În absența factorului X, noul Volvo C40 Recharge scoate la înaintare un plafon plonjat, un look extrem de rebel și performanțe surprinzător de coerente în raport cu aspirațiile pe alocuri sobre ale mărcii suedeze.
Moda SUV-urilor coupe nu mai iartă pare-se pe nimeni, după cum ne demonstrează noul SUV coupe cu zero emisii Volvo C40 Recharge, primul vehicul pseudo-coupe din amplul portofoliu al suedezilor și totodată primul EV din gama Volvo fără corespondent în gama de automobile convenționale.
După cum îi spune și numele dar după cum ne dă de înțeles totodată și look-ul său inconfundabil, Volvo C40 Recharge nu este nimic altceva decât versiunea tip coupe a SUV-ului XC40, testat de AUTO Pro la începutul anului 2022. De data aceasta însă, Volvo a ales să introducă în gamă și un XC40 mai rebel, mai atipic, cu gene extrem de tinerești și neconvenționale. În alte cuvinte, rețeta perfectă pentru a aduce un strop de nonconformism și spirit tânăr în gama Volvo, dominată până nu demult de o sobrietate exacerbată.
Cum se diferențiază Volvo C40 Recharge în raport cu XC40?
Să trecem în revistă detaliile care separă din punct de vedere estetic și funcțional coupe-ul C40 de omologul său cu factor X în frunte, XC40. În primul rând, plafonul plonjat, evident, care transformă substanțial și fără urmă de regret partea posterioară într-un monument al neconvenționalului, Volvo C40 fiind o apariție extrem de surprinzătoare și plină de sex-appeal.
Mai ales pe timp de seară, când semnătura luminoasă high-tech își intră în drepturi. Și, bineînțeles, trecerea la silueta de tip coupe a dus și la o scoatere din peisaj a ștergătorului, semn că plonjarea plafonului a avut efectul scontat. Țineți minte ce vă spunem, un SUV coupe cu ștergător nu este un SUV coupe veritabil. Ne pare rău VW, dar așa este…
Dincolo de detaliile de ordin estetic, silueta tip coupe a penalizat bineînțeles și spațiul la cap pentru pasagerii din spate, care au la dispoziție acum doar 932 mm, față de cei 974 mm aferenți SUV-ului XC40. Volumul portbagajului a avut și el puțin de suferit, cei 413 l oferiți pe tavă de Volvo C40 fiind cu 6 litri în urma a ceea ce oferă, sau oferea, XC40 Recharge.
Însă pe nepusă masă apare bineînțeles și reversul medaliei, cum ar fi autonomia cu 14 km mai mare oferită de noul Volvo C40 Recharge (448 km vs 434 km) precum și timpul necesar sprintului până la 100 km/h, mai rapid cu 0,2 secunde în cazul SUV-ului cu plafon plonjat (4,7 s vs 4,9 s pentru XC40 Recharge).
Toate aceste mici îmbunătățiri de ordin dinamic sunt o consecință a scăderii coeficientului aerodinamic ca urmare a plonjării plafonului, C40 având un cx de 0,319, cu 0,01 mai mica față de cel al lui Volvo XC40 (0,329). Nu întâmplător, C40 cântărește de asemenea și cu vreo 3 kg mai puțin decât XC40 (2185 kg vs 2188 kg), deși această diferență insignifiantă nu ar trebui să influențeze în mod fundamental prestațiile primului SUV Volvo cu plafon plonjat.
În rest, proporțiile celor două modele sunt mai mult sau mai puțin identice. Chiar și look-ul, dacă este să ne raportăm la partea frontală, este același. De agilitate, nu mai are rost să spun, având în vedere că cele 0,2 secunde câștigate în cazul sprintului până la 100 km/h creează pur și simplu dependență, fiind extrem de greu să te abții atunci când te afli în spatele volanului.
Mai ales că Volvo C40 este extrem de stabil și previzibil, puterea și cuplul fiind puse jos extrem de eficient și fără ezitări, ceea ce înseamnă că fiecare plecare de pe loc îți dă ocazia să experimentezi un puseu serios de adrenalină suedeză, care se oprește din păcate la borna de 180 km/h. Care, nu ați auzit de la noi, dar se atinge într-un timp relativ record…
Ce autonomie are noul Volvo C40 Recharge?
