AUTOpro
Test drive

Drive test Renault Megane E Tech: Generația următoare

Lansarea lui Megane E Tech se anunță un moment de referință în istoria electrificării mărcii franceze. AUTOpro a condus timp de o săptămână noul model și are multe observații care vor forma o perspectivă obiectivă asupra unui EV absolut remarcabil.

Noul Megane E tech este unul din cele mai așteptate modele Renault din ultimii ani dar și una din mașinile electrice care promite foarte mult. Ca o recunoaștere a acestui interes, juriul European AUTOBEST i-a oferit titlul „ECOBEST 2022” ce confirmă că este cel mai emblematic EV al anului. Prin tradiție AUTOBEST conferă acest titlu unui singur EV pentru anul viitor iar în ultimii ani, juriul european a făcut o alegere foarte bună, mașinile electrice câștigătoare confirmând cu vânzări prognoza AUTOBEST.

Însă competiția a devenit din ce în ce mai intensă. Putem afirma fără exitare că în calea supremației lui Megane E Tech stau KIA EV 6 – care a realizat performanța spectaculoasă de de deveni „Mașina Anului 2022 în România” – Hyundai Ioniq ca să nu mai vorbim de mai vechii competitori de la Tesla și grupul VW. Decoamdată, puzderia de start-up-uri care promit minuni, nu prea au produse la vânzare iar producătorii chinezi sunt încă prea puțin prezenți în Europa. În fine, noul „tigru mondial” Vinfast, este abia la început, primele mașinii VF urmând a fi vândute în 2023. Să fim bine înțeleși, Europa are zeci de EV-uri pe piață, iar Megane E tech are un challenge pentru a se afirma ca un lider.

Însă Renault are multe argumente în favoarea sa. Designul acestui nou model este unic- so far- în familia sa. Este o nouă abordare de look, un design interesant, curajos, potrivit unui asemenea tip de automobil. Exteriorul este atractiv, face ca multă lume să întoarcă privirea și să remarce de multe ori cu uimire că este un …Renault. Din conceptul inițial care era un „blend” între un hatchback și un coupe SUV, mașina de stradă păstrează peste 90%, demonstrând că aceasta este calea iar epoca în care producătorii făceau concepte futuriste, fără un plan de producție imediat, este probabil apusă. Interiorul este complet nou pentru Renault, găzduind o serie de dotări high tech , așa cum este normal la bordul unui EV- care reprezintă în sine viitorul mobilității. Optic vorbind, probabil că vor fi critici care vor spune că interiorul este mai puțin reușit decât exteriorul, că nu are nimic premium – prin comprație cu concurența sa coreană.

Aici poate fi menționată planșa de bord acoperită cu un material textil. Este însă o tendință interesantă penrtu acest gen de mașini, folosit și de alți producători – vezi de exemplu Ford Mustang Mach E.  Conturul superior al bordului și banda superioară a panourilor ușilor interioare sunt echipate cu tapițerie Alcantara- deci, are totuși ceva premium. Este încadrat de o bandă decorativă orizontală care lărgește vizual interiorul realizând legătura cu dungile situate pe panourile ușii care reflectă vizual lumina. La modelul condus de noi, EV 60 220 CP optimum charge, panoruile ușilor incorporau o bandă de lumină. Apropo, aici descoperim prima premieră surprinzătoare…

Iluminarea ambientală a noului Mégane E-TECH Electric este cu LED complet și se bazează pe ciclurile circadiene naturale de 24 de ore ale corpului uman, pentru a optimiza starea de bine a celor aflați la bord. Iluminarea în interiorul cabinei se realizează prin benzi luminoase de-a lungul tabloului de bord, al panourilor ușilor și al suportului pentru smartphone, diferă între zi și noapte și își schimbă culorile la fiecare 30 de minute.

Experiența unică de iluminare a fost denumită LIVING LIGHTS deoarece culorile au o tranziție lentă și efectele naturale dinamice urmează schimbării automate a culorii, dând impresia că luminile au prins viață. Ziua, luminile reci îmbunătățesc designul interior și conferă cabinei o senzație high-tech. Noaptea, tonurile captivante și mai calde plasează șoferul și pasagerii deopotrivă într-o aură liniștitoare de căldură care conferă Noului Mégane E-TECH Electric o personalitate cu totul nouă. Acest ciclu de lumini este discret ziua dar mult mai vizibil pe timp de noapte.

Apropo de acest „ te simți bine” la bordul lui Megane E Tech, am remarcat că suprafețele vitrate generoase sunt tratate UV și IR, o realizare binevenită. Din nou, producătorul este modest la acest capitol dar când cobori din Megane E Tech și te urci într-o altă mașină care nu are aceste „dotări”, realizezi ce bine era în Megane E.

