AUTOpro
Test drive Generale

Test drive Nissan Qashqai – Maturizare deplină

Nissan Qashqai

Nissan Qashqai a fost, este, și va rămâne în continuare inventatorul conceptului de crossover compact. Un segment pionierat de prima generație Qashqai, ce a bulversat pur și simplu vastul peisaj al industriei auto odată cu lansarea sa din februarie 2007. Iată-ne ajunși acum, la 15 ani distanță, într-un punct în care Nissan Qashqai este mai relevant ca niciodată.

Nissan Qashqai

Platformă și concept (CMF-C)

Cea de-a treia descălecare a crossover-ului Nissan Qashqai a pricinuit o schimbare profundă de paradigmă. O transformare ce a presupus trecerea la o nouă platformă (CMF-C) și o revoluție absolută la nivel de design. Atât la interior, cât mai ales la exterior. Noul Nissan Qashqai este primul și de altfel singurul automobil al Alianței Renault-Nissan-Mitsubishi construit pe această nouă platformă, cunoscută sub numele de CMF-C.

Nissan Qashqai

O platformă absolut revoluționară, dezvoltată cu multă migală de Alianța mai sus menționată, care va sta și la baza noului Renault Austral, urmașul de drept al actualului Renault Kadjar, care se va dezvălui oficial pe data de 8 martie. Cu o rigiditate torsională de invidiat și un areal extins de tehnologii, noua platformă transformă radical feeling-ul transmis de noul Nissan Qashqai.

Nissan Qashqai

Structura de rezistență a noii generații Nissan Qashqai folosește cu 50% mai mult oțel de înaltă rezistență față de vechiul model. Pe lângă asta, ușile față, ușile spate, capota și aripile față realizate din Aluminiu duc la o scădere cu 21 de kg a masei proprii a caroseriei autoportante a SUV-ului nipon. Peste toate acestea își mai fac apariția și multe alte artificii inginerești care contribuie la o scădere cu 61 de kg a masei proprii a caroseriei în raport cu vechea generație. Și, bineînțeles, la o creștere cu 48% a rigidității torsionale.

Întrerupem acest curs de limbi străine pentru a vă descifra hieroglifele iscălite anterior. În traducere liberă, trecerea la noua platformă a schimbat radical comportamentul noului Nissan Qashqai. Mașina se simte mult mai închegată, mult mai așezată pe șosea, mult mai sigură, cu un nivel extrem de scăzut de zgomote și vibrații. Confortul este asigurat de puntea spate independentă multilink, care, atenție, este disponibilă și pe versiunile cu tracțiune față, în cazul în care se optează pentru jantele de 20 de inch.

Nissan Qashqai
Puntea spate independentă multi-link vine la pachet exclusiv cu jantele de 20 inch.

În ciuda dimensiunilor aparent uriașe, noile jante nu îți zguduie deloc ficații sau alte organe interne de importanță majoră, în cazul în care vă întrebați dacă merită sau nu trecerea la punte spate independentă, care vine la pachet exclusiv cu jantele de 20 de inch. Vă garantăm că acest semi-compromis merită cu prisosință. Deloc surprinzător, noul Qashqai renunță complet la diesel, gama de motorizări fiind compusă dintr-un singur motor pe benzină, celebrul 1,33 TCe realizat în colaborare cu Daimler, disponibil în două versiuni de putere, de 138 și 156 CP.

Absolut toate versiunile de Qashqai vin standard cu un sistem mild-hybrid ușor atipic, pe 12V, și nu pe 48V, norma în industrie la ora actuală. Conform spuselor celor de la Nissan, trecerea la un sistem pe 48V ar fi dus la o creștere a masei proprii a vehiculului precum și la costuri suplimentare, care s-ar fi reflectat bineînțeles și în prețul final al mașinii.

Nissan Qashqai

Așa că inginerii niponi s-au oprit la un sistem mild-hybrid simplu, pe 12V, care are ca principal rol oprirea motorului cu ardere internă la viteze ușor mai mari (de până la 18 km/h) decât un sistem Start-Stop normal, precum și asistarea acestuia în momentele de cumpănă, cu un cuplu motor suplimentar de doar 6 Nm. Sistemul, supranumit ALiS (Advanced Lithium-Ion battery System) cântărește circa 22 de kg și permite o reducere cu 4 g/km a emisiilor de CO2 corespunzătoare ciclului WLTP, sau 0,17 l/100 km, o cifră mai mult decât modestă…

Habitaclu

Trecerea la o nouă fundație a permis și o ușoară creștere a proporțiilor, Nissan Qashqai fiind acum cu 35 mm mai lung și cu 28 mm mai lat decât generația anterioară. Creșterea cu 20 de mm a ampatamentului precum și noua arhitectură a platformei a permis și obținerea unui spațiu mai mare pentru pasagerii din spate, care se bucură acum de un spațiu cu 20 de mm mai mare la genunchi și cu 28 mm mai mare la cap.

