AUTOpro
Test drive

Test drive Mazda CX-5 facelift- Statornicie supremă

Mazda CX-5 a primit recent un binemeritat și totodată extrem de discret facelift, menit a-i imprima impunătorului SUV nipon aflat la final de generație un suflu nou, tânăr, plin de culoare și nonconformism. Mai ales în tandem cu noul nivel de echipare Newground, prezent și pe mașina noastră de test.

Mazda CX-5

Actuala generație a SUV-ului Mazda CX-5 se perindă într-o formă (estetică) sau alta pe piață încă din 2017. După 5 ani de carieră neîntreruptă, a venit vremea ca Mazda CX5 să adere la un nou limbaj de design, mai matur, mai evoluat, dar cu același spirit Mazda Jimba Itai. Redesenarea farurilor, stopurilor și a parașocurilor față și spate împrospătează cu succes spiritul și prestanța SUV-ului Mazda.

Mazda CX-5

Ultima modificare, dar nu cea din urmă, se remarcă la nivelul gurilor de evacuare, care au mai câștigat câțiva mm buni în diametru pentru a spori cumva aspectul sobru, sportiv și impunător al părții posterioare, care, în cazul mașinii noastre de test, ne-a dat de înțeles că avem de-a face cu o motorizare specială. Foarte specială. (detalii aici https://youtube.com/shorts/TlYDSr_ES_g).

Platformă și concept

Fiindcă vorbim de un facelift, este de la sine înțeles că substratul tehnic al SUV-ului Mazda CX-5 facelift a rămas neschimbat. Platforma a trecut însă prin câteva procese inginerești de rafinare, care au avut ca rezultat direct creșterea rigidității torsionale, precum și scăderea nivelului de zgomote și vibrații de la nivelul trenului de rulare, ”în special pe suprafețe de rulare neprietenoase, precum pietrișul”, conform spuselor oficialilor Mazda.

În rest, facelift-ul a adus o serie de echipamente noi, precum portbagajul cu podea reversibilă, cu două fețe, rezistentă la intemperii, un nou nivel de echipare – Newground, cel de pe mașina noastră de test, care vine cu accente cromatice verzulii la nivelul calandrului, la nivelul scaunelor și la nivelul gurilor de ventilație. Între timp, la bordul noii Mazda CX-5 și-a făcut apariția și un selector al modurilor de conducere, supranumit Mi-Drive, care vine chiar și cu un mod Offroad, disponibil exclusiv pe versiunile cu tracțiune integrală.

Mazda a reușit să integreze cu succes inclusiv sistemul G-Vectoring Plus, care menține excelent pe traiectorie SUV-ul nipon, indiferent de cât de zmeu se crede cel de la volan. Nu în ultimul rând, pilotul automat auto-adaptiv vine acum și cu funcție Stop & Go ce se potrivește ca o mânușă traficului congestionat din marile aglomerații urbane.

Există însă un ingredient de bază al rețetei Mazda CX-5 ce a rămas neschimbat după acest facelift. Splendidul benzinar aspirat de 2,5 litri cu 4 cilindri în linie, ce dezvoltă 194 CP la 6000 rpm și 258 Nm la 4000 Nm. Liniaritatea și rafinamentul cu care acest agregat răspunde doleanțelor șoferului sunt greu de descris în cuvinte.

Fără să luăm în considerare modelele hibride precum Honda CR-V e-HEV, Mazda CX-5 este singurul SUV de segment C care vine cu o motorizare aspirată pe benzină, fără niciun fel de hibridizare. Un strop de tradiție într-o mare de electrificare, care ne aduce aminte de vremurile demult apuse, în care automobilele își manifestau esența într-o manieră radical diferită față de cea din zilele noastre…

Habitaclu

În afară de jovialele accente cromatice finisate într-o nuanță funky verde lime și de selectorul modurilor de conducere, layout-ul habitaclului a rămas neschimbat. Ceea ce înseamnă că sistemul de infotainment are în continuare o lacună greu de trecut cu vederea în anumite situații: comanda tactilă.

Rezultă că orice presupus periplu prin meniurile și comenzile sistemului de infotainment poate fi dus la bun sfârșit exclusiv prin intermediul selectorului rotativ de la baza consolei centrale, care amintește de automobilele BMW. Bavarezii au optat însă pentru o soluție mixtă, care aduce laolaltă comanda tactilă cu cea clasică, prin ”rotiță”. Conform anumitor voci din cadrul Mazda, este posibil ca funcția tactilă să fie disponibilă pe viitor printr-un update de software, ecranul având pare-se în spate tehnologia necesară pentru a fi acționat tactil.

În rest, interiorul și-a păstrat ergonomia incontestabilă și spiritul atemporal, comenzile fiind extrem de ușor de acționat, totul fiind poziționat exact unde trebuie, la îndemâna șoferului. Volanul are în continuare o priză excelentă și un feeling extrem de plăcut la atingere, contribuind, alături de superbul motor aspirat de 2,5 litri pe benzină, la o experiență de condus splendidă.

Consum

Un agregat de 2,5 litri pe benzină aspirat, care trebuie să urnească din loc, cu ajutorul unei cutii de viteze automate cu 6 rapoarte, un SUV cu tracțiune integrală și masă proprie de circa 1,7 tone, nu va atinge în veci cifre de consum infime. Dar nici tulburător de mari, contrar a ceea ce am fi tentați să credem la o consultare pe diagonală a fișei tehnice.

