AUTOpro
Test drive

Test drive Renault Clio E-Tech facelift – Spirit intrigant

Renault Clio

Renault Clio a primit recent o actualizare remarcabilă, beneficiind de o înfățișare nouă și un nou nivel de echipare de top, fără a aduce modificări ofertei de motoare sau performanțelor sale, menținându-și astfel statutul de unul dintre cele mai dezirabile hatchback-uri de segment B de pe piață.

Renault Clio V a marcat o adevărată transformare estetică și conceptuală în cadrul gamei Renault. Lansată în 2019, a cincea generație a modelului Clio a fost pionier în utilizarea celebrei platforme CMF-B, fiind totodată și primul vehicul din gama Renault care a introdus designul interior cu tabletă verticală și arhitectură modernă, perpetuat mai apoi și pe celelalte modele din portofoliul Renault.

La patru ani după această remarcabilă schimbare de paradigmă adusă de Renault Clio V, a sosit momentul unui bine-meritat facelift, menit să sublinieze într-un mod extrem de atrăgător calitățile intrinseci care au transformat Clio într-un veritabil best-seller al segmentului B (din 1990 și până acum fiind vândute peste 16 milioane de exemplare la nivel mondial!). Datorită stabilității și maturității platformei și arhitecturii interioare, nu s-au impus modificări semnificative de ordin tehnic.

Eventualele schimbări s-au concentrat mai degrabă pe aspectul estetic, cu toate că designul, chiar și fără modificări majore, ar fi rămas la fel de actual și relevant în zilele noastre. Cele mai evidente și pregnante schimbări de ordin estetic au fost operate părții frontale a noului Renault Clio, care beneficiază de o reorganizare proeminentă a luminilor de zi și un design nou pentru bara de protecție, redefinind astfel complet estetica hatch-ului de segment B de sorginte franceză.

Silueta laterală a rămas neschimbată, singurele diferențe oarecum notabile fiind remarcate la nivelul aripilor față, care adăpostesc acum inscripția Esprit Alpine, precum și la nivelul noilor jante care te duc cu gândul că ar avea prindere centrală, amintind pe alocuri de vehiculele de înaltă performanță Porsche. Ultima, dar nu cea din urmă, partea din spate beneficiază de stopuri cu sticlă clară, o alegere stilistică ingenioasă adoptată și de alte modele recent reîmprospătate, inclusiv Arkana.

Nuanța prezentă pe versiunea noastră de test, denumită Iron Blue, nu este o noutate în paleta de culori a gamei Renault Clio. Ce este complet nou este însă noul nivel de echipare de top Esprit Alpine, ce înlocuiește – cu mai mult sau mai puțin succes, depinde de cât de purist al mărcii franceze ești – echiparea RS Line, care a trecut în neființă odată cu divizia RS a celor de la Renault.

Introdus odată cu debutul celebrului EV Megane E-Tech, noul nivelul de echipare Esprit Alpine s-a extins rapid pe aproape toate modelele din portofoliul producătorului francez.  Ultimul venit pe listă va fi Captur facelift, a cărui lansare este iminentă. Acest nivel de echipare aduce cu sine unele accente stilistice distincte, precum sigle înnegrite, inscripții specifice, jante cu design Alpine și elemente ale caroseriei ce adoptă un aspect ușor mai agresiv în comparație cu variantele non-Esprit Alpine.

La interior, Clio Esprit Alpine se remarcă prin câteva tușe stilistice de excepție, cum ar fi volanul din piele perforată cu cusături în steagul Franței, noile scaune gravate cu sigla Alpine, pe care tronează mândră o etichetă cu steagul Franței, același drapel fiind regăsit și pe noul material textil de pe planșa de bord.

Centurile cu inserții albastre și pedalele din Aluminiu completează tabloul noului Renault Clio Esprit Alpine, o prezență extrem de aparte într-un segment tot mai anost, amenințat serios de dominația mondială a SUV-urilor. Din fericire, sursele noastre ne dau de înțeles că Renault Clio nu va fi scos din fabricație, următoarea generație urmând a fi lansată în decursul următorilor 3-4 ani, cu un design extrem de agresiv și controversat, care va polariza cu siguranță publicul european, dar nu numai.

Gama de motorizări a rămas în mare parte neschimbată, continuând să ofere opțiuni diesel și benzină, alături de renumitul hibrid E-Tech 145, care nu necesită încărcare la priză. Recent, acesta a beneficiat de o creștere de putere cu 5 CP, datorată îmbunătățirilor aduse agregatului aspirat H4M sub capotă, care reprezintă o evoluție a celebrului motor K4M 1.6 16V prezent inclusiv pe modelele Dacia până nu demult. În linii mari, arhitectura și logica sistemului au rămas neschimbate. Cu toate acestea, cutia multi-modală a primit o îmbunătățire odată cu acest facelift, primind o treaptă suplimentară pentru motorul termic. Astfel, Renault Clio E-Tech 145 oferă acum două trepte pentru regimul electric și cinci pentru cel termic. Cele două motoare electrice sunt în continuare alimentate de o baterie Li-Ion cu capacitate de 1,2 kWh.

Renault Clio

În speță, fix același sistem prezent și pe Dacia Jogger Hybrid și pe viitorul Duster Hybrid. Este vorba despre un sistem complex, care, în marea majoritate a timpului, își îndeplinește funcțiile eficient, singurele mici puncte mai puțin forte fiind faptul că există anumite praguri sesizabile de viteză în care cutia are nevoie de ceva timp de gândire pentru a schimba treapta, cum ar fi spre exemplu la 120 km/h.