Probabil cea mai mare realizare a noului Megane E sunt tehnologiile connected de la bord. Oricât de greu de crezut, Megane E este primul automobil de serie care folosește Google services! Cu ceva timp în urmă chiar și Luca de Meo, CEO al grupului Renault, se declara uimit cum nimeni până la acest model nu a adoptat serviciile gigantului american! Ca o paranteză, înte timp și Volvo a trecut la aceste servicii. Nota bene. Pentru moment, acestea nu fucnționează în România fiind de plătit niște licențe pentru folosirea serviciilor, dar problema se va rezolva în curând. Și – zicem noi- vor urma și alții… În practică, noul Renault EV vine cu tot ce are mai bun Google gata instalat la bord. În plus- asta fiind norma acum în industrie- are Android auto și Apple car play pentru a replica propriul smartphone. Cu alte cuvinte, vei vedea pe ecranul generos de 12” două Google maps, unul de la telefon și altul gata instalat de producător. Cel instalat de producător este mai rapid și mai eficient. Cele două lucrează împreună până la un punct dar nu se sincronizează total. Din observația noastră, dacă iți fixezi pe Google maps (sau Waze) din android auto un traseu , acest traseu nu este transferat automat și pe Google maps al mașinii. Însă indicațiile vocale se aud indiferent pe ce hartă te uiți! Cadranul central digital nu mare nevoie de celebra „caschetă” care făcea umbra necesară că să nu apară reflexii solare. Este o nouă tehnologie de realizare a acestor ecrane care apare în premieră la Renault dar care se generalizează repede – deja noul Opel Astra folosește exact aceiași tehnologie; vor urma cu siguranță alții.

OpenR (care include si afișajul digital al panoului de bord și afișajul multimedia al consolei centrale) are tratamente speciale antireflex, care ajuta la citirea cu ușurință a informatiilor indiferent de lumina exterioara. Ecranul tactil de 12” are o sticla noua din aluminosilicat pentru o mai buna durabilitate, dar si pentru o mai buna performanta optica, luminozitate sporita si mai putine reflexii. Comparat cu sitemul easy link de 10”, noul chip este de 7 ori mai rapid. Ecranul OpenR are un finisaj mai robust, plăcut la atingere și la vedere. Are tratament antireflex specific și o rezoluție foarte bună, folosind culori vii care plac ochiului. Dacă este să facem o comparație cu principalii concurenți, dimensiunea lui Open R nu se poate compara cu tableta lui Tesla Model 3 dar este mai mare decât ce oferă toți ceilalți, indiferent că se numesc Audi, Mercedes, peugeot sau KIA!

Sistemul combinat de 12,3” standard pe toate versiunile / pana la 11 pictograme afisate / 48 de culori de iluminare (8 pt versiunea fara Multi-sense) / Navi pas cu pas afișată permanent pe sistemul combinat / pot fi afisate pana la 5 widgeturi. Forma de „L” întors a acestui sistem – care include și ventilatoare- este indiscutabil modernă dar discutabil de plăcută. Fiecare are dreptul de fi încântat mai mult sau mai puțin de forma/ suprafața aceasta „continuă” a ecranelor și ventilatoarelor fără o delimitare optică clară. Sigur sunt și câteva butoane fizice relizate după o altă tendință inspirată de cockpit-ul unei aeronave- aici credem că foarte mulți o să fie încântați!

Am descoperit o dotare unică , chiar smart. Celebrele padele de pe volan folosite pentru a schimba rapid treptele de viteze- inspirate original de la mașinile de Formula 1- sunt prezente la volanul lui Megane E Tech! Dar ce viteze să schimbe, că doar suntem pe tehnologie EV? Ei bine, aici este găselnița Renault. Cu padelele realizezi comanda „e -brake” adică poți să faci „frâna de motor” cu o creștere graduală a energiei recuperate. Cele două padele îți dau ocazia să frânezi mai mult, mai repede și mai eficient atunci când ai nevoie după cum îți dau posibilitatea să reduci rapid forța de frânare când vrei ca mașina ta să „plutească” cât mai mult… Este de departe cel mai deștept sistem e-brake care l-am întâlnit în industrie! Este de spus, chiar și la maxim de frânare digitală mașina nu se oprește fiind necesară apărarea pedalei de frânare- care are funcția „hold” (adică după ce se oprește, nu mai trebuie să ții apăsată frâna) – o funcție care nu este chiar generalizată în industrie deși este foarte utilă.

