AUTOpro
Test drive

Premieră națională – Drive test DS 9 – Cu „nava amiral” pe riviera franceză

DS 9

AUTOpro a condus DS 9, „nava amiral” a gamei DS, prima berlină propusă de o companie care se identifică ca singura marcă franceză premium! O „navă” realizată în buna tradiție a limuzinelor de lux, care să îți ofere sanctuarul în care te răsfeți în timp ce rulezi confortabil spre destinația ta.

Dan Vardie, Nice, Franța

Revista noastă soră „CAESAR” a avut privilegiul de a fi prima publicație din România care a lansat noua marcă DS, exact după ce – pe atunci – grupul Peugeot Citroen PSA – a decis să o „scoată” de sub umbrela Citroen și să o ducă în zona premium. Un exercițiu dificil, care urma să se deruleze pe ceva mai mult timp. Cândva, Carlos Tavares, CEO-ul de atunci al PSA, declara pentru AUTOpro: „Cât i-a trebuit lui Audi să devină premium? 25 de ani! Avem răbdare, deci.” Prima prezentare DS s-a făcut în cadrul „CAESAR Luxury Summit” când unul din oamenii cheie de atunci a venit la București pentru a ne vorbi despre conexiunea DS cu Louis Vuitton sau Chanel…

Între timp, DS a intrat în constelația Stellantis în grupul premium, alături de Alfa Romeo și Lancia. Același Tavares a revigorat întreaga conducere DS și a ridicat ambițiile mărcii cu orientare fundamentală în zona EV. Așa se explică că DS  a câștigat două titluri de campion mondial în Formula E! Astăzi toată gama este electrificată iar din 2024 – adică în numai 2 ani!- toate modelele noi vor fi eminamente EV! Se vinde în 41 de țări – inclusiv România – prin 449 puncte de vânzare. DS 7 – primul model condus de noi, o mare premieră românească la acea vreme – a dominat vânzările – 59% – urmat de DS 3 cu 36%.

DS 9

Însă proaspăt lansatul DS 4 (ale cărui impresii detaliate de condus le puteți regăsi aici https://autopro.ro/test-drive/teste-in-premiera/test-drive-ds4/) are deja comenzi care ocupă 25% din totalul vânzărilor în 2022. Anul trecut DS a ajuns în Europa la o cotă de piață premium de 1,5 %, fiind pentru prima dată când a depășit Jaguar! Sigur, 86% din vânzările globale sunt în Europa iar dintre acestea majoritatea în Franța. Dar – ne-au spus-o gazdele noastre în timpul testelor din Franța- marca este deja profitabilă! Iar emisia medie de CO2 la vânzările de anul trecut este de 97,4 g/ 100 km, cea mai mică emisie de gaze de seră dintre toate mărcile premium vândute în Europa!

Platformă și concept

DS 9 este un exercițiu special, poate chiar riscant. Este prima limuzină „adevărată” în gama constructorului francez. Marea majoritate a producătorilor au scos din gamă acest tip de caroserie – inclusiv Peugeot și Citroen- pentru că este greu să mai faci volume dar și pentru că SUV-urile domină tot mai mult toate piețele europene- aceste segmente vor depăși 50% în acest an! Pe de altă parte, singurii care vând limuzine sunt teutonii premium – Audi, Mercedes, BMW – și alți câțiva dar cu cifre modeste.

DS 9

Este o cutumă în industrie că nici măcar nu merită să îți propui să te apuci de un așa automobil… Însă DS are ambițiile noului venit și contează pe piața chineză unde se va vinde în numere mari – DS 9 este, de altfel, fabricată în China. Iar executivii DS prezenți la teste ne-au argumentat și că pentru o marcă premium tânără nu ar fi fost normal să nu abordeze o asemenea caroserie.

O dotare high tech care ne-a plăcut încă de când a apărut este sistemul DS ACTIVE SCAN SUSPENSION. Se bazează pe o cameră video amplasată în partea superioară a parbrizului, cu patru senzori de altitudine și trei accelerometre care scanează în timp real imperfecțiunile drumului. Datele sunt transmise către un calculator care acționează independent asupra fiecărei roți, pentru un plus de siguranță și relaxare și un confort la rulare remarcabil.

