pe consola centrală. Față de Arkana RS Line, la care aceste inserții care imită fibra de carbon au o finisare lucioasă, la Captur RS Line acestea vin cu o finisare mată, care, sincer să fiu, se cam pierde în peisaj…

Avem o veste bună și una mai puțin bună. Vestea proastă este că versiunea E-Tech a noului Captur vine cu un portbagaj de 366 de l, cu 56 de l mai mic decât al unui Captur convențional. Vestea bună este că bancheta și-a păstrat sistemul de culisare, ceea ce înseamnă că mai puteți câștiga câțiva litri de depozitare în caz de nevoie, cu riscul de a vă pune în cap pasagerul sau pasagerii de pe bancheta din spate.

Renault Captur

Consum (5,8 l/100 km – 60% autostradă, 30% drum național, 10% regim urban)

La momentul ridicării mașinii de la prietenii noștri de la Renault România, panoul de bord digital ne dădea de înțeles că am putea parcurge circa 55 km până la epuizarea completă a bateriei. Am reușit să parcurgem fix 46 de km până la epuizarea bateriei, o cifră identică cu cea mai pesimistă estimare WLTP mixtă din fișa tehnică. Având în vedere că am adoptat un stil de mers normal, și nu de melc, ne declarăm mai mult decât mulțumiți de valorile obținute.

Apropo, chiar dacă bateria este încărcată și mașina poate rula fără probleme în mod electric, mai există momente ușor stranii în care creierul electronic din spatele sistemului de propulsie nu permite rulajul electric, pornind automat motorul termic. În acele momente, mașina nu te lasă să comuți în modul de rulare electric, chiar dacă apeși pe butonul My Sense care permite schimbarea modurilor de conducere…

Renault Captur

Din păcate, capacitatea de încărcare a bateriei este limitată la doar 3,5 kW, ceea ce înseamnă că o încărcare completă la un punct de încărcare de 7,4 kW necesită undeva la 3h și 20 de minute (la 20 de grade Celsius). La o priză casnică, o încărcare completă a bateriei necesită 4h și 30 de minute (la 20 de grade Celsius).

Noi am vrut să vedem cum se comportă noul Renault Captur și la prizele de încărcare publică, așa că am conectat prietenosul SUV cu mediu franțuzesc la o priză AC de 22 kW, de unde Captur E-Tech a extras 6,6 kWh după o sesiune de încărcare de 1h 50 de minute, la o putere medie de încărcare de 3,62 kW (peste puterea maximă de încărcare din fișa tehnică!).

Renault Captur

În acest răstimp, bateria a reușit să ajungă la 73% stare de încărcare, cifră ce corespunde unei autonomii de 33 km. Cei 33 km ne-au scos din buzunar 12,47 lei (cost de 1,89 lei/kWh). La un calcul simplu, rezultă un cost per suta de km de 37,8 lei, sau, dacă vreți, un consum echivalent de combustibil de 4,9 l/100 km, dacă luăm în considerare un preț mediu al benzinei de 7,7 lei/litru.

În traducere liberă, chiar și dacă alimentăm la o astfel de stație, cu un preț destul de piperat pe unitatea de energie electrică AC, exploatarea în regim electric a unui Renault Captur E-Tech are foarte mult sens din punct de vedere financiar. Nu are rost să spunem ce avantajos ar fi încărcatul acasă, peste noapte, unde costul per kWh gravitează în jurul a 0,8-0,9 lei/kWh…

La finalul testului, ce s-a întins pe durata a 653 km (viteză medie 51 km/h), dintre care 90 parcurși în regim complet electric, Renault Captur E-Tech RS Line ne-a răsplătit cu un consum mediu de combustibil de 5,8 l/100 km, suplinit de un consum mediu electric de 10 kWh/100 km.

De-a lungul celor 653 km, sistemul de propulsie a recuperat nu mai puțin de 11,7 kWh, energie depozitată bineînțeles în baterie. În regim de autostradă, la viteze de 120-125 km/h, Renault Captur E-Tech consumă în jur de 6,7-7,3 l/100 km. Un detaliu foarte interesant este că mașina îți indică, cot la cot cu consumul instant de combustibil, și cantitatea de energie care iese (cu +) sau intră (-) în baterie.

Renault Captur

La o viteză de croazieră de 125 km/h, bateria se încarcă cu aproximativ 1 kW, ceea ce înseamnă că ar trebui, în mod teoretic, rulat la o asemenea viteză timp de aproximativ 9 ore pentru încărcarea până la refuz a bateriei. Pe prima sută de km, mașina ne-a consumat fix 4,1 l/100 km. La ceva distanță față de cei 1,6 l/100 km din fișa tehnică, măsurați însă la un regim de viteze mai molcom (până să atingem borna de 100 km, mai rulasem câțiva km buni în regim de autostradă).

