AUTOpro
Test drive

Test drive Honda HR-V e-HEV – O nouă speranță

De-a lungul timpului, identitatea SUV-ului Honda HR-V s-a plăsmuit într-o multitudine de forme, care mai de care mai ieșite din comun. De data aceasta însă, HR-V se metamorfozează în straie de SUV coupe, asezonate bineînțeles cu un strop de electrificare și o porție însemnată de nonconformism.

Platformă și concept

Noua generație Honda HR-V preia de la fratele mai mic Jazz – hatchback-ul cu apucături de monovolum – atât platforma (Global Small Platform), cât și extrem de eficientul sistem de propulsie hibrid serie-paralel e-HEV fără încărcare la priză. Care a mai suferit câteva modificări pentru a compensa creșterea în greutate a noului SUV Honda HR-V, care cântărește la gol cu circa 150 kg mai mult decât fratele de platformă Jazz.

Pentru a face față proporțiilor demne de un SUV compact, niponii au echipat noul HR-V cu o baterie mai mare, de 1,08 kWh (o creștere față de cei 0,86 kWh ai lui Jazz), dar și cu un motor termic cu 20 CP mai potent decât cel de pe Jazz (107 CP vs 97 CP). Motorul electric a trecut la rândul lui prin mâinile inginerilor Honda, care au crescut puterea acestuia până la un maxim de 131 CP.

În afară de acest boost de putere, necesar și suficient pentru a urni fără emoții cele 1,4 tone de nonconformism ale noului SUV Honda HR-V, sistemul de propulsie își păstrează aceleași funcționalități extrem de eficiente și prietenoase cu mediul prezente și pe Jazz sau pe actuala generație CR-V, testată de noi la începutul acestui an (Jurnal de călătorie Honda CR-V e-HEV – Formă cu fond).

În esență, sistemul hibrid este alcătuit dintr-un motor aspirat pe benzină de 1,5 litri cu 4 cilindri, care funcționează în ciclu Atkinson și care își intră în drepturi doar atunci când acesta poate funcționa la randament maxim. În rest, motorul termic stă oprit, propulsia fiind asigurată de motorul electric de 131 CP, care permite rulajul electric în 90% din timp în mediul urban, la consumuri absolut infime pentru un SUV compact cu motor pe benzină.

Pentru un plus de confort și rafinament, noua Honda HR-V vine cu punte independentă multi-link pe spate, care filtrează sublim orice denivelare din calea de rulare, comportamentul rutier fiind absolut delicios. În ciuda gărzii la sol care pare absolut uriașă atunci când privești mașina din lateral. Dintr-un motiv extrem de simplu. Caroseria și platforma Hondei HR-V va servi drept schelete pentru viitorul SUV EV al mărcii nipone, care se va lansa cât de curând și pe tărâm european…

Habitaclu

Habitaclul te întâmpină cu o atmosferă relaxată și sofisticată în același timp. Fondul cromatic funky și luminos este un remediu sigur și de foarte mare efect pentru frunțile încrețite. Accentele de culoare portocalie alături de pielea bej care îmbracă planșa de bord, fețele de uși și alte elemente constitutive ale habitaclului îți răsfață nu doar simțul vizual, ci și pe cel tactil.

Planșa de bord scoate la înaintare un layout clasic, cu comenzi fizice pentru sistemul de climatizare și cu un sistem de infotainment cu ecran floating de 9 inch, compatibil Android Auto și Apple Car Play. Panoul de bord te îmbie prin caracterul său antagonist, care îmbină un afișaj clasic, analogic, cu unul digital, cu diagonală de 7 inch și grafică medie spre bună.

 La nivelul gurilor de ventilație se regăsește un sistem extrem de ingenios și totodată destul de rar întâlnit în automobilele zilelor noastre, care îți permite să direcționezi fluxul de aer astfel încât acesta să nu îți bată în față. Foarte foarte interesant!

