AUTOpro
Test drive Generale

Test drive Citroen Ami – Ami sau a nu mi

Citroen Ami

La bordul lui Citroen Ami, ajungi să realizezi că adevăratul farmec al vieții stă în lucruri simple. Cu doar 8 CP, voioși-nevoie mare, ne-am aventurat pe străzile Bucureștiului alături de Ami într-o drumeție în care nu credem că ne-a lipsit în vreun moment zâmbetul de pe buze. Iată de ce!

Citroen Ami
Cele două soluții de mobilitate care vor invada marile aglomerații urbane de pe Glob în următorul orizont de timp.

Citroen Ami și-a făcut în sfârșit apariția pe plaiuri mioritice. Trecut-au ca în zbor cei 2 ani și jumătate scurși de la lansarea conceptului Ami Concept One la Salonul Auto de la Geneva din 2019 – de unde AUTO Pro v-a relatat pe larg detalii exclusive despre avangardistul plan de atac al celor de la Citroen în domeniul mobilitățiii urbane (https://autopro.ro/auto-pro-exclusiv/mon-ami-electromobilitate-pentru-toti/) – și iată că am izbutit – în sfârșit! – să petrec un pic de timp de calitate cu una din cele mai simpatice soluții de mobilitate din istorie. Recunosc, am fost puțin sceptic la început, crezând, cu multă naivitate, că Ami, acest cvadriciclu cu apucături de automobil, nu îmi va putea în veci acomoda rubensiana siluetă de hocheist rus cu care m-a înzestrat mama natură.

Citroen Ami
Citroen Ami se poate încărca exclusiv de la prize clasice de 230V.

Însă nu mare mi-a fost mirarea când m-am urcat prima oară în Ami și am văzut că, în ciuda înălțimii mele de 1,85 m, am spațiu la picioare arhi-suficient, un lucru de-a dreptul remarcabil, având în vedere că Ami măsoară doar 2,41 m în lungime! Ingeniozitatea fără de limite a francezilor se face remarcată încă de când pășești în sanctuarul lui Ami, deschiderea în antiteză a ușilor fiind un detaliu spectaculos la prima vedere, care ascunde însă o puternică motivație inginerească.

Pentru a reduce costurile, inginerii francezi au optat să folosească aceeași ușă pe ambele părți ale mașinii, soluție care iată că se dovedește de foarte mare efect! Odată ajuns în habitaclu, am avut câteva momente de confuzie până când am reușit să îmi dau seama cum pot pune ”bestia” de 8 CP în mișcare. Nu mare mi-a fost surprinderea când am descoperit că butoanele cutiei de viteze sunt situate pe rama scaunului, și nu pe spartana planșă de bord, care îți oferă doar strictul necesar.

Adică un port USB, comanda de dezaburire a geamurilor și de pornire a ventilației, precum și un simpatic suport de telefon inscripționat cu numele modelului, dotare standard pe nivelul de echipare de top My Ami. Atât și nimic mai mult. În rest, habitaclul este invadat de spații de depozitare, mai mult decât generoase. În buzunarele ușilor, la picioare, pe planșa de bord, ce să mai, unde vezi cu ochii, dai de spații de depozitare.

Pornirea ”bestiei” de 8 CP se face cu o cheie clasică, care însă nu poate fi folosită și la deschiderea ușilor. Pentru uși, există o a doua cheie, la fel ca la mașinile din vremuri demult apuse. Chiar dacă viteza maximă este limitată la 45 km/h, nu am simțit în vreun moment nevoia de mai mult. Nici noi, nici partenerii de trafic, care au fost îngăduitori cu noi, fără tentative de bullying. Mai ales că am circulat mai tot timpul pe banda I, de cele mai multe ori liberă ca pasărea cerului.

În primii km parcurși alături de Ami în traficul aglomerat, am avut nevoie de un oareșce timp de acomodare, fiindcă simpaticul mini-EV francez nu vine cu funcție de crawling (deplasarea lentă a mașinii la eliberarea pedalei de frână – valabil doar pentru mașinile automate). Când iei piciorul de pe frână, nu se întâmplă nimic. Ami stă pe loc! Un alt ușor cicălitor este că, dacă nu pui cutia de viteze pe N când staționezi, Ami va scoate neîncetat bip-uri, pentru a-ți aminti, iar și iar, că mașina este ”în viteză”.

Citroen Ami

În ciuda celor 8 CP, Ami este destul de fâșneață, având în vedere că viteza maximă este atinsă în fix 10 secunde. Bateria de 5,5 kWh, care se încarcă exclusiv la prize casnice, de 230 V, oferă o autonomie maximă de 75 km, mai mult decât suficientă pentru itinerariile urbane de zi cu zi. În momentul în care am ridicat cvadriciclul de la prietenii noștri de la Trust Motors, computerul de bord ne indica o autonomie teoretică de 72 km cu bateria complet încărcată. După 34 km parcurși la bordul lui Ami, într-un ritm alert și foarte tineresc, autonomia a scăzut până la 29 km. În alte cuvinte, cei 34 km urbani au consumat 43 km de autonomie, ceea ce înseamnă că fiecare km parcurs a consumat 1,26 km de autonomie. Ceea ce înseamnă că autonomia reală, corespunzătoare stilului nostru de condus, ar pute atinge, teoretic, circa 60 de km.

Cvadriciclul Citroen Ami vine cu un preț de pornire, în nivelul de echipare de top My Ami, de 10.380 de euro. Cu programul Rabla Plus, care oferă un ecobonus în cuantum de 50% din valoarea mașinii, Ami ajunge la un preț final de 4.999 euro cu TVA, ofertă destinată, pentru moment, doar persoanelor juridice, care pot achiziționa pachete de minim 3 unități. Unități care cu siguranță vor invada cât de curând zonele urbane mioritice, având în vedere că Ami poate fi condus cu permis B1 (de moped) de la vârsta de 16 ani.

Apropo, în vara acestui an, Opel a prezentat și propria-i interpretare a simpaticului Citroen Ami, interpretare pe care o puteți admira în tihnă accesând următorul link: https://autopro.ro/stiri-2/opel-rocks-e-un-micro-ev-frantuzit/.

Articole similare

Ce s-a întâmplat cu Sono Sion, automobilul electric alimentat cu energie solară care trebuia să debuteze în 2023

Mihai Morcovescu

Audi Q5 primește o versiune plug-in hybrid: 55 TFSI e quattro

Toyota va pătrunde pe segmentul electricelor

Filip Sîrbu

Leave a Comment