AUTOpro
Stiri AUTO pro Exclusiv

Exclusivitate națională: Miniserialul „Miracolul VINFAST” – Episodul 2

Ecosistemul „VIN” 

AUTOpro a vizitat câteva din cele mai importante părți ale „ecosistemului VIN”, care permit lui VINGROUP să funcționez la parametrii de performanță și pe mai multe continente, așa cum puține firme occidentale reușesc. Sigur, fabrica din Haiphong ,rămâne de maxim interes dar și alți „pui” vin tare din urmă…

Dan Vardie, Haiphong, Nha Trang, Vietnam

Ca să nu fie vreun dubiu de ce ne-am dus în Vietnam, gazdele noastre ne-au dus direct în nord, la Haiphong, unde se află fabrica VINFAST, un adevărat miracol industrial – și nu doar la standarde vietnameze ci mondiale. Cea mai bună dovadă este că Achim Sthan, reprezentantul Germaniei în juriul european AUTOBEST, ne spunea că această fabrică este comparabilă cu noua Gigafactory a lui Tesla din Berlin…

AUTOpro, parte a juriului european AUTOBEST a vizitat acest site industrial în 2018 – cei mai fideli cititori își vor aminti probabil de primele noastre reportaje despre VINAFST… Pe atunci, am descoerit halele unde începeau să fie instalate utilaje de producție, roboți și prese, secția de vopsitorie etc. Astăzi lucrurile stau cu totul altfel pentru că acum suntem la aproape 2 ani de când se produc mașini acolo, VINFAST instalându-se în poziția de lider în 2 segmente în care este activ în Vietnam.

Însă ambițiile lui Pham Nhật Vượng au devenit globale, fabrica pe care am vizitat-o servind ca loc de producție pentru câteva noi modele care vor fi vândute în Europa și SUA. Aici se produc modelele lux – realizate împreună cu BMW, pe o platformă de X5 și Seria 5 – și micuțul Fadil realizat pe o platformă oferită de GM. În septembrie 2020, a fost lansată seria limitată President, în fapt un Lux cu motor V8 de peste 400 CP, un fel de nava amiral a „flotei” VINFAST. 

În ianuarie 2021, VINFAST a anunțat o nouă pleiadă de noi modele botezate VF e34, VF e35 și VF e36, relevând o nouă abordare EV, sustenabilă. VF e 34, un model ce poate fi asimilat segmentului B european a devenit prima mașina EV din Vitenam și se produce și azi cu mare succes.

De altfel, am participat la un eveniment care a reunit pe primii 100 de posesori de VF e 34, care au plecat într-un drum lung spre nordul țării pentru a demonstra autonomia acestui model. Producătorul a decis că e34 rămâne doar pentru piața vietnameză. La Salonul de la Los Angeles de anul trecut, producătorul a schimbat denummirea noilor sale modele, prezentând VF 8 (segment D) și VF 9 (segment E – full size SUV, cum spun americanii) pentru ca la CES să fie arătate și VF7 (segment C), VF6 (segment B, urmașul lui VF e34) și micuțul VF5 de segment A, adică un concurent cu Dacia Spring.

Dacă în acest moment sunt lansate în Europa VF 8 și 9, VF 7 și 6 vor urma în următorii 1-2 ani însă VF 5 nu va fi comercializat pe bătrânul continent- cel puțin asta este ce susțin azi executivii VINFAST Europa. 

În același site industrial pe lângă automobile se produc și scutere electrice – Klara, Klara S, Ludo, Impes, Theon, Feliz, Vento și Tempest – toate modele comercializate doar pe piața vietnameză. Tot aici a început și fabricația primului autobuz „Vin Bus” livrat către primaria din Hanoi începând din martie 2022. Un autobuz electric cu care am mers și noi în vizitele noastre din Hanoi și care are absolut tot ce îi trebuie unui autobuz urban de prima calitate. VINFAST este unul din puținii producători la nivel mondial care produc pe aceaiași platformă industrială, autoturisme, autobuze și scootere! 

Capacitatea complexului industrial este de 250.000 de unități pe an și va fi extinsă la 950.000 de unități în 2026, devenind una din cele mai mari capacități instalate din lume! Se adaugă 3500 de autobuze electrice și circa 250.000 de e-scootere. Capcitatea se va mări într-o primă fază la 500.000 de unități pe an după care va ajunge la 1 mil/ an. Sunt cifre impresionante cum nu mai regăsim în industria automotive mondială.

