Am așteptat cu sufletul la gură testul cu noul Audi Q7 facelift, pe care l-am putut ”gusta” în versiunea cu sistem de propulsie plug-in hybrid, ascunsă în spatele noii nomenclaturi 55 TFSI e quattro.
Audi Q7 PHEV își încordează mușchii cu ajutorul celebrului V6 pe benzină de 3 litri TFSI, care dezvoltă 340 CP și 450 Nm, ce este însă ajutat și de un motor electric sincron, cu excitație permanentă, integrat în carcasa cutiei de viteze automată cu 8 trepte Tiptronic, care poate dezvolta maxim 126 CP pe perioade scurte de timp (80 CP în exploatare continuă) și 350 Nm. Cei 380 CP și 600 Nm dezvoltați de cele două sisteme de propulsie transformă SUV-ul de 2,5 tone într-un atlet deosebit de agil, care devorează prima sută de km în doar 5,9 secunde, viteza maximă de 240 km/h – limitată electronic – fiind doar la alte câteva secunde distanță!
În prima parte a testului, mașina având bateria descărcată, am putut experimenta partea convențională a sistemului de propulsie plug-in hybrid. În afară de puținele momente în care motorul cu ardere internă a stat oprit, în special la viteze mici, sau la eliberarea pedalei de accelerație înainte de semafor, agregatul V6 de 3 litri TFSI a funcționat în permanență, în mare parte și datorită traseului pe care l-am ales, București-Vama Veche și retur.
Chiar dacă sistemul hibrid poate propulsa complet electric mașina până la viteze de maximum 135 km/h, starea de încărcare a bateriei nu ne-a permis să rulăm complet electric, lucru care s-a tradus printr-un consum mediu de 12,4 l/100 km pe parcursul celor 576 km parcurși la o viteză medie de 77 km/h. Cifre absolut normale pentru un SUV de 2,5 tone, cu tracțiune integrală, cutie automată și motor V6 cu aprindere prin scânteie, mai ales în condițiile în care am rulat câțiva km cu viteze care nu se trec în scris.
Consumul a mai fost ținut în frâu de momentele în care am rulat electric, mai ales în localitățile de pe malul mării, pe care le poți lejer parcurge în mod electric dacă ești blând cu accelerația (cum ar fi Costineștiul, pe care l-am parcurs în mare parte în regim electric). Când ne-am întors în București, am pus bateria Li-Ion cu o capacitate totală de 17,3 kWh – dintre care 14,7 kWh utilizabili – la încărcat, la o stație de alimentare în curent alternativ (AC) de 22 kW, din care Q7 55 TFSI e quattro poate trage maximum 7,4 kW, o încărcare completă necesitând circa două ore și jumătate.
După o încărcare de o oră și jumătate, la o putere medie de 6,93 kW, bateria a înmagazinat 10,56 kWh, autonomia electrică afișată pe bord crescând de la 1 km la 34 km. În alte cuvinte, am obținut o viteză de încărcare de 21 km/oră de încărcare. După 19 km parcurși în minunatul București, la ceas de seară, autonomia a scăzut cu 21 km, de la 34 km la 13 km. În alte cuvinte, fiecare km parcurs a scăzut cu 1,1 km autonomia afișată.
A doua zi, după încă 6 km parcurși, autonomia scăzut de la 13 km la 1 km, ceea ce înseamnă că fiecare km parcurs a scăzut 2 km din autonomia afișată. Cu cele două surse de energie disponibile, am putut parcurge cu Q7 55 TFSI e quattro circa 570 km cu un singur plin de combustibil și cu o încărcare până la 75% a bateriei, ceea ce este de-a dreptul spectaculos pentru gabaritul și performanțele unui asemenea mastodont. Dacă am fi mers mai temperat pe autostradă, fără acele mici reprize de condus sportiv, am fi putut obține o autonomie care să treacă de pragul de 600 de km!
Toate aceste performanțe și tehnologii vin însă cu un preț de pornire pe măsură, de 80.125 de euro cu TVA, care a urcat până la 105.786 euro cu TVA datorită multitudinii de opțiuni cu care venea mașina noastră de test, precum sistem soft-close, sistem audio premium Bang & Olufsen cu 16 difuzoare, scaune față ventilate, climatizare pe 4 zone, sistem de iluminare Audi Matrix LED, și multe alte opțiuni care ne-au răsfățat pe parcursul itinerariului nostru de la malul mării. Un preț piperat, dar perfect justificat având în vedere clasa și prestanța de care dă dovadă cel mai eco Q7 din istorie.