AUTOpro
Test drive Teste in premiera

Test drive cu noul Peugeot 408: Cel mai bun Peugeot produs vreodată? (cu video)

Mărcile franceze au fost întotdeauna recunoscute din două considerente: design și îndrăzneală, iar Peugeot nu face excepție de la această regulă. După premiera mondială de la Salonul Auto de la Paris, am făcut cunoștință cu noul Peugeot 408 pe viu, în cadrul testelor internaționale de presă care au avut loc la Barcelona. În cele ce urmează vă voi spune primele impresii despre un model despre care cu siguranță se va vorbi numai de bine.

„Leul” nu se mulțumește doar cu tiparele tradiționale, ci se ghidează tot mai mult după principiul „la vremuri noi, mașini noi”. Din această gândire s-a născut noul Peugeot 408, un automobil care a fost încadrat de producător în clasa compactă pentru că este strâns înrudită cu 308.

Noul model propune o rețetă estetică ce tinde să devină una de succes: siluetă fastback, spațiu interior de sedan și gardă la sol specifică unui crossover.

Cine este noul Peugeot 408?

La unele întrebări cu greu se poate găsi răspuns. „De ce se pune ananas pe pizza?” sau „este Die Hard un film de Crăciun?”. Ei bine, la fel ne putem întreba ce este, de fapt, noul Peugeot 408: un hatchback, un sedan ori un crossover?

Ca răspuns la această întrebare cei de la Peugeot spun, pe de-o parte, că așa arată sedanul viitorului, iar pe de altă parte spun că este „o nouă generație de mașini”, care cu siguranță va avea nevoie de o nouă generație de cumpărători.

Indiferent de cum este perceput, noul-venit în gama Peugeot este descris de francezi drept „un fastback de segment C”, care a fost conceput pentru a crea concurență pentru fratele Citroen C5 X (cu care împarte platforma tehnică) și pentru Renault Arkana.

În același timp, trebuie spus că nomenclatura 408 a fost folosită pe scară largă de „Leu” de mai mulți ani. Cu toate acestea, este o denumire utilizată în general pentru piețele emergente precum America de Sud sau China.

Practic, este pentru prima dată când 408 apare în portofoliul Peugeot din Europa și o face în mare stil, impresionând prin design și printr-un șasiu excelent.

Noul Peugeot 408 este un break cu alură de crossover

Peugeot 408

Noul Peugeot 408 este construit pe o versiune îmbunătățită a platformei EMP2 populară deja pentru Grupul PSA, pe care o folosesc și ale modele din grup precum DS4, Citroen C5 X sau Opel Astra. Asta înseamnă că 70% dintre piesele și componentele pe care le folosește sunt noi.

Pentru un jurnalist auto, testarea unei mașini noi începe de cele mai multe ori urmând același scenariu, și anume grăbindu-se să urce la volan pentru a conduce un model cu un design care este mai mult o evoluție decât o revoluție.

Ei bine, nu la fel au stat lucrurile în cazul noului Peugeot 408. Și asta pentru că această mașină este saturată de atâtea artificii estetice încât, până să descopăr experiența de condus, am admirat-o în cele mai mici detalii, profitând de exemplarul expus la „cartierul general” stabilit la Sitges, un orășel absolut senzațional situat la vreo 35 de kilometri sud de Barcelona.

Rețeta francezilor în materie de estetică este una pe cât de simplă, pe atât de spectaculoasă și asta face ca noul 408 să arate mult mai bine în realitate decât în poze. Din punct de vedere vizual, designerii Peugeot spun că noul 408 este mai mult un break cu o gardă la sol mai generoasă comparativ cu Citroen C5X, care este un crossover clasic.

În același timp, ei susțin că, practic, până la montantul B, 408 este aceeași mașină cu fratele mai mic 308, inclusiv designul interior. Diferența este făcută de garda la sol de aproape 19 cm și, desigur, de designul părții din spate a noului 408.

Noul 408 oferă o gardă la sol de 19 cm și portbagaj de până la 1611 litri

În ceea ce privește gabaritul mașinii, francezii vor să ne tulbure cumva percepția în ceea ce privește noul 408, spunând că avem de-a face cu un model de segment C. Însă, dimensiunile mașinii nu mint. Astfel, la o lungime de aproape 4,7 metri, o lățime de 1,86 metri și o înălțime de 1,48 metri, noul 408 se duce ușor către segmentul D, acolo unde se regăsește și Peugeot 508.

