AUTOpro
AUTO pro Exclusiv Test drive

Drive test Dacia Spring

Agilă, onestă, cu autonomie corectă

AUTOpro a fost între primele media din România care a condus noua Dacia Spring. Am descoperit o mașină onestă, foarte corectă cu  oferta promisă în raport de banii ceruți. O surpriză plăcută a reprezentat-o autonomia bateriei dar și agilitatea mult peste așteptări…

România face parte din grupul select de 4 țări unde au fost lansate precomenzile on-line. După ce aproape 5000 de români au reușit să se înscrie pe platfomă, operațiunea digitală a fost întreruptă. Dana Copaciu, managerul mărcii Dacia ne-a explicat că începând din luna mai, dealerii vor colecta avansul de 5% de la cei care au o precomandă – în măsură în care  și doresc să achite avansul. Însă vor fi luate comenzi ferme cu avans și de la alți posibili clienți de Spring, urmând sa li se comunice și perioada de livrare. Copaciu insistă că în acest moment aceste termene nu sunt cunoscute nici măcar pentru primii 5000 înscriși pe platformă… Mihai Bordeanu, Directorul general Dacia pentru România a confirmat că legea care operează programul Rabla Plus permite ca livrarea mașinii să se facă până la 180 de zile după achziție. Cu alte cuvinte dacă se accesează programul în decembrie 2021, mașina se poate livra undeva pâna aproape de sfârșitul lunii iunie.

În aceeași linie de prioritate s-au aflat și testele internaționale, România aflându-se în aceeași companie selectă. O caravană de 8 mașini ne-a dat posibilitatea de testare pe un traseu total de circa 150 km care ne-a convins asupra capabilităților reale ale lui Spring.

Bateria

În primul rând bateria Sunwoda – am mai vorbit aici în AUTOpro despre acest producător asiatic aproape necunoscut care echipează în premieră un automobil al grupului Renault. Apropo de baterie, garanția este de 8 ani și 75% din așa numita „State of Health”, adică capacitatea bateriei de a înmagazina energie în raport cu declarația constructorului la o baterie nouă. Este răcită cu aer. Are și „Fireman acess” adică o priză laterală dreapta și un orificiu central plasat în partea de sus a bateriei care permite inundarea bateriei pentru a opri un eventual incediu… O noutate inedită dar apreciată în contextul actual când diverse baterii iau foc – vezi ultimele cazuri de Kona EV…

Primele impresii la drum

Pe drumul de la București la resortul Lacul Verde am mers destul de vioi, fără să facem economie de „carburant”, am depășit când am avut nevoie și am rulat și la viteze de 125 km/h. Consumul înregistrat a fost surprinzător de bun. La un km real parcurs am consumat 1,275 km de baterie. Deși poate părea un consum cam mare, trebuie să spunem că ultimele mașini EV testate, ne-au relavat consumuri sensibil mai mari care trec și de 2,3 km de baterie consumați pentru 1 km real parcurs – pe teren plat cum este zona București și Ilfov. La întoarcerea de la Lacul Verde, am condus liniștit, fără să ne grăbim și fără să depășim excesiv. Rezultatul este chiar spectaculos dar cât se poate de real! Am consumat 0,828 km de baterie la fiecare km parcurs. Este bine de spus că de la Lacul Verde la București nu este vreo mare diferență de nivel și că temperatura exterioară a fost în jur de 15-17 grade C pe tot parcursul celor două sesiuni. De asemenea, am folosit 2 mașini cea ce ne-a oferit o mai mare diversitate de testare.

Potrivită pentru oraș

În acest test am descoperit că mașina este agilă, rulează cu „talent” mult peste toate preconcepțiile legate de o putere prea mică a motorului. De altfel, accelerația 0- 50 km/h – adică plaja de viteze urbane – este de 4,8 secunde! Chiar și la viteze mai mari, Spring este destul de agilă. Cuplul de 125 Nm este instantaneu, oferit la orice viteză de deplasare și la o masă foate mică. La 970 kg, Spring este cea mai ușoară mașină electrică de pe piață! Are buton de ECO care reduce cu 10 kW puterea motorului – dar cuplul rămâne același – și viteza maximă la sub 100 km/h. Noi am rulat doar în modul ECO – apelabil la o simplă apăsare de buton pe consola centrală. Însă ori de câte ori am avut nevoie să depășim l-am decuplat și am executat cu agilitate manevra. În sens invers, desetarea butonului ECO poate reprezenta un boost de putere cu care să te ajuți în situații unde ai nevoie de acest boost…

Bracarea roților se face la maxim 38 grd care se traduce printr-o rază de bracare de 4,8 m, o performanță redutabilă în regim urban unde strazile înguste nu mai reprezintă o problemă de manevrabilitate.  Pasagerii din față au spații de depozitare foarte generoase de peste 23,1 litri iar portbagajul este chiar foarte mare pentru acest segment – 290 litri care poate ajunge la 600 litri cu bancheta spate rabatată. Interiorul este generos oferind suficient loc pentru 4 adulți. Versiunea Cargo ce va fi lansată la începutul anului viitor va avea un volum util de 1 mc și 325 kg de încărcătură posibil de cărat. Spring Cargo devine cea mai competitivă ofertă de LCV EV de mici dimensiuni de folosit în oraș de o pleiadă de meseriași care au nevoie exact de acest gen de van.

