AUTOpro
Test drive

Test drive Citroen C4X – Ilustră declinație

Citroen C4X

Noul Citroen C4X nu poate fi descris altfel decât ca fiind rodul unei confruntări autentice între dorința de a oferi spațiu și aspirația de a fi nonconformist. Rezultatul? Un sedan cu linii și proporții senzuale, cu o lungime de 4,6 metri, care se remarcă prin spațiul generos, confortul exacerbat și desigur prin silueta inconfundabilă, cu tușe coupe.

Din dorința fermă de a oferi un spațiu cât mai generos clienților care caută o opțiune de mobilitate extrem de nonconformistă, inginerii Citroen au luat decizia de a extinde la maximum proporțiile rebelului hatchback C4. În același timp, aceștia s-au inspirat puternic din tușele stilistice ale fratelui său mai mare și mult mai spațios, Citroen C5X, pe care l-am explorat și noi în amănunt la începutul acestui an (recenzia a fost publicată pe site-ul autopro.ro).

Trecerea la factorul X a implicat schimbarea arhitecturii tradiționale de tip hatchback în favoarea unei configurații de tip coupe cu patru uși, sau liftback, dacă vreți. La o primă vedere, dacă analizăm unghiul de înclinare al lunetei, am fi tentați să credem că Citroen C4X are o configurație cu hayon, precum în cazul fratelui mai mare Citroen C5X. Cu toate acestea, inginerii Citroen au ales să opteze pentru o configurație mai tradițională, de tip sedan, care, din păcate, vine cu un dezavantaj notabil în ceea ce privește proporțiile marginii de încărcare.

Pentru a remedia acest mic inconvenient, Citroen C4X vine echipat atât cu o banchetă rabatabilă, cât și cu un ski-hatch, care se dovedește extrem de util atunci când trebuie acomodate obiecte lungi în portbagajul generos cu un volum de 510 litri, cu 130 litri peste ceea ce oferă Citroen C4.

Creșterea semnificativă a volumului portbagajului a fost realizată printr-o abordare tehnică extrem de ingenuă: extinderea lungimii caroseriei. Prin urmare, noul Citroen C4X, chiar dacă din imagini nu pare, se remarcă printr-o lungime considerabilă în comparație cu versiunea hatchback: cu o lungime de 4,6 metri, acesta adaugă 240 de milimetri în comparație cu C4, care măsoară 4,36 metri în lungime. Din punct de vedere al proporțiilor, Citroen C4X se apropie vertiginos de limita superioară a segmentului C, această berlina franceză cu siluetă de coupe, fiind, ca să vă faceți o idee, mai lungă decât o Kia Sportage și cu doar 40 de milimetri mai scurtă față de Peugeot 5008, SUV-ul cu 7 locuri, frate de concern.

În interior, habitaclul oferă suficient spațiu pentru pasageri, cu mențiunea importantă că silueta de tip coupe poate afecta într-o oarecare măsură spațiul pentru cap al pasagerilor din spate cu înălțime de peste 1,85 metri. Am observat acest aspect când am ocupat locurile din spate ale mașinii de test, care era dotată cu un acoperiș panoramic, ce, așa cum este bine cunoscut, limitează spațiul pentru cap. Dacă se renunță la această opțiune, cu siguranță pasagerii din spate vor beneficia de mai mult confort în ceea ce privește spațiul la cap.

Să nu uităm un aspect care ni s-a părut deosebit de interesant. Chiar dacă Citroen C4X a câștigat impresionanta cifră de 24 de centimetri în lungime a caroseriei în comparație cu varianta hatchback, masa sa proprie a rămas în limite normale, cu doar 11 kilograme în plus față de fratele său cu hayon. Aceasta este cu adevărat o realizare notabilă, care subliniază ingeniozitatea inginerilor Citroen, care au reușit să încorporeze 24 de centimetri suplimentari de caroserie cu un excedent de doar 11 kilograme. Chapeau!

Ținerea sub control a creșterii în greutate se resimte bineînțeles și la nivelul consumului de combustibil, Citroen C4X fiind un companion extrem de plăcut în cadrul călătoriilor de lungă durată, coupe-ul cu 4 uși francez fiind capabil să ofere lejer o autonomie de peste 700 km cu un singur plin de benzină. Mai ales dacă aveți piciorul mai ușor și adoptați un stil de mers liniștit, cum îi stă bine unui vehicul atât de orientat spre a oferi un confort deplin.