La aceste dimensiuni trebuie adăugat și ampatamentul de 2,79 metri, ceea ce se traduce printr-un spațiu interior foarte generos pentru cinci pasageri. Mergând mai departe, portbagajul are o capacitate de 536 de litri și 1611 litri cu bancheta rabatată. Este unul dintre cele mai mari portbagaje din segment, similar cu cel al lui 508 break.

Însă, dacă veți opta pentru una dintre versiunile plug-in hybrid, volumul va scădea până la 471 de litri. Mai mult, spațiul destinat bagajelor poate fi chiar mai mic, de 454 de litri, dacă se optează pentru sistemul audio Focal. Portbagajul are o deschidere amplă și poate fi comandat cu hayon acționat electric, care poate fi deschis și trecând cu piciorul pe sub spoiler.

Noul Peugeot 408 are un coeficient aerodinamic de 0,28

Astfel, noul Peugeot 408 are o parte frontală care duce mai departe tema lui 308, însă cu un plus de agresivitate și de frumusețe. Aceasta se distinge printr-o grilă de mari dimensiuni care prezintă inserții colorate în aceeași nuanță cu caroseria și care găzduiește noul logo al companiei.

Nota de sportivitate este dată și de capota sculptată și de un set de faruri LED înguste, oferite în standard. Acestea sunt flancate de-o parte și de alta de lumini LED în formă de colț de leu. Pe versiunea de top GT pe care am testat-o sunt disponibile blocuri optice Matrix LED.

La spate regăsim stopuri LED cu design 3D, care sunt preluate de pe fratele mai mic 308. Acestea sunt excelent puse în evidență de linia fastback a caroseriei și se văd superb mai ales pe timp de noapte. În schimb, luminile de ceață, care sunt integrate în bara masivă, au becuri normale, nu LED-uri.

Și pentru că am adus vorba despre bara spate trebuie să spun că soluția de a pune pe noul 408 o bară din plastic negru nu mi se pare cea mai fericită soluție, chiar dacă aceasta conferă un aspect robust, specific unui crossover. De altfel, protecții de plastic regăsim și pe părțile laterale, la nivelul pasajelor roților și a pragurilor.

Aș îndrăzni să spun că, totuși, francezii ar fi putut oferi, măcar contra cost, o bară în culoarea caroseriei, însă aceasta nu este disponibilă nici pe lista de „opționale”, din păcate. Spun din păcate pentru că eu cred că spatele noului 408 ar fi arătat și mai bine cu bara vopsită în culoarea caroseriei.

De asemenea, ce mai trebuie remarcat este linia plafonului, care plonjează către spate, conferind noului 408 o siluetă de fastback și un plus de aerodinamică. În același timp, se remarcă și cele două urechi de pisică, așa cum le numesc cei de la Peugeot, un artificiu de design care face ca mașina să aibă un coeficient aerodinamic de 0,28.

Aspectul exterior este completat de jantele de 20 de inch al căror design geometric amintește oarecum de cel al roților mașinilor care erau produse cu vreo trei decenii în urmă. Acestea sunt oferite doar pe variantele plug-in hybrid și pe nivelul de echipare GT. Standard sunt disponibile roți pe 19 inch cu alt design.

Mașina poate fi comandată în șase nuanțe: Obsession Blue, Titanium Grey (nuanțe noi), Artense Grey (doar pentru nivelul de echipare Allure), Elixir Red, Pearl White și Black Perla Nera. În test am condus varianta roșu Elixir care, alături de albastru Obsession, sunt în opinia mea cele mai frumoase nuanțe.

Peugeot a făcut o treabă excelentă cu interiorul noului 408

Peugeot 408

Așa cum ne-a obișnuit, Peugeot nu s-a zgârcit nici pe noul 408 în ceea ce privește calitatea și confortul habitaclului și, asemenea celor mai noi modele ale „Leului”, aspectul general are un aer futurist. Și asta pentru că francezii și-au făcut din nou foarte bine temele, mai ales la capitolul tehnologie, iar asta le permite să se plaseze deasupra concurenței.

Fiecare versiune a noului 408 primește configurația i-Cockpit a sistemului de infotainment, compatibil cu Apple CarPlay și Android Auto wireless. care constă dintr-un ecran tactil de 10 inch poziționat central pe planșa de bord și un instrumentar digital 3D.