Însă în afară de aceste aspecte mai mult sau mai puțin pregnante sau evidente, sistemul hibrid al modelului Clio continuă să-și demonstreze eficiența remarcabilă, în special în mediul urban, unde chiar poți rula fără probleme electric în 80% din timp, procentul înaintat de francezi nefiind deloc dificil de atins. În sezonul rece, acest procent poate să scadă, deoarece Renault Clio E-Tech nu este echipat cu o pompă de căldură. Acest lucru înseamnă că, dacă decizi să utilizezi, de exemplu, dezaburirea la intensitate maximă, vei activa și agregatul termic de sub capotă.

Chiar și așa însă, noi am reușit să obținem, pe timp de iarnă, chiar și consumuri de 3,9 l/100 km în mediul urban, acționând cu mare grijă pedala de accelerație și folosind la maximum potențialul decelerărilor folosind treapta B a cutiei de viteze multimodale. Nici în regim extra-urban lucrurile nu stau neapărat rău. Noi am reușit să obținem un consum de 6,4 l/100 km după un itinerariu București-Valea Doftanei și retur.

În cadrul acestui itinerariu, am observat și faptul că versiunea Clio E-Tech se dovedește a fi mai puțin agilă decât vechea motorizare 1.3 TCe 130 CP, care a fost pentru scurt timp la vânzare pe Clio și pe piața din România. Hibridul accelerează decent până la 90-100 km/h, însă, după această viteză, prestațiile dinamice încep să scadă ca intensitate, nefiind deloc la nivelul vechii motorizări 1,3 litri cu 4 cilindri.

Chiar și așa însă, ne-am bucurat să vedem că stabilitatea și dinamicitatea pe drumuri virajate au rămas la același nivel cu ceea ce am văzut pe modelul pre-facelift. Renault Clio se așază foarte bine pe drum, spatele având o predictibilitate exemplară, în ciuda faptului că avem de-a face cu o punte spate semi-rigidă. La stabilitate contribuie din plin și pneurile cu tipo-dimensiune 205/45 R17, care oferă o pată de contact mai mult decât suficientă, ce îți permite chiar să te distrezi pe alocuri pe viraje atunci când traficul o permite.

Consumul final, după 360 km parcurși la bordul noului Renault Clio E-Tech, a fost de 6,6 l/100 km. Un consum bun, decent, care mai putea fi desigur ameliorat dacă s-ar fi rulat mai mult în mediul urban sau dacă temperatura ar fi permis rulajul fără sistemul de climatizare pornit la intensitate maximă.

Renault Clio
Cockpit modern, ambianță plăcută, cu mențiunea că volanul puțin cam gros poate crea probleme domnilor sau domnișoarelor cu mâini mai subțiri.

Un alt lucru important de menționat, pe care facelift-ul lui Clio l-a pierdut în raport cu precedentul model, este sistemul LCA – Lane Centering Assist, practic o extensie ingenioasă a pilotului automat adaptiv, care avea rolul de a te menține pe mijlocul benzii de circulație. Pe facelift, acest sistem nu mai este disponibil nici măcar opțional, fiind oferit, momentan, doar pe Captur și Arkana și evident, pe modelele poziționate mai sus în gama Renault.

Pe piața din România, un Renault Clio E-Tech Esprit Alpine are un preț de pornire de 24.700 de euro cu TVA inclus. În această sumă, este disponibilă o listă amplă de dotări standard, cum ar fi accesul tip mâini-libere, pilotul automat adaptiv, climatizare automată pe o singură zonă, sistem multimedia cu ecran de 9,3 inch orientat vertical, panou de bord digital de 10 inch și, desigur, detaliile de ordin estetic specifice versiunii de echipare Esprit Alpine.

Dincolo de dotările standard ale nivelului de echipare Esprit Alpine, mașina noastră de test mai avea câteva dotări opționale precum culoarea caroseriei (+410 euro), pachetul Iarnă (include încălzire în volan și scaune, +400 de euro), pachet City Premium (care oferă contra sumei de 500 de euro sistemul de camere la 360 de grade precum și sistemul de parcare automată), sau sistemul audio BOSE (+500 de euro). Roata de rezervă de dimensiuni reduse, care costă 150 de euro, se poate dovedi extrem de utilă, vă spunem din proprie experiență, pentru că nici un kit de pană nu te poate salva atunci când îți intră un șurub în pneu…

Prețul final al mașinii testate ajunge astfel la 26.660 euro cu TVA. Până nu demult, programul Rabla pentru vehicule hibride ar fi oferit o reducere a acestui preț cu puțin peste 3000 de euro. Acum, rămâne de văzut. Prețul, deși mare la o primă vedere, este fix în ton cu concurența din segment, care percepe prețuri similare pentru echipări asemănătoare. Evident, scoatem aici din calcul Dacia Sandero, care joacă într-o cu totul altă ligă din punct de vedere al accesibilității.

Articole similare

TEST Nissan Pulsar – Înapoi în viitor

Stan Robert

Audi A6 – Ultimul bal înainte de cosmetizare

Stan Robert

Test drive Dacia Duster EDC – Dulce compromis

Filip Sîrbu