AUTOpro
Stiri

Miniserialul „Miracolul VINFAST” – Episodul 3: In premiera mondiala primul drive contact VINFAST VF 8

Campionii pot veni de oriunde. Inclusiv din Vietnam! 

AUTOpro a realizat primul drive cu noul model VF8, o premieră mondială la care au participat foarte puțini ziariști la nivel mondial! Între țările invitate, doar România a fost singura țară în care VF8 nu se va vinde direct! Un compliment pentru care ne pot invidia spaniolii, italienii, englezii și mulți alții. Este meritul lui AUTOBEST că am fost acolo. Am descoperit o mașină impresionantă care poate să facă vânzări importante pe ambele maluri ale Atlanticului.

Dan Vardie, Hai Phong, Vietnam

AUTOpro nu este pentru prima dată la VINFAST. În primăvara lui 2018, o delegație substanțială a Juriului European AUTOBEST – din care a făcut parte și revista noastră – a vizitat fabrica de 335 ha de la Hai Phong, care – pe atunci – abia începea să înstaleze primele echipamente – prese, roboți, vopsitorie etc. În urma acestei evaluari minuțioase făcut de AUTOBEST, juriul european a decis acordarea în premieră mondială a premiului „A Star is Born” rezervat celor mai spectaculoase start-up-uri în domeniul mobilității! Premiul acordat la Salonul de la Paris din același an în cadrul unei festivițăți transmise live în Vietnam s-a bucurat de o audiență de 13,4 mil de oameni! 

În mai puțin de 2 ani, fabrica a produs modele bazate pe tehnologie și inginerie BMW și GM dar și primul model EV, VF e34, vândut exclusiv pe piața vietnameză. La sfărșitul anului trecut, VINFAST a anunțat renunțarea la sfârșitul lui 2022 la producția de mașini cu motoare termice! Este cea mai rapidă renunțare la aceste propulsii clasice la nivel mondial. Până la decizia VF, cea mai rapidă decizie similară era până în 2025 – de exemplu Jaguar – adică după 3 ani de la momentul anunțat de VINFAST! Anul trecut la Salonul de la Los Angeles a fost introdusă și noua denumire a modelelor.

Primele care vor fi livrate în SUA și Europa sunt VF 9 – segmentul full size SUV, din care face parte, de exemplu Tesla Model X – și VF8 – segementul E , din care face parte Tesla Model Y. Vor urma VF7 – clasa compactă, VF6 – segment B, VF5 –segment A. Thomas Chretien, Vicepreședintele de marketing și comunicare VINFAST Europa, preciza pentru AUTOpro că VF5 nu va fi adus în Europa. Despre termenul de comercializare ale modelelor B și C, afirmă că „nu avem nici un anuț de făcut dar nici nu va dura 3 ani!” 

VF8 se anunță vârful de lance al producătorului vietnamez în Europa. Designul asigurat de Pininfarina oferă un look inconfundabil, care va fi plăcut de un număr foarte mari de automobiliști – anul trecut AUTOpro v-a oferit un reportaj exclusiv din studiourile Pininfarina din Torino cu primele detalii ale acestui model. VF8 are dimensiuni specifice segmentului E – 4750 x 1900 x 1660mm, ampatament de 2,95 m și își propune 5 stele la crash – testele Euro NCAP.

Vietnamezii au început să investească serios în AI (Inteligență Artificală) și în tehnologii smart – în două companii fiică a aceluiați grup VINGROUP. Primele rezultate sunt deja pe VF8. Are un sistem de camere 360 grade care pot oferi o imagine de rezoluție HD a mașinii, poate fi parcată din afara mașinii – cu telefonul mobil – și poate fi adusă din garaj în același mod fără ca șoferul să fie la volan.

Această facilitate crează posibilitatea parcării în locuri foarte strâmte unde deshiderea ușii ar fi o problemă! VINFAST este una din cele mai avansate companii în domeniul autonomus. VF8 vine cu nivelul 2+ (la fel ca Tesla, de exemplu) însă AUTOpro a aflat că VF va introduce nivelul 3 la începutul lui 2023! De altfel, VINFAST este singura companie auto din lume care a cerut aprobarea statului California să facă teste cu robo-taxiuri fară șofer, de nivel 5! Chiar dacă este imposibil de crezut, dar marele jucător al acestui domeniu – Waymo, compania creată special pentru autonomus driving de Google- are în testare automobile  de nivel 4!