Primul dintre acestea are un meniu foarte intuitiv, ușor de folosit, oferă un simț tactil excelent, iar grafica și culorile sunt foarte plăcute. Sub display sunt poziționate cinci comenzi rapide, de asemenea tactile, între care radio, climatizare și navigație. Interfața de infotainment permite personalizarea acestor comenzi pentru a putea fi folosite în timpul conducerii fără ca șoferul să fie nevoit să-și ia prea mult privirea de la drum.

Instrumentarul de bord amplasat în spatele volanului este complet digital și are o grafică 3D excelentă. Datorită configurației i-Cockpit șoferul va putea să privească grupul de instrumente pe deasupra volanului de mici dimensiuni cu două spițe.

În ceea ce privește materialele, acestea sunt în general de calitate și plăcute la atingere, cu inserții moi din piele artificială și din aluminiu texturat. Excepție face plasticul tare de pe fețele portierelor, spătarele scaunelor și din partea inferioară a consolei centrale.

Pe locurile din spate, chiar dacă avem plastic tare și neprietenos pe fețele ușilor, el alternează cu inserții moi din piele artificială. În același timp, pentru că am testat o versiune plug-in hybrid, există multe cusături contrastante de culoare verde pe volan, planșa de bord și tapițerie.

Scaunele au o susținere laterală bună și pot include chiar funcție de masaj. Pasagerii care călătoresc pe locurile din spate au la dispoziție un spațiu generos, de 19 cm, la nivelul picioarelor, precum și la nivelul capului, în pofida liniei plafonului care plonjează către spate pentru a crea silueta de fastback.

Antifonarea habitaclului este bună, pentru că la viteze de autostradă, zgomotul de rulare sau de vânt este foarte puțin perceptibil. Asta și pentru că mașina beneficiază de un parbriz laminat.

Pe lista de opționale se mai regăsesc un sistem audio marca Focal cu 10 boxe 690 W, conectivitate wireless pentru telefoane mobile, încărcare prin inducție, camere la 360 de grade și un sistem de filtrare a aerului cu indice de calitate. Din 2023, Peugeot 408 va beneficia și de un sistem Night Vision. Acesta va „vedea” oameni sau animale cu o înălțime mai mare de 50 de centimetri, iar câmpul vizual va fi de până la 200 de metri.

Începând cu primul trimestru al anului viitor, în ofertă va fi adăugat și pachetul Drive Assist 2.0 de conducere semiautomată. Acesta va include, pe lângă controlul adaptiv al vitezei de croazieră deja disponibil cu funcția Stop and Go, și sistemul de menținere a mașinii pe banda selectată, precum și două funcții noi.

Prima dintre acestea este schimbarea semiautomată a benzii, care va oferi șoferului posibilitatea să depășească alte mașini. și apoi să revină pe banda de rulare inițială, iar cea de-a doua constă în recomandarea de schimbare a vitezei din timp, pe baza indicatoarelor.

Ce motorizări avem pe noul Peugeot 408?

Peugeot 408

Înainte de a vă împărtăși din experiența de condus pe care am trăit-o cu noul Peugeot 408 trebuie să vă spun că francezii au pregătit o gamă de motorizări care cuprinde o versiune de bază pe benzină PureTech de 1,2 litri, care oferă 130 CP și 230 Nm de cuplu.

Din ofertă mai fac parte două versiuni plug-in hybrid, una de 180 CP și alta de 225 CP. Cuplul motor este în ambele cazuri de 360 Nm. Toate variantele sunt asociate unei transmisii automate cu 8 trepte.

Capacitatea bateriei este de 12,4 kWh, iar timpii de încărcare estimați sunt următorii:

  • de la un Wall Box (32) de 7.4 kW: încărcare completă în 1h55 cu încărcătorul de bord monofazat de 7.4 kW,
  • de la o priză de mare putere (16A): încărcare completă în 3h50 cu încărcătorul de bord monofazat de 3.7 kW,
  • de la o priză standard (8A): încărcare completă în 7h05 cu încărcătorul de bord monofazat de 3.7 kW.

Ulterior, în gamă își va face loc și o variantă 100% electrică, lansarea acesteia fiind preconizată pentru 2023 sau cel mai târziu 2024.

În timpul testului nostru am avut la dispoziție doar vârful de gamă GT, care este echipat cu cea mai puternică dintre motorizări. Sistemul de propulsie în acest caz este alcătuit dintr-un benzinar de 1,6 litri și 180 CP și o unitate electrică integrată în cutia de viteze, care oferă 110 CP. Bagajul total de putere este, cum spuneam, de 225 CP și este transmis către puntea din față.

