Reprezenta doar o chestiune de timp până când cel mai bine vândut model al producătorului japonez de automobile, Mazda3, urma să primească tratamentul oferit modelului Mazda6.
Astfel, noua generație Mazda3 se poate bucura de tehnologia SKYACTIV și totodată de către linia de design KODO specifică gamei Mazda. Premiera mondială a celei mai recente generații Mazda3 s-a desfășurat simultan în mai multe orașe de pe glob – Londra, Istanbul, Sankt Petersburg împreună cu New York și Melbourne au găzduit debutul oficial al mașinii japoneze.
Cel mai bine vândut model Mazda devine cel de-al treilea membru al unei noi generații de automobile, care prezintă linia de design “Kodo – sufletul mișcării” și o gamă completă de tehnologii SKYACTIV care sfidează convenționalul. Noua Mazda3 se alătură astfel modelelor premiate Mazda CX-5, lansat în 2012, și Mazda6.
Segmentul C reprezintă în jur de 25 % din piața auto europeană, tradus în număr de unități, acest procent simbolizează 3 milioane de mașini pe an. Așadar, segmentul este foarte competitiv, iar lupta producătorilor pentru a-l cuceri este intensă.
Noua Mazda3 a fost concepută pentru a fi superioară concurenței, dar eforturile inginerilor nu se opresc aici, aceștia atribuind atenție deosebită elementelor apreciate foarte mult de către clientelă. Astfel, noua Mazda3 excelează din punct de vedere al performanțelor, precum și al pachetului oferit, și nu în ultimul rând dispune de finisaje de o calitate superioară, în timp ce nivelul de confort ridică cu mult ștacheta segmentului C.
Mașina promite să ofere abilități excepționale în materie de manevrabilitate, fără să prezinte un comportament subvirator pe viraje, accelerația fiind liniară de la 0 rpm până la zona roșie a plajei de turații grație tehnologiei SKYACTIV.
Inovația SKYACTIV a crescut considerabil eficiența proceselor de producție și de dezvoltare pentru Mazda ajutând totodată la revenirea economică a companiei japoneze. Reprezentând motoare, transmisii, caroserii și șasiuri ușoare, tehnologia SKYACTIV a fost dezvoltată de Mazda de la zero pentru a constitui baza vehiculelor ultra-eficiente ce vor forma gama viitoare a japonezilor.
Designul KODO reprezintă un pas în față pentru gama Mazda, noul model afișând un ampatament mai mare față de versiunea anterioară, în timp ce partea față și spate tăiată, imprimă un aspect de sportivitate. Grila frontală tipică designului KODO atribuie un plus de energie caroseriei. Pentru Mazda3, japonezii au pregătit o paletă coloristică ce cuprinde nu mai puțin de nouă culori printre care regăsim Soul Red Metallic și Titanium Flash Mica. Iar jantele ce încalță noua Mazda3 au diametrul de 16 sau 18 inch.
Noua compactă, care reprezintă aproximativ o treime din vânzările Mazda la nivel internațional, este un element vital al planurilor companiei. Deja Mazda se gândește că va ridica din nou ștacheta pentru acest segment cheie de mașini după ce modelul a totalizat de la lansarea din 2003 până în prezent peste 130 de premii. Pe lângă design-ul KODO, noua Mazda3 prezintă un interior complet refăcut pentru un confort maxim și o ergonomie optimă. Compania oferă chiar și un concept de conectivitate atașat vehiculului pentru noul model. Acesta integrează printre altele Aha radio, fiind unul dintre primele modele de clasă C din segment, care permit conectivitatea online a pasagerilor.
Noua Mazda3 este, de asemenea, cel mai nou model dezvoltat în concordanță cu strategia Sustainable Zoom-Zoom prin care Mazda dorește să construiască autovehicule economice și sigure care sunt însă impresionant de plăcut de condus. Drept urmare, modelul include i-stop, cel mai rapid sistem start-stop din lume, și i-ELOOP, sistemul de frânare regenerativă de la Mazda.
Totodată, compania japoneză a decis să introducă pentru Mazda3 sistemul Mazda Proactive Safety, care utilizează i-ACTIVSENSE, o tehnologie menită să sporească nivelul de siguranță al mașinii prevenind accidentele, protejând pasagerii și diminuând pagubele produse.
La interior, Mazda prezintă layout-ul Zoom-Zoom ce are ca scop asigurarea unei călătorii plăcute și lipsite de stres, în timp ce sarcinile șoferului sunt reduse la esență. Habitaclul dispune de Active Driving Display, un head-up display ce furnizează informații vitale pentru șofer afișându-le în raza vizuală a acestuia.
Mazda3 simbolizează debutul noului mobile connectivity concept al producătorului japonez de automobile, concept ce conectează mașina pentru online, Mazda3 devenind astfel printre primele vehicule care introduc o astfel de tehnologie în segment.
Datorită interiorului regândit, volumul portbagajului măsoară 350 de litri, această valoare fiind disponibilă fără ca banchetele să fie rabatate.
Performanța noului model Mazda3 este impresionantă mulțumită noilor motorizări și transmisii. Astfel, gama de motorizări cuprinde două propulsoare pe benzină și o unitate diesel. Prima opțiune o reprezintă motorul SKYACTIV-G 1.5 de 100 CP la 6.000 rpm și 150 Nm la 4.000 rpm. În schimb, SKYACTIV-G 2.0 este oferit în două versiuni de putere – 120 CP la 6.000 rpm și 210 Nm la 4.000 rpm sau 165 CP la 6.000 rpm și 210 Nm la 4.000 rpm.
Gama diesel dispune de un singur propulsor, SKYACTIV-D 2.2 ce furnizează150 CP la 4.500 rpm și 380 Nm la 1.800 rpm. Pentru transmisie s-au pregătit două cutii de viteze – manuală în șase trepte sau automată cu șase rapoarte.
Având în vedere numărul de inovații SKYACTIV adaptate la pachetul Mazda3, care dispune și de o manevrabilitate pe măsură, modelul ar trebui să fie unul dintre cele mai sigure compacte disponibile când va fi pus în vânzare în Europa în această toamnă.
Text: Cosmin Voicu
Foto: Mazda