Reamintim, VF8 vine cu două niveluri de echipare, Eco și Plus. Primul nivel are în standard jeante de 19 inci, scaune incălzite reglabile după 8 coordonate din piele ecologică, clima dual zone, tableta ecran centrală de 15,6 inci și up garde „over the air”. La Plus jantele sunt de 20 inci în standard și chiar 21 inci opțional. Scaunele sunt și ventilate (nu doar încălzite) cu reglaje după 12 coordonate. Are sunroof panoramic și hayon acționat electric. 

VINFAST introduce și un pachet ADAS consistent care include cruise control, atenționare la coliziune, reducerea vitezei pentru evitarea coliziunii, asitență la parcare, faruri automate Matrix LED, și monitorzarea avansată a conducătorului. De altfel, inginerii VINFAST insistă asupra acestui sistem ca fiind unul din cele mai avansate din industrie, care permite „citirea” simptomelor de oboseală chiar și cu masca pe față!

Are comandă vocală care începe cu „Hey VINFAST”! La sfărșitul calătoriei noastre în Vietnam am aflat că VF a semnat un contract de colaborare cu Amazon pentru a realiza o comunicare verbală la bordul mașinilor sale pe platforma Alexa! Încă o mișcare rapidă, incredibilă, direct la sursă.

Pentru cei care decid să depună cei 150 Euro pentru a deveni „early pioneers of VINFAST” pachetul Vin Fast Smart Driving în valore de 7250 Euro este gratis. Acesta include asistență hands–free, asistență la schimbarea  benzii de rulare, parcarea cu telefonul mobil și aducerea mașinii din parcare fără a fi la volan, asitent vocal, informații live din traffic, servicii e-commerce, Mobile Home și Mobile Office. Producătorul consideră că având aceste facilități destul de speciale să creeze un ecosistem în care propietarul mașinii să aibă cam tot ce vrea la dispoziție… 

Din păcate în timpul scurtei noastre experiențe de conducere din Vietnam nu am putut testa nici una dintre aceste servicii interesante. Ne-ar fi plăcut să parcăm mașina remote sau să o chemăm să vină „singură” din parcare… Producătorul ne-a pus la dispoziție niște mașini de pre-preserie, practic un fel de prototipuri care sunt încă departe de versiunea finală de producție de serie. Însă AUTOpro nu este la primul test  de acest fel. De aceea, anumite sunete mai „ciudate” nu le-am luat în seamă fiind o chestiune de moment. 

La prima vedere, ochiul descoperă un SUV foarte plăcut care nu are nimic agresiv. Vinfast ne-a explicat că tema de design a fost să nu creeze o polarizare și nici să nu folosească vreo idee / inspirație din Vietnam. S-a dorit un look modern, capabil să creeze emoții oricărui client, fie el american , european sau asiatic. Pininfarina a livrat întocmai așa că ne așteptăm, cea ce veți vedea să vă placă așa cum ne-a plăcut și nouă. Interiorul este foarte bine realizat.

Calitatea designului se remarcă și la interior. Sunt acele proporții corecte, idea folosirii tabletei centrale unde poți să accesezi orice – sigur, Tesla a fost prima cu soluția – este binevenită iar ideea de a folosi 4 butoane pe consola centrală – P, R, N, D – este interesantă, „catchy” pentru că mai schimba ceva din rutina celorlalți producători… 

Nu am apucat să explorăm toate funcțiile tabletei dar – so far – nu avem ce să reproșam, ai toate funcțiile la îndemănă, grafica este simpatică, culorile sunt foarte prietenoase cu ochiul. Am stat de vorbă cu „Hey VINFAST” care ne-a răspunus în engleză la câteva întrebări simple. Gazdele noastre ne-au explicat că am avut o comandă vocală de la începutul proiectului – și oricum va fi rafinată cu ajutorul Amazon… 

Apropo de calitate, scaunele din piele ale verisunii Plus pe care am condus-o erau de o calitate și execuție impecabile. De altfel, VINFAST a dovedit și până acum, la modelele vândute deja, că nu are nici un fel de probleme de calitate, oferind un interior realizat la cele mai înalte standarde de finiție. 

Calitățile dinamice așteptate la un EV le regăsești foarte repede. Cu două motoare și tracțiune awd, cu bateria mare de 87,7 kWh, acclerează la 100 km/h în 5,5 sec. În timpul drive-ului nostru din Vietnam, am apăsat pedala de „gaz” la podea și am remarcat o vivacitate notabilă. Motorul este acolo și livrează imediat accelerația de care ai nevoie fără efort. Nu am condus mașina extensiv pe drumuri virajate așa că nu ne putem pronunța în detaliu. Însă nu ne așteptăm la surprize neplacute.