Senzația pe care o capeți atunci când te urci la volanul noului Peugeot 408 este că, de fapt, te afli într-un 308 datorită tabloului de bord și al poziției de conducere, care sunt identice. Odată ce apeși butonul de pornire și apeși pedala de accelerație, noul 408 Hybrid 225 se pune în mișcare tăcut în modul electric cuplat implicit. Peugeot 408 poate rula în acest mod cu emisii zero cu o viteză de cel mult 135 de km/h.

Conform cifrelor anunțate de cei de la Peugeot, mașina ar trebui să parcurgă 63 de kilometri în modul pur electric în regim WLTP, adică mai mult cu 4 kilometri decât un 308 Hybrid 225. Și asta, în pofida unui surplus de 75 de kilograme și a unei baterii a cărei capacitate utilizabilă este sub 10 kWh din cei 12,4 kWh.

Cum se conduce noul Peugeot 408

Pe autostradă, resursele noului Peugeot 408 sunt bune și suficiente. „Colaborarea” dintre motorul termic și cel electric este cu adevărat excelentă, iar tranziția de la modul de rulare electric la cel hibrid se face foarte bine și fără a prezenta sincope deranjante. Asistența electrică îi permite mașinii să realizeze demaraje dinamice și plăcute, iar la depășiri răspunde excelent.

Bineînțeles, asistența electrică ajută la un consum redus. Până când bateria s-a descărcat, am reușit să mențin media de consum undeva în jurul valorii de 5,5 litri. Ce-i drept, este o valoare foarte bună în „extraurban” pentru un crossover de vreo 1,7 tone și 225 CP.

În modul „Sport”, 408 a răspuns mult mai bine la apăsarea pedalei de accelerație, dar și în acest mod de rulare transmisia cu 8 rapoarte a arătat că francezii vor trebui să mai lucreze pentru a o optimiza pentru simplul fapt că, deși este liniară, se dovedește lentă în reacții.

În ceea ce privește ținuta de drum, am remarcat că, pe viraje, ruliul noului Peugeot 408 este foarte redus ceea ce îți dă curaj să abordezi curbele cu o viteză mai mare. Evident că, la o gardă de sol de 19 centimetri, totuși, nu trebuie apăsată prea tare pedala de accelerație pe drumurile virajate.

Suspensia este confortabilă și reușește să absoarbă foarte bine denivelările mai ales la viteze reduse, în ciuda faptului că mașina era încălțată cu jantele de 20 de inch, în timp ce șocurile sunt reduse pe puntea spate. Antifonarea habitaclului este excelentă la zgomotele de drum și de vânt.

În schimb, direcția nu se numără printre atuurile noului 408, însă ceea ce este de remarcat este faptul că, atunci când rulezi în modul „Sport”, te va implica mai mult și vei trăi din plin senzațiile unui condus sportiv.

Noul Peugeot 408 poate fi comandat în România la prețuri ce pornesc de la 33.600 de euro

Peugeot 408

Noul Peugeot 408 poate fi comandat în România, unde este comercializat de importatorul Trust Motors. Clienții au la dispoziție 3 niveluri de echipare: Allure, Allure Pack și GT, iar prețul de bază este de 33.600 de euro cu TVA inclus.

Echiparea entry-level se numește Allure și vine cu motorul pe benzină de 1,2 litri E-Tech și 130 CP. Printre dotările standard amintim grilă cromată, faruri Eco LED și jante de 17 inch. La interior, clienții vor beneficia de tapițerie Mi-TEP/Fractil și cusături contrastante de culoare verde, volan îmbrăcat în piele și aer condiționat automat pe două zone.

De asemenea, există un instrumentar de bord digital de 10 inch, un ecran central de 10 inch pentru sistemul de infotainment și sistem audio cu 6 difuzoare.

Pe lista cu sisteme de asistență se regăsesc Active Lane Departure Warning, Safety Plus Pack, Active Safety Brake, tehnologia Visiopark și recunoaștere extinsă a semnelor de circulație (versiunea PHEV).

Varianta plug-in hybrid de 180 CP pornește de la 44.200 de euro, în timp ce, pentru versiunea plug-in de 225 CP pe care am testat-o în Spania, prețul este de 47.500 de euro. Dacă optezi pentru nivelul de echipare de top GT, prețul va urca la 50.400 de euro.

Debutul comercial în România al noului Peugeot 408 este planificat pentru primăvara anului viitor.

Articole similare

Noul Range Rover

Dan Vardie

Drive test Ford Ranger Raptor

Dan Vardie

TEST: Noul Ford Tourneo Connect