Din păcate, reversul medaliei este reprezentat, așa cum am menționat și în cadrul testului cu omologul Volvo XC40 Recharge, de eficiența deloc formidabilă a sistemului de propulsie, care te poate răsplăti pe alocuri cu ceva episoade de range anxiety, dacă nu îți planifici cu – multă! – băgare de seamă escapadele la drum lung.
Un foarte mare ajutor în cadrul acestui anevoios proces de planificare îl reprezintă celebra aplicație Google Maps integrată în sistemul de infotainment al mașinii, care după un update recent îți estimează nu doar procentul de încărcare cu care vei ajunge la destinație, ci și starea de încărcare a bateriei atunci când te vei întoarce în punctul de plecare.
În cazul nostru, în cazul unui itinerariu București-Brăila, mașina ne-a indicat atât cu cât la sută baterie vom ajunge în Brăila, cât și starea de încărcare a bateriei cu care ar trebui să revenim înapoi acasă, în București. Foarte ingenios și util. Brăila, orașul dunărean aflat fix pe granița extrem de subțire și totodată discutabilă dintre Moldova și Muntenia, a fost destinația pe care ne-am propus să o ”cucerim” cu bateria încărcată la 90% din capacitatea sa de 75 kWh.
Distanța de circa 224 km ar fi trebuit, conform aplicației Google Maps, să ne consume cam 60% din baterie, aplicația dându-ne de înțeles că vom ajunge la destinație cu 28% baterie. La debutul aventurii dunărene, mașina ne-a dat de înțeles că am fi putut parcurge cam 310 km cu 90% baterie. Ei bine, noi am ajuns la destinație, după 217 km parcurși, cu 16% baterie (mult sub estimarea de 28% conferită de Google Maps!) și o autonomie estimată de 55 km.
Practic, un itinerariu de 217 km a consumat 255 km din autonomia afișată, ceea ce înseamnă că fiecare kilometru parcurs a consumat aproape 1,2 km din autonomia afișată. Pe parcursul celor 217 km, parcurși cu o viteză medie de 86 km/h, la o temperatură ambientală de 13-14 grade Celsius, Volvo C40 Recharge a consumat 25,5 kWh/100 km, cifră ce corespunde unei autonomii teoretice de circa 300 km.
Atenție, nu am folosit modul Range Optimizer, care îți permite să mai câștigi câțiva km de autonomie prin ”sedarea” sistemului de climatizare, și nici nu am abordat un stil de condus cuminte, cu excepția celor 100 km de autostradă, pe care i-am parcurs cu o viteză de 110 km/h. În rest, ne-am mișcat în ritm cu traficul, ceea ce înseamnă că ne-am avântat și în câteva depășiri pe ici pe colo, când traficul și vizibilitatea ne-au permis să efectuăm această manevră pe alocuri periculoasă, mai ales în țara noastră…
După ce am ajuns la destinație, am poposit la o stație de încărcare așa-zisă rapidă, care îți pune la dispoziție doar 50 kW, o putere de-a dreptul ridicolă și insuficientă în raport cu nevoile de mobilitate ale omului modern. În fine, vestea bună e că am găsit stația liberă. Vestea mai puțin bună este că cei 50 kW pe care stația îi poate livra se traduc printr-o viteză de încărcare de 190 km/h.
Asta presupunând că adopți un stil de mers decent. Dacă te hazardezi și faci demaraje intempestive la tot pasul, atunci autonomia câștigată într-o oră de încărcare va fi semnificativ mai mică. După puțin peste o oră și 10 minute petrecute la stația de încărcat, am reușit să ducem bateria de la 16% la 77%, autonomia crescând și ea de la 55 la 260 km.
Pentru a ajunge însă fără emoții înapoi acasă, am mai făcut totuși o scurtă oprire la aceeași stație de încărcare, după ședința foto, pentru a duce bateria la un procentaj de 86%, până la o autonomie afișată de 290 km. Am reușit să ajungem în București cu doar 10% baterie și o autonomie afișată de 36 km. În acest caz, 220 km de itinerariu ne-au consumat 254 km de autonomie, fiecare km real consumând 1,15 km din autonomia afișată.