Nissan Qashqai
Ușile spate, cu 2,6 kg mai ușoare decât înainte, se deschid acum la un unghi maxim de 85 de grade.

Accesul în habitaclu este mai facil ca niciodată, mulțumită ușilor spate cu deschidere la 85 de grade, o creștere semnificativă față de cele 70 de grade aferente generației anterioare. Pe lângă deschiderea la aproape 90 de grade, la ușurința pătrunderii în habitaclu mai contribuie și folosirea Aluminiului în construcția ușilor spate, care devin dintr-un foc cu 2,6 kg mai ușoare decât cele ale modelului precedent. În traducere liberă, ușile sunt ușoare ca un fulg, acționarea lor fiind o adevărată plăcere.

Nissan Qashqai
Plafonul panoramic vine standard pe versiunea de top Tekna Plus.

Nu doar accesul în habitaclu este absolut delicios, ci și habitaclul în sine, care punctează din plin la nivel de materiale, calitate percepută și feeling. Materialele moi își fac resimțită prezența la tot pasul, chiar și în zonele mai puțin frecventate de mâinile pasagerilor. Din perspectivă tehnologică, lucrurile stau la fel de bine, chiar excelent am putea zice. Nissan a făcut în sfârșit trecerea la un panou de bord digital cu ecran TFT de 12,3 inch, care propune o grafică excelentă și multiple moduri de afișare a informațiilor.

Nissan Qashqai
Portbagajul are un volum util de 436 de litri.

Sistemul de infotainment își dezvăluie secretele prin intermediul unui ecran tip floating de 9 inch, plasat fix în raza vizuală a celui de la volan. Din păcate, interfața este ușor îmbătrânită și pe alocuri înceată, salvarea venind bineînțeles din partea protocoalelor Android Auto (cu cablu) și Apple CarPlay (wireless), care funcționează fără cusur.

Nissan Qashqai
Poziționarea tip floating a ecranului de 9 inch a sistemului de infotainment permite o vizibilitate optimă asupra informațiilor afișate.

 Comportament dinamic (9,9 s 0-100 km/h, v max = 190 km/h)

Versiunile de top al noului Nissan Qashqai, precum cea testată de noi, sunt disponibile exclusiv cu versiunea mai potentă a agregatului de 1,33 litri, care dezvoltă 156 CP la 5500 rpm și 270 Nm pe un palier cuprins între 1800 și 3750 rpm. Cutia de viteze CVT X-Tronic mai adaugă circa 45 de kg la masa proprie a mașinii. La rândul ei, tracțiunea integrală mai contribuie cu 59 de kg, rezultatul fiind o masă proprie de circa 1645 kg. Cu aceste cifre în joben, Qashqai-ul testat de noi era capabil să sprinteze până la 100 km/h în 9,9 secunde.

Nissan Qashqai
În cazul în care doriți ceva mai multă adrenalină, aveți la dispoziție și un mod de conducere Sport.

Chiar dacă pe hârtie pare ușor apatic, noul Nissan Qashqai te poate răsplăti cu reprize surprinzătoare dacă apeși cu sete pedala de accelerație. Având în vedere că vorbim de un SUV de familie, care nu va fi folosit cel mai probabil pentru curse de drag racing, cele 9,9 secunde necesare atingerii vitezei de 100 km/h precum și viteza maximă de 190 km/h vor fi arhi-suficiente pentru traiul de zi cu zi. Pentru mai multă adrenalină, puteți comuta fără probleme mașina în modul Sport, cu ajutorul selectorului de la baza consolei centrale. Apropo, am apreciat foarte mult comportamentul cutiei X-Tronic, un CVT de generație nouă, care reușește să replice foarte bine treptele de viteze ale unei cutii de viteze automate clasice.

Padelele de pe volan îți permit chiar să navighezi printre cele 6 trepte simulate de viteză în cazul în care crezi că poți schimba mai bine decât algoritmul CVT-ului nipon. În cazul itinerariului nostru, padelele au fost de departe un detaliu mai mult decât binevenit, mai ales pe drumul acoperit cu gheață și zăpadă către lacul Bolboci, unde am putut folosi din plin frâna de motor în cazul pantelor puțintel mai abrupte. În restul timpului, cutia se comportă și schimbă excelent, imperceptibil, fără a deranja serenitatea habitaclului prin menținerea motorului la turații ridicate, ceea ce este un plus pentru o cutie CVT.

Nissan Qashqai

Consum – 9,7 l/100 km (25% autostradă – 50% drum național – 25% oraș)

După 507 km parcurși în cadrul unui itinerariu București-Lacul Bolboci și retur, la o viteză medie de 37 km/h, Nissan Qashqai 4×4 TCE156 CVT Tekna Plus ne-a răsplătit cu un consum de 9,7 l/100 km. Crossover-ul japonez s-a dovedit a fi ușor gurmand, având în vedere că am rulat aproape în întregime în modul de conducere Eco, sistemul de tracțiune integrală fiind activat doar în timpul urcării și coborârii către și dinspre lacul Bolboci. În rest, am adoptat un stil de mers cuminte spre normal, la viteze de 120 km/h pe autostradă și 100-110 km/h pe DN1, fără accelerații bruște sau schimbări de ritm.