Ne amintim cu plăcere cum acest sistem a luat premiul „TECHNOBEST 2018” decernat de juriul european AUTOBEST în cadrul Galei de la Bruxelles. Producătorul afirmă că această suspensie îmbină confortul unei berline cu dinamica unui coupé Grand Tourer. DS are și alte tehnologii interesante. Cu DS DRIVE ASSIST, conducătorul auto beneficiază de condusul semi-autonom de nivel 2, ce asigură un nivel ridicat de confort și siguranță la bord. Viteza este ajustată în funcție de mediul în care rulează DS 9.

Sistemul folosește senzori pentru a poziționa corect vehiculul pe banda de rulare, controlând direcția.  Funcționează la viteze de până la 180 km/h și gestionează viteza și traiectoria mașinii, sub supravegherea conducătorului auto. Viteza este ajustată cu ajutorul Adaptive Cruise Control care monitorizează traficul în situații precum ambuteiajele: vehiculul repornește automat dacă oprirea durează mai puțin de 3 secunde. Dacă oprirea durează mai mult timp, o simplă apăsare a unui buton sau a pedalei de accelerație va reporni DS 9.

În aceiași linie de idei, DS SAFETY regrupează 7 funcții majore: DS NIGHT VISION, DS DRIVER ATTENTION MONITORING, DS ACTIVE LED VISION, sistemul de monitorizare a unghiului mort, frânarea automată de urgență, recunoașterea extinsă a semnelor de circulație și Lane Keeping Assist. DS NIGHT VISION oferă o vizibilitate bună pe timp de noapte.

O cameră cu infraroșu amplasată la nivelul grilei față detectează prezența pietonilor, bicicliștilor și a animalelor în fața vehiculului pe o distanță de până la 150 de metri. Imaginile furnizate de cameră sunt afișate pe tabloul de bord, iar pietonii sau animalele sunt încadrate cu galben, apoi cu roșu, în funcție de cât de iminent este pericolul. 

Sistemul îți permite să anticipezi pericolele și să reacționezi în consecință. Din nou, acest sistem l-am descoperit încă de la primul test cu DS 7 când undeva pe un drum dintr-o pădure din Germania ne-a sărit în față un iepure care a fost prima apariție semnalizată acest sistem. Pe de altă parte nu putem să nu remarcăm că DS 9 nu prea aduce nimic nou tehnologic. Aproape toate sistemele sunt vechi la DS.

DS 9 este oferit acum cu patru motorizări: pe benzină PureTech 225, transmisie automată și trei plug-in hybrid benzină/electric: E-TENSE 225, E-TENSE 250 și E-TENSE 4×4 360. Este o diversificare în ton cu vremurile, apariția versiunilor plug-in hibrid fiind chiar necesară în perspectiva lansării versiuni EV care nu se va lăsa așteptată prea mult- cel mult doi ani…

Habitaclu

Designul interior al noului DS 9 nu aduce nimic nou. Avem Alcantara sau piele Nappa. Sigur, ambele sunt la calitate premium dar – nimic excepțional. Regăsim designul excepțional al scaunelor și faptul că au fost prelucrate cu o atenție deosebită de parcă sunt sculptate. Este admirabil că o asemenea calitate se păstrează dar nici nu putem spune că avem un next level… Apropo de calitate, DS a proiectat și realizat scaunul căpitanului portavionului „Charles de Gaulles” , o realizare simpatică, bună de prezentat în social media.

DS 9

Comportament dinamic

Dacă versiunea 250 din gama DS 9 a fost una mai obișnuită din punct de vedere dinamic, versiunea 4×4 360 CP a fost pe placul nostru. Ca să fie clar, această motorizare și tracțiune nu este una sportivă, deci nu despre performanțe excepționale discutăm. Este o limuzină agilă care poate urca la 100 km/h în 5,4 sec și te duce fără efort la orice viteze și accelerații ai nevoie. Însă aceste aprecieri sunt valabile pentru șoferi normali care apreciază mașini agile. Pentru cei care se gândesc la versiunile sport ale teutonilor nu vor fi satisfăcuți…

Consum

DS 9 E-TENSE 250 – chiar prima versiune pe care am condus-o pe coasta de Azur – oferă o motorizare pe benzină PureTech de 200 CP cu 4 cilindri, asociată cu un motor electric de 110 CP. O nouă baterie de 15.6 kWh (capacitate totală) – furnizată de A 123, care revine în business – are o autonomie până la 70 km în ciclul WLTP urban sau 61 kilometri în ciclul WLTP combinat. Încărcătorul de bord de 7.4kW permite o încărcare AC de la 0 la 100% în 2hr 23. Nici la acest model nu există încărcare super fast charge DC!

