AUTOpro
Teste in premiera Test drive

Test drive în premieră Caselani Type HG – Frumusețe rară

Caselani

Ca într-o perpetuă rătăcire agale pe acorduri demult apuse, carosierul italian Caselani și-a unit forțele cu Citroën pentru a readuce la viață, pe ritmuri exacerbat de retro, fratele mai mic al celebrei dube Type H, căruia nu i-a fost dat să vadă vreodată lumina producției de serie.

Pentru a pune cum se cuvine în context această adevărată operă de artă retro făurită de carosierul italian Caselani în tandem cu cei de la Citroën, trebuie neapărat să facem o scurtă incursiune în istoria glorioasă a mărcii franceze, pentru a putea înțelege pe deplin geneza legendarei dube Type H.

Caselani

Fabricată timp de aproape 4 decenii, între 1947 și 1981, Type H a câștigat încă de la debut o notorietate de invidiat prin prisma soluțiilor tehnice pe cât de revoluționare, pe atât de ingenioase, Type H fiind primul vehicul comercial din istorie cu caroserie autoportantă. Cu un motor de 1,9 litri, tracțiune față, ușă spate culisantă și multe alte delicii tehnice extrem de ieșite din comun pentru acea perioadă, Type H s-a impus rapid ca un adevărat automobil de status, look-ul său inconfundabil intrând definitiv și irevocabil atât în inimile privitorilor, cât și în cărțile de istorie ale automobilismului.

Caselani

Celebrele striații regăsite de jur-împrejurul caroseriei au fost definitorii pentru succesul fenomenal înregistrat de Type H. Contrar aparențelor, aceste striații erau extrem de ușor de implementat din punct de vedere tehnologic și deloc costisitoare. În 1948, la numai un an distanță față de marele moment al lansării legendei Type H, imaginația fără de hotar a inginerilor francezi a dat naștere unei versiuni în miniatură a celebrei dube Type H, cunoscută sub numele de Type G.

Caselani

Prin acest proiect, inginerii francezi au avut drept scop să creeze un fel de frate mai mic pentru Type H, capabil de o sarcină utilă de 500 kg, ce ar fi trebuit să fie propulsat de un motor boxer cu 2 cilindri. Din păcate, acest proiect a fost trecut pe linie moartă de Citroën, în favoarea altor proiecte cu ceva mai multă valoare adăugată, cum cel al dezvoltării unei versiuni cargo pentru celebrul 2CV.

Iată că, acum, la mai bine de 8 decenii distanță de momentul fatidic în care venirea pe lume a lui Type G a fost pe nedrept scoasă de pe ordinea de zi, carosierul italian Caselani izbândește cumva să readucă la viață, într-o manieră extrem de retro, un proiect ce nu a fost să fie. Cu un nume mai mult decât sugestiv, Type HG vine să umple golul pe care dispariția din fașă a primordialului proiect Type G l-a lăsat în inima fanilor Citroën.

Caselani

Reinterpretarea contemporană a dubei Type H, bazată pe o recarosare masivă a modelului Citroën Jumper, a fost prezentată publicului din întreaga lume în 2017. 3 ani mai târziu, în 2020, a venit vremea ca și Citroën Space Tourer să primească același tratament, cunoscut sub numele de Caselani Type HG. De altfel, același nume poate fi regăsit și în talonul acestui neconvențional automobil, care, iată, a primit o omologare separată, în ciuda faptului că fundația de Citroën Space Tourer cu 9 locuri a rămas neschimbată.

Caselani

Peste această fundație bine-cunoscută de Space Tourer cu 9 locuri s-au așternut însă o serie de modificări substanțiale operate de carosierul Caselani, care au schimbat drastic și fundamental spiritul pe care mașina îl emană. Atât partea frontală, cât și cea posterioară, nu mai au nimic de-a face cu ceea ce vedem pe un banal Space Tourer. Interiorul însă a rămas neschimbat, singurul detaliu care perturbă sobrietatea habitaclului fiind plăcuța aniversară de la baza consolei centrale, care ne amintește că avem de-a face cu un adevărat giuvaier automobilistic.

Pe lângă efectul de-a dreptul wow, care este mult mai puternic atunci când admiri mașina față în față, acest Type HG se bucură și de o raritate absolut formidabilă, mașina pe care AUTO Pro a avut onoarea să o testeze fiind al 25-lea exemplar din 200 produse vreodată. Ca idee, această mașină, la bordul căreia ne-am plimbat agale pe străzile capitalei, este cam de 2,5 ori mai rară decât un Bugatti Chiron, fabricat la rândul lui în doar 500 de exemplare.

Raritatea este dată de ceea ce regăsim sub capotă, având în vedere că Type HG-ul testat de noi era propulsat de motorizare convențională de tip diesel, cu cilindree de 2 litri și 140 CP. În prezent, pe site-ul oficial al celor de la Caselani, carosarea Type HG este disponibilă strict în tandem cu o fundație de tip Citroën e-Space Tourer, adică versiunea electrică. Tocmai de aceea, mașina condusă de noi este fără doar și poate de o raritate formidabilă, ieșită din tiparele lumii auto.

Prețul? O nimica toată, în jur de 42.000 de euro, cu TVA. O cifră perfect digerabilă, având în vedere că vorbim de un model mai rar decât un Bugatti Chiron. Care, să fim serioși, niciodată nu va întoarce atâtea capete ca această dubă cu striații făurită cu extrem de multă măiestrie de Caselani. Mașina și-a făcut apariția pe plaiuri mioritice atât pentru a încânta pasionații de istorie automobilistică de pretutindeni, cât și pentru a sărbători marea premieră a peliculei Asterix și Obelix: Regatul de Mijloc, ce va avea loc pe data de 24 februarie în cinema-urile din România.

Articole similare

Smart move!

Stan Robert

Volkswagen T7 Multivan eHybrid – bun la orice

Alex Barbu

Agilitate bavareză