AUTOpro
Test drive Test scurt

TEST Mercedes-Benz Clasa B – Monovolum cumpătat pentru familii premium

MB Clasa B (31)

Ideea că un monovolum, mașină destinată prin definiție familiștilor, poate face parte din zona premium a pieței îi miră pe mulți. Dacă are și o alură sportivă, e cu atât mai bulversant. Iar adăugarea noțiunii de „frugal” atrage după sine priviri neîncrezătoare. Totuși, acesta este, pe scurt, Mercedes-Benz B 180 CDI.

Text: Robert Stan

Este evident că șoferul unui monovolum are o familie. Una chiar numeroasă dacă avem în vedere că a cumpărat un vehicul cu cinci locuri adevărate și cu un portbagaj cât o zi de post. La fel de clar este că posesorul unui astfel de vehicul nu are spirit de aventură – altfel ar fi cumpărat un SUV – și nici nu este adeptul sportivității la volan. În schimb, este comod, stabil și cumpătat. O persoană cât se poate de neinteresantă, așa-i? Ei bine, această scurtă caracterizare – mai mult sau mai puțin acceptată de realizatorii de studii ai producătorilor auto – face ca vânzările de monovolume să se plaseze la un nivel redus în toată Europa și „sub nivelul mării” în România. Într-o lume în care imaginea a devenit mult mai importantă decât conținutul, cine își dorește să fie catalogat drept „neinteresant”? Anul trecut, din totalul de 70.000 de autoturisme noi vândute pe piața autohtonă, mai puțin de 2000 au făcut parte din segmentul „monovolum”. Am reușit să vă convingem de ce nu e bine să cumpărați un astfel de vehicul? Perfect. Acum să vă demonstrăm contrariul.

MB Clasa B (74)

Considerat o Cenușăreasă a pieței auto europene, segmentul monovolumelor devine tot mai interesant din punct de vedere al exponenților săi. Astfel, în ultimii ani au apărut în această zonă modele precum Ford B-Max, Fiat 500L, Hyundai ix20 sau chiar Dacia Lodgy, care s-au adăugat ofertei susținute în trecut de mărci ca Opel, Toyota sau Renault. Toate mizează pe spațiu și flexibilitate a habitaclului, oferind o zonă de confort la care berlinele sau break-urile doar visează. Poate doar SUV-urile să intre, și ele doar parțial, în competiție cu monovlumele la aceste capitole. Cum aceste caracteristici nu mai erau de ajuns pentru unii clienți, iar potențialul era vizibil, mărcile premium au decis să intre în horă. Mercedes-Benz a pus la bătaie, cu ani în urmă, Clasa B, iar BMW a decis abia anul trecut, când a lansat Seria 2 Active Tourer, că nu își poate lăsa rivalul să domine. Tocmai pentru că BMW a ridicat mănușa, dar și pentru că vânzările din Europa au scăzut de la 119.262 de unități în 2012 la doar 83.194 anul trecut, compania din Stuttgart a hotărât că monovolumul său are nevoie de o întinerire. Astfel, în 2014, Mercedes-Benz Clasa B a beneficiat de o serie de modificări menite să îl facă mai atractiv. Partea din față a fost complet redesenată, iar întreaga caroserie a fost mai atent profilată, astfel încât să aibă o notă de sportivitate mai greu de găsit în această clasă. În interior, materialele de calitate, design-ul minimalist,  ergonomia aproape fără cusur și îmbinările perfecte sunt principalele atuuri, fără a omite, desigur, spațiul și modularitatea. De fapt, întregul design, atât cel exterior, cât și cel interior, pot fi rezumate simplu prin noțiunea de „formă funcțională”.

MB Clasa B (51)

În materie de sisteme de siguranță, comandă, control și confort, Mercedes Clasa B este un adevărat campion. Puține monovolume se pot lăuda cu caracteristici similare. Cum simpla enumerare a acestora ar ocupa o întreagă pagină, ne rezumăm la a spune că vehiculul poate fi dotat cu Distronic Plus, Parktronic, Adaptive Highbeam Assist, la acestea adăugându-se asistență pentru menținerea benzii de rulare, pentru monitorizarea unghiului mort, cameră video pentru mersul cu spatele și multe altele. Din nefericire, majoritatea sunt dotări opționale cu prețuri destul de piperate. Dar să nu uităm că vorbim de un automobil premium.

MB Clasa B (41)

Surprinzător pentru mulți, comportamentul rutier al Clasei B nu seamănă aproape deloc cu cel al unui monovolum, fiind mai degrabă corespondent unui hatchback bine proporționat. În ciuda caroseriei înalte și a aerului masiv, sunt puține momente în care mașina pune probleme șoferului, iar acestea apar doar atunci când stilul sportiv este împins la extrem. Poate părea un nonsens să vorbim despre condus sportiv în cazul unui monovolum dotat cu un propulsor de 1461 cm3 care dezvoltă 109 CP, însă Mercedes-Benz Clasa B, dotat cu fenomenala transmisie 7G-DCT, poate da șoferului, fie el familist sau nu,  suficiente resurse pentru a transforma monovolumul într-un alergător de soi. E drept, mai degrabă unul de maraton decât un sprinter. Testul realizat de AUTO pro ne-a mai relevat o caracteristică pozitivă a modelului. După parcurgerea a mai bine de 700 km, pe autostradă, șosele unduitoare de munte și aglomerări urbane, consumul mediu afișat a fost de doar 5,8 l/100 km. Un rezultat foarte bun pentru un monovolum.

MB Clasa B (10)

PREŢ: 33.876 euro (cu opționale) • MOTOR 1.461 cm3, diesel • PUTERE 109 CP/ 4.000 rpm • CUPLU 260 Nm/1.750-2.500 rpm • TRANSMISIE automată, 7 trepte • PERFORMANȚE 11,9 s. 0-100 km/h, 190 km/h • MASĂ PROPRIE 1.450 kg • CONSUM (u/e/m) 4,2/3,7/4,0 l/100 km, 104 g CO2/km • DIMENSIUNI (Lxlxh) 4.393/1.786/1.557 mm • AMPATAMENT 2.699 mm • PORTBAGAJ 486 litri.

(Articol apărut în numărul 35 – martie 2015 – al revistei AUTOpro. Pentru articole mai noi vă rugăm să vă abonați. Contact: +40 749 090 912)

Articole similare

Drive test. Ford Mustang Mach E – primul contact cu căluțul electric

Florin Amariei

Test Drive Dacia Spring Extreme ELECTRIC 65 – La fel, dar nu chiar…

Darius Pana

Audi A6 – Ultimul bal înainte de cosmetizare

Stan Robert

Leave a Comment