AUTOpro
Test drive Teste in premiera

Test Drive în Premieră cu noul Peugeot E-3008 – Prima mașină electrică echipată cu o baterie europeană!

Noul Peugeot E-3008 - Test Drive in premiera

Lansarea noului E-3008 marchează un număr de premiere care ne fac mândri pe noi toți ca europeni. Iată că acum avem o baterie proiectată și fabricată în totalitate în Europa! Avem prima mașină cu pompă de căldură, dar și tehnologii connected impresionante, inclusiv Chat GPT!

Dan Vardie, Cannes, Franța

Noul Peugeot E-3008 este continuatorul unuia dintre cele mai de succes modele ale producătorului francez. Există numeroși analiști care au afirmat că 3008 a fost „salvatorul” sau „cash-cow-ul” mărcii din Sochaux! A reuși să menții un asemenea momentum este întotdeauna o misiune complicată, cu șanse mari de nereușită. Însă Peugeot nu este singur, iar apartenența la Stellantis îi oferă cam toate ingredientele pentru a merge la „next level” cu acest model.

Design-ul noului E-3008 reprezintă o decolare de la forma reușită de SUV a actualei generații către o nouă destinație de stil numit SUV „fastback”. Potrivit designerilor francezi, spre deosebire de SUV coupe – în mare vogă, desigur „de gustibus”, această opțiune de stil nu face nicio reducere de spațiu pentru pasagerii din spate. Și asta pentru că punctul de inflexiune al caroseriei este un pic în spatele pasagerilor din spate.

Designerii au găsit o formulă reușită prin care nu doar look-ul noului Peugeot E-3008 este unul foarte reușit, dar și aerodinamica este foarte bună. Alipio Dos Santos, inginerul șef pentru BEV al Grupului Stellantis, declara pentru AUTOpro că „aerodinamica a devenit unul din cei mai importanți factori care influențează consumul de energie la bordul unui automobil electric.” Deloc întâmplător, spoilerul din spate are o formă high tech, dar nu doar din punct de vedere estetic, ci și aerodinamic. Podeaua exterioară a noului E-3008 este realizată dintr-o placă metalică care să permită curgerea perfect liniară a curenților de aer pe sub mașină.

Peugeot E-3008 este primul model care folosește platforma STLA Medium

Această performanță a fost posibilă datorită folosirii noii platforme STLA Medium a Grupului Stellantis, Peugeot fiind prima marcă din grup care are acces la platformă. Este prima platformă EV realizată de grup care a plecat proiectarea de la baterie, adăugând ulterior celelalte componente, începând cu două motoare – față / spate – care asigură tracțiunea față sau AWD.

Platforma STLA Medium de pe Peugeot E-3008

Dos Santos, care a acordat AUTOpro un interviu în exclusivitate, ne-a spus că partea din față a lăsat loc și pentru versiunile Plug-in Hybrid și Hybrid, tocmai pentru a permite o flexibilitate a fabricației în funcție de cererea de pe piață. „Este o continuare „next level” a strategiei multi-energy care folosea platformele grupului la care se adaptau versiunile EV. Acum este invers.”, ne-a explicat Dos Santos. Ampatamentul este variabil, putând fi folosită în segmentele C – cum este E-3008, dar și în segmentul D, cum va fi noul Peugeot E-5008.

Platforma STLA Medium de pe Peugeot E-3008

Marea noutate a platformei STLA Medium este noua baterie dezvoltată de compania europeană ACC (Automotive Cells Company), care este un joint-venture între Stellantis, Mercedes și SAFT – o companie specializată în baterii pentru alte industrii, inclusiv astronautică și apărare. Acest joint-venture a proiectat primele celule de baterii auto europene realizate după tehnologia NMC – Nichel Mangan Cobalt. Este una din multele tehnologii de tip Li-Ion, care are însă o mai mare densitate energetică, oferă o autonomie mai mare la o greutate mai redusă față de cealaltă chimie în vogă LFP. Însă are costuri mai mari. Bateria ACC vine în două opțiuni, de 73 kWh, numită Standard Range și care oferă 525 km autonomie WLTP, și Long Range de 98 kWh, ce ajunge la 700 km autonomie! Versiunea mai mică are 520 kg, în timp ce versiunea mare are doar cu 60 kg în plus. Dacă este să facem o comparație cu o baterie similară de la Tesla – de exemplu – aceasta din urmă cântărește cu 200 kg în plus! Iar o masă suplimentară înseamnă automat o autonomie mai mică.

Platforma STLA Medium de pe Peugeot E-3008

Versiunea E-3008 Long Range se poate încărca în regim AC la 11 kW (în standard) sau la 22 kW (opțional). Însă în regim DC fast charge poate absorbi până la 160 kW, ceea ce se traduce printr-un timp de încărcare de 30 min, de la 20% la 80%! Dos Santos a admis că pentru primele livrări ale noului E-3008 se vor folosi totuși baterii standard de la BYD, însă chiar de la început, versiunea E-3008 Long Range va fi exclusiv cu baterii ACC. Oricum – afirmă expertul Stellantis, toate versiunile vor primi baterii ACC în a doua parte a acestui an! Cea ce înseamnă că planul prezentat de Carlos Tavares, CEO Stellantis, aici în AUTOpro în urmă cu câțiva ani, a fost devansat cu câteva luni! În fine, Dos Santos ne-a spus categoric că nu va exista o baterie solid state pe această platformă!

