AUTOpro
Test drive Test scurt

TEST Mercedes-Benz GLA – A, mare și tare!

Segmentul crossover din Europa este în plin avânt, iar modelele care se luptă pentru un loc fruntaș în preferințele clienților devin tot mai sofisticate. Cum Mercedes-Benz nu putea lipsi dintr-o zonă atât de efervescentă a pieței, a „inventat” GLA, un frate mai mare și mai tare al Clasei A. La propriu!

Text: Robert Stan

20150314_155647

Lansarea modelului GLA pe piețele europene a fost primită de unii clienți cu ovații, iar de alții cu nedumerire. Primii vedeau mașina ca pe o evoluție a Clasei A către o zonă a pieței în care Mercedes-Benz nu putea emite mari pretenții, pentru că GLK, pe atunci cel mai mic SUV din gamă, era prea mare. Ceilalți, nedumeriții, se întrebau de ce marca germană a preferat să cocoațe Clasa A pe picioroange în loc să creeze un vehicul complet nou, fără atât de multe asemănări cu cel mai mic model al companiei. Mai mult sau mai puțin justificate, ambele reacții nu au făcut altceva decât să îi confirme constructorului german că a reușit să aducă pe piață un model cu un potențial real fără să cheltuiască sume enorme pentru etapa de cercetare – dezvoltare. Iar rezultatele din primul an complet de comercializare, 2014, sunt încă o dovadă în acest sens. Conform statisticii JATO Dynamics privind înmatriculările de autoturisme de anul trecut, Mercedes-Benz GLA a fost preferat de 44.700 de europeni, fapt ce poziționează modelul pe locul 7 în segmentul crossoverelor premium.

20150315_142547

Oul sau găina?

O primă privire aruncată modelului Mercedes-Benz GLA te convinge că ai de-a face, fără doar și poate, cu o rudă foarte apropiată a Clasei A. Apoi, pe măsură ce urmărești detaliile, observi că panourile laterale nu sunt deloc identice, că garda la sol e mai mare, caroseria e mai lungă, unghiurile de atac și degajare sunt mult mai permisive și că există diferențe importante chiar și în interior. Asta în ciuda faptului că majoritatea componentelor din habitaclu sunt împrumutate de la Clasa A. Un exemplu simplu și clar este dat de capacitatea portbagajului, care, în cazul GLA, este de 421 de litri, cu 80 de litri mai mare decât la Clasa A. De asemenea, și spațiul rezervat pasagerilor din spate e mai amplu. Cu toate aceste detalii în minte, dar și cu convingerea că micul crossover este mai arătos decât Clasa A, ajungi să te întrebi dacă nu cumva designerii și inginerii din Stuttgart au gândit întâi GLA și abia apoi au croit hatchback-ul.

20150315_143321

Din punctul A în punctul B, cu stil

Dacă despre design și diferențele față de Clasa A am vorbit, nu ne rămâne decât să trecem la fapte. Modelul pe care AUTO pro l-a testat de-a lungul a aproape 700 km, pentru a parcurge toate tipurile de drum, un GLA 200 CDI 4MATIC, ne-a dovedit că micul crossover are suficiente atuuri pentru a fi pe placul românilor. Desigur, al celor cu un cont destul de frumos în bancă, pentru că prețul cu TVA, fără opționale, este de 35.948 de euro. În traficul urban, GLA se simte ca peștele în apă. Deși motorul diesel de 2143 cm3, care furnizează 136 CP, este puțin cam zgomotos, dimensiunile reduse, consumul de doar 5,3 l/100 km și finețea cu care schimbă treptele cutia automată 7G-DCT te fac să uiți acest amănunt mai puțin plăcut și să apreciezi sistemele de comandă și control amplasate la îndemână, astfel încât să nu strice ergonomia postului de conducere. Din nefericire, o mică problemă a senzorilor de parcare în raza cărora intră inclusiv rama numărului de înmatriculare a reușit să ne scoată din minți până în momentul în care am decis să îi anulăm prin simpla apăsare a butonului de pe consola centrală. Ulterior, ne-am lămurit că problema avea o soluție pe cât de simplă, pe atât de ciudată: prinderea numărului fără ramă. Trecând peste acest detaliu, am părăsit Bucureștiul cu destinația Miercurea-Ciuc. În regim de autostradă, zgomotul produs de motor nu a devenit deranjant. Chiar dacă acul turometrului a urcat către zone superioare, nici consumul nu a crescut alarmant. Ba dimpotrivă. Aglomerația de pe Valea Prahovei ne-a dat din nou posibilitatea de a aprecia sistemele de „infotainment” și sunetul cât se poate de fidel al instalației audio. Apoi, drumul virajat dintre Sfântu Gheorghe și Miercurea-Ciuc ne-a arătat latura sportivă a modelului, în ciuda faptului că aveam la dispoziție cel mai mic motor diesel din gamă. Spre deosebire de Clasa A, crossoverul GLA pare a avea o suspensie mai bine calibrată și, prin urmare, mai confortabilă. În ciuda asfaltului, care, pe alocuri, s-a transformat într-un simplu suport pentru gropi, vibrațiile transmise către habitaclu au fost insignifiante. Desigur, aici au avut un rol și cauciucurile de iarnă cu talon înalt. Apoi, în viraje, chiar și în cele abordate mai sportiv, mașina a păstrat cât se poate de corect trasa impusă de sistemul de direcție, rareori existând tendințe subviratorii. Ne așteptam ca garda la sol majorată să aibă un efect mai puțin plăcut asupra acestui aspect, însă niciun moment nu am avut senzația pierderii controlului sau, măcar, a unui cât de mic derapaj necontrolat.

20150314_144324

Prin urmare, Mercedes-Benz GLA 200 CDI 4MATIC este economic – consum mediu de 6 l/100 km la finalul testului (4,5 l/100km în catalogul producătorului) -, confortabil și stabil. Nu ne-a rămas decât să înțelegem cu ce îl face mai „cu moț” tracțiunea integrală. Dacă asfaltul a rămas uscat pe aproape toată durata testului, am încercat să verificăm acest amănunt pe un drum neamenajat, de munte. Având de-a face cu un crossover și nu cu un 4×4 în toată puterea cuvântului, am ales un traseu fără obstacole majore. Pentru că multe dintre mașinile de acest tip nu fac față utilizării în teren accidentat, comportamentul micului GLA ne-a surprins plăcut. Unghiul de atac de 15,8 grade și cel de degajare de 21,5 grade ne-au permis accesarea unor drumuri pe care inițial nu credeam că vom putea testa modelul. Iar sistemul de tracțiune integrală, ajutat de transmisie, a făcut față cu brio tuturor încercărilor. Prin urmare, după parcurgerea a aproape 700 km pe toate tipurile de drum, ne-am convins că Mercedes-Benz GLA are tot ce-i trebuie pentru a intra pe lista scurtă a românilor care își doresc un crossover premium.

20150314_144203

(Acest articol a fost publicat în numărul 36 – aprilie 2015 – al revistei AUTO pro)

Cele mai noi aparitii din revista AUTO pro și de pe site-ul autopro.ro le puteți găsi accesând pagina noastră de Facebook

Articole similare

Primul drive test Citroën Ë-C4 – campioana familiei

Dan Vardie

Seat Ibiza facelift – Scufița Roșie

Filip Sîrbu

Tărie de caracter

Leave a Comment