AUTOpro
Test drive

Test drive Cupra Born 58 kWh – Direcție antrenantă

Cupra Born

Cupra Born a avut privilegiul de a se afla în premieră timp de un week-end in garajul AUTO Pro. Ocazie cu care am descoperit un EV extrem de năzdrăvan și plin de zvâc, în ciuda unei puteri maxime relativ modeste, care măsoară ”numai” 200 CP la apogeu.

Cupra Born nu este doar cel de-al doilea model de sine stătător al tinerei mărci iberice, ci și primul EV din istoria Cupra. Cu o istorie scurtă, dar plină de entuziasm și succese răsunătoare, spin-off-ul automobilistic al celor de la Seat a devenit în scurt timp o forță impresionantă în industria auto.

Cupra Born

Având în vedere relațiile de rudenie cu celebrul grup VAG, era și de la sine înțeles faptul că marca iberică își va desăvârși cât de curând gama cu un model 100% electric. Astfel a luat naștere Cupra Born, primul EV din gama Cupra, ce nu reprezintă nimic altceva decât sora – sau fratele, depinde de perspectivă – rebel al bestseller-ului VW ID3, un EV de clasă compactă care s-a bucurat și încă se bucură de un succes de-a dreptul răsunător.

Nu o să intrăm extrem de mult în amănunte legate de design, pentru că AUTO Pro nu se află la primul contact cu EV-ul Cupra Born. Am fost prima publicație din România care a dezvăluit, în cadrul unui material exclusiv, cele mai palpitante detalii de la bordul primului EV Cupra, cu ocazia lansării internaționale, unde AUTO Pro a participat în calitate de membru al prestigiosului Juriu AUTOBEST.

Putem concluziona că designerii Cupra au realizat o segregare puternică și coerentă între Cupra Born și VW ID3. Cu excepția siluetei laterale, care poate aduce în unele cazuri aminte de VW ID3, niciun alt element estetic nu trădează originea saxonă a noului Cupra Born.

Atât partea frontală, cât și cea posterioară, se remarcă printr-o agresivitate și sportivitate ieșite din comun, spiritul Cupra fiind extrem de bine pus în valoare, în ciuda gabaritului relativ compact (4322 mm lungime/1809 mm lățime/1537 mm înălțime). Esența Cupra este scoasă în evidență inclusiv prin jantele uriașe, de 20 de inch, cu design specific Cupra, care se asortează de minune cu o gardă la sol mai mică cu 10 mm în față și cu 15 mm în spate față de un banal VW ID3.

Pe lângă aspectul estetic, Cupra Born se distinge printr-un setup mai agresiv al trenului de rulare, cu scopul de a satisface atât prestigiul mărcii iberice, cât și dorința clienților Cupra de a experimenta senzații uimitoare în timp ce contribuie la protejarea planetei de amenințarea poluării.

Nu este deloc întâmplător faptul că specificațiile tehnice ale celor două vehicule electrice (EV-uri) înrudite, Cupra Born și VW ID3, sunt absolut identice. Ambele modele sunt echipate cu un singur motor electric de 204 CP, care propulsează puntea spate, și sunt capabile să accelereze de la 0 la 100 km/h în 7,3 secunde, atingând o viteză maximă de 160 km/h.

Noi am avut ocazia să testăm Cupra Born cu bateria intermediară, cu capacitate netă de 58 kWh, care ar fi capabilă, cel puțin pe hârtie, să livreze o autonomie WLTP de până la 425 km, în condițiile unui consum de energie electrică de 15,9 kWh/100 km. În realitate însă, chiar și în condiții de vară toridă, lucrurile stau cu totul și cu totul diferit, mai ales atunci când intră în ecuație și rulajul extraurban, pe autostrăzi și drumuri de medie-viteză. Aici, Cupra Born îți poate da ceva emoții, cum ne-a dat de altfel nouă, în timpul unei călătorii dus-întors către litoralul Mării Negre.

Am plecat de la prietenii noștri de la Porsche București Nord din Pipera cu 91% baterie și 342 km autonomie, și am ajuns la destinație, în Eforie Nord, cu 10% baterie și 29 km autonomie. Consumul mediu înregistrat pe parcursul celor 223 km, parcurși la o viteză medie de 90 km/h, a fost de 19,5 kWh/100 km. În alte cuvinte, la o temperatură ambientală de 26 de grade Celsius, poți parcurge, în regim de autostradă (la o viteză de 125 km/h), circa 240-250 km. Pe timp de iarnă, dacă se păstrează același regim de viteză, sunt șanse mici să ajungeți la mare cu o Cupra Born cu baterie de 58 kWh.

Cupra Born

Consumul în regim de autostradă, la viteze de 130-135 km/h, ajunge cam la 20,1-20,2 kWh/100 km, iar la 125 km/h, acesta se oprește undeva la 19,5 kWh/100 km. În urma celor 827 km petrecuți la bordul noului EV Cupra Born, preponderent în regim extraurban, adoptând un stil de mers cumpătat strict pe autostradă, pe drumurile europene adoptând un regim de mers ceva mai dinamic, am obținut un consum de 18,8 kWh/100 km. Ceea ce ar trebui să echivaleze cu o autonomie teoretică de 300-310 km, dacă considerăm zero pierderi aferente lanțului de transformare a energiei electrice în energie mecanică.

