AUTOpro
Test drive Generale

Test drive Jeep Gladiator – Preaspartanul

Jeep Gladiator

Se ia un Jeep Wrangler Unlimited, peste care se presară o benă de cu capacitate utilă de 1 m3, și se lasă la dospit, de preferat, într-o zonă cu teren accidentat. Rezultatul? Noul Jeep Gladiator, probabil cel mai feroce Jeep din istorie. Este oare Gladiator unul din cele mai cool, robuste și capabile pick-up-uri de pe piață? AUTO Pro are răspunsul.

În ciuda apartenenței sale evidente la familia Wrangler, Gladiator se remarcă totuși prin câteva diferențe discrete, dar extrem de relevante în raport cu fratele său mai mic fără benă. În primul rând, celebra grilă cu 7 sloturi, un adevărat trademark Jeep, a fost supusă unui proces de lățire discretă, pentru a putea satisface nevoile de răcire ale agregatului de sub capotă în momentele de cumpănă, în care Gladiator se încăpățâneze să tracteze chiar și până la 3,5 tone, în cazul în care se optează pentru pachetul opțional Max Towing Package.

Jeep Gladiator

Gladiatorul testat de noi, în nivelul de echipare Overland și fără aportul acestui pachet opțional, scoate la înaintare o capacitate de tractare de 2722 de kg. O cifră redutabilă, ce depășește cu circa 227 kg capacitățile de tractare ale Jeep-ului Wrangler Unlimited 4xe testat de noi cu un an în urmă.

Cu 70 de cm mai lung decât un Jeep Wrangler cu 4 uși, noul Jeep Gladiator te întâmpină cu proporții absolut monstruoase, lungimea de aproape 5,6 metri și ampatamentul de 3488 mm (+480 mm față de Wrangler Unlimited) fiind un adevărat coșmar pe străduțele înguste și în virajele strânse, pe care trebuie să le iei cu ceva băgare de seamă pentru a nu atinge bordurile sau alte obstacole stradale.

Jeep Gladiator

Cei 70 de cm câștigați de Gladiator odată cu trecerea la construcția de tip pick-up nu se fac resimțiți aproape deloc în habitaclu, pasagerii din față având la dispoziție același spațiu la picioare. Singura diferență notabilă se face remarcată la nivelul spațiului la cap, mai mare cu 53 mm pentru pasagerii din față, respectiv cu 28 mm pentru cei din spate, în raport cu un Wrangler Unlimited.

În cazul nefericit al unei estimări eronate ale proporțiilor noului Jeep Gladiator, eventualele obstacole nu prea au cum să lase urme pe ”trupul” noului pick-up Jeep, având în vedere faptul că Gladiator stă cocoțat pe niște roți monstruoase, cu talon pe măsură (255/70 R18), care contribuie, alături de garda la sol de 253 mm (295 mm în cazul versiunii de top Rubicon), la invincibilitatea pick-up-ului Jeep în fața oricărui obstacol ce poate atenta la integritatea sa structurală.

Jeep Gladiator

Față de Wrangler, Gladiator este și nu este mai capabil în off-road. Știu, am vrut să par ușor enigmatic, însă, din anumite puncte de vedere, Gladiator poate escalada obstacole mai dificile decât Wrangler, mai ales dacă acestea sunt abordate cu partea din față a mașinii. Pentru că Gladiator se laudă cu un unghi de atac absolut monstruos, de 41 de grade, cu peste 5 grade mai mare decât cel al fratelui Wrangler (versiunea non-Rubicon).

Dacă se optează pentru versiunea Gladiator Rubicon, nava amiral a gamei Gladiator, atunci unghiul de atac urcă până la 43,4 grade și cel de degajare până la 20,3 grade, depășind chiar unghiul de atac al unui Wrangler Rubicon cu 2 uși. Din păcate, lungimea generoasă penalizează încrucișările de punți și trecerile peste anumite obstacole, existând extrem de multe șanse să rămâneți cu mașina ”pe burtă” în cazul în care vă aventurați în zone ușor mai complexe.

Noi am pățit asta, din păcate, atunci când am vrut să urcăm o rampă abruptă, care avea pe centru un mal de pământ destul de proeminent. Gladiator a urcat până aproape de vârful rampei, moment în care, din păcate, din pricina lungimii, mașina a rămas pe burtă. Indiferent de eforturile noastre, tot n-am reușit să depășim acea porțiune, care ar fi fost floare la ureche pentru un Wrangler (unghiul de trecere al vârfului de rampă fiind de 25 de grade în cazul lui Gladiator, cu 5 grade peste cel al unui Wrangler cu 4 uși).

