AUTOpro
Stiri Eveniment Green car

ECOBEST Challenge 2022, electrified by VinFast – cifre cheie din traficul real și constatări pentru 14 mașini electrice

ECOBEST Challenge 2022 Electrified by VinFast

ECOBEST Challenge este primul și singurul test din Europa realizat în condiții reale de trafic pentru mașini electrice de volum. Scopul acestui test este de a dezvălui valorile reale privind autonomia, consumul, viteza și eficiența încărcării, printre altele. ECOBEST Challenge, electrified by VinFast reprezintă un test 100% transparent și complet neutru, iar toate informațiile și datele rezultate provin dintr-o metodologie inspirată din nevoile și comportamentul la volan ale șoferilor din Europa.

În cadrul testului ECOBEST Challenge, AUTOBEST folosește două indexuri proprietare prin intermediul cărora sunt evidențiate date cheie ale eficienței mașinilor electrice. EcoC 1 reprezintă raportul dintre autonomia reală și cea WLTP, fiind exprimat în procente. EcoC 2 este cel mai important index pentru eficiența energetică a unui EV. EcoC 2 relevă câți kilometri pot fi parcurși cu un consum de 1 kWh.

Cifre cheie ECOBEST Challenge 2021
Cifre cheie ECOBEST Challenge 2021

Comparativ cu ediția trecută ECOBEST Challenge, anul acesta am descoperit un index EcoC 2 mediu mai mic pentru toate mașinile testate. Cea mai eficientă mașină a obținut doar 6,65 km / kWh, față de recordul remarcabil de anul trecut de 8,2 km / kWh. Având în vedere acest rezultat, subliniem nevoia urgentă ca toți producătorii de vehicule electrice din întreaga lume să se concentreze asupra modului în care energia este consumată pentru propulsia mașinii. În noua eră a electromobilității, trebuie să atingem 10 km pentru fiecare kWh de baterie în următorii ani. Este o misiune imperativă a întregii industrii să folosească cât mai eficient energia de la bord. Anul acesta ECOBEST Challenge a dovedit că s-a făcut un pas înapoi față de această misiune”, a declarat Dan Varide, Fondator și Președinte al AUTOBEST și ECOBEST Challenge.

Dan Vardie at ECOBEST Challenge 2022

EcoC 3 este indexul AUOTBEST prin care este afișat procentual consumul suplimentar de energie electrică de la stația de încărcare, energie necesară pentru a încărca bateria complet. Practic, în cadrul ECOBEST Challenge, prin indexul EcoC 3 se determină cât va plăti în plus șoferul pentru un plin al acumulatorului raportat la capacitatea netă a acestuia. În procesul de încărcare o parte din energia primită de mașină din stația de încărcare este folosită în procese adiacente, care pot consuma mai mult sau mai puțin, în funcție de fiecare mașină. EcoC 3 tocmai asta vrea să evidențieze, anume care EV este mai eficient în timpul încărcării.

EcoC 4 este indexul introdus anul acesta în ECOBEST Challenge. El oferă o imagine și mai apropiată de realitate între cât „trage” de la stația de încărcare o mașină electrică, față de cât consumă din baterie. Cum energia primită de la stația de încărcare este mai mare decât cea stocată în baterie, utilizatorii de EV-uri au prin EcoC 4 o perspectivă mai clară asupra adevăratului consum de electricitate, deci asupra costului final pentru fiecare km parcurs cu mașina electrică.

Unde și cum s-a desfășurat ECOBEST Challenge 2022

Participanti ECOBEST Challenge 2022

ECOBEST Challenge 2022 s-a desfășurat în apropiere de Milano, Italia. Testele au debutat și s-au încheiat pe circuitul de încercări Vairano ASC, cu suport logistic și tehnic asigurat de publicația Quattroruote. Datele de la mașini au fost colectate prin intermediul unui dispozitiv OBD II – On Board Diagnostic, și au fost trimise prin Bluetooth către smartphone-uri performante puse la dispoziție de către partenerul Oppo. Pe acestea a fost instalată aplicația PKC – Power checK Control, dezvoltată de compania italiană Power Cruise Control, specializată în astfel de soluții software. În acest mod au fost colectate informații prețioase precum SoC (State of Charge), SoH (State of Health) și temperatura bateriilor, viteza mașinii, puterea de regenerare a mașinii, puterea din timpul încărcării, precum și alți factori relevanți. E-Gap a asigurat încărcarea mobilă.

Testul ECOBEST Challenge 2022 a constat în trei parcursuri cu lungimi diferite, în care autostrăzile au reprezentat 50%, drumurile extraurbane 20%, iar în localități s-a mers 30% din total. A fost selectat modul Normal în afara orașelor, în timp ce intraurban a fost folosit modul Brake, acolo unde a fost disponibil. S-a mers în coloană, cu liderul șirului stabilind viteza medie, dar respectând mereu limitele legale. Șoferii s-au schimbat între ei la fiecare 30 de km și au fost singuri în mașină. Climatizarea a fost mereu pornită, la fel și sistemul de infotainment.

Așadar, toate datele rezultate în urma testului ECOBEST Challenge 2022 pot fi considerate pe cât se poate de relevante pentru traficul real.

Ce mașini electrice au luat parte la ECOBEST Challenge 2022

Masini ECOBEST Challenge 2022

Testul ECOBEST Challenge 2022 ar fi trebuit să reunească la start 15 modele de mașini electrice cu autonomie WLTP de minimum 200 Km și cu un preț înainte de taxe mai mic de 65.000 Euro. Din păcate, cu doar câteva zile înainte de începerea testelor, Tesla a anunțat că nu mai poate pune la dispoziție exemplarul Model Y promis, așa că la ECOBEST Challenge 2022, electrified by VinFast, au participat 14 modele electrice. Toate au fost mașini de serie, iar presiunea din pneuri a fost cea recomandată de producător.

