AUTOpro
Test drive

Test drive Maserati Grecale – În zodia tridentului

Maserati Grecale

Maserati Grecale întruchipează într-un format extrem de provocator cea dintâi incursiune a mărcii italiene pe tărâmul extrem de disputat al SUV-urilor compacte cu aspirații premium de segment D. Este oare Maserati Grecale pregătit să își sfâșie fără drept de apel principalii adversari? AUTO Pro are răspunsul…

Cu o incisivitate debordantă, Maserati Grecale se așterne tacticos și plin de îndrăzneală în gama producătorului italian, în postura de frate mai mic al trupeșului Levante, primordialul SUV al mărcii Trident, lansat în anul 2016. La fel ca multe alte modele Maserati, noul Grecale are un nume cu însemnătate aparte, etimologia acestuia făcând trimitere la curentul marin Grecare, ce mângâie cu suflarea sa puternică și rece coastele de Nord-Est ale Mării Mediterane.

Maserati Grecale

La fel ca vântul ce-i poartă numele, prezența scenică aparte și plină de substrat a noului Maserati Grecale generează adieri reci și extrem de puternice pe șirele spinărilor competitorilor săi, senzația fiind resimțită la cote maxime mai ales de Porsche Macan, principalul adversar al celui mai mic SUV din gama Maserati.

Pentru a putea face față cu succes unui asemenea duel aproape celest, Maserati Grecale a primit o fundație extrem de solidă și bine ancorată în tainele ingineriei auto. Ne referim bineînțeles la celebra platformă Giorgio, în al cărui proces de R&D s-au cheltuit sume amețitoare, de ordinul miliardelor de euro.

Maserati Grecale

Maserati Grecale devine astfel cel de-al patrulea model așternut peste această ingenioasă platformă, după frații de concern Alfa Romeo Giulia și Stelvio, și respectiv noul Jeep Grand Cherokee. Din păcate, există anumite voci în industrie care dau de înțeles că Maserati Grecale s-ar putea să fie cântecul de lebădă al platformei Giorgio, din pricina unei lacune în ceea ce privește compatibilitatea cu sistemele de propulsie electrificate (în special PHEV și cele pur electrice).

În ciuda acestor limitări, ironia sorții face ca Maserati Grecale să pună la bătaie o gamă pe deplin electrificată. Nu vă entuziasmați prea tare, este vorba strict de o hibridizare plăpândă, cunoscută în folclor sub numele de mild-hybrid, ce se folosește de un mic motor electric pentru a asista pe alocuri motorul termic în momentele de cumpănă și a netezi cu mult simț de răspundere curba de cuplu, pentru un feeling extrem de incisiv în regimurile de sarcină maximă.

Maserati Grecale

A nu se confunda cu un sistem de propulsie full-hybrid, sau hibrid fără încărcare la priză, care vine cu un motor electric mai potent, capabil să propulseze de unul singur vehiculul. În cazul unui sistem de propulsie mild-hybrid, motorul electric nu este capabil să propulseze de unul singur mașina, acesta având doar rol de asistare a motorului cu ardere internă, printre altele.

Ecologiștii pot sta însă fără griji, întrucât o versiune 100% electrică a cochetului Grecale își va face apariția pe piață în decursul anului viitor. Aceasta a fost prezentată deja sub formă de concept car, la începutul acestui an. Supranumită Grecale Folgore (Folgore este numele noii divizii electrice a mărcii italiene), aceasta va avea o baterie de 105 kWh și o viteză maximă de peste 200 km/h, urmând a fi construită, culmea, pe o platformă Giorgio evoluată, adaptată pentru sisteme de propulsie 100% electrificate, și nu pe una din noile platforme electrice dedicate ale grupului Stellantis.

Apartenența la platforma Giorgio se face cel mai bine remarcată atunci când admiri din lateral proporțiile și estetica splendidă a noului Maserati Grecale, care împrumută câteva idei de ordin stilistic de la fratele semi-geamăn Alfa Romeo Stelvio. În ciuda tuturor acestor asemănări pe alocuri evidente, este important de menționat faptul că Maserati Grecale este totuși puțintel mai durduliu decât Stelvio, atât la capitolul lungime (4846 mm vs 4687 mm), cât și în ceea ce privește ampatamentul, cu 90 mm mai mare în cazul noului Grecale (2901 mm vs 2818 mm) sau lățimea (1948 mm vs 1903 mm).

Maserati Grecale

Spiritul inconfundabil Maserati este cel care diferențiază însă radical aerul noului Grecale în raport cu frații săi de platformă. Cele 4 guri de evacuare – veritabile, bineînțeles – alături de bine-cunoscuta grilă trident și de cele 3 mini-guri de ventilație așternute peste proeminentele aripi față creionează portretul unui Maserati veritabil, cu o identitate extrem de coerentă în raport cu blazonul mărcii italiene.

Pe întreg mapamondul, adică inclusiv pe piața din România, noul Maserati Grecale este disponibil în trei niveluri de echipare mari și late. În ordinea numerelor de pe tricou, avem GT, apoi Modena, și, bineînțeles, Trofeo, stindardul gamei Grecale, care preia fără urmă de remușcare superbul V6 de 3 litri de pe supercar-ul MC20. Prietenii noștri de la AutoItalia ne-au dat ocazia să gustăm din savoarea Grecale prin intermediul unui model GT, adică mezinul gamei, ce are sub capotă un agregat pe benzină de 2 litri turbo cu 4 cilindri, care dezvoltă 300 CP.

