AUTOpro
Test drive

Test drive VW ID5 GTX – Compromis efervescent

Cu o simplă plonjare de plafon, VW ID5 devine dintr-un foc mult mai dezirabil, mult mai nonconformist, dar și mult mai eficient. Cu un design cu puternice influențe Porsche și cu performanțe semnificative, noul VW ID5 GTX s-a dovedit a fi un partener excelent de călătorie, chiar și în condițiile unui itinerariu derulat în mare parte pe autostrăzi și drumuri europene.

VW ID5 GTX

Contactul cu noul VW ID5 GTX vine ca o succesiune firească la testele extinse pe care le-am avut anul trecut cu suratele de platformă VW ID4 GTX (Jurnal de călătorie VW ID4 GTX – Atlet contemporan), respectiv Audi Q4 e-tron (Test drive Audi Q4 e tron Sportback – Supremație electrică). Dintre cele două EV-uri menționate anterior, Audi Q4 e-tron Sportback reprezintă echivalentul lui VW ID5 GTX în gama producătorului din Ingolstadt.

Pentru că cele două modele au aceeași baterie, aceleași proporții, aceeași siluetă de SUV coupe, dar și aceleași performanțe. Ca o notă subiectivă însă, VW ID5 GTX arată o idee mai bine. Vă voi spune imediat și de ce, pentru că această opinie mi-a fost sedimentată de o interacțiune extrem de interesantă consumată în timpul testului cu fratele ”cocoșat” al familistului VW ID4.

Platformă și concept

Plafonul plonjat și lipsa unui ștergător posterior sunt singurele mici, dar pline de substanță detalii care separă din punct de vizual un VW ID5 de un VW ID4. În rest, cele două SUV-uri sunt una și aceeași mașină, ceea ce înseamnă că nu o să insist foarte mult asupra substratului tehnic, pe care vi l-am prezentat în amănunt în cadrul testelor cu VW ID4 GTX și Audi Q4 e-tron Sportback.

VW ID5 GTX

La fel ca cele două modele menționate anterior, și VW ID5 este construit pe platforma exclusiv electrică MEB (Modular Electric Drive Matrix), care vine cu nenumărate avantaje precum: un grad mare de flexibilitate, o distribuție ideală a maselor pe punți (50/50, versiunile de bază venind exclusiv cu tracțiune spate), compatibilitate cu tehnologiile de update wireless OTA, dar și puteri de încărcare de până la 135 kW în curent continuu (DC) sau de 11 kW în curent alternativ (AC).

Din punctul de vedere al puterii de încărcare, VW ID5 GTX poate atinge la apogeu doar 126 de kW, și nu 135 kW, ca restul modelelor din gamă. Un detaliu care nu creează neapărat foarte multe bătăi de cap dacă luăm în considerare faptul că versiunea GTX are o viteză maximă limitată la 180 km/h, și nu la 160 km/h ca restul versiunilor de motorizare.

Pe lângă platformă, VW ID5 GTX se poate lăuda și cu aceeași baterie, care are o capacitate brută de 82 kWh, dintre care 77 kWh utili. Pe hârtie, aceasta ar trebui să ofere o autonomie de până la 490 km, cu 10 km mai mult decât cea a omologului său familist VW ID4 GTX. Iată cât de ușor poți stoarce mai multă autonomie și mai mult sex-appeal dintr-un VW ID4. Alura de coupe a permis o scădere cu două unități a coeficientului aerodinamic, de la 0,29 în cazul lui VW ID4 GTX până la 0,27 în cazul lui VW ID5 GTX.

VW ID5 GTX

Totul fără a afecta dramatic spațiul pentru pasagerii din spate, care pierd doar 12 mm din spațiul pentru cap ca urmare a trecerii la un plafon cu siluetă de coupe. În plus, apucăturile de coupe au permis și o creștere cu 6 litri a volumului portbagajului, de la 543 de litri în cazul lui VW ID4 până la 549 de litri în cazul nonconformistului VW ID5.

VW ID5 GTX

În ciuda faptului că am testat la începutul acestui an și ID4 GTX, fratele geamăn al răzvrătitului coupe EV teuton, am simțit pe alocuri că VW ID5 este setat puțintel mai sportiv, mai rigid (de vină fiind evident și jantele de 21 inch, disponibile opțional), mai nervos, mai pregătit cumva să îți livreze extrem de prompt cei 300 CP și cele 6,3 secunde corespunzătoare sprintului până la 100 km/h.

Un comportament care se mulează splendid pe ambițiile și nonconformismul noului VW ID5, despre care câțiva trecători au spus, citez: ”ce Porsche fain”. Într-adevăr, dacă ai scoate siglele VW și ai privi mașina doar din spate, cu greu ți-ai putea da seama că ai în față un VW.