  • Aiways U5 Prime;
  • Audi Q4 e-tron Sportback 40 S Line Edition;
  • BMW i4 eDrive40 Sport;
  • Ford Mustang Mach-E AWD Extended Range;
  • Hyundai Ioniq 5 AWD Evolution;
  • Kia Niro EV Evolution;
  • Kia EV6 RWD Air;
  • Mercedes-Benz EQA 250+ Range Plus Edition;
  • MG MG4 Luxury;
  • Skoda Enyaq iV 80 Executive;
  • Volkswagen ID.4 1st Max;
  • Volvo XC40 Recharge.

În primul rând, să vedem cât durează încărcarea pe DC, de la 20 la 80%, pentru fiecare participant la ECOBEST Challenge 2022. Stația DC a fost una de putere maximă de 350 kW.

Tabel Incarcare ECOBEST Challenge 2022

Kia EV6 a impresionat de-a dreptul, având nevoie de doar 22 de minute spre a pune 48,17 kWh în acumulatorul cu capacitatea netă de 72,5 kWh. Asta se traduce prin doar 7 minute de încărcare necesare pentru a asigura o autonomie de 100 km. Nici Hyundai Ioniq 5 nu a fost prea departe, platforma comună arătându-și avantajele.

Aici am reușit să oferim probabil cele mai bune vești pentru milioanele de șoferi care încă au fost reticenți față de timpul necesar pentru încărcarea rapidă. În DC avem un record de doar 7 minute de încărcat pentru 100 de kilometri! Acest timp este o realizare incredibilă, care arată că ne apropiem de momentul în care timpul pentru o încărcare completă va fi similar cu cel de umplere a rezervorului cu combustibili convenționali. Cu acest rezultat impresionant, reiterăm, de asemenea, necesitatea unei rețele de încărcare DC Super-Fast capabilă peste tot în Europa, ca cea mai bună soluție pentru a aborda anxietatea de autonomie și timpul necesar pentru procesul de încărcare”, a precizat Dan Vardie, Founder & Chairman AUTOBEST.

Valorile indicatorilor EcoC 1 și EcoC 2 pot fi parcurse din tabelul de mai jos.

Tabel index EcoC 1 si EcoC 2 ECOBEST Challenge 2022

Volvo XC40 Recharge și Skoda Enyaq iV arată procente de peste 100% pentru consumul real raportat la cel WLTP, cu cifre foarte bune și pentru modelele chinezești MG4 și Seres 3.

Cel mai înalt indice EcoC 2 din ECOBEST Challenge 2022 nu s-a apropiat nici pe departe de cel mai bun rezultat de anul trecut, anume de cei 8,25 km / kWh obținut de Dacia Spring. Cu 6,65 km / kWh, MG4 demonstrează că este campionul acestui indicativ în 2022, în timp ce consum mediu asemănător, de peste 6 km / kWh, au obținut și Volvo XC40 Recharge, Kia EV6, Kia Niro EV și Mercedes-Benz EQA.

În cadrul ECOBEST Challenge 2022, cel mai bun indice EcoC 3 a fost obținut de VW ID.4 cu un procent de doar 3,2%. Asta înseamnă că pentru a încărca bateria cu capacitatea netă de 77 kWh, VW ID.4 va „trage” din stația de încărcare 79,50 kWh, cu doar 2,50 kWh în plus. Valori EcoC 3 de sub 6% au mai afișat doar Aiways U5, Skoda Enyaq iV și Kia Niro EV.

Tabel index EcoC 3 si EcoC 4 ECOBEST Challenge 2022

EcoC 4 este indicele introdus în ECOBEST Challenge 2022 și reprezintă consumul real, cumva „la pompă”, exprimat în km parcurși pentru fiecare kWh extras din stația de încărcare. Campion aici a fost MG4, urmat îndeaproape de Kia Niro EV, Kia EV6 și Volvo XC40 Recharge.

Cât mai pot merge mașinile electrice după ce la bord este afișat 0% în baterie

Totodată, în cadrul ECOBEST Challenge este măsurată și distanța pe care un EV o mai poate parcurge după ce nivelul bateriei indicat la bord ajunge la 0%. Practic, care este rezerva de energie pe care acumulatorul o poate adăuga la autonomie. Anul acesta, două modele s-au oprit imediat ce indicatorul nivelului bateriei a arătat 0%. Este vorba despre Aiways U și Seres 3. Cel mai mult a rulat Volvo XC40 Recharge, mai exact 23 de km, urmat de BMW i4 eDrive 40 cu 20 km și Renault Megane E-TECH Electric EV60, ce a mai mers 19 km după ce pe panoul de bord era afișată 0% energie în acumulator. 

După ce punem cap la cap toate aceste rezultate și date, nu există niciun dubiu că ECOBEST Challenge este cel mai exact test pentru mașini electrice din Europa. ECOBEST Challenge a demonstrat prin cifrele expuse în urma testelor și a indicatorilor unici AUTOBEST că reprezintă un ghid esențial pentru șoferii și clienții de EV care vor să primească informații concludente despre utilizarea în condiții reale de exploatare a mașinilor electrice.

Articole similare

Porsche România aniversează 20 de ani de activitate și atinge rezultate record pentru perioada post-criză

Filip Sîrbu

Piëch Automotive a prezentat conceptul electric Mark Zero

Dragos Baltateanu

Recordul stabilit de Urus pe gheață, oficial înregistrat

Florin Amariei