AUTOpro
Test drive

Test drive BMW Seria 2 Coupe 220d – Tinerețe fără bătrânețe

BMW Seria 2 Coupe este un exponent de vază al unei specii pe cale de dispariție. Într-o industrie auto din ce în ce mai acaparată de SUV-uri, crossovere și tot felul de alte derivate care mai de care mai lipsite de substanță, BMW Seria 2 Coupe este o adevărată pată de culoare, care îți va smulge inevitabil un zâmbet sau o privire de admirație chiar și în această versiune de bază cu motorizare diesel.

Noul BMW Seria 2 Coupe a fost un proiect extrem de controversat, din pricina faptului că extrem de multe voci și factori de decizie din cadrul companiei bavareze nu și-au dorit nici în ruptul capului să lanseze un succesor pentru vechea generație Seria 2 Coupe, cunoscută sub numele de cod F22.

Însă iată că, într-un final, astrele s-au aliniat în favoarea acestui coupe absolut savuros, pe care am avut ocazia să îl testăm timp de aproape 1000 km, în cadrul unui periplu extins care ne-a demonstrat iar și iar că decizia de a veni pe piață cu un succesor al modelului F22 a fost una extrem de inspirată și logică până la urmă, având în vedere pedigriul, istoria și blazonul mărcii bavareze.

Platformă și concept

Chiar dacă apartenența la gama Seria 2 ar putea crea, pe bună dreptate, câteva episoade de palpitații fanilor înfocați ai mărcii BMW, trebuie spus că BMW Seria 2 Coupe este construit, Slavă Domnului, pe platforma CLAR (Cluster Arhitecture), pe care se așterne și fratele mai mare BMW Seria 4 Coupe.

Trecerea la o nouă generație a presupus bineînțeles și o evoluție la nivelul cotelor de gabarit, BMW Seria 2 Coupe G42 fiind cu 105 mm mai lung și cu 64 mm mai lat decât predecesorul său F22. Coupe-ul bavarez se așază mult mai bine pe șosea grație ampatamentului mai mare cu 51 mm și a unei înălțimi ce a mai pierdut între timp circa 28 mm. Ecartamentele față și spate au câștigat de asemenea 54 mm, respectiv 31 mm, pentru un plus de siguranță și predictibilitate în situațiile limită.

Ceea ce înseamnă că acest splendid coupe bavarez ”de buzunar” se așterne peste o platformă ce folosește soluția clasică – motor longitudinal, tracțiune spate – dar care poate, la nevoie, acomoda și celebrul sistem de tracțiune integrală xDrive.

Colac peste pupăză, mașina testată de noi ne-a întâmpinat cu o rețetă care cu greu mai răzbate în contextul actual al lumii auto: coupe compact, cu tracțiune spate și motor diesel, amplasat longitudinal. O carte de vizită extrem de interesantă, care recunosc, mi-a smuls extrem de multe zâmbete de încântare și admirație de-a lungul celor 4 zile petrecute la bordul noului BMW Seria 2 Coupe.

După cum bine știți, veștile bune circulă repede. Știam încă de dinainte să programez acest drive test că prietenii noștri de la BMW România au în parcul de presă două exemplare BMW Seria 2 Coupe. Un 220d, adică mașina testată de noi, și respectiv un M240i xDrive, ce reprezintă apogeul familiei Seriei 2 Coupe până la lansarea noului BMW M2, care va avea loc dintr-o clipă în alta.

Chiar dacă versiunea M240i xDrive mi-ar fi stimulat mult mai mult adrenalina, am fost extrem de încântat când am văzut că voi avea pe mână versiunea 220d. Pentru că am vrut să văd cât de concentrat și relevant rămâne spiritul și identitatea BMW pe un Seria 2 Coupe cu o motorizare entry-level. Diesel. Sau, în traducere liberă, inamicul numărul 1 al industriei auto în momentul de față, din păcate. Veți vedea imediat și de ce am zis din păcate.

Sub capota noului BMW Seria 2 Coupe 220d toarce tacticos B47, motorul diesel de 2 litri amplasat longitudinal ce dezvoltă 190 CP și 400 Nm, transmiși prin intermediul unei cutii de viteze de proveniență ZF cu 8 trepte – în a cărei dezvoltare se lucrează inclusiv aici, pe plaiuri mioritice – exclusiv punții din spate. În ton cu vremurile actuale, motorul cu ardere internă este asistat în momentele de cumpănă de un mic motoraș electric de 11 CP, care oferă un mic zvâc în situațiile în care șoferul face abuz de pedala de accelerație.

Apropo, am apreciat foarte mult antifonarea și rafinamentul acestui motor diesel B47, agregatul funcționând mult mai silențios și rotund decât vechiul 2 litri diesel N47, pe care am avut ocazia să îl aud funcționând cot la cot cu motorul de pe noul BMW Seria 2 Coupe mulțumită unui cititor fidel al publicației noastre, care ne-a dat pe mână automobilul său BMW Seria 3 E90 din anul 2011, pentru a putea experimenta pe pielea noastră evoluția uriașă a motorizărilor diesel și cutiilor de viteze ZF din ultimii 10 ani.