Per total, după 457 km parcurși la o viteză medie de 77 km/h, mașina ne-a răsplătit cu un consum de 26,2 kWh/100 km. Oarecum similar cu cel obținut la începutul anului trecut în compania versiunii non-coupe XC40 Recharge, ceea ce ne duce cu gândul la faptul că ambele mașini au același software de management al bateriei și al sistemului de propulsie.
Din păcate, după cum am zis și în cadrul testului cu Volvo XC40 Recharge, suedezii nu excelează neapărat la capitolul eficiență, existând concurenți din segment, precum BMW sau, de ce nu, VW sau Audi, care reușesc să atingă cifre de autonomie și de consum mult mai mici, în ciuda faptului că și mașinile din grupul VW se află la prima generație de electrificare, față de bavarezi, care sunt deja la a cincea iterație de motoare electrice…
Cum se conduce noul Volvo C40 Recharge?
Însă detaliile legate de autonomie și eficiență își pierd extrem de rapid din relevanță în momentul în care apuci să experimentezi incisivitatea formidabilă de care se bucură noul Volvo C40 Recharge, resursele de putere fiind absolut uimitoare la orice viteză și pe orice tip de suprafață de rulare, fie ea umedă sau uscată. Cuplul și puterea sunt excelent modulate și transmise în pata de rulare de cele două motoare electrice, după cum se poate observa și în acest mic instantaneu de pe contul nostru de YouTube.
Cu un update de software, sau, de ce nu, cu o baterie puțintel mai mare, Volvo C40 Recharge ar putea deveni un EV extrem de dezirabil, capabil să te poarte oriunde fără episoade de range anxiety. Apropo, am mai zis acest lucru și în cadrul testului cu Volvo XC40 Recharge. Autonomia oficială pare un pic cam prea optimistă, și vă voi explica imediat și de ce. Ei bine, mașina are o baterie cu capacitate utilă de 75 kWh.
Cât consumă Volvo C40 Recharge?
Consumul oficial WLTP, în cazul versiunii coupe, C40, este de 19,9 kWh/100 km. Autonomia declarată este de 449 km. Ei bine, dacă împărțim capacitatea bateriei la consum, presupunând că nu există nici un fel de proces de încărcare a bateriei la frânare, obținem o autonomie teoretică de 377 km. De unde au reușit să obțină cei de la Volvo această cifră de autonomie, greu de spus.
Pentru că, cel puțin în cazul nostru, am găsit ca fiind imposibilă atingerea unui consum de sub 24 kWh/100 km. Bineînțeles, dacă vei conduce ca un pensionar, poate poți atinge consumuri mai mici, însă nu acesta este scopul mașinii. Care ar fi sensul să îți iei un EV de 408 CP pentru a merge cu el ”la consum”? Ar fi un adevărat sacrilegiu, mai ales că sistemul de propulsie este reglat într-o manieră extrem de incisivă și totodată sublimă.
Foarte enigmatic, știu, dar vă recomand să nu eliminați această mașină din lista de cumpărături, dacă aveți în plan să vă cumpărați un SUV electric sub-compact. Nu veți fi – prea tare – dezamăgiți. În afară de eficiența nu foarte bine pusă la punct, Volvo C40 este o mașină superbă. Din toate punctele de vedere…
Cam cât vă costă toată această distracție? Păi, pentru un Volvo C40 Recharge precum cel testat de noi, în versiune Twin, cu două motoare electrice, în nivelul de echipare Ultimate, trebuie să scoateți din buzunar, sau din cont, depinde de preferințe, circa 64.350 de euro cu TVA. Mașina testată de noi avea însă un preț final de circar 69.170 euro cu TVA, având în vedere cele câteva opționale cu care venea mașina noastră de test.
Recent, Volvo a venit pe piață și cu cea de-a doua versiune Twin din gama C40 Recharge, care mută singurul motor electric pe puntea din spate, pentru senzații ieșite din comun. Totul ține de alegere. Noi vă sfătuim totuși să optați pentru versiunea cu două motoare electrice, pentru că nu veți regreta nicio clipă, nici măcar în timpul eventualelor episoade de range sau charging-anxiety, un concept patentat recent de AUTO Pro.