AUTOpro
Stiri Analiza Green car

Automobilele complet autonome nu vor putea funcționa fără asistență umană

Companiile start-up din industria vehiculelor autonome au adunat zeci de miliarde de dolari în finanțare pe baza promisiunilor de a dezvolta mașini cu adevărat autonome. Însă, experții din industrie susțin ideea că asistența umană de la distanță ar putea fi, totuși, necesară.

Ideea de bază a vehiculelor autonome este aceea că inteligența artificială și computerele vor reduce dramatic accidentele de mașină cauzate de erorile umane. Există, însă, și reversul medaliei, și anume că a produce roboți care pot conduce mașinile mai sigur decât o fac oamenii este foarte dificil deoarece software-urile nu au capacitatea de a prezice și de a evalua rapid riscurile așa cum o pot face oamenii, mai ales în caz de incidente neașteptate ori situații-limită.

Mașinile autonome au nevoie de asistență umană de la distanță

Întrebat dacă este posibil ca la un moment dat asistența umană de la distanță să nu mai fie necesară, Kyle Vogt, directorul Cruise, o divizie a General Motors, a răspuns:

„Întrebarea mea ar fi de ce am face asta? Oferim clienților noștri liniște și confortul de a ști că oricând este nevoie de un om la comenzi de la distanță care poate interveni. Așa că, de ce aș vrea să renunț la asta vreodată?. Este pentru prima dată când cei de la Cruise recunosc nevoia pe termen lung a operatorilor umani „remote”.

Asemenea unui controlor de trafic aerian, astfel de supervizori umani s-ar putea afla la zeci și chiar sute de kilometri distanță de unde ar putea monitoriza video concomitent mai multe astfel de vehicule.

Acest lucru ar fi posibil folosindu-se un volan pentru a fi gata să intervină pentru a corecta o manevră greșită făcută de robot sau pentru a-l ajuta să repornească dacă a rămas blocat. Și asta deoarece orice automobil autonom se va opri invariabil dacă robotul nu va ști ce trebuie să facă.

Lansarea vehiculelor complet autonome contrazic cele mai optimiste scenarii

General Motors a rechemat luna aceasta 80 de mașini autonome Cruise pentru a actualiza software-ul ca urmare a unui accident produs în San Francisco în care au fost răniți doi oameni. Autoritățile americane de reglementare în materie de siguranță au anunțat că software-ul ar putea „prezice incorect” traseul urmat de un vehicul. În schimb, oficialii Cruise au declarat că acest scenariu neobișnuit nu se va mai repeta după actualizarea software-ului.

În opinia unora, ideea că vor exista supervizori umani de la distanță ridică și mai multe semne de întrebare referitor la această tehnologie. Vehiculele complet autonome sunt cu mult în urma celor mai optimiste scenarii de lansare estimate în urmă cu câțiva ani.

În 2018, GM a încercat să obțină aprobarea guvernului SUA pentru un autovehicul complet autonom fără volan, frână sau pedală de accelerație care să intre anul următor în flota de autovehicule care fac parte din programe de tip sharing. Denumit Cruise Origin, acel automobil nu va intra în producție mai devreme de primăvara anului viitor.

Tesla ar putea lansa automobile complet autonome în 2022

În urmă cu trei ani, CEO-ul Tesla Inc, Elon Musk, promitea un milion de robotaxi-uri pentru 2020 prin compania sa „Full Self Driving”. Mașinile au fost criticate pentru că nu sunt capabile să se conducă singure, adică fără un om aflat la volan, care să fie gata pentru a prelua controlul manual dacă ar fi cazul.

Într-un interviu acordat în luna iunie a acestui an, Musk spunea că dezvoltarea mașinilor care se conduc singure este „cu mult mai grea decât mi-am imaginat inițial”. Întrebat cu privire la un termen-limită pentru lansare, cel mai bogat om al planetei a precizat că acestea ar putea să-și facă debutul spre sfârșitul anului curent.

Promisiunile neonorate cu privire la autonomia reală a vehiculelor electrice au ridicat mult miza în industria automobilelor autonome. „Dacă aceste companii nu reușesc în următorii doi ani, vehiculele autonome pur și simplu nu vor mai exista”, spunea recent Mike Wagner, CEO al Edge Case Research. Este vorba despre partenerul start-up-urilor care produc mașini autonome pe care le sprijină în procesul de evaluare, gestionare și de asigurare a riscului.

Sursa: Reuters

Articole similare

Bentley prezintă primul model diesel din istoria mărcii – Bentayga Diesel

administrator_autopromag

Premieră mondială: primul ziarist din lume copilot pe Extreme E

Cătălina Cozma

Skoda a produs 500.000 de baterii pentru mașinile electrice din Grupul Volkswagen

Mihai Morcovescu