AUTOpro
Test drive Generale

Test drive Nissan Juke Hybrid – Evoluție scontată

Nissan Juke

Nissan Juke Hybrid completează paleta de motorizări mai degrabă modestă pe care Juke o scoate la înaintare pe piața europeană. O adiție binevenită și extrem de bine fundamentată, ce merge mână în mână cu spiritul din cale afară de neconvențional pe care Juke încă continuă să îl emane prin fiecare por.

Nissan Juke Hybrid marchează mult-așteptata intrare a nonconformistului SUV nipon în era electrificării. O eră în care Nissan are planuri mai mult decât mărețe, după cum ne arată inclusiv recentele anunțuri ale mărcii japoneze, care a transmis că va lansa nu mai puțin de 27 de modele electrificate până în 2030.

Nissan Juke

Față de fratele său mai mare, Qashqai ePower, care vine cu un sistem hibrid serie fără încărcare la priză extrem de interesant, noul Nissan Juke Hybrid preia – direct, nemijlocit și fără perdea – ingeniosul sistem de propulsie hibrid fără încărcare la priză dezvoltat de Alianța Renault-Nissan-Mitsubishi, cunoscut și sub numele de E-Tech.

În speță, un sistem hibrid serie-paralel, ce și-a dovedit maturitatea și rafinamentul la bordul unei game extrem de variate de vehicule, dintr-o multitudine de segmente, fie că vorbim de Renault Clio, Dacia Jogger sau Renault Arkana. Nu vom intra foarte mult în amănunt în ceea ce privește acest sistem, pentru a nu aluneca în redundanță, AUTO Pro nefiind la primul contact cu această soluție de hibridizare cu iz francezo-nipon.

Sistemul hibrid, dezvoltat de la zero de Alianța mai sus menționată, este compus dintr-un motor cu aprindere prin scânteie aspirat de 1,6 litri și 93 CP (nimic altceva decât o evoluție a celebrului agregat K4M prezent cunoscut inclusiv de pe modelele Dacia), de proveniență Nissan, căruia îi sar în ajutor două motoare electrice. Unul de 48 CP, dezvoltat de Nissan, iar celălalt, de 20 CP, dezvoltat de Renault, ce își are veacul în ingenioasa cutie de viteze automată multi-mod, dezvoltată tot de Renault, și care își intră în drepturi doar la plecările de pe loc, care se fac exclusiv electric.

Nissan Juke

Bateria de 1,2 kWh, montată sub podeaua portbagajului – aspect care duce la o scădere cu 68 de litri a volumului de încărcare, până la un maxim de 354 de litri – este de asemenea opera francezilor. Aceasta permite rularea electrică în peste 80% din timp în mediul urban, la viteze de până la 55 km/h. Cel puțin pe hârtie. Vom vedea numaidecât dacă realitatea de acasă se potrivește cu cea din târg.

Destul cu teoria, haideți să trecem la practică. În primul rând, designul. Care păstrează spiritul neconvențional și ieșit din tipare, plusând totodată cu câteva mici nuanțe specifice versiunii Hybrid. Cum ar fi noile sigle Nissan sau grila față redesenată, cu prize de aer mai înguste, ce ajută la eficientizarea coeficientului aerodinamic.

Coeficientul aerodinamic mai este îmblânzit și de noile jante de 19 inch tip Aero, care, conform spuselor celor de la Nissan, contribuie major la scăderea cifrelor de consum. Implementarea propriu zisă a acestei soluții este foarte interesantă, detaliile de culoare neagră nefiind altceva decât un capac din plastic care se așterne, în cadrul unui proces destul de migălos, peste jantele de 19 inch.

Dacă ai făcut cumva greșeala fatală de a scoate aceste capace din plastic cât timp roțile sunt montate pe mașină, vei avea de tras, având în vedere că montarea acestor capace necesită nu doar demontarea roților, ci și un întreg proces de aliniament deosebit de complex. Toată această trudă este răsplătită însă pe deplin de cifrele de consum, care, din ceea ce ni s-a spus, ar lua-o razna în absența acestor așa-zise capace Aero. În rest, inscripțiile Hybrid de pe aripi și de pe hayon sunt cele din urmă nuanțe care separă din punct de vedere estetic un Juke Hybrid de un model convențional.

