AUTOpro
Test drive Generale

Test drive Citroen C3 Aircross facelift – Antiteză neconvențională

Citroen C3 Aircross

La fel ca fratele său cu gene de hatchback, și noul Citroen C3 Aircross a trecut recent printr-un binemeritat facelift, care împrospătează, pe alocuri, spiritul nonconformist al SUV-ului cu trecut de monovolum din gama francezilor. Din păcate însă, o aplecare mult prea drastică spre nonconformism aduce cu sine și câteva neajunsuri, pe care acest facelift, din păcate, nu prea le-a rezolvat…

Aflat în extrem de disputatul segment al SUV-urilor de segment B încă din 2017, Citroen C3 Aircross s-a dovedit a fi un concurent serios și extrem de acerb pentru colegii de garnizoană, dovadă făcând cele peste 330.000 de unități în care SUV-ul francez a fost produs de la geneza sa și până în prezent. În ciuda carierei sale îndelungate, Citroen C3 Aircross a rămas același spirit tânăr și plin de culoare, desăvârșit iată de un facelift substanțial, menit a stoarce și ultimul strop de nonconformism din genele fostului C3 Picasso.

Din punct de vedere stilistic, designerii francezi au apelat la aceeași direcție estetică prezentă și pe noul Citroen C3 facelift, testat de noi în primăvara acestui an (Test drive Citroen C3 facelift – Anti-clișeu). Ceea ce înseamnă că noul Citroen C3 Aircross adoptă noul limbaj de marcă Citroen, pus în scenă de o redesenare radicală a părții frontale, separarea farurilor – mult mai înguste ca înainte, mulțumită tehnologiei LED, echipare standard pe toată gama C3 Aircross – și a luminilor de zi cu LED fiind acum mult mai bine conturată.

Restilizarea blocurilor optice merge mână în mână cu o nouă grilă frontală, cu puternice influențe geometrice, dar și cu un nou element decorativ din plastic cromat, ce vine în prelungirea spoilerului din față. Dincolo de stâlpul A, efectele faceliftului se estompează, Citroen C3 Aircross rămânând fidel limbajului de design introdus pe piață în anul 2017. Am fi preferat totuși ca acest facelift să aibă în tolbă și un set de stopuri cu tehnologie LED, însă, din păcate, pare că mai avem de așteptat pentru acestea.

Dincolo de aceste modificări subtile pe alocuri, noul Citroen C3 Aircross facelift se poate lăuda cu un upgrade serios la capitolul personalizare, mulțumită celor trei noi nuanțe de culoare pentru caroserie: Khaki Grey, Voltaic Blue, și respectiv Polar White, și celor două noi ambianțe exterioare – cunoscute sub numele de Color Packs -, supranumite Anodised Orange și Anodised Dark Blue.

Pentru un plus de savoare, Citroen mai pune la dispoziția clienților, pe lângă cele peste 70 de posibilități de personalizare, și o serie specială de jante de 16 și 17 inch cu design neconvențional și extrem de bine armonizat cu spiritul noului Citroen C3 Aircross facelift. Din păcate, atmosfera de la bordul noului Citroen C3 Aircross a rămas neschimbată, singura diferență notabilă fiind reprezentată de trecerea la noile scaune Citroen Advanced Confort, prezente și pe noile C4 și C3 facelift.

Citroen C3 Aircross

Aceste adevărate fotolii oferă, după cum le spune și numele, un nivel ridicat de confort, mulțumită unui șezut extrem de generos și a unui întreg areal de spume inteligente menite a se mula pe formele oricărui trup, inclusiv pe unul de 100+ kg, precum cel al subsemnatului. În ciuda proporțiilor mele deloc silfide, pot spune că m-am simțit incredibil de în largul meu la bordul noului Citroen C3 Aircross facelift, combinația scaune-suspensie fiind una extrem de agreabilă și plăcută, indiferent de calitatea suprafeței de rulare pe care rulează SUV-ul francez.

Din acest punct de vedere, nu pot spune decât jos pălăria pentru Citroen, care reușește să ofere un confort demn de segmentele superioare într-un SUV de segment B cu punte semi-rigidă pe spate! Însă cam aici se opresc cuvintele de laudă la adresa habitaclului, pentru că, din păcate, inspirația designerilor Citroen pare că s-a oprit brusc la deschiderea ușilor…

Chiar dacă Citroen C3 Aircross facelift are un interior pe alocuri funky și nonconformist, calitatea materialelor lasă în continuare mult de dorit, existând atât pe planșa de bord, cât și pe uși, extrem de multe zone cu plastic tare și ușor nefrecventabil, un lucru greu de digerat pentru o mașină cu un preț de listă de aproape 26.000 de euro…

Înțeleg pe deplin nuanțele de robustețe și de simplitate pe care cei de la Citroen vor să le transmită prin această ambianță interioară, dar de la concept și până la implementarea propriu zisă, deloc fericită, e cale lungă. Din păcate, ergonomia nu este nici ea la cote foarte înalte, comenzile pentru sistemul de climatizare fiind în continuare ascunse în meniurile ușor încâlcite ale sistemului de infotainment. Am fi preferat un layout cu comenzi de climatizare fizice, soluție prezentă de altfel pe noul Citroen C4.

