AUTOpro a fost în Spania spre a face cunoștință cu cele mai noi modele din gama Citroen. Disponibile încă de la început în versiuni atât termice (benzină și diesel), cât și complet electrice, noile sedanuri cu alură de crossover Citroen C4 X și e-C4 X reprezintă reinterpretarea celei mai râvnite caroserii din țara noastră până la democratizarea SUV-urilor. Diferențele dintre Citroen C4 X și e-C4 X sunt minime, așa că le voi trata la pachet la majoritatea punctelor de analiză și voi specifica de fiecare dată, când este cazul, care sunt deosebirile.
Text și foto: Darius Pană, Madrid, Spania
Fiecare nație din această lume este recunoscută pentru anumite lucruri, iar francezii se pricep de minune, printre altele, să deseneze unele dintre cele mai șarmante caroserii. Citroen, în special, a avut de-a lungul timpului curajul de a veni pe deasupra cu design controversat, care nu putea trece neobservat. Era de multe ori vorba fie de dragoste la prima vedere, fie de un „pass” direct.
Iată că pentru 2023 avem din nou o propunere îndrăzneață, sub forma unui sedan derivat dintr-un crossover cu alură de coupe. Așadar, o declinare ce se bazează la rândul ei pe un design special.
Cum se prezintă la exterior și înăuntru Citroen C4 X și e-C4 X
Citroen C4 X și e-C4 X preiau în cea mai mare parte neschimbată jumătate din caroseria unui C4. Cumva până la montantul B, din față către spate, avem aceleași mașini.
De aici mai departe apar noutățile pentru Citroen C4 X și e-C4 X. Este păstrată garda la sol înaltă (156 mm), tipică unui crossover ce poate parcurge și drumuri neamenajate, dar silueta este evident de sedan, cu o tușă de coupe susținută de luneta puternic înclinată, ce se traduce din păcate și într-o vizibilitate precară spre spate.
O compactă în trei volume, ce duce lungimea maximă la 4,6 metri (+24 cm față de C4), fără a interveni asupra ampatamentului, ce rămâne neschimbat față de C4, cu 2,67 m. Majorarea lungimii noilor Citroen C4 X și e-C4 X are corespondență directă în volumul portbagajului limuzinei, ce este acum cu nu mai puțin de 130 litri mai generos, ajungând astfel la o capacitate de 510 litri.
Pe de altă parte, deschiderea portbagajului, tipică unui sedan, face aproape imposibilă introducerea unor bagaje foarte mari. Totuși, rabatarea fracționată a banchetei permite transportul unor obiecte lungi.
Spațiul pentru pasageri este mai mult decât suficient în Citroen C4 X și e-C4 X. Cinci adulți pot călători în condiții bune pe distanțe medii și chiar în călătorii lungi, dar în acest caz poate interveni limitarea pe lățime a banchetei, normală pentru o mașină din această clasă. Totodată, locul la cap de pe banchetă este ușor limitat, persoanele de peste 1,8 metri înălțime pot fi ușor incomodate. Pentru o familie cu 2 sau 3 copii, Citroen C4 X și e-C4 X se dovedesc ideale.
Scaunele față sunt extrem de confortabile, așa cum ne obișnuiește Citroen de aproape fiecare dată. Reglajele se fac pe direcțiile clasice, inclusiv pentru volan. Orice șofer își va găsi poziția ideală de condus grație unor distanțe ample de ajustare.
Citroen C4 X și e-C4 X au preluat pe de-a-ntregul bordul de la crossover, iar asta nu este deloc rău. Avem în continuare un design suficient de proaspăt, original, ce însă nu face rabat de la o ergonomie corectă, cu butoane mari pentru funcțiile importante. Sunt bine delimitate zonele de control și astfel, după doar câteva minute de interacțiune cu Citroen C4 X și e-C4 X, te îndrepți aproape instinctiv către butonul care va îndeplini sarcina dorită.
A dispărut orice satelit de comandă din spatele volanului, așa cum mai apare la anumite modele Citroen, ce-i drept nu și la C4. La fel, levierul cutie automate de viteze s-a transformat într-un switch ce eliberează mult spațiu pe consola centrală.
La baza bordului sunt mai multe etaje pe care apar diferite zone de depozitare. Imediat sub comenzile climatizării automate bi-zonă (standard încă de pe echiparea de bază), avem un locaș pentru smartphone (poate fi ales și cu încărcare wireless), pentru ca mai jos de acesta să fie un loc mai generos de depozitare. Urmează lângă selectorul cutiei de viteze două suporturi de pahare ce sunt acoperite cu capac glisant și cotiera centrală, care nu ascunde totuși un volum prea mare. Buzunarele din portiere primesc sticle chiar și de 1 litru, dar pentru cele mai mari nu este tocmai locul ideal.
Calitatea de fabricație este mai mult decât decentă pentru nivelul de preț al noilor Citroen C4 X și e-C4 X, ambele sunt poziționate din acest punct de vedere mai bine decât ne-am fi așteptat. Deși nu sunt emise pretenții din nicio direcție, asamblarea și finisările sunt bine executate, iar materialele bine alese.
Sunt combinații de plastic cu diferite texturi și modele, elemente mari din plastic lucios, tip piano black, pe consola centrală, dar apare și material textil în unele locuri. Alăturările sunt reușite și creează o atmosferă relaxantă.
Cum se conduc noile Citroen C4 X și e-C4 X
După analiza statică, trecem la proba în mișcare. Citroen C4 X și e-C4 X stau evident mai bine ca ținută de drum față de crossover-ul din care sunt declinate, suspensia este acum mai bine reglată.
