AUTOpro
Test drive

Test drive Cupra Formentor 1.5 TSI – Don Juan

A venit vremea să testăm și versiunea mai docilă și mai cu picioarele pe pământ a lui Cupra Formentor, primul model de sine stătător al tinerei mărci spaniole. Chiar dacă am avut la dispoziție doar 150 CP, am constatat cu stupoare că spiritul Cupra nu este nici pe departe diluat. Ci dimpotrivă…

Chiar și în această versiune ”cuminte”, Cupra Formentor este un adevărat Don Juan. Designul său incisiv, sportiv și îndrăznim să spunem inedit întoarce toate privirile. Cupra Formentor a fost cea mai admirată mașină pe care am avut-o vreodată la test-drive! Nu cred că puteți găsi, în segmentul de preț de sub 30.000 de euro, o mașină care să întoarcă mai multe priviri decât toreadorul Formentor.

Afară-i vopsit gardul, înăuntru-i leopardul! Dictonul după care pare că s-a ghidat Cupra când a dat naștere acestei versiuni entry-level. Chiar dacă, din exterior, SUV-ul Cupra pare o bestie capabilă să sară pe a sa pradă, în realitate, lucrurile stau ușor diferit. Pentru că, în spatele bestiei feroce, se ascunde un mic motoraș de 1,5 litri pe benzină, TSI, cu 4 cilindri, care dezvoltă 150 de CP între 5000 și 6000 rpm, respectiv 250 Nm între 1500-3500 rpm.

Cuplat la celebra cutie de viteze automată DSG cu 7 trepte, motorul, montat transversal, este capabil să propulseze SUV-ul de 1463 kg până la 100 km/h în doar 8,9 s, până la o viteză maximă de 203 km/h. Chiar dacă la prima vedere nu par cifre spectaculoase, vă spun cu mâna pe inimă că adevăratul spirit Cupra iese la iveală, culmea, nu în linie dreaptă, ci pe drumuri virajate!

Pe serpentinele dintre Timișul de Jos și Predeal, am scot untul din Cupra Formentor, odată ce am cuplat modul Sport. Am fost plăcut surprins de comportamentul SUV-ului Cupra, care s-a încăpățânat să scoată chiar și ultimul strop de aderență din asfaltul sinuoaselor serpentine, unde Formentor s-a simțit ca peștele în apă.

Fără niciun pic de ruliu, și cu un comportament mai degrabă de hatchback, decât de SUV, Cupra Formentor ne-a oferit câteva clipe pline de adrenalină, mai ales datorită padelelor de pe volan, care ne-au lăsat să mestecăm nestingheriți în mămăliga cutiei DSG. La limită, Formentor a afișat un comportament subvirator spre neutru, SUV-ul spaniol fiind ajutat și de pneurile cu lățime de 245 mm care au rezistat cu brio abuzurilor la care au fost supuse.

Însă Formentor poate fi și foarte cuminte și docil la nevoie, mai ales când rulează în modul Confort. Rulând în acest mod, am reușit să obținem un consum mediu de 6,7 l/100 km, în cadrul unui itinerariu București-Brașov și retur, în care am abordat un stil de condus normal, în ritm cu traficul, la viteze medii de circa 60 km/h.

Având în vedere că cifrele oficiale de consum mixte WLTP sunt cuprinse între 6,6 și 7,2 l/100 km, ne putem declara mai mult decât mulțumiți de valorile obținute, care după câțiva zeci de km parcurși în București, s-a stabilizat la 7 l/100 km. La finalul testului, computerul de bord ne-a indicat un consum mediu de 7 l/100 km, pe parcursul unei distanțe de 598 km, la o viteză medie de 43 km/h.

Același computer de bord ne mai spunea și că mai avem la dispoziție o autonomie de 85 km, ceea ce înseamnă că puteți parcurge fără probleme peste 700 km cu un singur plin, dacă adoptați un stil de condus cuminte spre moderat. Cupra ne-a pus la dispoziție și câteva ajutoare pentru obținerea acestor cifre de consum, cum ar fi sistemul de dezactivare al cilindrilor, care trimite în lumea viselor 2 din cei 4 cilindri ai motorului pe benzină în regimurile de sarcină parțială, când pedala de accelerație este acționată cu blândețe.

Formentor mai venea și cu funcția de coasting, adică mers în gol, care de asemenea a contribuit la obținerea unui consum redus. Ca să vă faceți o idee peste 60% din drumul dintre Bușteni și Comarnic  a fost parcurs în doi cilindri, datorită vitezei reduse cât și a faptului că ne-am deplasat în pantă.

Modelul testat de noi avea un preț de pornire de 28.935 de euro cu TVA, care a ajuns până la 32.769 de euro cu TVA după bifarea unor opționale precum suspensie adaptivă, sistem de încărcare wireless pentru telefonul mobil, sau pachetul Safe & Driving L (care cuprinde sisteme precum Side Assist, Exit Assist – care avertizează șoferul și pasagerii de apariția unui automobil sau biciclist în momentul în care vor să deschidă ușa, sau Exit Warning). Un preț corect pentru un automobil unic, inedit și atipic, care va frânge inimi, va întoarce capete și va stârni pasiuni. Am simțit asta pe propria piele!

Articole similare

Test Volkswagen Passat – Nr. 8

administrator_autopromag

Test drive Porsche Cayenne Coupe Turbo S E-Hybrid – Dincolo de cuvinte

Filip Sîrbu

Mașină mare, dar de buget

Leave a Comment