AUTOpro
Test drive Generale

Test drive Dacia Jogger SL Extreme – Reîncarnare dogmatică

Dacia Jogger

Dacia Jogger își schimbă părul, dar năravul ba. Cu o identitate vizuală evoluată și noi culori în tolba cromatică, Dacia Jogger își păstrează intacte calitățile intrinseci, preluate fără prea multe remușcări de la prima generație Logan MCV, ce își trăiește azi cea de-a doua tinerețe mulțumită unor factori de decizie cu extrem de mult scaun la cap.

În timp ce colegii noștri se află în Portugalia pentru a testa în premieră versiunea hibrid a Daciei Jogger, haideți să vedem cât de relevantă este și versiunea convețională cu 5 locuri, ce poartă noua identitate vizuală Dacia.Despre Dacia Jogger am vorbit în nenumărate rânduri, atât pe site, cât și în paginile revistei. Așadar nu vom intra atât de mult în amănunt în ceea ce privește datele tehnice, pentru a nu aluneca în redundanță.

Vom trece însă pe scurt prin detaliile esențiale ce definesc mult-așteptata reincarnare a primei generații Dacia Logan MCV. În primul și în primul rând, Dacia Jogger se așterne pe noua platformă CMF-B Low-Spec a Alianței Renault Nissan Mitsubishi pe care sunt construite și noile generații Logan și Sandero. De altfel, pentru o reducere substanțială a costurilor de dezvoltare, Dacia Jogger este identică până la ultimul șurub cu Dacia Sandero până la stâlpul B.

Ca o informație din culise, vă putem spune că întreg arealul de calcule aferent caroseriei proiectului Jogger (cu nume de cod RJI) a început din dreptul stâlpului B. Până în stâlpul B, rezultatele calculelor au fost preluate fără nici vreun fel de alterare de la Dacia Sandero Stepway (nume de cod BJI Cross).

Din dreptul stâlpului B începe așadar și prin urmare adevărata esență a Daciei Jogger, care, din punct de vedere proporțional, se aseamănă milimetric cu prima generație Dacia Logan I MCV. De fapt, tot o informație din culise, dacă suprapui o caroserie de Dacia Logan I MCV peste o caroserie de Jogger într-un program de proiectare 3D dedicat, vei vedea că cele două caroserii se potrivesc aproape la perfecție.

Dacia Jogger

Un lucru deloc de condamnat, având în vedere polivalența de nedescris pe care Dacia Jogger o preia direct și nemijlocit de la prima generație Logan MCV. Ca să nu vă mai plictisim cu detalii pe care știm sigur că le cunoașteți deja, vom intra cum se cuvine în subiect, și anume, cel al manifestării schimbării de marcă Dacia în cadrul modelului Jogger.

Noua identitate vizuală Dacia

Ei bine, Dacia Jogger primește același tratament ca și restul modelelor din gama Dacia. Ceea ce înseamnă că avem o grilă frontală redesenată, cu inserții texturate de culoare albă, ce înglobează noua siglă Dacia. În partea din spate, sigla Dacia este înlocuită de iscălirea cu litere de-o șchioapă a numelui producătorului autohton, în aceeași nuanță de culoare alb aprins (o alegere nu foarte inspirată, având în vedere murdăria și praful de nedescris de pe șoselele autohtone).

Verdele pal, supranumit Lichen Kaki în configuratorul Dacia, se alătură în premieră paletei de culori, odată cu această schimbare de identitate vizuală. Dincolo de aceste detalii ușor de reperat, există un mic detaliu de efect, ascuns oarecum de privirile indiscrete, care se regăsește în faruri și stopuri. Este vorba despre noul font al mărcii Dacia, inserat în flancurile farurilor și stopurilor, care anunță că avem de-a face cu noua paradigmă estetică a producătorului autohton.

La interior, noul scris Dacia se regăsește pe volan, tușele alb aprins regăsindu-se acum și la nivelul gurilor de ventilație și a ornamentelor de pe uși. În rest, Jogger rămâne mai mult sau mai puțin identic cu modelul lansat în 2021, pe care AUTO Pro l-a condus inclusiv pe Coasta de Azur, la începutul anului trecut.

Pentru a celebra cum se cuvine această schimbare de paradigmă, prietenii noștri de la Dacia România ne-au pus la dispoziție un model Dacia Jogger Seria Limitată Extreme cu motor de 1 litru turbo TCe și 110 CP, asociat unei cutii manuale cu 6 trepte. În cazul în care vă întrebați, această serie limitată Extreme semnifică penultimul nivel de echipare pe scara ierarhică a modelului Jogger.

Vârful de gamă este reprezentat de nivelul de echipare Extreme+, care vine cu dotări standard precum scaune față încălzite, avertizor unghi mort sau frână de parcare asistată electric. În cazul nivelului de echipare Extreme non-plus, aceste echipamente sunt disponibile sub formă de dotări opționale.

Chiar și așa însă, nivelul de echipare Extreme se dovedește a fi extrem de competitiv, având în vedere lista de echipamente standard ce include printre altele jantele de aliaj de 16 inch Mahalia Extreme de culoare neagră, cardul acces mâini libere, cameră video pentru mersul cu spatele și multe alte bunătățuri automobilistice.