Citroen C3 Aircross

Paleta de motorizări a rămas de asemenea neschimbată odată cu această restilizare. Noul Citroen C3 Aircross facelift dispune în continuare de motorizări PureTech pe benzină (110 și 130) și BlueHDi Diesel (110 și 120). Motorizările PureTech 110 S&S și BlueHDi 110 S&S sunt disponibile cu cutie de viteze manuală cu 6 rapoarte. Motorizările PureTech pe benzină 130 S&S și Diesel BlueHDi 120S&S sunt asociate transmisiei automate EAT6.

”Scufița roșie” din imagini avea sub capotă celebrul agregat în trei cilindri PureTech de 1,2 litri pe benzină care dezvoltă 130 CP și respectiv 230 Nm, acesta fiind asociat unei transmisii automate EAT6 de origine Aisin cu 6 trepte și convertizor de cuplu, o raritate în segment. De altfel, mariajul motor-cutie este unul surprinzător de agreabil, schimbările cutiei fiind extrem de line, imperceptibile și lipsite de ezitări, în mare parte a timpului.

Bineînțeles, există mici momente de ezitare, care pot fi ușor depășite odată ce începi să te obișnuiești cu reacțiile extrem de docile ale cutiei, în special în regimurile tranzitorii. Chiar dacă cutia Aisin se poate lăuda cu doar 6 trepte, acestea sunt foarte bine etajate cu scopul de a permite micuțului agregat PureTech să toarcă la fix 2500 rpm la o viteză de 125 km/h. La o astfel de viteză, în regim de autostradă, am reușit să obținem un consum de combustibil de 6,8 l/100 km după un parcurs de puțin peste 200 km.

În oraș însă, Citroen C3 Aircross facelift ne-a răsplătit cu un consum mediu de 9,2 l/100 km, după o traversare a Bucureștiului de la est la vest. În rest, pe parcursul testului, mașina ne-a răsplătit cu un consum mediu de combustibil de 7,6 l/100 km, după un traseu de 822 km derulat în mare parte în regim extraurban. Dacă veți avea piciorul puțintel mai ușor, vă veți putea îndrepta poate spre un 7 l/100 km.

Citroen C3 Aircross

Pentru a vă putea situa sub acest prag psihologic, este neapărat nevoie – evident! – să reduceți drastic viteza de deplasare. Un efort care nu va fi deloc floare la ureche, având în vedere caracterul extrem de fâșneț de care dă dovadă noul Citroen C3 Aircross facelift, masa proprie de doar 1200 kg la gol dând naștere unor performanțe interesante în raport cu spiritul și destinația mașinii: 0-100 în 9,2 secunde și o viteză maximă de 197 km/h.

Cei peste 400 km rulați pe autostradă ne-au permis să experimentăm și antifonarea excelentă și pe alocuri surprinzătoare de care dă dovadă Citroen C3 Aircross facelift, zgomotele de rulare și de vânt fiind excelent atenuate de SUV-ul francez, care oferă și la acest capitol o experiență demnă de segmentele superioare.

Nu întâmplător, splendidul Citroen C3 Aircross facelift testat de noi ne-a fost pus la dispoziție de prietenii noștri de la Trust Motors în nivelul de echipare de top, Shine, care totalizează peste 62% din vânzările SUV-ului francez, conform spuselor producătorului. Pe piața din România, un Citroen C3 Aircross facelift Shine cu motor de 1,2 litri și cutie automată cu 6 trepte pleacă de la 26.800 de euro cu TVA.

Citroen C3 Aircross

În această sumă de bani deloc de neglijat primiți o listă amplă de dotări standard, care include Faruri ECO LED, proiectoare ceață LED, jante aliaj 16 diamanțate, sistem de recunoaștere indicatoare de viteză, sistem de alertă depășire involuntară bandă de rulare, și multe alte echipamente extrem de utile. Din păcate, deși în broșura noului Citroen C3 Aircross facelift sistemul de acces keyless este considerată dotare standard, pe mașina noastră de test am avut un sistem de pornire clasic, cu cheie și contact. Cam deranjant pentru o mașină cu preț de listă de peste 26.000 de euro…

Lista de echipamente opționale, în valoare totală de 975 euro cu TVA, a inclus echipamente precum scaune încălzite (+ 201 euro), sistem Grip Control + Hill Descent Assist (+ 155 euro) sau fermecătoarea nuanță de culoare Red Peperoncino (+387 euro), care au dus prețul final al mașinii până pe la 27.774 euro cu TVA.

Acestui preț i se adaugă un discount special, în valoare de 1900 de euro, oferit de prietenii noștri de la Trust Motors, care duc prețul final al mașinii în vecinătatea sumei de 25.874 euro cu TVA. Un preț ușor piperat pentru un SUV pe cât de deosebit, pe atât de neinspirat la anumite capitole cheie, cum ar fi habitaclul sau lista de dotări standard, destul de rarefiată pentru o mașină ce se apropie vertiginos de pragul psihologic de 30.000 de euro…

Articole similare

BMW ne explică etapele dezvoltării către autonomia completă

Filip Sîrbu

Drive test Renault Megane E Tech: Generația următoare

Dan Vardie

Ferrari F8 Tributo este înlocuitorul modelului 488 GTB

Dragos Baltateanu