AUTOpro
Test drive

Cu aplomb justificat

Când a apărut prima generație, în 2006, cee’d a fost percepută ca un model corect, cu un preț imbatabil și o bază tehnică solidă. Kia a devenit între timp una dintre cele mai dinamice mărci în ceea ce privește evoluția ca imagine generală, ce implică design, portofoliu și rata de pătrundere pe piața europeană.

Ca urmare, după înnoirea masivă și aproape completă a gamei, noul cee’d beneficiază, la rândul său, de multe tehnologii de top în segment. Și, chiar dacă pare greu de crezut, marchează un salt de calitate a interiorului față de recent apărutul Sportage, pe care l-am lăudat la vremea respectivă. Iar acest lucru iese la iveală imediat cum intri în habitaclu, unde ești întâmpinat de materiale cu textură moale, asamblări atente și un design dintre cele mai moderne. În tradiția mărcii, ergonomic nu sunt multe lucruri de comentat, în special în ceea ce privește poziționarea comenzilor uzuale sau configurarea poziției de condus.

IMG_5151

Aceasta din urmă poate ar putea fi considerată ușor înaltă de unii șoferi, deprinși cu o poziție mai joasă a scaunului, iar multitudinea de butoane de pe volan ia puțin timp pentru acomodare. Interesante instrumentele din spatele volanului, cu vitezometrul generat virtual și display-ul de 7 inchi de pe consolă, pe care sunt afișate informațiile sistemului de navigație și ale camerei video pentru mersul înapoi (toate la pachet cu Bluetooth, pentru 810 euro). Iar acestea sunt doar câteva dintre echipamentele disponibile standard sau opțional, în funcție de echipare, pentru că lista poate include sistem de atenționare la schimbarea accidentală a benzii (260 euro), sistem automat de parcare laterală (260 euro), volan încălzit sau FlexSteer (trei moduri de asistare a direcției, Confort, Normal și Sport).

IMG_5134

Cum ampatamentul nu a evoluat față de modelul înlocuit, spațiul pe banchetă nu a suferit schimbări majore, dar asta nu înseamnă însă că nu se află în topul segmentului. Singura observație ar fi că gurile de ventilație posterioare nu sunt standard, trebuind să plătești 274 euro pentru pachetul „Consola centrală”, ce mai include cotieră centrală cu spațiu de depozitare și frână de mână electrică.

IMG_5142

Echipată cu turbodieselul de 1.6 litri și 128 CP, cee’d este o mașină foarte silențioasă și economică, dar nu pe atât de incitantă precum ar putea anunța valoarea puterii maxime. Acest fapt se datorează unei dezvoltări progresive a cuplului pe o plajă mare de turație, fără un moment de „boom” din partea turbinei. Cu direcția în modul Normal am regăsit cea mai plăcută setare pentru uzul cotidian, senzația fiind una OK pentru o asistare electrică. În celelalte două moduri se simt modificări, dar feedback-ul devine mai artificial. Cutia manuală cu șase trepte, la fel ca și pedala de ambreiaj, se acționează cu ușurință, semn că cee’d a fost gândită în special ca o mașină confortabilă.

Deși nu pare, vitezometrul este generat virtual. Noul cee’d poate fi echipat cu multe opționale interesante.

Text: Daniel Costea

Foto: Bogdan Paraschiv

 

Articole similare

Test drive Citroen C4X – Ilustră declinație

Filip Sîrbu

Test drive Jeep Gladiator – Preaspartanul

Filip Sîrbu

Drive test. Ford Mustang Mach E – primul contact cu căluțul electric

Florin Amariei