Pentru un preț de pornire de fix 19.800 de euro cu TVA, în versiunea cu 5 locuri și motor TCe 110, Dacia Jogger Extreme pare o ofertă demnă de luat în seamă, mai ales când primești aproape 4,55 metri de polivalență în acești bani. Polivalență care se reflectă nu doar la nivelul spațiului interior, ci și la nivelul portbagajului, cei 708 litri aferenți versiunii cu 5 locuri fiind extrem de utili familiilor numeroase cu poftă de aventură.

Pachetul este unul extrem de atractiv, mai ales atunci când iei în calcul faptul că noile modele Dacia au evoluat enorm din punct de vedere dogmatic, atât din punct de vedere al siguranței (vă invităm pe contul de TikTok pentru a afla mai multe), cât și din punctul de vedere al feeling-ului. Ceea ce înseamnă că scaunul îți oferă în sfârșit o poziție de condus normală, care nu te mai face să te simți ca într-un tractor (zic asta din postura de posesor de model Dacia).

La fel stau lucrurile și în cazul simbiozei dintre motor și cutia de viteze cu 6 trepte, etajarea fiind acum mult mai coerentă, turbo-lag-ul fiind redus la minim, turbina intrându-și în drepturi la o turație mult mai joasă decât la vechiul 0.9 TCe (cam la 2000-2100 rpm, față de 0,9 TCe, care se simțea complet fără vlagă până la intervenția târzie a turbinei, la o turație de cam 2500-2600 rpm).

Dacia Jogger

Ceea ce înseamnă că Dacia Jogger îți oferă o ambianță mai calmă și mai liniștită din punct de vedere acustic, având în vedere că sistemul de asistare a schimbării treptelor de viteză îți indică să treci în treapta superioară uneori chiar la turații de sub 2000 rpm! La turații de sub 2000 rpm, motorul funcționează molcom și fără vibrații deranjante, rafinamentul noului agregat fiind la cote înalte, depășind cu mult prestațiile vechiului 0,9 TCe.

În ciuda faptului că Jogger este o mașină cu înălțime de peste 1,7 metri, stabilitatea pe viraje este surprinzătoare, la fel și antifonarea, care a exclus orice fel de turbulențe sau zgomote parazite în zona oglinzilor sau barelor modulare de plafon. Chiar dacă noi am avut și ditamai portbagajul instalat pe plafon, nimic nu a perturbat serenitatea de la bord, chiar și în regim de mers pe autostradă, la viteze de 130 km/h.

Cât consumă Dacia Jogger cu motor de 1 litru și 110 CP?

Probabil vă întrebați cam cât consumă un Jogger cu 5 locuri la o asemenea viteză de croazieră. Ei bine, noi am obținut un consum de 8,3 l/100 km/h după circa 100 km de autostradă, parcurși cu o viteză constantă de 125 km/h. Un consum mărișor, cauzat cel mai probabil și de faptul că exemplarul testat de noi avea puțin peste 1000 km la bord, motorul fiind încă în perioada de rodaj. În final, după un parcurs de 505 km, parcurși atât în mediul urban, cât și în cadrul unui itinerariu București-Cheile Dâmbovicioarei și retur, Dacia Jogger ne-a răsplătit cu un consum de fix 8 l/100 km.

Viteza medie de 45 km/h este un bun indicator al stilului de mers molcom abordat. În cazul acestui consum, autonomia totală a mașinii cu un plin de combustibil ar fi atins cifra teoretică de 585 km. După rodaj, această cifră de autonomie poate trece lejer de 600, poate chiar și de 650 km, dacă mențineți un regim de viteză constant, nu cu mult sub limita legală.

Cât costă Dacia Jogger SL Extreme cu 5 locuri și motor 1 litru TCe?

Per total, acest exemplar Dacia Jogger Serie Limitată Extreme testat de noi avea un preț final, cu toate opțiunile aferente – vopsea metalizată (460 de euro), Pachet Confort (450 euro, include avertizor unghi mort și senzori parcare față și spate), sau scaune față încălzite (150 euro) de 20.860 euro cu TVA. Dincolo de aceste opționale, mașina testată de noi, după cum lesne se poate observa în instantaneele capturate de subsemnatul, venea și cu o serie de accesorii originale Dacia.

Printre acestea, amintim încărcătorul cu inducție pentru smartphone (42 euro), suportul magnetic pentru telefon, cu fixare pe aerator (21 euro), portbagajul de pavilion Dacia, de 400 de litri, negru în relief (287 euro), încărcătorul de smartphone prin inducție de la baza consolei centrale (92 euro) sau camera de bord integrată în zona oglinzii, care nu mai apare din păcate în configuratorul Dacia.

Ei bine, cu toate aceste echipamente, prețul final al mașinii ajunge până la 21.300 de euro, cu TVA, fără aplicarea vreunei subvenții Rabla, care poate ajunge la puțin peste 3000 de euro, dacă se casează mai multe atelaje cu vechime considerabilă. Ceea ce înseamnă că vă puteți situa cu mult sub pragul psihologic de 20.000 de euro dacă apelați la un Jogger dotat complet, cu 5 locuri și motorizare TCe 110 CP. O ofertă interesantă, pentru o mașină mai actuală ca niciodată, în ciuda puternicelor influențe preluate nemijlocit de la primul Logan MCV.

Articole similare

Dacia a depășit Renault la vânzări în luna ianuarie și a urcat pe locul 3 în Europa

Mihai Morcovescu

Interviu în exclusivitate cu Stefan Sielaff, vicepreședinte al Global Design la Geely Auto Group

Mihai Morcovescu

Diferit, dar plăcut! Test cu Citroen C4

Alex Barbu