Noua platformă a permis o reorganizare a spațiului din habitaclu, pasagerii din spate având acum cu 35 mm mai mult spațiu la picioare. Vestea bună este că podeaua spate este plată. Vestea proastă este că bancheta are o excrescență în zona centrală, lucru care va face viața destul de grea celui de-al treilea pasager, în ciuda platitudinii podelei. Cu scaunul șoferului reglat pentru proporțiile mele (1,85 m înălțime), am fost plăcut surprins să văd că nu ating cu genunchii scaunul șoferului, singurul lucru pe care îl am de reproșat fiind spațiul la cap, care poate crea oareșce probleme pasagerilor de peste 1,80 m înălțime.

La fel ca pe vechea generație, Honda HR-V păstrează soluția cu rezervor montat central, ceea ce înseamnă că SUV-ul nipon continuă să vină cu ingenioasa soluție Magic Seats. Adică scaune care se pot ridica cu totul din podea, pentru a lăsa în urma lor un spațiu absolut uriaș de depozitare (mai multe detalii aici – https://youtube.com/shorts/4OzTnJShUYQ?feature=share ). Bineînțeles că aveți în continuare la dispoziție și clasica opțiune de rabatare a banchetei, însă, la nevoie, e bine de știut că aveți și o variantă de rezervă.

Honda HR-V
Portbgajul are un volum de 320 de litri.

Din punct de vedere al zgomotului interior, Honda HR-V poate deveni ușor gălăgioasă în timpul reprizelor de accelerare, când cutia e-CVT ține micuțul motoraș de 1,5 litri destul de turat. Însă, după aceste momente, habitaclul își redobândește serenitatea, zgomotul la vânt fiind bine ținut în frâu chiar și la viteze de autostradă.

Consum

Nu întâmplător, noua Honda HR-V se simte ca peștele în apă în ambuteiaje și în zonele cu trafic congestionat. Atât de bine încât SUV-ul nipon ne-a răsplătit cu un consum mediu de combustibil de 4,2 l/100 km după o traversare a Bucureștiului de la nord la vest (pe ruta Pipera-Drumul Taberei).

Ceea ce m-a surprins cel mai mult la sistemul de propulsie hibrid de pe Honda HR-V este faptul că poți lesne atinge viteze de croazieră de 40-50 km/h fără vreo tentativă de pornire a motorului termic, ceea ce este absolut senzațional, mai ales că vorbim de un SUV compact cu masă proprie de 1,4 tone și baterie de 1,08 kWh. Din acest punct de vedere, poți apăsa pedala absolut liniștit, în ritmul dictat de trafic. Honda HR-V va continua să își facă treaba pentru care a fost proiectată.

Însă curiozitatea fără margini specifică meseriei noastre de căutători ai adevărului absolut ne-a ispitit să punem la încercare noua generație Honda HR-V și într-un scenariu diametral opus: cel al rulării pe autostradă. Mai exact, am vrut să vedem cum evoluează cifrele de consum atunci când SUV-ul nipon străbate fără nicio reținere cei 200 km dus și respectiv întors ai Autostrăzii Soarelui.

Ei bine, după circa 200 km de autostradă, parcurși la o viteză constantă de 120 km/h, computerul de bord ne-a indicat că motorașul a consumat 6,3 l/100 km. La finalul zilei, după ce ne-am reîntors în București, după 575 km parcurși atât în regim de autostradă, cât și pe drumul național dintre stațiunile de pe litoral, computerul de bord ne-a răsplătit cu un consum mediu de combustibil de 6,4 l/100 km. Și cu o autonomie de circa 500 km. Din acest punct de vedere, s-ar putea sa fie nevoie să alimentați puțintel mai des, dacă veți rula preponderent pe autostrăzi, rezervorul de doar 40 de litri nefiind neapărat mare prieten cu autonomia…