DS 9

Emisiile de CO2 scad la doar 26g/km, cu un consum de benzină omologat la 1.1 litri/100km în ciclul WLTP combinat. Nota bene. Aceste cifre se referă doar la prima 100 km când se presupune că bateria este full. Deși ne-am dorit să vedem care ar fi o autonomie EV reală, nu am avut cum. Traseele alese de producător impuneau rularea în modul „Hybrid” în care computerul să decidă cum și când să scoată energie din baterie sau când să încarce prin recuperarea energiei. Viteza maximă a modelului DS 9 E-TENSE 250 este limitată electronic la 240km/h, cu capacitatea de a atinge 135km/h utilizând numai energia electrică.

Ei bine, aici vine prima noutate care ne-a plăcut. Se numește DS Energy Coach și – așa cum afirmă – te învață cum să conduci cât mai eco și cum să recuperezi cât mai multă energie chiar dacă rulezi la viteze considerabile. Inginerii DS ne-au destăinuit că această abordare a fost „sarcină de serviciu” pentru piloții echipei de Formula E care trebuiau să câștige economisind orice kWh de baterie. Pentru a recupera cât mai mult, DS 9 are frâne electrice care acționează în modul „B” – brake.

Dacă știi să conduci eco și să preântâmpini frânările bruște – caz în care intervin frânele hidraulice- ajungi la o recuperare remarcabilă. Pe ecranul central ai o aplicație care îți arată exact cum ai performant pe segmente de drum, exact ca să realizezi ce ai greșit. Cum suntem susținători ai condusului eco – și nu de azi de ieri- l-am luat pe Energy Coach alături și am rulat la un procent de 95%! Nu este perfect dar destul de bine pentru o primă încercare…

AUTO Pro a punctat noul DS 9 la capitolele

  • sistemul DS Energy Coach, care te învață cum să conduci cât mai eco și cum să recuperezi cât mai multă energie chiar dacă rulezi la viteze considerabile
  • sistemul DS ACTIVE SCAN SUSPENSION, care se bazează pe o cameră video amplasată în partea superioară a parbrizului, cu patru senzori de altitudine și trei accelerometre care scanează în timp real imperfecțiunile drumului.

AUTO Pro a depunctat noul DS 9 la capitolele

  • bateria versiunii PHEV nu se poate încărca la stații fast-charge DC

Preț/dotări

DS 9 este o limuzină care pleacă de la 51.000 Euro (inclusiv TVA) pentru versiunea TERMIC. Versiunile plug-in hybrid pleacă de la 63.700 Euro (TVA inclus) și pot ajunge la 72.700 Euro (TVA inclus) pentru 4×4 360 – modelul care ne-a plăcut cel mai mult. Evident, DS 9 nu este pentru orice buzunar dar nici nu vrea să fie. Este o mașină destinată Președintelui Franței și oamenilor care sunt în fruntea unor companii sau a propriilor afaceri.

Verdict

DS 9 este o limuzină care pleacă de la 51.000 Euro (inclusiv TVA) pentru versiunea TERMIC. Versiunile plug-in hybrid pleacă de la 63.700 Euro (TVA inclus) și pot ajunge la 72.700 Euro (TVA inclus) pentru 4×4 360 – modelul care ne-a plăcut cel mai mult. Evident, DS 9 nu este pentru orice buzunar dar nici nu vrea să fie. Este o mașină destinată Președintelui Franței și oamenilor care sunt în fruntea unor companii sau a propriilor afaceri.

Articole similare

Test drive Nissan Ariya – Paradoxul lumilor

Filip Sîrbu

TEST Renault Captur X-Mod – Veleități extinse

administrator_autopromag

TEST: Noul Ford Tourneo Connect

Leave a Comment