Acesta este cuplat la o cutie de viteze ZF 8HP cu 8 trepte, care transmite toți cei 300 CP și 450 Nm către cele 4 roți, prin intermediul unui sistem de tracțiune integrală extrem de bine reglat, cuplul și puterea fiind transmise preponderent punții din spate, puntea din față fiind angrenată în lanțul cinematic doar în caz de nevoie.

Nici nu avea cum să fie altfel, având în vedere că platforma Giorgio este la origini o arhitectură cu tracțiune spate. Origini care se pot lesne observa mai ales în modul Sport, când spatele noului Maserati Grecale devine extrem de nărăvaș, chiar dacă toate sistemele de control al tracțiunii stau de veghe, la capacitate maximă.

Un reglaj care mi-a fost pe plac, pentru că mașina te lasă să inițiezi un sfert sau chiar jumătate de derapaj controlat până la intervenția promptă a sistemelor care guvernează controlul tracțiunii și menținerea mașinii pe traiectorie. Un comportament diametral opus față de modelele BMW spre exemplu, care nu te lasă deloc să te distrezi, nici măcar în modul Sport, bavarezele afișând un comportament surprinzător de cuminte chiar dacă abuzezi de pedala de accelerație în virajele strânse…

Cele 5,6 secunde necesare atingerii vitezei de 100 km/h și viteza maximă de 240 km/h întregesc imaginea versiunii de motorizare entry-level a junelui Maserati Grecale. Chiar dacă agregatul de pe versiunile GT și Modena are doar 4 cilindri, acesta oferă un spectacol acustic formidabil la fiecare schimbare de treaptă în modul manual, sunetul gutural fiind un adevărat generator de endorfine, care, credeți-mă, creează fără doar și poate o dulce dependență.

În sprijinul afirmației de mai sus stă însuși consumul de combustibil de 16,1 l/100 km, cu care Maserati Grecale ne-a răsplătit după un parcurs de 950 km, derulat în mare parte în regim extra-urban (București-Vama Veche și retur). Acest consum vine ca urmare a adoptării unui stil de condus dinamic spre sportiv, mașina rulând preponderent în modul Sport.

Chiar dacă la întoarcerea de pe litoral am adoptat un stil de mers cuminte, din pricina traficului aglomerat, tot n-am reușit să ne situăm cu consumul sub borna de 14,7 l/100 km. Oricum, este un adevărat sacrilegiu, din punctul meu de vedere, să aduci laolaltă termenii consum și Maserati în aceeași propoziție, pentru că orice îngrijorare legată de consum dispare instant atunci când timpanele îți sunt alintate de splendidul sunet gutural emanat de cele 4 evacuări veritabile dornice de turații înalte și schimbări de trepte pe modul manual.

Lanțul trofic al gamei se continuă cu versiunea Modena, care urcă puterea maximă a motorului până la 330 CP, suficienți pentru un sprint 0-100 km/h de 5,3 secunde. Ultima dar nu cea din urmă, versiunea Trofeo, scoate la înaintare nu mai puțin de 530 CP, pentru senzații extrem de intense și un sprint de doar 3,8 secunde până la 100 km/h, viteza maximă urcând la rândul ei până la 285 km/h.

Dintre cele trei metamorfozări ale identității Maserati Grecale, putem spune, sigur, cu o ușoară notă de subiectivism, că versiunea GT elogiată în aceste rânduri este poate cea mai echilibrată propunere din gamă, prin prisma performanțelor mai mult decât cumsecade și a prețului de pornire care rămâne totuși pe un tărâm acceptabil.

Pentru a nu mai prelungi suspansul, vă spunem că mașina testată de noi, un Maserati Grecale GT PrimaSerie, are un preț de pornire de 74.500 euro cu TVA pe piața din România. În această sumă, italienii pun la dispoziție o listă extinsă de dotări standard, care include echipamente precum jante de 19 inch, tapiserie din piele, climatizare automată pe două zone, hayon electric, panou de bord digital de 12,3 inch, oglinzi cu rabatare electrică sau sistem Hil Descent Control.

Mașină testată de noi venea însă și cu o listă amplă de dotări opționale, în care putem regăsi superbele jante de 20 inch Etere Forged (+1610 euro), ce ascund etrierele vopsite, opțional, într-o nuanță de roșu aprins (+400 euro). Vopseaua metalizată Bianco Astro (+920 de euro), tapiseria specială PrimaSerie (+1070 euro), dar și Pachetul Handling (+1150 euro, care include un Diferențial cu Alunecare Limitată pentru puntea spate și o suspensie adaptivă) completează tabloul unei mașini al cărei preț final ajunge la venerabila cifră de 93.451 euro cu TVA.

Un preț deloc modic, dar perfect justificat, pentru un SUV ce îți stârnește o paletă extinsă de emoții – pozitive, bineînțeles – la fiecare pas. O emoție pe care numai un Maserati o poate crea. Chiar și în compania a numai 4 cilindri, Grecale rămâne un Maserati veritabil, plin de poveste, substanță și substrat…

Articole similare

Test drive Honda Civic e:HEV – Maturizare scontată

Filip Sîrbu

Test drive VW Tiguan PHEV – Era și timpul

Filip Sîrbu

Test drive Opel Mokka – Muscle-SUV

Filip Sîrbu