Sunt câteva cifre importante pe care orice pasionat auto vrea să le știe pentru orice vehicul: puterea motorului, capacitatea cilindrică, ce greutatea are, din care rezultă și raportul kg / CP, precum și emisiile. Am întocmit pentru voi o situație cu toate aceste cifre valabile pentru țările din Europa în 2021. Vedeți în continuare un top putere medie mașini din fiecare stat european, plus celelalte cifre esențiale.
Agenția Europeană de Mediu (AEM) realizează diferite studii privind poluarea generată de vehiuculele ce circă pe străzile de pe Bătrânul Continent, iar pentru anul 2021 le-am structurat într-un tabel, spre a fi mai ușor de urmărit de către voi.
Am așezat țările în prima coloană în funcție de paramentrul putere medie mașini aflate în circulație. Apoi, am mers pe coloane cu alte date importante, precum capacitatea cilindrică, greutatea, raportul greutate / putere, precum și emisii CO2. Toate valorile sunt cele medii.
Am evidențiaț de fiecare dată care sunt cele mai mari, respectiv cele mai mici valori, dar și pe cele valabile pentru țara noastră.
Câteva comentarii ce merită făcute cu referire la datele de mai sus
- România este undeva ușor peste medie în clasament, indiferent despre ce cifre vorbim. Nu aș spune că ieșim cu ceva în evidență, poate doar ca varietate a valorilor din dreptul țării noastre. Nu există un șablon, mașinile pe care le conducem sunt pe atât de diversificate precum este și nația noastră.
- Norvegia este țara ce are fie cele mai mari valori, fie cele mai mici, în funcție de parametrii afișați. Astfel, media puterii, capacitatea cilindrică și masa mașinilor sunt toate cele mai ridicate, cu mult peste locurile imediat vecine. Totodată, raportul greutate / putere și emisiile sunt la cele mai mici niveluri. Explicația este cea mai simplă cu putință pentru toate aceste cifre: în Norvegia sunt de departe cele mai multe vehicule complet electrice în circulație. Așa cum bine știm, EV-urile au o putere medie peste cea a mașinilor cu motoare termice. Totodată, capacitatea cilindrică medie calculată pentru Norvegia rămâne să se facă doar pentru mașinile clasice, care în țara nordică sunt cele cu motoare mai mari. Masa medie este și ea cea mai mare tot din cauza electricelor, fiindcă EV-urile cu ale lor baterii sunt mult mai grele decât mașinile convenționale. Emisiile medii de doar 27,6 gr/km se datorează și ele lipsei eșapamentelor la vehiculele electrice. Pe de altă parte, chiar dacă vehiculele electrice sunt grele, ele au o putere medie ridicată, așa cum am stabilit deja, așa că raportul masă / putere este și el cel mai bun pentru Norvegia.
- Italia are cel mai puțin puternice mașini de pe străzi, în timp ce Grecia se află pe primul loc la cea mai redusă capacitate cilindrică și greutate a vehiculelor. Malta nu se poate „lăuda” decât cu un raport slab al greutății per putere medie. Mașinile ciprioților sunt cele mai poluante din Europa, deși nici în Estonia, Bulgaria sau Slovacia situația nu este cu mult mai bună.
- Germania, care reprezintă cea mai mare piață auto de pe Bătrânul Continent, este o țară în care vehiculele au o putere medie ridicată, dar la fel este și cu capacitatea cilindrică. Raportul masă / putere este bun, semn că nemții preferă mașinile performante, dar emisiile de CO2 nu sunt pe atât de ridicate. Să înțelegem că asta este adevărata eficiență germană?
Nu ar fi prea multe de adăugat referitor la ce putere medie au mașinile din Europa, precum nu sunt multe de povestit nici despre celelalte cifre. Am scos în evidență ceea ce cred că era cel mai important de menționat, dar puteți analiza tabelul în detaliu pentru a descoperi și alte cifre interesante.