Poate surpinzător, am descoperit și unele aspecte care nu ne-au încântat. În primul rînd puzderia de manete din spatele volanului crează confuzie în momente de stress în care trebuie să faci manevre rapide. Nu suntem fani ai maneta de schimbare a direcțiilor de mers – P, N. D, R- plasată pe coloana volanului – așa cum este la mașinile americane sau la Mercedes. Nici reglarea volumului audio plasat pe o altă manetă de sub volan nu este prea fericită. Chiar și prin comparație cu Dacia Duster – care are una similară dar mai mare și mult mai ușor de manevrat- maneta are butoane prea mici, greu de nimerit și manevrat. De acord că este un exercițiu, dar cu o bună ergonomie se putea ajunge la o situație mult mai bună… Tighelurile de două culori ni s-a parut cam mult, poate o singură culoare contrastantă era mai bine, mai estetic. Din nou, exemplul lui Duster Extreme este foarte bun… În schimb butonul „Multi Sense” de pe volan ni s-a parut cool, de aici putând alege între modurile de conducere COMFORT, ECO, Sport și Personalize- adică o configurare proprie.

Versiunea condusă de noi are bateria de 60 kWh, o „piesă” de 394 kg care oferă o autonomie WLTP de 450 km. Deși am pus-o de două ori la încărcare 100%, informația de bord a urcat pînă la 324 km autonomie totală. În practică, rulând prin oraș am descoperit că se consumau mai mulți km de baterie în raport cu km reali pentru ca la drum lung rulând cu 120 km/h pe austostradă în modul ECO, să fie învers, cu mai mulți km reali față de cei consumați din baterie. La un traseu de 200 km, parcurși în proporție de 80 % pe autostradă și drum național, am rulat cu 19% mai mult față de indicația de consum a bateriei. Consumul afișat de 17,2 kWh/ 100 km a fost ceva mai mare decât cel de 16,1 kWh/ 100 km în regim WLTP mixt. În oraș, cifra a fost mai ridicată de 19kWh/ 100 km. Versiunea optimum charge condusă se poate încărca la stație AC 22 Kw în 3 ore și 10 min. Am și încărcat mașina la stația noastră care are exact această capcitate dar cum niciodată nu am avut bateria zero, nu am putut cronometra dacă așa stau lucrurile. Însă nu avem nici o indoială că nu ar fi adevărat. Nici la fastcharge DC nu am ajuns… Pentru precizie, sa spunem la o stație DC de 130 kW, bateria se poate încărca într-o oră și 14 min în timp ce la polul opus, la o priză obișnuită – exact cum este cea în care avem frigiderul- este nevoie de 30 h și 28 min pentru a încărcare de la 0 la 100%.  

De altfel, după ce te obișnuiești cu EV-urile și poți încărca acasă și / sau la birou, necesitatea unei rețele fast charge nu mai reprezintă o preocupare. Cu o autonomie pe care o bănuim la 400 km, Megane E -ul condus te poate duce în multe locuri îndepărtate. Spre exemplu, un bucureștean poate merge la Predeal și retur fără să aibă nevoie de realimentare. Iar dacă mașina este folosită primordial pentru naveta zilnică, atunci nu prea treci la priză decât o dată la o săptămână – 10 zile. Pentru cei care conduc mașini clasice, știm, aceste afirmații sunt ne- credibile. Dar odată „îmbarcați” în „aventura” electrificării veți vedea că exact așa stau lucrurile… Iar acum momentul adevărului. Versiunea condusă de noi are un preț de 42.400 Euro (TVA inclus). Din acest preț, prin programele Rabla Plus și Rabla clasic se pot scădea 57.000 Ron (aprox 11.500 Euro) , cea ce ne conduce la un preț puțin mai mic de 31.000 Euro. Este mult? Este puțin? Depinde cu ce comparăm. La dimensiunile compacte pe care le are, la tehnologia pe care o oferă,  Megane E tech este lider în acest moment. Dacă cei care aleg astăzi să treacă la mașini electrice sunt cumpărători care preferă tehnologia utila a universului Google și nu sunt deranjați de scaunele din tapițerie textilă și nu au neapărat nevoie de „premium”, atunci primul Megane EV este alegerea. Cine dorește mai mult premium are alte opțiuni. După cum cei care au așteptat „democratizarea” EV, au o opțiune invincibilă în Dacia Spring. Ca să nu mai vorbim de iubitorii de lux care pot opta pentru un Mercedes EQS sau în curând pentru un Range Rover EV. Într-un timp atât de scurt, domeniul electromobilității s-a structurat rapid pentru orice buzunar, pretenții și aspirații. În acest univers, Megane E Tech are un loc rezervat și garantat.

Articole similare

Drive test noul Opel Astra – Un nou „Astra” în galaxia Stellantis!

Dan Vardie

Transformare japoneză

Test drive Citroen C5X PHEV – Exces de țel

Filip Sîrbu