Clasicismul și tradiționalismul bavarez al noului BMW Seria 2 Coupe 220d se perpetuează și la nivel estetic. Limbajul de design înglobează o serie de proporții și de ingrediente vizuale tipice BMW, cum ar fi grilele de dimensiuni normale și farurile înguste dar totodată extrem de agresive. Salut cu mult entuziasm decizia designerilor BMW de a rămâne pe acest tărâm estetic convențional, fără exagerări sau detalii țipătoare.

Habitaclu

Întregul proces de dezvoltare al noului BMW Seria 2 Coupe pare că a avut ca laitmotiv tradiția. Habitaclul urmărește așadar aceeași rețetă clasică și fără complicații BMW, care propune un layout logic și ergonomic al comenzilor, dublat de finisări și materiale excepționale.

Scaunele M Sport electrice cu suport lateral reglabil cuprind cu o fermitate sublimă siluetele șoferului și pasagerului din față, care sunt răsfățați din toate părțile de spiritul inegalabil al mărcii BMW. Chiar dacă locurile din spate sunt destinate mai degrabă unor persoane mai degrabă silfide, noi am reușit să acomodăm nu mai puțin de 5 persoane – adulte! – la bordul noului BMW Seria 2 Coupe, fără prea mari bătăi de cap.

A fost nevoie doar de o mică ajustare a poziției scaunelor din față, pentru a nu le crea un prea mare disconfort pasagerilor de pe bancheta din spate. Însă, chiar și așa, la cei 1,85 m ai subsemnatului, pot spune că nu am avut nimic de obiectat în momentul în care am avut un pasager pe locul din spatele scaunului meu.

Apropo, în ciuda unui pedigriu bavarez, tineresc și sportiv, noul BMW Seria 2 Coupe are, chiar dacă pare greu de crezut, și o latură practică, scoată în evidență de portbagajul de 390 de litri, arhisuficient chiar și pentru o familie extinsă cu poftă de aventură.

Consum

Ei bine, aici este capitolul la care inamicii declarați ai motoarelor diesel vor începe să strâmbe din nas. Pentru că, fie că vrem să recunoaștem sau nu, motorul diesel reușește cumva, prin prisma eficienței sale, să mențină consumul în limite umane chiar dacă cel de la volan are piciorul puțintel mai greu.

Concret, în cazul nostru, după nici mai mult nici mai puțin de 906 km parcurși la bordul noului BMW Seria 2 Coupe, cu o viteză medie de 60 km/h, computerul de bord ne-a răsplătit cu un consum mediu de combustibil de 8,6 l/100 km.

O cifră mai mult decât excelentă, având în vedere că am exploatat mașina în regim de autostradă, adoptând un stil de mers sportiv – în limitele legale desigur – și fără menajamente. În cei circa 12100 km pe care mașina i-a parcurs de pe porțile fabricii și până a ajuns pe mâinile AUTO Pro, consumul mediu s-a oprit în dreptul bornei de 7,3 l/100 km.

O cifră excelentă, care poate vă pune un pic pe gânduri în cazul în care vreți să vă achiziționați un BMW Seria 2 Coupe și sunteți oarecum în cumpănă cu alegerea motorizării…

Comportament dinamic

În gama de motorizări diesel a noului BMW Seria 2 Coupe, versiunea 220d reprezintă concomitent intrarea și vârful de gamă. Pentru că, da, pentru moment, 220d este singurul Seria 2 Coupe diesel pe care BMW îl pune la dispoziția clienților. Chiar dacă nomenclatura poate crea anumite rețineri având în vedere că mașina are sub capotă un diesel de doar 2 litri, cu 4 cilindri, o analiză mai amănunțită a fișei tehnice poate releva o serie de surprize, spunem noi, plăcute.

Cu un timp 0-100 km/h de doar 6,9 secunde și o viteză maximă de 237 km/h, acest Seria 4 în miniatură nu se va face de rușine, ci dimpotrivă. Mai ales în modul Sport, care îți inundă simțurile cu un zgomot exacerbat de sportiv, BMW Seria 2 Coupe dă dovadă de o incisivitate surprinzătoare și extrem de bine potențată.

Având în vedere aceste cifre și setup-ul extrem de corect al mașinii, versiunea 220d oferă un pachet extrem de coerent, care îmbină o sportivitate ponderată cu un consum de combustibil decent. Și chiar dacă 220d vine exclusiv cu tracțiune spate, doresc să menționez un aspect extrem de important: cu toate sistemele de control al tracțiunii activate, mașina se comportă extrem de neutru, cuminte și previzibil, spatele stând la locul lui chiar și în momentele de cumpănă.