VW ID5 GTX

Stopurile cu semnătură luminoasă perpetuă, eleronul extrem de sportiv, toate sunt elemente care te duc cu gândul la un Porsche Cayenne Coupe, fratele de concern cu motorizări cu ardere internă. Îndrăznesc chiar să spun, din perspectiva unui fan înfocat al SUV-urilor coupe, că VW ID5 este cel mai frumos SUV coupe de pe piață. Părere personală, evident, dar care a părut împărtășită și de cetățenii pe lângă care VW ID5 a trecut în regim cu zero emisii.

Habitaclu

În ceea ce privește ambianța din habitaclu, VW ID5 împrumută în totalitate și fără ocolișuri layout-ul prezent pe ID4, îndulcit pe alocuri cu o serie de echipamente opționale extrem de interesante, cum ar fi superbele scaune cu tetiere integrate cu inscripție ID, care te cuprind cu o grație de nedescris, suportul lateral fiind la cote înalte.

Pe de altă parte însă, VW ID5 preia bineînțeles de la ID4 câteva implementări mai puțin fericite, cum ar fi panoul de bord cu diagonală de doar 5,3 inch și grafică mult prea înghesuită și simplistă pentru anul 2022, sau cotierele individuale care sunt complet nelalocul lor într-o mașină de 72.000 de euro.

A, și să nu uit, poate cel mai mare minus îl reprezintă omiterea – voită sau nu, nu știm! – montării unei prize de 12V, ceea ce poate crea anumite bătăi de cap celor care vor spre exemplu să își monteze o cameră de bord. Singura priză de 12V de la bordul noului VW ID5 este situată în portbagaj, la mare distanță de ocupanții habitaclului…

Consum

Pentru că am vrut să vedem cum evoluează consumul și eficiența la creșterea cu 20 de grade a temperaturii ambientale, am luat decizia de a ne aventura cu noul VW ID5 GTX tot pe litoralul românesc, unde am fost, la începutul acestui an, și cu VW ID4 GTX (detalii aici – ). La acea vreme, pe o vreme geroasă (5 grade Celsius) un drum Pipera-Agigea ne-a consumat 79% din baterie, în condițiile unui consum mediu de 24,1 kWh/100 km la o viteză medie de 81 km/h.

VW ID5 GTX

Cu VW ID5 GTX am procedat absolut identic. Am plecat de la prietenii noștri de la Porsche București Nord Pipera cu bateria complet încărcată (378 km autonomie în modul Normal, respectiv 429 km în modul Eco) și am ajuns în Agigea cu 33% baterie.

Ceea ce înseamnă că, pe timp de vară, la temperaturi de 24 grade Celsius, fix același itinerariu, parcurs cu o viteză medie net superioară (88 km/h versus 81 km/h), ne-a consumat 67% din baterie. Consumul mediu s-a oprit în dreptul valorii de 21,4 kWh/100 km.

În alte cuvinte, cele 20 grade Celsius în plus au scăzut consumul cu circa 3 kWh/100 km. Scăderile ar fi fost și mai mari dacă am fi abordat o viteză de croazieră mai mică, însă am preferat să exploatăm noul VW ID5 GTX fix ca pe o mașină normală, la viteze normale de autostradă (130 km/h), și nu în spatele autocamioanelor de pe banda 1, pentru economie de combustibil.

VW ID5 GTX

De data aceasta însă, cu același consum de baterie – 79% – (21% baterie la destinație) am reușit să ajungem nu doar până în Agigea (228 km), ca pe timpul iernii, ci chiar până în Vama Veche (273 km). Din punct de vedere empiric, iată ce influență are o diferență de 20 de grade asupra autonomiei. Pe timp de vară, poți câștiga 45 de km de autonomie doar din diferența de temperatură. Dacă am fi adoptat aceeași viteză de deplasare pe autostradă ca în timpul iernii, această diferență ar fi crescut cu siguranță vertiginos, până spre 60-70 km.

Ceea ce înseamnă că poți ajunge fără probleme cu VW ID5 GTX pe timp de vară în Vama Veche cu un plin de baterie, fără episoade de range anxiety, chiar și în condițiile unui stil de condus normal, dinamic, pe autostradă. O evoluție formidabilă a EV-urilor, care până nu demult erau privite ca simple dispozitive de mobilitate urbană.

La întoarcerea de pe litoralul românesc, am vrut să vedem cât de sus poate urca consumul dacă abordăm un stil de mers dinamic, în limitele legale, bineînțeles. Ei bine, la o viteză medie de 116 km/h, VW ID5 GTX ne-a răsplătit cu un consum mediu de energie electrică de 21,9 kWh/100 km.

Am plecat din Agigea cu 95% baterie și am terminat autostrada cu 33% baterie. Practic, în condițiile unui stil de condus fără menajamente, la o temperatură de 20-25 de grade Celsius, puteți parcurge 335 km cu un plin de baterie (am făcut un calcul simplu, folosind regula de 3 simplă). Un rezultat care permite opriri rare la stațiile de încărcare chiar și pentru cei care au piciorul mai greu.