Apropo de ceva de criticat, am rămas surprinși de autonomia bateriei afișată pe tableta centrală: 140 km și 60% din baterie! Dacă ar fi adevărat, am putea crede că eram în Dacia Spring care are cam aceiași autnomomie. Adică 224 km și nu peste 470 km cât este la VF cu bateria mare. Însă inginerii VINFAST ne-au explicat că atât soft-ul cât și bateria sunt dintr-o interație ceva mai veche, mașina reală urmând să primească un soft serios îmbunătățit și o baterie care oferă autonomia anunțată.

Din nou, nimic nou, asemenea prototipuri au aceste caracterisitici de testare în diverse stadii a unor subansamble, softwere etc.VF 8 poate fi echipat cu baterii de 82 sau 87,7 kWh care oferă  363 CP și 500 Nm (ECO) respectiv 408 CP și 640 Nm pt Plus. Viteza maximă pentru ambele baterii este de 200 km/h. Cu bateria mare, VF8 are o autonomie medie WLTP 471 km. Ambele versiuni de baterie pot fi încărcate la un wall box AC cu trei faze la 11 kW în 8 ore.

Dacă tot am amintit de pachetul cadou Smart Driving să amintim și de reducerea de 4200 Euro din prețul de achiziție a unui model VINFAST, plus o excursie de 7 zile în Vietnam într-una din stațiunile de lux Vin Pearl, proprietate VINGROUP – din care face parte și VINFAST. Chretien preciza că excursia în Vietnam este garantată, noul proprietar de mașină VF urmând să plătească doar biletele de avion. 

În Germania, VF8 ECO pleacă de la 43.900 Euro (TVA inclus), iar VF 8 Plus de la 50.800 Euro, ambele în specificația cu bateria mare. Chretien ne spunea că, spre deosebire de alți producători, VINFAST este foarte onest cu clienții săi în prezentarea prețurilor prin folosirea expresiei „începând de la …” „Pentru bateria mai mică, prețurile de plecare sunt mai mici și le vom anunța ulterior. Aici am facut doar primul anunț pentru versiunile cu bateriile mari”

VINFAST pionierează un nou mod de vânzare, excluzând din preț costul bateriei. Ca urmare, cumpărătorul unui VF8 va plati o sumă lunară de 120 Euro indiferent de dimensiunea bateriei. În cadrul unei conferințe excepționale ținută de Phạm Nhật Vượng. Chairman-ul grupului VINGROUP, acesta a dezvăluit în premieră, contractele pentru baterie vor fi pentru 3 ani după care propietarul este invitat să opteze. Fie să continue în acest sistem de închiriere fie să cumpere bateria la o valoare reziduală.

Mai mult – o altă premieră greu de imaginat – VINFAST oferă o garanție transmisibilă de 10 ani și 200.000 km pentru mașină, un alt argument foarte solid pentru o valoare reziduală foarte ridicată! Primele mașini vor fi livrate la sfârșitul acestui an. Chretien a declarat pentru AUTOpro că și românii pot avea acces la achiziționarea unui model VF. Exact după modelul de succes pionierat de Tesla, se face înscrierea pe una din cele 3 piețe – de preferat Germania – și livrarea se realizează la unul din magazinele VF urmând ca mașina să fie transportată în țară.

AUTOPro a aflat că în acest moment nu sunt definite planurile de dezvoltare pe noi piețe și nici dacă actualul sistem de vânzare cu magazine proprii va fi păstrat peste tot în Europa. Un insider VF care ne-a cerut să nu fie citat, nefiind abilitat de companie să vorbească, ne-a spus că se explorează și ideea unor parteneriate cu rețele de dealeri multimarcă care să preia distribuția pe anumite piețe. Iar România – ni s-a sugerat – ar putea fi una dintre aceste piețe…

Articole similare

Renault închide divizia RS și marchează momentul prin lansarea Megane RS Ultime, ediție limitată la 1.976 de unități

Darius Pana

Dacia a primit în primele zece luni ale anului curent 8.000 de comenzi online

Mihai Morcovescu

Noua generație Opel Grandland: versiuni hibride și electrice cu autonomii de până la 700 km

Mihai Morcovescu

Leave a Comment