Dacă însă se apasă o singură dată pe butonul care veghează funcționarea sistemului de control al tracțiunii, atunci mașina va intra în modul Dynamic, care îți permite să faci mici ghidușii până la intervenția destul de târzie a sistemelor de control al tracțiunii, care îți așază instant mașina pe traiectorie după ce te-au lăsat să guști un strop de libertate. În fine, dacă vrei să fii pe cont propriu, atunci nu trebuie decât să ții apăsat continuu butonul de control al tracțiunii, în cazul în care ai chef să chinuiești niște pneuri…

AUTO Pro a punctat noul BMW Seria 2 Coupe la capitolele

  • Tradiționalismul și autenticitatea spiritului bavarez pe care noul BMW Seria 2 Coupe o emană prin toți porii – de la soluția clasică, cu motor amplasat longitudinal și tracțiune pe puntea spate, și până la designul atemporal, cu o grilă de dimensiuni normale și o caroserie cu proporții splendide
  • Layout-ul clasic al habitaclului, care din păcate este unul care ține de domeniul trecutului, BMW îndreptându-se acum spre o soluție cu un ecran curbat ce ține loc de panou de bord și sistem de infotainment
  • Reacțiile neutre ale mașinii când toate sistemele de control al tracțiunii sunt cuplate – mașina își păstrează un comportament cuminte, previzibil și extrem de sigur chiar și atunci când se adoptă un stil de condus ușor nărăvaș

AUTO Pro a depunctat noul BMW Seria 2 Coupe la capitolele

  • Sunetul artificial indus de sistemul audio în boxe în modul Sport are o tentă cam exagerată, dându-ți impresia că ai sub capotă cel puțin un V8 bi-turbo pe benzină

Preț/dotări

În țara noastră, un BMW Seria 2 Coupe 220d are un preț de pornire de 43.971 de euro cu TVA. Mașina noastră de test mai venea însă cu o listă exhaustivă de opționale în valoare de 21.084 euro cu TVA, care au dus prețul final al mașinii până la circa 65.000 de euro cu TVA.

Printre cele mai notabile opționale amintim Pachetul M Sport Pro, în valoare de 2870 euro cu TVA (include frâne M Sport, cu etrierele vopsite în roșu lucios, ornamente Shadow Line precum și centuri de siguranță M), Pachetul Innovation, în valoare de 4172 euro cu TVA (care include Asistent fază lungă, sistem Driving Asisstant și Head-Up Display), dar și scaunele față sport M, pentru care trebuie scoși din buzunar fix 1005 euro cu TVA.

Pentru nuanța de culoare Alabastru Portimao mai trebuie să scoateți din buzunar 820 de euro, iar pentru tapiseria din piele Vernasca Cognac/Negru mai trebuie să achitați 1333 euro cu TVA prietenilor noștri de la BMW România. Flexibilitatea este cuvântul cheie în gama noului BMW Seria 2 Coupe, pentru că vârful de gamă, modelul M240i xDrive, are un preț de pornire de 57.065 euro cu TVA, mai mic decât al unui 220d complet echipat.

Ceea ce înseamnă că mingea e în terenul dumneavoastră. Fie că vreți un model mai slab motorizat dar mai bine echipat, fie că vreți un model cu motorizare mai potentă dar mai slab echipat, BMW vă poate îndeplini oricare din aceste năzuințe. Totul depinde de preferințele fiecărui client.

Dacă ar fi să aleg, eu aș opta pentru mașina pe care am avut-o la test, pentru că, să fim serioși, cele 6,9 secunde necesare sprintului până la 100 km/h sunt mai mult decât suficiente pentru o țară cu infrastructură deficitară și conducători auto extrem de slabi pregătiți…

Verdict

Într-o societate din ce în ce mai alienată, confuză și lipsită de direcție și sens, nu ezitați să vă întoarceți din când în când la origini. La tradiție. La simplitate. BMW Seria 2 Coupe poate fi partenerul perfect pentru automobiliștii de toate vârstele, care s-au săturat de SUV-uri, de norme de poluare și de lucruri lipsite de sens. Coupe-ul bavarez nu reprezintă nimic altceva decât o evadare extrem de relevantă din cotidianul apăsător.

Un automobil care îți va smulge extrem de multe zâmbete per suta de kilometri. Și care va întoarce toate privirile celor din jur mult timp de acum înainte. Așteptăm cu nerăbdare lansarea noului BMW M2, care nu va face decât să condimenteze oferta extrem de coerentă și variată pe care BMW Seria 2 Coupe o pune la dispoziția potențialilor săi clienți.

Articole similare

Test drive DS4 – Ecoul avangardismului

Filip Sîrbu

Renault Austral, test-drive in premieră – Alo, teutonii? Aici Paris-ul, Luca va deranjează…

Mihai Morcovescu

PREMIERĂ – Test Drive cu noul Duster (2024) – SUV Dacia la puterea a treia

Darius Pana