Comportament dinamic

VW ID5 GTX vine cu același layout ca și fratele non-coupe ID4 GTX. Ceea ce înseamnă că ostilitățile sunt conduse de două motoare electrice, care angrenează fiecare câte o punte, pentru un plus de control și resurse. În aceste condiții, VW ID5 GTX reușește să prindă în doar 6,3 secunde prima sută de kilometri pe oră, viteza maximă oprindu-se în dreptul a 180 km/h (cu 20 km/h mai mare decât a celorlalte versiuni ID5). Față de ID4 GTX însă, chiar dacă cele două modele au performanțe de accelerație identice, am simțit o mai mare impulsivitate și rigiditate din partea noului VW ID5 GTX.

VW ID5 GTX

Poate or fi fost și jantele uriașe de 21 de inch, montate pe pneuri 185/65 R15 de vină, însă VW ID5 GTX se simte per total mult mai rigidă și mult mai nervoasă decât un ID4 GTX. În ciuda faptului că nu este neapărat un model sportiv pur sânge, ID5 GTX nu se va face în nici un caz de râs pe drumurile virajate, ruliul fiind extrem de bine ținut sub control, mașina transmițând o senzație de siguranță chiar și în situațiile în care se face abuz de pedala de accelerație.

AUTO Pro a punctat VW ID5 GTX la capitolele

  • Chiar dacă este un aspect poate subiectiv, designul este de departe unul extrem de reușit, tineresc și atrăgător, lumea confundând adesea noul VW ID5 GTX cu un SUV Porsche, ceea ce nu e deloc rău
  • După noul update de soft – versiunea 3.1 – mașina este lipsită de bug-uri, fiind chiar o idee mai eficientă, având în vedere că am putut parcurge peste 350 km în regim de autostradă (130 km/h) cu un plin de baterie, ceea ce pentru un EV este încântător
  • Head up display-ul cu realitate augmentată este o dotare fantastic de futuristă și extrem de bine implementată

AUTO Pro a depunctat VW ID5 GTX la capitolele

  • Există un ecart destul de mare între designul exterior sportiv, tineresc și bine fundamentat și designul interior, care adoptă câteva soluții ușor deranjante, cum ar fi lipsa unei prize de 12V, lipsa unei cotiere veritabile sau folosirea unui panou de bord cu o grafică mult prea simplistă

Preț/dotări

Pe piața din România, VW ID5 GTX poate fi al dumneavoastră contra sumei de 60.943 de euro cu TVA, sau undeva la 50.000 de euro cu TVA dacă se optează pentru programul Rabla Plus. Mașina testată de noi venea însă cu câteva opționale în valoare totală de 12.184 euro, cum ar fi pachetul Asistență Plus (+2913 euro), jantele din aliaj Narvik de 21 inch (+541 de euro) sau Pachet Top Sport interior Plus (+3556 euro, care include desigur și superbele scaune cu tetiere integrate și acoperite cu Alcantara).

VW ID5 GTX

Toate aceste opționale au dus prețul final al mașinii până la 73.127 euro cu TVA, sau de circa 62.000 de euro cu TVA în cazul aplicării unui bonus Rabla Plus. În ceea ce privește rivalii săi, cea mai ieftină Tesla Model Y (Model Y Long Range) pleacă de la un preț de 66.990 de euro cu TVA, cu 6.000 de euro mai mult decât un VW ID5 GTX de bază.

La niveluri de echipare similare, Tesla Model Y este cu circa 3.000-4.000 de euro mai scumpă decât VW ID5 GTX. Însă și autonomia SUV-ului Tesla, precum și performanțele atinse, sunt superioare, Model Y Long Range putând atinge, cel puțin pe hârtie, o autonomie de 565 km (cu jantele de 19 inch).

Verdict

După cum prea bine știți, decizia de achiziție a unui automobil de uz personal nu este întotdeauna un proces care se ghidează după factori raționali. Tocmai de aceea, vă recomandăm să vizionați în carne și oase VW ID5 GTX înainte de a opta pentru orice alt model. Pentru că s-ar putea să vă îndrăgostiți la prima vedere, instant și iremediabil. Cum a pățit și subsemnatul…

VW ID5 GTX

VW ID5 GTX oferă un pachet extrem de atractiv, atât la propriu, cât și la figurat. Este, dacă vreți, versiunea mai tinerească și mai rebelă a familistului VW ID4 GTX, o adiție binevenită în gama VW, care ne demonstrează că mobilitatea electrică poate deveni rapid un inamic declarat al banalității și clișeelor.

Articole similare

Volkswagen T7 Multivan eHybrid – bun la orice

Alex Barbu

Renault Austral, test-drive in premieră – Alo, teutonii? Aici Paris-ul, Luca va deranjează…

Mihai Morcovescu

Mașină mare, dar de buget