Declarațiile oficialilor Dacia

Dana Copaciu a admis că Dacia nu își propune să facă o campanie de promovare a educației viitorilor clienți de Spring să încarce mașina acasă pe timpul nopții așa cum facem cu telefonul mobil și / sau la birou. În schimb, Mihai Bordeanu a declarat în exclusivitate pentru AUTOpro că în septembrie vor fi circa 50 de stații fast charge DC – la Spring vorbim de 30kW, timp de încărcare 1:30h pentru 100 % sau sub o oră pentru 80% din baterie. Iar până la sfârșitul acestui an și reparatorii autorizați vor fi echipați, astfel încât se va ajunge la 100 de stații fast charge care vor putea deservi clienții de Spring care nu pot încărca acasă sau la birou.

Aplicația My Dacia va deschide „porțile” digitalizării încărcării bateriei, a deshiderii/închiderii ușilor, a pornirii motorului și a încălzirii de la distanță, etc. Apropo de aplicații, sistemul Media Nav – din păcate, o generație mai veche – are Apple Carplay și Android Auto. Am folosit aplicația Android care a funcționat impecabil, inclusiv dialogul cu „operatorul” hey Google care dă telefoane pentru tine – comandă vocală – sau răspunde la SMS-uri… Sigur, sistemul propriu de navigație este out-dated și oricum fără info traffic, așa că apariția aplicațiilor amintite rezolvă spectaculos problemele de navigație în orașele aglomerate.

Business = car sharing

Totuși, versiunile conduse la teste au fost mașini de car sharing, așa numită versiune Business. Față de versiunile de tip client – începând cu Confort Plus, prima versiune vândută și singura în acest moment- sunt deosebiri. Dana Copaciu ne-a spus că versiunile client au scaune mai confortabile, o finisare superioară, o culoare exterioară în plus – un albastru foarte frumos! – stopuri cu semnatura în „Y” dar și o recuperare a energiei din frânare mai consistentă care funcționează până la 120 km/h (și nu 80 km/h ca la versiunea Business). Specialiștii Dacia ne-au spus că spre deosebire de alte mașini electrice, recuperarea energiei de frânare nu poate fi reglată de cel de la volan fiind o funcție predeterminată. Nici o estimare despre cât se poate recupera sau câți km se adaugă la autonomie nu ne-au fost oferite.

Sigur, atunci când te urci în Spring remarci plasticele specifice mărcii, de calitate medie, un interior mai spartan, și un look minimalist. Însă este un EV redutabil, onest, agil. În condiițiile în care – după toate primele Rabla – ajunge la prețuri de circa 8000 Euro, Spring nu este doar cea mai bună ofertă de mașină electrică – adică de cel puțin 2 ori mai ieftină decât (aproape) orice concurență – dar și cea mai ieftină mașină de pe piață, indiferent de motorizare! În aceste condiții, Spring este „The EV popular Choice” pentru cei mai mulți care vor să treacă la electromobilitate și nu numai. Așa cum AUTO pro a mai spus-o în repetate rânduri, singura problemă va fi numărul de mașini ofertabile pentru piața noastră și nu câte se pot vinde.

Un succes confirmat

Avem 5000 de precomenzi – așa cum o recunoaște Copaciu. AUTOpro a tot investigat și astăzi știm că anul acesta vor fi aproape 1000 de unități oferite primelor 1000 de precomenzi. Sunt șanse mari să se mărească la 1500, pentru exact toți cei cu precomadă din acea sâmbătă a echinocțiului de primăvară când au început precomenzile la ora 14:00. Mihai Bordeanu declara pentru AUTOpro că va încerca să facă cât mai mulți clienți fericiți dar fără să poată oferi o cifră exactă. „Aceste cifre se modifică de la o săptămână la alta.” Indiferent de câte Spring vor veni însă în acest an, un lucru este cert: cererea va fi mult mai mare decât oferta. Cea mai bună dovadă? 5000 de oameni au acceptat să li se blocheze 99 Euro de pe card fără să fi văzut în realitate mașina, necum să o fi condus! Pentru o Dacia, este o performanță redutabilă. Comparația cu Tesla nu este deloc exagerată în acest caz.

Articole similare

UPDATE Opel Corsa-e, în premieră pentru AUTOpro

administrator_autopromag

“Deocamdată, noi vindem mașini electrice ecologiștilor, nu oamenilor pragmatici”. Carlos Tavares, CEO PSA

Dan Damian

Mini Paceman – Mai matur, dar tot Mini

administrator_autopromag

Leave a Comment