Jeep Gladiator

Aceste episoade sunt lesne date uitării în momentul în care apuci să experimentezi practicabilitatea de neegalat pe care o manifestă noul Jeep Gladiator și a sa benă generoasă, care poate acomoda, la nevoie, până la 613 kg de balast într-un spațiu de 1531 mm lungime x 1442 mm lățime (1 metru cub spațiu util). În această benă se regăsesc o multitudine de echipamente adresate aventurierilor, cum ar fi o priză de 230 V, un sistem Roll-Up de acoperire benă (dotare opțională în valoare de 714 euro; mare atenție la acționarea sa, mânerele fiind un pic cam firave) sau chiar și o boxă portabilă!

Dincolo de toate aceste cifre pe alocuri seci, Jeep Gladiator rămâne însă un Jeep în adevăratul sens al cuvântului. Ceea ce înseamnă că avem punți rigide Dana 44 pe față și pe spate, caroserie montată pe șasiu, uși, plafon și parbriz demontabile, și extrem de mult spirit Jeep, care contribuie mai mult ca niciodată la senzația de libertate pe care marca americană știe atât de bine să o pună în practică de la primul Willys MB încoace.

Sub capota Jeep-ului Gladiator testat de AUTO Pro se regăsea bine-cunoscutul agregat V6 diesel de 3 litri Multijet, de origine Fiat, care dezvoltă 264 CP și respectiv 600 Nm, disponibili în întregime între 1400 și 2800 rpm. Motorul, jos pălăria, extrem de potent și de rafinat, și surprinzător de prietenos cu cifrele de consum, mașina – care cântărește la gol 2403 kg! –  indicându-ne un consum mediu de combustibil de 11,4 l/100 km după un parcurs de 890 km, în mare parte în regim extraurban, peste jumătate din traseu fiind parcurs în regim de autostradă.

Jeep Gladiator

Unde, deloc surprinzător, am reușit să atingem un consum de 9,4 l/100 km, adoptând o viteză constantă, de 120-125 km/h. O cifră care reușește, culmea, să bată cifrele oficiale de consum WLTP, care dau de înțeles că acest motor ar trebui să consume undeva între 9,5 și 9,8 l/100 km în regim mixt. Cu ocazia itinerariului nostru București-Constanța, am reușit să vedem, fără voia noastră, cam ce influență are vântul asupra consumului de combustibil al unui Jeep Gladiator Overland V6 diesel.

Ei bine, adoptând fix același stil de mers (120 km/h), dar cu un vânt năprasnic care parcă voia să ne scoată de pe traiectoria dorită (la rafale, vântul sufla și cu peste 75-80 km/h), am reușit să obținem un consum de 11,3 l/100 km. În alte cuvinte, vântul a adus cu sine un adaos de circa 2 l de motorină la fiecare 100 km parcurși!

Jeep Gladiator

Pe piața din România, Jeep Gladiator este disponibil în doar două niveluri de echipare, Launch Edition, respectiv Overland (cel testat de noi). Nici urmă de versiunea Rubicon, care duce pick-up-ul Jeep pe noi culmi ale performanțelor în off-road. Gladiator Overland are un preț de listă de 71.740 euro cu TVA.

Prietenii noștri de la AutoItalia au mai întrebuințat impunătorul Gladiator cu câteva dotări opționale în valoare de 5551 euro cu TVA, cum ar fi Pachetul Safety (+1000 euro, include sistem de avertizare coliziune frontală și cruise control adaptiv), pachetul Black Leather (+2320 euro) sau pachetul Heated (+178 euro, include scaune față încălzite și volan încălzit – de neratat!). După aplicarea unei reduceri speciale de 1546 euro cu TVA, prețul final al mașinii a ajuns la venerabila sumă de 75.782 euro cu TVA. Am fi vrut să comparăm această sumă cu un Wrangler Unlimited echipat în mod similar însă, în caz că nu știați, Wrangler este disponibil în România exclusiv în versiune 4xe (PHEV) cu 4 uși.

Ceea ce înseamnă că, dacă mai vreți să gustați din savoarea spartană a unui Jeep cu motorizare convențională și tracțiune integrală, Gladiator este singura dumneavoastră opțiune, versiunile cu motorizări convenționale ale fraților mai mici Renegade și Compass fiind disponibile exclusiv cu tracțiune față. Gladiator reprezintă așadar ultimul mohican al gamei Jeep, un luptător veritabil care înfruntă cu pieptul în față inevitabila electrificare a lumii auto…

Articole similare

Audi a pregătit o serie de noutăți pentru SUV-ul compact Q2

Mihai Morcovescu

Honda HR-V facelift: look nou și sisteme noi de siguranță

Dragos Baltateanu

Tehnologia holografică 3D i-ar putea ajuta pe șoferi să evite pericolele rutiere

Mihai Morcovescu