AUTOpro
Stiri

EVENIMENT în premieră mondială: Interviu cu Phạm Nhật Vượng, Fondatorul VINFAST – Miniserialul „Miracolul VINFAST” – Episodul 4

Interviu cu Phạm Nhật Vượng, Fondatorul VINFAST

Un om în misiune pentru viitorul verde al umanității!”

Phạm Nhật Vượng, Fondatorul și Chairman-ul VINGROUP din care face parte și VINFAST, este un om care nu apare niciodată în presă, nu dă interviuri și nu participă la întruniri publice. Foarte rar este văzut de angajații săi. „Am foarte multă treabă și nu am timp de activități sociale!” ne spune  dl Pham în cadrul unei mese rotunde excepționale la care AUTOpro a participat în exclusivitate.

Dan Vardie, Nha Trang, Vietnam

De-a lungul ultimei decade, Dl Pham a acordat doar câteva interviuri și numai unor canale media din Vietnam. Nici o mare insituție media la nivel mondial – de la CNN și New York Times și până la Financial Times sau Reuters, nu au avut acces la Fondatorul VINGROUP. A fost pentru prima data când dl Pham a acceptat să discute cu presa mondială – reprezentată de ziariști de calibru mondial din SUA; Canada, Franța, Germania, Olanda și România. Mai mult și chiar spre deosebire de marea majoritate de Președinților de corporații ( și nu doar din industria auto) dl Pham nu ne-a cerut întrebările în avans. TImp de 1h și 45 min, dl Pham a răspuns la toate întrebările adresate fără să apeleze la nici o notiță sau tabletă și nu a respins nici o întrebare, nu a ocolit nici un răspuns. A oferit toate răspunsurile și – de multe ori în mult mai multe detalii decât era de așteptat. Dl Pham a dovedit că este implicat direct în afacerile sale, cunoaște în detaliu ce se întâmplă și nu are nevoie de „bla – bla” pentru a oferi un răspuns! 

De-a lungul vizitei naostre în Vietnam, adesea a fost comparat cu Elon Musk. Personal l-am conectat și cu Li Shufu (acum, după ce și-a schimbat numele, Eric Li) fondatorul grupului Geely! Așa cum veți vedea mai jos, dl Pham nu este nici Elon și nici Eric dar faptul că cei mai reputați ziariști ai lumii au făcut asemenea comparații, înseamnă că asistăm la nașterea unui nou nume de legendă în industria auto… Ca să o spunem chiar cu cuvintele sale: „ Ca să ai succes, trebuie să ai un vis în care să crezi și pentru care trebuie să muncești neâncetat. Este o misiune pe care ți-o asumi și pentru care trebuie să muncești cu pasiune. Abia apoi vor putea apare rezultatele!” 

Domnia sa și-a amintit de primul business cu „instant noodles” din Ucraina. Era acum peste un sfert de secol când în tânăr vietnamez, absolvent al unei universități de la Moscova a venit în Ukraina unde a înfințat o mica firmă ce comercializa celebrele paste instant. Ulterior le-a produs în Ucraina –după ce initial le importa din țara sa- și după 10 ani a vândut această afacere lui Nestle pentru 150 mil $. Au fost banii care au stat la baza fondării VINGROUP. „Deși pare simplu cu pastele instant, nu a fost chiar așa. În Ucraina, tradiția era să fierbi pastele 10- 15 min. Eu le-am explicat că doar trebuie adaugată apă fierbinte și în 3 min se pot mânca. Era o schimbare culturală pe care am făcut-o acolo. VINFAST este cam același lucru în lumea auto și o facem și aici!” ne explica Pham. 

Nașterea proiectului VINFAST nu este deloc întâmplător. „Da, im plac mașinile și ador să le conduc la viteze mari. În Ucraina am condus un BMW cu 240 km/h după care am condus și alte mărci la viteze similare. Aici în Vietnam am rulat pe autostradă cu un model VF President la 230 km/h care era foarte stabil la o asemenea viteză oferind toată securitatea necesară! Asta nu însemană că mie îmi place doar viteza. Imi place design-ul, tehnologia, etc Noi producem mașini pentru toate tipurile de clienți pentru a oferi cel mai bun automobile pentru fiecare dintre aceștia.”  