Acum că am lămurit segregarea din punct de vedere estetic dintre un Nissan Juke Hybrid și unul convențional, ar cam fi vremea să vorbim și despre elefantul din cameră, nu credeți? Adică despre ingeniosul sistem hibrid fără încărcare la priză, care pe noi ne-a surprins prin economicitatea sa formidabilă, chiar și în condiții de iarnă cu tente primăvăratice. Care ne-a răsplătit cu oscilații termice cuprinse între 0 și 16 grade Celsius pe parcursul week-end-ului în care am avut mașina la test.

După cum probabil vă așteptați, ca orice hibrid cu sau fără încărcare la priză, Nissan Juke Hybrid se simte ca peștele în apă în marile aglomerații urbane. Unde, chiar și la temperaturi de 2 grade Celsius, noi am reușit să coborâm cu consumul până la neverosimila cifră de 3,2 l/100 km!

Nissan Juke

Un rezultat cu adevărat spectaculos, având în vedere că am abordat un regim de condus perfect normal, deloc bătrânesc, sistemul hibrid fiind calibrat astfel încât să permită rulajul complet electric chiar și în cazul unor plecări de pe loc mai alerte, lucru care nu prea se întâmplă pe la concurenți precum Honda sau Citroen, care folosesc sisteme hibride cu sau fără încărcare la priză care pornesc motorul termic la cea mai mică apăsare mai serioasă a pedalei de accelerație.

Din acest punct de vedere, sistemul hibrid fără încărcare al Alianței Renault-Nissan-Mitsubishi devine un companion extrem de plăcut în zonele urbane, având în vedere că nu trebuie să conduci extra-bătrânește pentru a putea rula 100% electric și a obține cifre de consum care mai de care mai palpitante. În plus, dacă activezi și comutatorul One-Pedal, adică echivalentul modului B de la hibridele Dacia și Renault, atunci vei putea recupera și mai multă energie în timpul decelerărilor.

Nissaan Juke

Ca să fim puțin cârcotași, putem spune că Nissan a exagerat puțin cu această denumire, având în vedere că efectul de regenerare este mult prea domol pentru a-ți permite să modulezi viteza mașinii folosind doar pedala de accelerație. Este însă o adiție binevenită, care oferă o anumită trasabilitate între modelele cu apucături eco ale producătorului japonez.

Nissan Juke Hybrid vine desigur și cu un mod de conducere Eco, ce poate fi selectat prin intermediul unui comutator din vecinătatea levierului cutiei de viteze. Am fi preferat totuși ca mașina să țină minte setările legate de modul de conducere selectat și de activarea modului one-pedal driving odată ce șoferul oprește motorul, dar poate suntem noi prea pretențioși…

Nissan Juke

Să revenim însă la capitolul consum, pentru că știm că este un subiect de mare interes pentru potențialii clienți ai unui astfel de automobil. Ei bine, pe măsură ce am rulat în mediul urban, neverosimila cifră de 3,2 l/100 km a început să crească, ușor dar sigur. Până la un 4,3 l/100 km, după ce am prins un bulevard mai liber unde am putut rula cu viteza maxim legală, de 60 km/h, iar, mai apoi, după ce s-a lăsat seara, și am fost nevoiți să mai pornim și sistemul de climatizare, consumul a urcat până la 5,4 l/100 km.

După ce am atins acest maxim, dacă îl putem numi așa, am vrut să dăm o fugă și în afara orașului, mai exact, până la Amfiteatrul Transilvania, pentru a vedea cum se comportă din punct de vedere al consumului noul Nissan Juke Hybrid pe drumurile din afara localităților. Ei bine, în regim de autostradă, la viteze de 120 km/h, Nissan Juke Hybrid ne-a răsplătit cu un consum de fix 6,8 l/100 km. Odată ieșiți de pe autostrada București-Ploiești, consumul a început evident să scadă, până spre pragul de 6,3-6,4 l/100 km atunci când am ajuns la pitoreasca noastră destinație.

La întoarcere, având în vedere că am rulat într-o coloană infernală pe Valea Prahovei, am reușit să ne situăm cu consumul undeva la 4,4 l/100 km înainte de a intra pe autostradă și la fix 5 l/100 km după ce am terminat de parcurs autostrada București-Ploiești și am ajuns înapoi acasă. La finalul testului, întins pe durata a 503 km, parcurși la o viteză medie de 43 km/h (deloc relevantă, având în vedere că am oprit de multe ori de-a lungul traseului pentru a captura splendidele instantanee din acest distins articol), am reușit să ne situăm cu consumul la fix 5,9 l/100 km.