Însă, având în vedere că mai există și nenumărate pierderi, vă puteți aștepta la o autonomie de circa 300 km, dacă exploatați mașina preponderent în regim extra-urban, la viteze apropiate sau ușor peste limitele legale. Dacă conduceți mai molcom și mai cumpătat, atunci puteți atinge autonomii extra-urbane și de peste 320-330 km, însă nu vedem cum ați putea rezista tentației de a apăsa pedala de accelerație, mai ales când țineți în palme splendidul volan Cupra cu piele perforată, care pur și simplu te îmbie să jonglezi cu tainele adrenalinei.

Ca să vă faceți o idee, noi am reușit să ducem mașina la 0% baterie și 0% autonomie. De la 0%, la o stație DC cu putere maximă de 50 kW, o încărcare completă a necesitat o oră și 20 de minute, bateria absorbind în timpul acestei sesiuni de încărcare fix 59,2 kWh, în ciuda unei capacități nete teoretice de 59,2 kWh. Asta înseamnă că am reușit să intrăm un pic și în buffer-ul de 4 kWh al bateriei în timpul testului nostru extrem.

Cupra Born

Având în vedere costul încărcării, adică 59,2 kWh x 2,49 lei/kWh, dar și autonomia obținută, de 280 km, rezultă un cost per suta de km de aproximativ 53 lei/100 km, ceea ce echivalează cu un consum de benzină (6,7 lei/litru) de 7,85 l/100 km. În alte cuvinte, dacă încărcați în regim de tranzit și aveți astfel de consumuri, de peste 18 kWh/100 km, atunci avantajele economice ale deținerii unui EV precum Cupra Born dispar subit. Dacă încărcați însă acasă, la un cost de 0,7 lei/kWh, atunci calculele stau cu totul și cu totul diferit…

În timpul testului cu Cupra Born, am observat câteva aspecte care nu ne-au impresionat în mod deosebit. Producătorul spaniol a decis, fără a fi clar motivul, să renunțe la celebrele scurtături de sub ecranul tactil prezente pe modelele din gama ID. Acest lucru înseamnă că, pentru a schimba, de exemplu, modul de rulare sau temperatura din habitaclu, este necesar un număr considerabil de clicuri, ceea ce poate distrage atenția șoferului de la drum.

Cu toate acestea, există și un aspect pozitiv, și anume faptul că EV-ul Cupra Born are un buton clasic pentru avarii, în locul celui tactil de pe ID3. Aproape am uitat să menționăm cel mai mare minus al vehiculelor ID, care se regăsește și pe Cupra Born. Este vorba despre absența unei prize de 12V în habitaclu, un aspect de neconceput pentru orice mașină modernă, indiferent de prețul de achiziție.

Înainte de a menționa prețul, avem o sugestie extrem de coerentă pentru dumneavoastră. Dacă aveți planificat să efectuați multe călătorii în afara orașului sau pur și simplu doriți să vă bucurați de noul dvs. vehicul electric (EV) Cupra Born fără a vă îngrijora în privința autonomiei, vă recomandăm cu căldură să optați pentru bateria de 77 kWh. Deși aceasta poate crește greutatea mașinii, vă oferă o rezervă suplimentară serioasă de autonomie, permițându-vă să vă bucurați pe deplin de calitățile remarcabile ale noului Cupra Born.

Pentru care va trebui să scoateți din buzunar de la 43.000 de euro în sus, dacă optați pentru configurația mașinii noastre de test, cu bateria intermediară de 58 kWh capacitate netă. Mașina pe care o vedeți în aceste superbe instantanee are un preț final de 53.000 de euro, în urma adăugării unei liste de opționale lungă cât o zi de post, care include culoarea Aurora Blue (+1000 euro), pompa de căldură (+1100 euro), sau jantele de aliaj de 20 de inch Blizzard cu anvelope 215/45 R20 (+1500 euro), care, deși arată bine, reduc și ele cu câțiva km buni autonomia reală a mașinii.

Cupra Born

Dacă adăugăm programul Rabla Plus în ecuație, există posibilitatea de a achiziționa un Cupra Born bine echipat, cu bateria intermediară, la un preț de aproximativ 40.000 de euro cu TVA. Însă, decizia finală depinde de dvs., potențialii clienți ai acestui interesant vehicul electric. În orice caz, vă sugerăm să încercați să aveți un prim contact cu mașina în viața reală. Există posibilitatea să vă îndrăgostiți iremediabil de spiritul Cupra, care este excelent pus în scenă de propulsia electrică. De asemenea, Cupra Born oferă și un mod Sport pentru sistemul de control al tracțiunii, setare care este disponibilă doar pentru Cupra Born și nu pentru VW ID3.

Articole similare

Test drive Cupra Formentor 1.5 TSI – Don Juan

Filip Sîrbu

Test drive Mazda CX-5 facelift- Statornicie supremă

Filip Sîrbu

Drive test Dacia Spring

Dan Vardie