Proiectul VF s-a născut în timp record, cu fabrica construită de la zero în doar 21 de luni, pe o suprafață de 335 ha din care mai bine de jumătate recuperați din mare! „La început am vândut mașini doar în Vietnam unde am devenit lider de piață în 2 segmente în care activăm. Avem produse bune care se adresează clasei mijlocii dar și clienților premium. Avem un preț rezonabil pentru fiecare segment și oferim cele mai bune servicii after sales și cel mai rapid service! Aceste elemente cheie reprezintă strategia noastră și pe alte piețe în afara Vietnamului!” ne declara dl Pham. 

Interesant este că în ciuda vitezei incredibile, mașinile VF produse în Vietnam au un grad de execuție, finiție și calitate impresionante care au fost validate de numeroase audit-uri și studii de consumatori – după cum ne spune Fondatorul VF. „Cu exact aceste calități atacăm noile piețe, SUA/ Canada și Europa. Dacă constatăm că nu putem livra mașini la calitătea cerută ,nu demarăm vânzările!” afirmă Pham referindu-se la viitoarele fabrici VINFAST din SUA și Europa. Să ne amintim că primele modele – desenate de Pininfarina – au fost rodul colaborării directe / oficiale cu BMW și GM. Fabricația a fost setată la standardele celor 2 producători.

 

În timpul vizitei noastre în Vietnam, s-au făcut câteva anunțuri cu adevărat execepționale. Desigur, cel mai important a fost legat de listarea la bursă a VINFAST! Un IPO –Initial Public Offering, cum se numește în limbaj de specialitate- la bursa din Hong Kong sub supervizarea comisiei americane SEC –Security Exchange Comission. Adică celebra SEC care i-a creat atâtea probleme lui Elon…

Analiștii de piață prezenți în Vietnam cu care AUTOpro a stat de vorbă estimează că valoarea VINFAST ar putea ajunge la 60 mld $ și prin IPO, dl Pham ar putea ridica ușor 2 mld $ de pe piață, oferind procente infime din afacere. Aceste 2 mld $ se adaugă altor 2,3 mld $ pe care dl Pham le-a anunțat în investiția fabricii din Carolina de Nord. Tot în această călătorie a fost confirmată și decizia construirii unei fabrici VINFAST în Germania dar detaliile vor fi comnicate ulterior – anul viitor cel mai probabil. „Acum este momentul SUA. Pentru Europa revenim anul viitor.” ne declara cu un zâmbet șiret, Le Thi Thuy, Președinta VINFAST și al treilea executive în ierarhia VINGROUP. 

Dl Pham explică că VINFAST nu are în plan să se asocieze cu nici un alt mare producător de automobile la nivel mondial. Își crează propriile tehnologii, cumpără roboți pentru fabricație, folsește canalele normale pentru aprovizionare și localizează producția în zona unde este fabrica până la 65 -75 % integrare locală. „100% intergrare locală a producției tuturor componentelor și subansamblurilor nu este posibilă și nici de dorit. Nu o face nimeni.” afirmă acesta. Fabrica din Vietnam are o capacitate de 250.000 de unități pe an care va putea fi extinsă la 950.000 de unități în 2026.