Renault Captur

Comportament dinamic (10,1 s 0-100 km/h, v max = 173 km/h)

Având în vedere că vorbim de 160 CP și 260 Nm meniți a urni un SUV cu o masă proprie de 1,6 tone, nu vă așteptați la un comportament foarte sprinten din partea noului Renault Captur E-Tech RS Line. Chiar dacă ornamentele exterioare și interioare RS Line te duc cu gândul la o infuzie binemeritată de sportivitate, trebuie spus că cele 10,1 secunde necesare sprintului până la 100 km/h mai domolesc oarecum potențialele porniri sportive care mai pot răsări din când în când, mai ales când ții în palme superbul volan RS Line cu piele perforată și cusături contrastante.

AUTO Pro a punctat noul Renault Captur E-Tech RS Line la capitolele

  • Francezii au reușit să disipeze în doi timpi și trei mișcări monotonia noului Renault Captur prin intermediul artificiilor de design marca RS Line
  • Eficiența sistemului de propulsie – Renault reușește, dintr-o baterie cu capacitate utilă de circa 9,5 kWh, să ofere o autonomie teoretică care poate depăși 60 km în regim urban
  • Selectorul cutiei de viteze memorează selecția modului de conducere B chiar și după ce selectezi treapta de mers înapoi. Un detaliu extrem de util, care nu este practicat de o mare parte din PHEV-urile de pe piață

AUTO Pro a depunctat noul Renault Captur E-Tech RS Line la capitolele

  • Volanul încălzit, o dotare extrem de utilă în diminețile reci, este o adiție binevenită la bordul noului Renault Captur. Din păcate, comanda acestuia este ascunsă undeva în stânga volanului, în dreptul genunchiului șoferului, într-o poziție nefirească și destul de neergonomică. În cadrul testului nostru, ne-am prins destul de târziu de faptul că mașina vine cu volan încălzit…
  • Sistemul PHEV are momente când își intră autoritar în drepturi și face automat – și forțat – trecerea la propulsia convențională, deși bateria e încărcată și sistemul funcționează în parametri.
  • Bateria se poate încărca la maxim 3,5 kW, ceea ce înseamnă că o încărcare completă necesită circa 3 ore.

Preț/dotări – 25.000 euro cu TVA (după aplicarea unui Tichet Rabla Plus)

Clienții cu apetit pentru electrificare pot opta pentru sistemul de propulsie PHEV E-Tech în tandem cu orice nivel de echipare. Fie că vorbim de nivelul de echipare de bază, Zen, fie că vorbim de cel de top, RS Line, precum cel prezent pe mașina noastră de test, care vine cu un preț de pornire de 31.100 de euro cu TVA, fără aplicarea subvențiilor programului Rabla.

Verdict

Prețul este unul extrem de competitiv, având în vedere că Renault Captur E-Tech are un singur competitor, dacă este să ne raportăm strict la proporții: Jeep Renegade 4xe, care vine însă cu un preț de pornire cu 10.000 de euro mai mare, dar și cu un sistem de tracțiune integrală 100% electric (mai multe detalii aici – Test drive Jeep Renegade 4xe – Unde se țin esențele tari?).

Renault Captur

Față de Jeep Renegade 4xe, SUV-ul PHEV francez este construit pe o platformă mai actuală, tehnologiile și materialele de la bord fiind mult mai moderne și calitative. Bineînțeles, un Renault Captur poate doar visa la potecile nebătătorite pe care Jeep Renegade 4xe le poate parcurge 100% electric, însă, în fond și la urma-urmei, totul se rezumă la dorințe și nevoi.

Renault Captur E-Tech RS Line se dovedește ca fiind un excelent SUV de familie, care îmbină într-un pachet extrem de atractiv un sistem PHEV cu eficiență nemaipomenită cu un strop de sportivitate fără compromis specifică defunctei divizii Renault Sport, ce va fi înlocuită cât de curând de branding-ul Alpine. Renault Captur E-Tech RS Line marchează iată sfârșitul unei ere. Sfârșitul religiei RS…

Articole similare

Test drive Nissan Juke – (Mai) tânăr și (mai) neliniștit

Filip Sîrbu

Crossover electric de oraș la drum lung – merită? Test cu Peugeot e-2008

Alex Barbu

Anduranță Ford Fiesta – Proba maturității

administrator_autopromag

Leave a Comment