O cifră mulțumitoare, coerentă, poate chiar mai bună decât ceea ce oferă concurența, în mod special în mediul urban, unde hibridul Alianței Renault-Nissan-Mitsubishi dă dovadă de o eficiență de nedescris și o funcționare fără cusur, perfect adaptată zonelor cu trafic congestionat. Bineînțeles, am fi preferat poate mai multă digitalizare, mai ales în zona panoului de bord, care vine cu indicator analogic pentru starea de încărcare a bateriei, dar cine știe, poate toate aceste deziderate vor fi cumva rezolvate cu ocazia unui eventual facelift.

Cât trebuie să scoateți din buzunar pentru un Nissan Juke Hybrid? Păi, pentru un exemplar precum cel testat de noi, în nivelul de echipare de top N-Design, circa 33.340 euro cu TVA. În buna tradiție a celor de la Nissan, acest nivel de echipare vine cu o singură dotare opțională, și anume culoarea aferentă caroseriei bi-ton, pentru care trebuie scoși din buzunar fix 700 de euro cu TVA.

Nissan Juke

În rest, vine echipată complet, cu tot ce ți-ai putea dori. Jante de aliaj de 19 inch, lumini ambientale, sistem Pro-Pilot (adică un cruise control adaptiv cu funcție de menținere pe centrul benzii de circulație), sistem audio Bose cu 10 difuzoare, cu inserții de Alcantara la nivelul planșei de bord și a ușilor și multe alte dotări extrem de utile, precum parbrizul încălzit.

Dacă ar fi să ne raportăm la concurenții lui Juke, foarte puțini dintre aceștia nu oferă sisteme de propulsie hibride fără încărcare la priză (excludem din prima sistemele tip mild-hybrid, care sunt folosite pe post de artificiu pentru sustragerea de la plata impozitelor). Doar Renault Captur, Toyota C-HR și Honda HR-V oferă sisteme de propulsie hibride fără încărcare la priză în segmentul în care Juke activează (segmentul B). Ca idee, un Renault Captur E-Tech Engineered, adică nivelul de echipare de top, are un preț de pornire de 29.350 euro pe piața din România.

Cea mai scumpă Toyota C-HR, în nivelul de echipare Cult, cu sistemul de propulsie hibrid de intrare în gamă, cu motor de 1,8 litri, pleacă de la 35.080 euro cu TVA. Toyota C-HR câștigă puncte în plus la capitolul spațiu interior și la nivelul platformei, care vine cu punte spate independentă (Juke venind cu punte spate semi-independentă), dar pierde la capitolul dotări și agilitate, repriza 0-100 km/h fiind cu 0,8 s mai lentă în cazul SUV-ului C-HR.

Un alt concurent care jonglează cu neconvenționalul vine tot de pe tărâmuri nipone. Honda HR-V plusează printr-o calitate a fabricației net superioară și printr-un sistem hibrid extrem de bine pus la punct, dar care vine cu un preț pe măsură – de 37.450 euro cu TVA, cu peste 3000 de euro peste prețul unui Juke Hybrid.

Per total, Nissan Juke Hybrid este o ofertă destul de tentantă prin prisma factorului neconvențional și al aerului său extrem de tineresc și peste poate de efervescent. Nici prețul nu pare neapărat o mare piedică, având în vedere că apelarea la subvențiile programului Rabla și la câteva deduceri din partea importatorului pot duce prețul mașinii destul de aproape de pragul psihologic de 30.000 de euro. Un tărâm financiar al tuturor posibilităților, care vă poate deschide extrem de multe uși, atât la propriu, cât și la figurat. Însă nu multe dintre aceste uși te pot ademeni în paradigma neconvenționalului la fel de bine cum o face Juke…

Articole similare

Volkswagen amână producția viitorului ID.2 până în 2026. Care este motivul?

Mihai Morcovescu

Opel Combo Life primește o nouă motorizare: 1.2 benzină de 130 CP

Dragos Baltateanu

Acesta este noul Renault Espace, monovolumul care a fost transformat într-un SUV cu 7 locuri (cu video)

Mihai Morcovescu