Citroen C4X

În timpul testului nostru, care s-a întins pe nu mai puțin de 957 km, am obținut un consum de 6,8 l/100 km. Prima alimentare a mașinii am făcut-o după 633 km parcurși la un consum de 7 l/100 km, în condițiile în care computerul de bord ne afișa că mai avem o autonomie de 105 km. Practic, la consumuri de sub 7 l/100 km, puteți accede la autonomii de peste 800 km, ceea ce ar face gelos orice posesor de EV din segment.

Pe autostradă, cu pilotul automat auto-adaptiv setat la 130 km/h, am reușit să obținem un consum, țineți-vă bine, de 5,8 l/100 km. Pentru o mașină cu motor pe benzină, cutie automată cu convertizor de cuplu, și peste 1,3 tone masă proprie, noi zicem că este o cifră mai mult decât onorabilă.

Cutia de viteze Aisin cu 8 trepte și convertizor de cuplu se remarcă printr-un rafinament ca la carte, umbrit pe alocuri de timpii de reacție care pot fi uneori întârziați, în momentul apăsării mai hotărâte a pedalei de accelerație. În rest, etajarea este extrem de propice călătoriilor pe autostradă, având în vedere că, în treapta a 8-a, la 130 km/h, motorul de 1,2 în 3 cilindri ”toarce” la circa 2200 rpm.

Pentru a pune în practică dezideratul confortului suprem, Citroen C4X se folosește de o suspensie ingenioasă cu amortizoare cu limitatoare de cursă elastomerice progresive (duble pe puntea față, simple pe puntea spate), care conlucrează de minune cu fotoliile ergonomice, cu șezut lat, în care este o veritabilă plăcere să te afunzi. Ca o notă personală, Citroen C4X este singura mașină testată în ultimul timp din care am coborât de la volan, după un drum de peste 3 ore, fără dureri de spate, ceea ce este o realizare notabilă, având în vedere că am un spate pe cât de pretențios, pe atât de sensibil.

Dacă dăm deoparte noua siluetă de coupe și arhitectura tip sedan, noul Citroen C4X rămâne în esență tot un C4, atât la nivel de platformă, cât și la nivel de habitaclu și comenzi. Ceea ce înseamnă că avem în continuare o ergonomie foarte bună, cu comenzi fizice pentru sistemul de climatizare și pentru sistemul audio. Așteptăm însă cu nerăbdare o binemeritată evoluție a panoului de bord digital, care are o diagonală mult prea mică și o grafică mult prea simplistă și pixelată în raport cu stilistica generală a mașinii, care este una plăcută și plină de savoare.

Ca să vă faceți o idee, ecartul financiar între un Citroen C4 și un C4X este de fix 1000 euro în cazul versiunii de bază You, acesta crescând până la 2700 de euro în cazul nivelului de echipare intermediar Plus. Mașina testată de noi a fost însă configurată pe baza vechii nomenclaturi de niveluri de echipare Citroen, ceea ce înseamnă că am avut la dispoziție un C4X în nivelul de echipare de top Shine, care are un preț de pornire de 29900 euro cu TVA, fix identic cu ceea ce regăsim acum în configurator în dreptul noului nivel de echipare Max.

În această sumă, Citroen oferă dotări opționale precum cameră de mers cu spatele, senzori față spate, frână de mână cu acționare electrică, stopuri LED, climatizare automată bi-zonă, sistem de recunoaștere al semnelor de circulație și multe altele. Dincolo de acestea, superbul exemplar testat de noi era echipat cu 2000 de euro de dotări opționale, cum ar fi pachetul Highway Driver Assist, care cuprinde pilotul automat auto-adaptiv cu centrare de bandă (+216 euro), trapa acționată electric (+773 euro) sau încărcătorul wireless (+186,5 euro).

După aplicarea unui discount de 800 de euro din partea prietenilor noștri de la Trust Motors, prețul final al mașinii ajunge la 31.173 euro cu TVA inclus. Dacă se apelează și la subvențiile aferente programului Rabla, atunci un astfel de Citroen C4X poate scădea lejer sub pragul psihologic de 30.000 de euro, ceea ce nu sună neapărat rău, având în vedere cât de multă mașină și cât de mult confort primești contra unei sume destul de tentante, dacă este să ne întrebați pe noi.

Test drive publicat în AUTO Pro nr95.

Articole similare

Test drive cu noul Peugeot 408: Cel mai bun Peugeot produs vreodată? (cu video)

Mihai Morcovescu

Test drive BMW iX xDrive 40 – Mașina timpului

Filip Sîrbu

TEST Opel Insignia & Mokka – Accent pe motorină

Dan Damian