În concluzie, dacă mergeți pe autostradă, la viteze legale, normale, mașina va consuma în jur de 6 l/100 km. Dacă rulați pe drumuri naționale și europene, unde limita de viteză este puțintel mai modestă, atunci consumul se va situa mai mult ca sigur sub pragul psihologic de 6 l/100 km. Aceste cifre scot în evidență faptul că Honda HR-V ține cu buzunarul, cel puțin la capitolul consum de combustibil. La capitolul preț de achiziție, așa și așa, după cum veți vedea în câteva momente…

Comportament dinamic

Nu vă imaginați că Honda HR-V este vreun atlet în viața de cu zi. Nici pe departe. Cele 10,7 secunde necesare sprintului până la 100 km/h dau de înțeles că avem de-a face cu un SUV care se pretează unui stil de condus molcom, cuminte și fără accente de sportivitate. Însă, în caz de nevoie, Honda HR-V te poate răsplăti cu reprize decente și cu un comportament rutier sigur și previzibil. Am fost surprins de stabilitatea SUV-ului nipon la abordarea puțintel mai sportivă a unei succesiuni de curbe.

AUTO Pro a punctat noua Honda HR-V la capitolele

  • Ingeniosul sistem Magic Seats, care te ajută să faci rost instant de mai mult spațiu la interior
  • Sistemul de propulsie hibrid este extrem de bine calibrat și optimizat, consumurile atinse fiind unele incredibil de mici, chiar de sub 4 l/100 km
  • Ambianța interioară, ce te duce cu gândul la un vehicul de segment superior

AUTO Pro a depunctat noua Honda HR-V la capitolele

  • Motorul poate deveni ușor cam zgomotos în reprizele de accelerare
  • Silueta de SUV coupe penalizează ușor spațiul la cap pentru pasagerii de pe bancheta din spate
  • Chiar dacă podeaua este plană, cel de-al treilea pasager nu se va simți foarte bine pe bancheta din spate, din cauza unei excrescențe bizare a banchetei din spate

Preț/dotări

Ceea ce vedeți dvs aici în poze este o Honda HR-V în echiparea de top Advance Style, ce are un preț de pornire de 35.540 de euro. Din această sumă, Programul Rabla vă mai poate oferi o deducere totală de 3.000 de euro, prețul final al mașinii putând ajunge la 32.540 de euro cu TVA. Vestea bună este că, în buna tradiție a celor de la Honda, HR-V nu are o listă de opționale, singura dotare opțională fiind nuanța de culoare a caroseriei.

În rest, mașina vine cu un pachet standard de dotări, nivelul de echipare de top având toate dotările posibile și imposibile pe care un client și le poate dori. Sistem Hill Descent Control, parbriz încălzit, sistem de parcare automată, stopuri fumurii, sistem audio premium cu 10 difuzoare și nu numai.

Verdict

Din punct de vedere al competitorilor, ei bine, Honda HR-V este oarecum între două lumi. Prin lungimea sa de 4,3 m, SUV-ul nipon se ancorează undeva între segmentul B și segmentul C. Ca să vă faceți o idee, Honda HR-V este mai lungă decât Peugeot 2008 dar mai scurtă decât Peugeot 3008.

Un competitor direct poate fi considerat ca fiind Toyota CH-R, nonconformistul SUV japonez care oferă însă mai puține echipamente și dotări la același preț de achiziție. În același timp însă, pentru circa 2-3.000 de euro în plus, puteți face trecerea la Honda CR-V, un SUV mult mai spațios și mai adaptat familiilor decât HR-V.

Însă totul se rezumă la alegeri. Dacă sunteți mai nonconformiști din fire și vreți să ieșiți în evidență, atunci HR-V este o opțiune interesantă. Dacă însă sunteți pragmatici și vreți să obțineți cât mai multă mașină pentru banii pe care îi lăsați la dealer, atunci puteți arunca un ochi și pe fratele mai mare CR-V. De dumneavoastră depinde…

Articole similare

Test drive Volvo XC40 Recharge – Suedezul alfa

Filip Sîrbu

Dacia Sandero Stepway CVT – confort mioritic

Filip Sîrbu

Hyundai i20 – Technolook

administrator_autopromag