Confortul excelent, dar parcă dus la extrem în cazul C4, care face ca oscilațiile caroseriei să fie uneori prea pronunțate, este păstrat în mare măsură. Așadar, indiferent de natura denivelărilor suprafeței de rulare, Citroen C4 X și e-C4 X nu transmit mare lucru către pasageri. În același timp, ruliul și tangajul care apar la schimbările mai bruște de sarcină sunt mai bine ținute în frâu și astfel Citroen C4 X și e-C4 X se simt mai prezente, mai plăcute la condus pe drumurile virajate.
Nu-i nicidecum vorba despre un comportament eminamente dinamic, dar este adus fix acel strop de incisivitate pe care unii dintre șoferi îl așteaptă. Direcția este ok asistată, însă nu-i cea mai exactă ori care să transmită mare lucru din ceea ce fac roțile față.
Citroen C4 X este o idee mai moale pe suspensii, în timp ce varianta electrică, cu ale sale minim 200 kg în plus la greutatea la gol, a primit un reglaj un pic mai ferm. Nu sunt diferențe majore, dar meritau specificate.
Noi am testat în Spania din oferta de versiuni termice doar ediția PureTech 130 S&S EAT8, deci cea pe benzină, cu motor în 3 cilindri, cu 130 CP și 230 Nm. Transmisia a fost una automată cu 8 rapoarte, excelent reglată, ce nu generează aproape niciun șoc și care răspunde corect intențiilor șoferului. Dinamica este cel puțin acceptabilă, fiind nevoie de puțin peste 10 secunde pentru sprintul de la 0 la 100 km/h, în timp ce viteza maximă este de 210 km/h.
Citroen e-C4 X este mai rapid pe accelerația 0 – 100 km/h, având nevoie de 9,7 secunde pentru a duce la capăt această sarcină. Viteza maximă, pe de altă parte, este limitată la 150 km/h. Nu cred că vor avea nevoie prea mulți sau prea des să atingă această viteză, dar sunt sigur că există destui ce și-ar fi dorit să știe că acul vitezometrului poate urca și către 180 km/h.
Antifonarea este bună pentru această clasă, ambele mașini fiind suficient de silențioase până la vitezele maxime afișate pe drumuri naționale și chiar pe autostrăzi. Zgomotele la rulare sunt desigur mai pregnante la versiunile termice, motorul pe benzină se face auzit în sarcină, pentru ca la turații constante să rămână aproape imperceptibil. Sunetele de la pneurile ce aderă la asfalt sunt bine filtrate, iar de la vânt ajunge în habitaclu zgomot deranjant doar dacă se exagerează cu viteza de rulare, adică în cazul în care depășești limitele de pe autostradă.
Cât costă și ce dotări importante oferă Citroen C4 X și e-C4 X
Una dintre cele mai plăcute surprize pentru Citroen C4 X și e-C4 X vine de la preț. Cel puțin versiunile termice sunt foarte bine poziționate, asta când luăm în considerare și dotările pe care le cuprinde fiecare variantă.
Citroen C4 X are un preț de plecare în România de 23.300 Euro cu TVA pentru ediția 1.2 PureTech 100 S&S BVM6, după ce în toamnă în Franța erau anunțate prețuri începând de la 27.650 Euro.
Vorbim despre un sedan de 2,6 metri, ce include dotări standard precum climatizare automată bi-zonă, sistem infotainment cu ecran tactil de 10 inch ce dispune de suport wireless pentru Android Auto și Apple Car Play, panou de bord reprezentat de ecran TFT de 5,5 inch, cruise control cu limitator de viteză, geamuri electrice față și spate, oglinzi exterioare reglabile și încălzite electric, faruri, lumini de zi, proiectoare ceață și stopuri cu tehnologie LED, jante de tablă pe 18 inch cu pneuri 195/60 și multe altele.
Pe partea de siguranță, orice Citroen C4 X include Pachet Securitate 3 (Sistem avansat de frânare de urgență + Alertă atenție șofer (Nivel 3) + LKA – asistent menținere banda de rulare + Alertă risc coliziune + Recunoaștere indicatoare de viteză și recomandări), airbag-uri frontale și laterale față + airbag-uri cortină față și spate, ABS + AFU + REF, ESP + Hill Assist, frână de mână electrică, senzori presiune pneuri și senzori parcare spate.
Citroen e-C4 X pleacă de la 43.900 Euro cu TVA (preț de listă, fără ecobonus) și poate fi ales doar în echipările Feel Pack și Shine.
Feel Pack adaugă standard față de ceea ce am enumerat mai sus funcție de precondiționare termală habitaclu prin aplicație mobilă, încărcător on-board 7.4 kW monofazic, oglinzi exterioare rabatabile electric, selectarea modului de conducere (Sport/Normal/Eco), cameră video de marșarier, jante diamantate din aliaj pe 18 inch și câteva elemente de design specifice variantei complet electrice.
În încheiere
Primul contact cu C4 X și e-C4 X ne-a dezvăluit că Citroen are în vedere anumite piețe unde caroseria sedan încă mai are căutare. Este vorba nu numai despre Europa de Est, ci și de multe țări asiatice sau din America de Sud, acolo unde constructorul francez va exporta noile modele. Aici vor ajunge limuzine cu gardă la sol de crossover, dar care au multe alte atuuri de partea lor. Spațiul interior și portbagajul generoase plus multe dotări de confort și siguranță disponibile deja din echiparea de bază vin toate la un preț extrem de competitiv, ce pare aproape ireal pentru nivelul cu care ne-am obișnuit în ultimul timp. Primești mult raportat la cât plătești pentru Citroen C4 X și e-C4 X, iar acest avantaj se poate dovedi cel decisiv în intenția de cumpărare.