Noua platformă, care funcționează la 400V, permite ca versiunea AWD să poată face trecerea tracțiunii între punți așa cum o dictează condițiile de drum. Inginerul francez declara pentru AUTOPro: „Proiectarea acestei platforme a costat foarte mulți bani. Nu este o joacă. Planurile de electrificare au rămas aceleași. Peugeot va deveni o marcă 100% EV în anul 2030, așa cum am anunțat de ceva vreme. Iar platforma va fi folosită de toate mărcile din grup. E-3008 este primul model pe platforma STLA Medium!”. Este răspunsul executivului Stellantis la perioada actuală, care încearcă să acrediteze ideea că mașinile electrice au o problemă, poate chiar un viitor ușor compromis. Iată însă că Peugeot nu renunță la planurile sale de electrificare.

O altă premieră remarcabilă este apariția unei pompe de căldură, soluție de încălzire deja folosită pe scară largă în locuințe, dar care acum își face debutul pe automobil. Piața românească va primi în standard această pompă datorită climei noastre mai aspre. Spre deosebire de România, Grecia și alte state Europene cu vreme mai călduroasă, o vor avea doar opțional.

Avem și un nou i-Cockpit, o evoluție digitală care arată și funcționează bine. Avem un nou ecran de 21 inch care „plutește” pe jumătate din bord! Este un efect optic interesant, obținut prin o modalitate de prindere care nu se vede din poziția șoferului și chiar și a pasagerului din dreapta. Este un ecran curbat HD care face un salt față de alte EV-uri din segment. Are toate sistemele de securitate activă la cel mai înalt nivel, o navigație Tom-Tom cu informații de trafic, mai multe moduri de conducere – ECO, SPORT, Normal și AWD – și chiar 3 niveluri de recuperare a energiei la frânare. Aplicația My Peugeot intră în conexiune cu mașina și face cam tot ce ai nevoie, de la verificarea ușilor – închidere / deschidere – și până la programarea încărcării în funcție de orele când costul energiei electrice este mai mic. E-route by Free2move Charge optimizează traseul cu stații de încărcare pe parcurs, cel de la volan putând, de exemplu, să fixeze parametrii sub care bateria să nu scadă – minim 15%- 30%, de pildă! Și mai sunt multe altele…

Însă ce impresionează cel mai tare este apariția lui ChatGPT la bordul noului E-3008. Este primul Peugeot care îl folosește, dar premiera mondială este trecută în contul lui DS, care de la 1 martie 2024 livrează Inteligența Artificială pe mașinile sale. Între timp și VW și Mercedes au anunțat echiparea cu AI și urmează să o și facă în realitate. Guillaume Doinel, managerul care răspunde de echiparea cu aceste tehnologii pe platformele EV ale Grupului Stellantis, a acordat revistei noastre un interviu exclusiv despre ce se poate face cu Chat GPT. Este pentru prima dată când apare în mass-media un video în care ChatGPT răspunde întrebărilor noastre pe un Peugeot. Specialistul francez ne-a arătat cât de multe poate oferi AI, iar noi am extins aria discuției de la țările unde va debuta sistemul – Franța, Germania – la România, unde am descoperit – așa cum veți vedea pe înregistrarea noastră aici pe site – că știe destule despre București! În fine, Doinel răspunde și la întrebarea cea mai importantă poate, „de ce este mai bun la bordul unui automobil Chat GPT față de Google, dincolo de vibe-ul mondial stârnit de Inteligența Artificială. AUTOpro este singura publicație care are un răspuns calificat la această mare întrebare – vizionați interviul video si veți înțelege:

Am condus noul E-3008 pe străzile din Cannes, dar și în afara orașului pentru a vedea dacă toate elementele prezentate fac performanță. Ei bine, da! Noul Peugeot E-3008 este o mașină foarte plăcută la condus indiferent de ce pretenții dinamice ai. Are toate ingredientele de confort și de sportivitate pentru dragoste la prima conducere! Autonomia pe care am văzut-o la bord a fost în conformitate cu tot ce am aflat despre Standard Range – versiunea condusă.

Dos Santos ne-a spus că la un rulat normal prin oraș, vara putem realiza un consum de 15 – 16 kWh/100 km. Însă inginerul francez ne-a prevenit că la 130 km/h consumul va crește cu 20 – 30% și astfel poate ajunge la 19 -20 kWh/100 km sau chiar mai mult. La fel și pe timp de iarnă, consumurile sunt ridicate, de unde și scăderea importantă a autonomiei. Însă cu 500 km la un „plin” de energie și o încărcare fast charge în destul de puțin timp, nu mai încape nici un fel de anxietate: E-3008 poate face deplasări pe distanțe mari fără multe emoții pentru cel de la volan. 

Dacă adunăm toate dotările, tehnologiile și pe ChatGPT, prețul de plecare din România de 46.700 Euro – versiunea Allure, cu TVA – realizăm că noul Peugeot E-3008 este corect poziționat. Au apărut deja comparații cu liderul european și mondial Tesla Model Y, însă este o comparație care trebuie făcută cu mare atenție la multe detalii….O să o facem și noi asta la momentul potrivit.

Articole similare

Test drive Citroen C5X PHEV – Exces de țel

Filip Sîrbu

Seat Ibiza facelift – Scufița Roșie

Filip Sîrbu

Test Renault Koleos Initiale Paris

Alex Barbu