Datorită centrului logistic dezvoltat la Mioveni, România joacă un rol central în producţia mondială a Alianţei Renault-Nissan. Iar perspectivele sunt pozitive, după cum am putut afla de la oficialii care ne-au întâmpinat la evenimentul de aniversare găzduit la Mioveni.
Text: Alex Buţu
Se împlineşte un deceniu de când Renault a început să transforme centrul de la Mioveni într-un punct cheie în reţeaua sa internaţională. După o investiţie de 24 de milioane de euro din 2005 până în 2014, platforma numită Alliance International Logistic Network Mioveni (AILN Mioveni) lucrează cu 544 de furnizori, dintre care 93 naţionali. Astfel, se poate spune că a devenit o inimă care pompează subansamble în reţeaua globală a Alianţei Renault-Nissan.
Istoric şi cifre
– Nu mai puţin de 17 uzine din reţeaua mondială a Alianţei Renault-Nissan sunt alimentate de centrul logistic dezvoltat la Mioveni. Totul a început în 2005 cu inaugurarea Centrului de Export CKD pentru Logan. Iar acum platforma logistică se numeşte Alliance International Logistic Network Mioveni (AILN Mioveni).
– AILN Mioveni este parte a Direcţiei Logistice Dacia (DLD), care asigură atât importul și expediţia pieselor către uzine ale Alianţei Renault Nissan din lume, cât şi expediția vehiculelor produse la Mioveni. În total, la nivelul Grupului Renault, sunt 10 centre logistice AILN, iar cel din România, de la Mioveni, este cel mai mare.
– Din 2005 până în prezent, AILN Mioveni a expediat peste 10 milioane de m3 de piese, colecţii de piese pentru vehiculele din gama M0 (modelele „entry” precum Logan, Sandero, Duster). Acestea reprezintă echivalentul a 5,2 milioane de vehicule.
– De la AILN Mioveni se expediază colecţii CKD (complete knock-down, adică elemente constitutive ale unei maşini, expediate către o uzină pentru a fi asamblate) şi SKD (semi-knock-down, reprezentate de caroserii asamblate şi vopsite, expediate împreună cu alte piese, spre a fi asamblate). Acestea ajung la destinaţie prin trasee terestre, feroviare şi maritime.
Ingeniozitate românească
Eficienţa reprezintă atât prioritatea, cât şi reputaţia AILN Mioveni. Desigur, este un atribut subînţeles pentru un centru logistic. Însă ne putem mândri cu faptul că echipa românească a fost luată drept exemplu pentru metodele sale de lucru performante. Ştefan Gaibu, directorul Direcţiei Logistice Dacia, ne-a prezentat circuitul şi metodele care fac eficientă activitatea în cadrul AILN Mioveni şi a declarat foarte expresiv: “Nu vrem să transportăm aer!”. Cu alte cuvinte, volumul de încărcare al fiecărui container sau camion de transport trebuie utilizat cu cât mai puţine pierderi de spaţiu. Lăudabil este că la Mioveni a fost concepută o metodă care îmbunătăţeşte substanţial orientarea celor care încarcă containerele. Practic, au fost decupate din lemn versiuni la scara 1/10 a tipurilor de cutii în care sunt transportate subansamblele. Pe acestea există etichete care indică repere de genul dimensiune şi greutate. Astfel, încărcătorul va selecta rapid ordinea în care va introduce cutiile în containere. Toţi angajaţii de le Mioveni care se ocupă de încărcare trec prin acest antrenament cu cuburi. La anumite intervale antrenamentul cronometrat se repetă, astfel că personalul rămâne vigilent. În cadrul demonstraţiei care ne-a fost prezentată, un angajat a aranjat cuburile într-un spaţiu dedicat în mai puţin de 3 minute. Încărcarea unui container real durează de circa 10 ori mai mult. Acest rezultat a impresionat reprezentanţii Renault-Nissan, care au oferit drept exemplu centrul din România. Ştefan Gaibu ne-a spus că unul dintre complimentele primite a sunat astfel: “Românii gândesc!”
Iar cifrele susţin această apreciere. “De la AILN Mioveni pleacă săptămânal 600 de camioane și 1600 de containere încărcate cu piese. Am reuşit să atingem performanţa de a fi principala platformă logistică sursă la nivelul Grupului Renault” a declarat Ştefan Gaibu, director Direcţia Logistică Dacia.
Perspective încurajatoare
În primul rând trebuie spus că activitatea platformei de la Mioveni se desfăşoară într-o suprafaţă construită de 36.000 mp. Însă suprafaţa totală este de 150.000 mp, ceea ce lasă loc de dezvoltare.
De aceea nu este suprinzător de ce Nicolas Maure, Preşedinte şi Director general al Automobile Dacia, ne-a declarat că se intenţionează ca până în 2020 platforma logistică şi centrul de producţie de la Mioveni să ajungă în top 5 cele mai importante centre de producţie din cadrul Grupului Renault. Această previziune este susţinută şi de faptul că în intervalul 2017-2020 gama Dacia va fi înnoită.
Câteva polemici
La evenimentul aniversar organizat la Mioveni în data de 4 iunie a fost prezent şi consilierul onorific al primului ministru Victor Ponta, deputatul Mircea Drăghici. Acesta a transmis mesajul primului ministru prin care se subliniază că realizarea autostrăzii Piteşti – Sibiu este prioritară.
Prezent la eveniment a fost şi Constantin Stroe, fostul director Dacia şi actualul președinte al Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM). Acesta a declarat că autostrada Piteşti-Sibiu este un obiectiv de importanţă naţională şi a picantat momentul blestemând reprezentanţii autorităţilor să prindă un ambuteiaj pe acest tronson, aşa cum a păţit şi dânsul cu scurt timp în urmă.
Nicolas Maure, Preşedinte şi Director general al Automobile Dacia, a menţionat că Dacia mai poate aştepta câţiva ani până la construirea autostrăzii şi că realizarea acesteia va reduce cu 5 ore drumul de ieşire a transporturilor din România pe ruta către Arad. O salvare de timp egală este valabilă şi în sens invers.