Fondatorul VINFAST afirmă că împreună cu viitoarele fabrici din SUA și Germania, producția va ajunge suficient de mare pentru a acoperi toată cererea de piață posibilă. „Problema nu este producția. Asta știm să facem foarte bine, la nivelul de calitate dorit. Mai important acum este marketing-ul și vânzarea acestor automobile pe noi piețe. Am optat pentru direct marketing pentru fiecare consumator sau grup de consumatori. Nu vom merge pe cărările bătătorite ale industriei…”

Unde vrea să ajungă Fondatorul VINFAST? Cum o să arate VF în 5 ani? „Da, targetăm la nivel global. În 10 ani vrem să devenim una din mărcile EV de top mondial! Și nu mă refer azi când EV-urile au o cotă de piață modestă. Eu mă găndesc să fim în top 5 mondial în 10 ani când vănzările de EV-uri vor fi dominante!” Nu se poate spune că dl Pham este timorat în ce vrea să facă…

AUTOpro l-a întrebat direct pe fondatorul Vinfast dacă a luat în calcul pierderile cauzate de renunțarea la propulsia ICE și trecerea atât de rapidă la EV. Toți ceilalți producători amână o asemenea decizie având în vedere investițiile de mld de $ … „Decizia noastră este cea mai bună dovadă că suntem determinați să promovăm mobilitatea verde în întreaga lume. Este adevărat, am investit 3 ani în tehnologia ICE pe care acum o părăsim. Pentru o companie tânără ca VINFAST este o pierdere financiara mare, un preț mare de plătit dar arată dorința noastră neabătută pentru a face o viață mai bună, mai sustenabilă pentru toți locuitorii planetei. Dacă până anul trecut doream o viață mai bună pentru poporul vietnamez, acum am extins la nivelul umanității. VINFAST și VINGROUP își aduce contribuția modestă la acest destin verde pentru generațiile viitoare!” 

Intersantă este și explicația cuvîntului „FAST” din titlul companiei. Cuvântul în engleză este binevenit dar, potrivit Fondatorului, acest cuvânt are 4 inițiale care în vietnameză înseamnă altceva. „F vine de la safe și safety. A înseamnă creativ iat T vine de la a pioniera. Prin combinația acestor litere am ajuns la FAST. Da, trebuie să acționăm rapid pentru a realiza ce ne-am propus. Personal cred că mai am poate 20- 30 de ani de muncă. Deci nu prea este timp de odihnă, sunt foarte multe de făcut… Avem o datorie către generațiile viitoare!”  

Un subiect discutat îndelung a fost lansarea leasing-ului/ închirierea bateriei, noile modele vândute în SUA, Canada și Europa având un preț pentru mașină dar fără baterie. Istoric vorbind , Nissan a încercat să o facă dar a eșuat. „Noi credem că acum a venit momentul unei asemenea soluții. Credem că o să funcționeze. Este obligatorie în primii 3 ani după care propietarul mașinii poate decide să continue chiria sau să cumpere bateria la valoare reziduală.” explică dl Pham.

Producătorul vietnamez dorește prin această modalitate să egalizeze costurile de propietate și exploatare ale unui EV cu un automobil ICE. „Dacă facem o comparație între modele comparabile de aceiași putere și cuplu, cu prețuri similare la consumul de combustibil, respectiv energie, trebuie să ajungem la situația în care consumatorul să nu mai descopere nici o diferență.” Și totuși, de ce alți producători au eșuat cu acest model? „Probabil că nu au reușit să ofere un cost/ km suficient de atractiv pentru consumator. În plus acest sistem de leasing al bateriei este riscant pentru producător. De aceea, unii producători nici măcar nu au încercat, preferând o vânzare directă a bateriei evitând orice risc.” explică dl Pham.

Întrebat dacă are în viață un model de la care să se inspire în cea ce face și își propune, dl Pham a răspuns: „Nu am un personaj anume. Mă poate inspira oricine, de la o femeie de serviciu până la un om de știință. Întodeauna când interacționez cu cineva, am ceva de învățat. Să mă gândesc la un model în viață care să mă inspire, sincer, nu am timp! ”


Articole similare

Noile modele Dacia, doar două stele la EuroNCAP

Florin Amariei

Suzuki Vitara S este „Cel mai 4×4 SUV” din România

administrator_autopromag

Defender a murit! Trăiască Defender

Filip Sîrbu

Leave a Comment