Nissan Qashqai

AUTO Pro a punctat noul Nissan Qashqai la capitolele

  • Calitatea materialelor și ușurința accesului în habitaclu, ecartul dintre generații fiind uriaș
  • Poziționarea extrem de ergonomică a comenzilor pentru geamurile electrice și reglarea oglinzilor
  • Scaunele față cu masaj, care îți oferă un răsfăț suprem la fiecare apăsare de buton
  • Dualitatea prizelor USB: Qashqai pune la dispoziție atât clasica mufă USB Type A, cât și noul protocol Type C

AUTO Pro a depunctat noul Nissan Qashqai la capitolele

  • Motorul de 1,33 litri pe benzină s-a dovedit ușor gurmand în combinație cu tracțiunea integrală și cutia CVT X-Tronic.
  • Interfața sistemului de infotainment este ușor îmbătrânită. Din fericire, există protocoalele Android Auto și Apple CarPlay

Preț/dotări – 32.870 de euro cu TVA (după aplicarea unui Tichet Rabla Plus)

Prietenii noștri de la Nissan România ne-au pus la dispoziție un Qashqai 4×4 TCE156 CVT Tekna Plus. Tekna Plus este nivelul de echipare de top, care are toate dotările standard posibile și imposibile, precum scaune față cu funcție de masaj (o dotare absolut senzațională și extrem de plăcut de utilizat), pilot automat auto-adaptiv ProPILOT cu funcție Stop & Go și asistență la menținerea pe banda de circulație, parbriz încălzit, volan încălzit, head-up display și lista poate continua la nesfârșit.

Prețul de pornire al versiunii de top Tekna Plus, cu cutie automată CVT și tracțiune integrală, este de 34570 de euro cu TVA. Atât cutia de viteze CVT, cât și tracțiunea integrală, necesită un efort financiar suplimentar de câte 1500 de euro cu TVA. Singurele dotări opționale, prezente și pe mașina noastră de test au fost reprezentate de jantele de aliaj de 20 de inch (+500 de euro) și caroseria în 2 tonuri (plafon și carcase oglinzi/caroserie, + 800 de euro). Cele două îmbunătățiri de ordin vizual duc prețul final al mașinii până la 35.870 de euro cu TVA.

Sumă ce mai poate fi ușor diminuată din aplicarea unui tichet Rabla, care vă poate oferi un bonus în cuantum maxim de 15.000 de lei, ce cuprinde: 9000 lei tichet Rabla (2 mașini casate), 2 x 1500 lei (2 mașini cu vârste de peste 15 ani Euro 3), 3000 lei eco-bonus pentru vehiculele hibrid. Aplicând această reducere teoretică de 15000 de lei, sau 3000 de euro, prețul final al mașinii poate ajunge până la 32.870 de euro cu TVA. Un preț mai mult decât atractiv pentru cel mai închegat Qashqai din istorie, o mașină care bifează mai multe căsuțe ca niciodată.

Portbagaj cu compartimentare extrem de ingenioasă.

Verdict

Odată cu trecerea la o nouă generație, Nissan Qashqai se desprinde complet, definitiv și irevocabil de trecut, atât din punct de vedere estetic, cât și din punct de vedere al feeling-ului perceput și al tehnologiilor de la bord. Ecartul uriaș dintre generații merge mână în mână cu prospețimea nemaipomenită emanată de SUV-ul nipon în segmentul C, prospețime care dă fiori reci pe spate rivalilor săi, ce se îndreaptă vertiginos spre sfârșitul ciclului de viață.

Nissan Qashqai
Nissan Qashqai față în față cu unul dintre principalii rivali din segmentul C.

Tracțiunea integrală este un bonus care nu a făcut decât să desăvârșească și să liniștească cumva călătoria noastră către lacul Bolboci, care ne-a purtat prin condiții de iarnă grea, autentică, drumurile abrupte acoperite din belșug cu zăpadă și gheață fiind floare la ureche pentru SUV-ul nipon. În cazul în care aveți un stil de viață care nu presupune asemenea incursiuni în teren accidentat sau acoperit cu gheață și zăpadă, vă sfătuim să rămâneți la tracțiunea față, cutia automată și jantele de 20 de inch (pentru a putea beneficia de puntea spate independentă multi-link). Ați fi surprins în ce locuri puteți ajunge cu tracțiune față și pneuri de iarnă cu clasă de aderență A…

Articole similare

Pneurile Pirelli mov de compoziție ultrasoft vor debuta în GP Monaco 2016

administrator_autopromag

Concursul de Eleganţă Sinaia 2023 revine în actualitate după o pauză de 3 ani

Mihai Morcovescu

Chevrolet Corvette E-Ray este primul model electrificat din istoria mărcii: 655 CP și tracțiune integrală

Mihai Morcovescu

Leave a Comment