Înainte să scoatem simpatica Mazda CX-5 la o scurtă plimbare pe litoralul Mării Negre, ne-am perindat un pic prin minunatul București, care ne-a răsplătit cu un consum mediu de 12,3 l/100 km, în condițiile unui stil de condus normal, fără prea mari accente dinamice. În regim de autostradă, la viteze de mers de 130 km/h, benzinarul aspirat de 2,5 litri ne-a delectat cu un consum mediu de circa 8,5 l/100 km pe drumul către mare, respectiv de 9,6 l/100 pe drumul de întoarcere de pe literal, ambele itinerarii fiind parcurse la aceeași viteză legală de 130 km/h.

La finalul celor 832 km parcurși la bordul Mazdei CX-5 facelift, computerul de bord ne-a indicat un consum mediu de 9,6 l/100 km. În cazul nostru, autonomia s-a oprit în dreptul a 551 km, ceea ce nu e deloc rău pentru un SUV de 1,7 tone cu tracțiune integrală exploatat fără menajamente. Fără doar și poate, un șofer mai molcom poate trece de 600-620 km de autonomie fără niciun fel de problemă.

Comportament dinamic

Cei 194 CP livrați extrem de liniar și sublim de motorul cu ardere prin scânteie aspirat de 2,5 litri sunt capabili să propulseze SUV-ul nipon până la 100 km/h în doar 9,3 secunde. Viteza maximă de 195 km/h completează tabloul unui SUV de familie care poate da dovadă din când în când și de un strop de incisivitate, dacă situația o cere. Mulțumită noului sistem de Torque Vectoring, mașina se așază surprinzător de bine pe viraje, atât timp cât nu se întinde prea mult coarda. Pentru un utilizator obișnuit, limitele mașinii sunt extrem de departe, prin urmare Mazda CX-5 facelift oferă un comportament rutier sigur, previzibil și surprinzător de agil în unele situații de trafic.

AUTO Pro a punctat Mazda CX-5 facelift la capitolele

  • Superbul motor aspirat, care livrează extrem de liniar, progresiv și sublim puterea și cuplul, este o ofertă unică în segment și, îndrăznim să spunem, în întreg peisajul industriei auto
  • Inserțiile de culoare verde lime mai scot din anonimat SUV-ul nipon ce se îndreaptă cu pași repezi spre o nouă generație
  • Portbagajul cu podea reversibilă poate acomoda chiar și cele mai murdare bagaje fără ca mocheta să fie într-un fel afectată

AUTO Pro a depunctat Mazda CX-5 facelift la capitolele

  • Lipsa acționării tactile pentru ecranul sistemului de infotainment. Chiar dacă comutatorul rotativ îți permite să navighezi rapid prin interfață, există anumite scenarii în care se simte lipsa comenzilor tactile, cum ar fi spre exemplu la efectuarea unui raport în celebra aplicație Waze
  • Având în vedere că vorbim de o mașină cu preț de pornire de 36.840 de euro, am fi apreciat ca pilotul automat auto-adaptiv să vină ca dotare standard, și nu ca dotare opțională

Preț/dotări

Mazda CX-5 facelift testată de noi ne-a fost pusă la dispoziție, nu întâmplător, în tandem cu noul nivel de echipare Newground, prezent în premieră în gama CX-5. Ceea ce înseamnă că avem de-a face cu o listă de echipamente standard exhaustivă, care cuprinde echipamente precum senzori de parcare față-spate și sistem de monitorizare la 360 de grade, scaune față încălzite, tapițerie din piele sintetică, funcție Auto Hold, Head-up-Display, și multe altele.

Pentru un plus de nonconformism, nivelul de echipare Newground vine cu inserții verzi la nivelul grilei față, la nivelul scaunelor și la nivelul aeratoarelor centrale. Toate acestea vă vor scoate din buzunar nici mai mult nici mai puțin de 36.840 euro cu TVA inclus. În lista de dotări opționale cam bate vântul, singurele echipamente suplimentare cu care poate fi echipată mașina fiind cele care țin de nuanța de culoare a caroseriei, cea mai scumpă fiind, nu întâmplător, vopseaua metalizată Roșu Soul Crystal, pentru care niponii percep 790 de euro cu TVA.

Verdict

Odată cu acest facelift pe cât de discret, pe atât de coerent, Mazda CX-5 câștigă puncte bune la capitolul prospețime și prezență scenică, accentele verzi scoțând cumva din anonimat una dintre cele mai oneste oferte din segmentul SUV-urilor de segment C. În tandem cu splendidul motor aspirat pe benzină de 2,5 litri, Mazda CX-5 este o ofertă demnă de luat în seamă, abordarea oarecum tradiționalistă fiind o ispită pe care cu greu o poți trece cu vederea. Mai ales în vremurile noastre, în care hibridizarea și downsizing-ul ne sufocă visele și pasiunea pentru automobile…

Articole similare

Noul Opel Grandland 2022 – fără X în nume, dar cu multe noutăți

Florin Amariei

Test drive Dacia Duster EDC – Dulce compromis

Filip Sîrbu

Test drive DS4 – Ecoul avangardismului

Filip Sîrbu