AUTOpro
Test drive

Test drive Opel Astra – (R)evoluție germanăTest drive Opel Astra –

Opel Astra

Opel Astra ajunge la cea de-a șasea generație, purtând în continuare în genele sale spiritul germanic și calitățile de necontestat, care au convins din 1991 și până acum peste 24 de milioane de clienți dornici să experimenteze pe propria piele tradiția pur teutonă a unui hatchback cu adevărat emblematic.

Dincolo de look-ul său mai mult sau mai puțin disputat, Opel Astra a rămas de-a lungul celor șase generații un hatchback extrem de adulat și plăcut de clienții europeni, prin prisma prețului său accesibil – detaliu care nu mai este neapărat de actualitate, în contextul scumpirilor exacerbate la nivel mondial – și performanțelor extrem de coerente în raport cu segmentul din care face parte.

Opel Astra

Concret, Opel Astra s-a remarcat de-a lungul timpului ca unul din cele mai dinamice și plăcute de condus hatchback-uri de segment C, la concurență oarecum acerbă cu Ford Focus. Cea de-a șasea generație, testată de AUTO Pro pe drumurile patriei, continuă să ofere o experiență de conducere extrem de plăcută și închegată, în ciuda trecerii la celebra platformă EMP-2 a grupului Stellantis, pe care o împarte frățește cu alte vehicule precum Peugeot 308, Citroen C4 sau DS4.

Avem de-a face astfel cu primul – să sperăm că nu și ultimul! – Opel Astra cu gene franțuzești. Cu toate acestea, genele teutone autentice ale compactei Astra nu au fost deloc afectate de această schimbare, modelul continuând să se remarce prin designul său inconfundabil și prin reglajul plăcut al direcției, suspensiei și postului de conducere. Poziția de conducere joasă și extrem de confortabilă ne-a amintit de experiența de conducere oferită de Honda Civic, un alt hatchback de segment C cu o reputație excelentă în materie de manevrabilitate și dinamism.

Scaunul cu o plajă largă de reglaje pe înălțime îți permite, în funcție de dorințe și nevoi, să stai extrem de jos și plantat atunci când te afli la volanul noului Opel Astra, lucru care te îmbie să adopți un stil de mers surprinzător de dinamic, care ne-a amintit pe alocuri de vestitele modele OPC, încă râvnite de puriștii de pretutindeni.

Reveria se termină însă brusc atunci când o simplă lectură a fișei tehnice te readuce cu picioarele pe pământ. Mașina noastră de test avea sub capotă, culmea pentru prezentul tulbure în care ne ducem traiul de zi cu zi, o motorizare diesel, cu cilindree de 1,5 litri și putere maximă de 130 CP, cuplul atingând 300 Nm la apogeu. Cifre care permit o accelerație de 10,6 s până la 100 km/h, o cifră ușor cam ”generoasă” pentru un hatchback cu gene atât de dinamice și setup aproape nervos al suspensiei și celorlalte sisteme care guvernează comportamentul dinamic al mașinii.

Opel Astra

Motorul se dovedește a fi destul de gălăgios, mai ales în regim de autostradă, când treci de bariera psihologică de 130 km/h, moment în care în habitaclu pătrunde mai mult zgomotul agregatului decât cel generat de rezistența aerodinamică a caroseriei care cântărește la gol 1438 kg. Pentru a reduce consumul în anumite scenarii, motorul și cutia automată cu 8 trepte de sorginte Aisin dispun inclusiv de o funcție de coasting, adică de mers pe liber, în traducere liberă. O adiție, spunem noi, pe alocuri binevenită, având în vedere că, în regim de coasting, consumul de combustibil nu este zero, ca în cazul frânei de motor.

Dincolo de aceste detalii, trebuie spus că am apreciat reactivitatea cutiei și capacitatea sa de a naviga cu o lejeritate de nedescris prin treptele de viteză. În cazul în care se va dori mai multă incisivitate, mașina vine inclusiv cu un mod Sport, care încordează pe alocuri reacțiile mașinii. Trebuie spus însă că, în cazul nostru, a fost extraordinar de util modul Eco, având în vedere că, pentru a captura splendidele instantanee aferente acestui articol, am făcut un scurt periplu prin via celor de la Crama Davino, periplu care era la un pas de a se termina cu o tractare de toată frumusețea, având în vedere grosimea noroiului și încăpățânarea subsemnatului de a captura cel mai țipător instantaneu cu putință.

Cu răbdare, cinism și determinare, am reușit însă să ieșim la liman, fără a lovi caroseria sau jantele mașinii. Practic, AUTO Pro a fost singura publicație, cu siguranță, din lume, care a testat în offroad noul Opel Astra. Din fericire, deznodământul a fost unul fericit, mulțumită cuplului maxim de 300 Nm, disponibil încă de la 1750 rpm, care ne-a permis să ieșim cu jumătate de pedală apăsată dintr-o rampă acoperită cu noroi cu grosime de un deget.

Opel Astra

În rest, experiența on-road a fost una extrem de plăcută, mai ales în compania noului interior Opel, cu două ecrane de mari dimensiuni unite și îndreptate spre șofer, care te transpun într-o ambianță extrem de modernă și facilă în utilizare. Apropo, ca o informație de culise, comanda de dezactivare a ESP-ului se regăsește în meniul sistemului de infotainment, în cazul în care veți avea vreodată nevoie.

Din păcate, și Opel Astra preia de la frații de concern soluția tehnică mai puțin fericită de a folosi o punte spate semi-rigidă, care penalizează pe alocuri comportamentul dinamic, în mod special pe drumuri mai puțin prietenoase precum cele întâlnite pe teritoriul minunatei noastre patrii. Dincolo de acest mic detaliu, cele patru zile petrecute în tihnă la bordul noului Opel Astra ne-au fost pe plac, infuzia de tehnologie fiind evidentă și pregnantă, genele teutone rămânând neștirbite de apartenența la conglomeratul Stellantis.

În urma celor 227 km parcurși la bordul noului Opel Astra, la o viteză medie de 37 km/h, consumul aferent a fost de 7,2 l/100 km. În regim de autostradă, după un parcurs de 35 km la o viteză de 130 km/h, am reușit să atingem un consum de 6,9 l/100 km. La 120 km/h, consumul se duce spre 6,5, poate chiar 6 l/100 km, în funcție de situație.

Pentru toată această ”distracție”, adică un Opel Astra în nivelul de echipare Ultimate, cu motorizare de 1,5 diesel și fără vreun echipament opțional, trebuie să scoateți din buzunar fix 33.340 de euro cu TVA preț de listă. Prietenii noștri de la Trust Motors mai scot din joben inclusiv un discount în valoare de 595 de euro, care duc prețul final al mașinii până la 32745 de euro cu TVA.

Dacă se apelează la programul Rabla și la alte eventuale reduceri de preț, un Opel Astra onest echipat poate fi al dvs pentru un preț de sub 30.000 de euro. Atenție însă, nici vorbă de parcare gratis sau scutire de impozit, având în vedere că această motorizare nu vine cu vreun adjuvant hibrid ca în cazul altor concurenți din segment.

Articole similare

Drive test Jaguar F-Pace PHEV

Dan Vardie

Smart move!

Stan Robert

Test drive Honda CR-V e-HEV – Formă cu fond

Filip Sîrbu