Structura complexului industrial este de asemenea impresionantă. Atelierul de presaj-echipamente furnizate de nemții de le Schuler- are 50.000 mp cu prese care au o capacitate de 16 piese/ minut. Secția de caroserii are 100.000 mp și 1200 de roboți furnizați de ABB care oferă un grad de automatizare de 98%! Este considerată una din cele mai moderne secții de acest tip din Asia de Sud est. Secția vopsitorie are 25.000 mp și folosește ultimele tehnologii. În fine, secția de asambalre generală are 200.000 mp, fiind proiectată de nemții de la Eisenmann. Incorporează un grad de automatizare important folosing coveyere interoperate și vehicole autonome care mută mașinile pe lanțul de asamblare. 

Însă cea mai spectaculoasă a fost vizita fabricii de asamblare de baterii care un grad de automtizare de 75%. La momentul vizitei noastre, acolo se asamblau bateriile pentru modelul e35, o baterie realizată din celule care veneau de la Samsung. AUTOpro a aflat că pentru modelele VF 8 și VF 9 care vin în Europa, VINFAST lucrează cu Samsung dar și cu CATL – liderul mondial în fabricația de celule de baterii pentru EV-uri.

Mai mult, gazdele noastre ne-au spus că VF lucrează la propriile celule pentru baterii care vor fi gata până la sfîrșitul acestui an. Începând de anul viitor, VINFAST afirmă ca va fi în masură să livreze mașini echipate cu proprile baterii! Dacă acest lucru va deveni real, VINFAST demonstrează – încă o dată- că este un adevărat miracol în industria auto mondială. Să reamintim, încă din 2020, Carlos Tavares declara pentru AUTOBEST că primele fabrici europene care vor produce baterii cu celule proprii vor putea apare abia în 2024! 

Ecosistemul VINGROUP este însă mult mai mare și complex. Asta înseamnă că în ultimii 2 ani, un nr impresionant de start-up-uri au apărut în acest ecosistem, oferind noi oportunități de dezvoltare pentru VINFAST. VinAI a ajuns rapid una din primele 25 de companii mondiale în domeniul AI – Inteligență artificială. Are sediul în Hanoi și centre de cercetare în SUA și Australia. Una din primele realizări VinAI este DMS – Driver Monitoring System care folosește o tehnologie de recunoastere facială (recunoscută la nivel de nr 6 mondial) ce folosește camera IR și sensori capabili să determine gardul de oboseală al șoferului și cât de periculos devine folsoirea telefonului mobil.

Este un sistem care „citește” oboseală celui de la volan și dacă poartă ochelari de soare și mască de protecție. Tot VinAI a realizat un sistem 360-grd Surround View Monitoring (SVM) care momnitorizează ce se întâmplă în jurul mașinii, având un 3D Mode. În fine, VinAI oferă nivelul autonomus 2+ pentru moment dar la doar câteva luni distanță de nivelul L3 care va fi gata de implementare pe mașini de serie din prima jumătate a lui 2023! 

VINBIGDATA este o altă companie care integrează big data cu AI cu ambiția de livra aplicații utile consumatorilor, incluzând asistentul vocal. Această companie intră acum în colaborare cu Amazon pentru integrarea Alexa în comanda vocală de pe noile mașini VF! 

VinES Energy Solution este compania care se ocupă de R & D și de  fabircația pentru baterii Li-Io propietate VINFAST. Scopul acestei companii este să ofere baterii cu densitate energetică sensibil mai mare decât există azi la costuri mai mici, în condiții de securitate ridicată. 

VINGROUP a fost infinațat în 1993 de dl Pham și a ajuns la dimensiuni impresionante. În 2020 a contribuit cu 2,2% din PIB-ul Vietnamului. Capitalizarea bursieră a grupului de firme – ce include partea de real estate Vinhomes și Vincom Retail- a ajuns la 39 mld $ (decembrie 2021). Fondatorul grupului este listat de Forbes la o avere personală de 7,5 mld $ – de menționat că la noi în România, țară capitalistă, membră UE, nu avem nici un milardar comparabil cu dl Pham care a făcut averea într-o țară comunistă!

Ecosistemul VINGROUP mai include VINPEARL- cel mai luxos grup de turism, Vin Unversity, VinRetail, Vincom, Vin Homes, VinMec- cea mai mare rețea privată de sănatate din Vietnam, VinBiocare, fundația The Kind Heart Foundation, Vingroup Innovation Fund (VinIF) și VinFuture Foundation. 

Articole similare

Audi renunță la motorizările pe benzină, motorină și cele hibride

Florin Amariei

Fuziunea Renault – FCA, tot mai aproape de realizare

Robert Stan

Nevera – noul copil teribil al croaților de la Rimac

Filip Sîrbu

Leave a Comment