AUTOpro
Test drive

Robocop

Noul BMW R 1200 GS se prezintă drept un Enduro Adventure capabil de orice, iar experiența în șaua acestuia nu putea fi mai încântătoare.

De-a lungul timpului, mai exact din 2004 când R 1200 GS a înlocuit bătrânul R 1150 GS, nava amiral a bavarezilor a primit numai cuvinte de laudă, noul model dezvăluit anul acesta având o misiune destul de dificilă în a continua această poveste de succes.

Se pare că inginerii de la BMW nu au avut ca scop doar o modernizare a motocicletei, ci mai degrabă reinventarea acesteia.

Astfel, noul R 1200 GS prezintă primul propulsor cu doi cilindri boxer răcit cu lichid, o premieră pentru compania nemțească luând în considerare faptul că timp de 90 de ani acesta a fost răcit cu aer. Noul motor reprezintă punctul forte al motocicletei, cei 1.170 cmc dezvoltând 125 CP la 7.750 rpm și un cuplu de 125 Nm la 6.500 rpm. Răspunsul motorului este prompt și plin de vigoare chiar și la cea mai fină răsucire a manșonului de accelerație, acest lucru fiind posibil grație sistemului fly-by-wire. Cuplul este suficient, făcându-și simțită prezența în special la turații joase și medii, în timp ce transmisia a fost rafinată pentru a oferi o trecere lină prin cele șase trepte.

11072013 454
BMW R 1200 GS știe cum să fie sportiv

Ambreiajul anti-hopping este în baie de ulei și este acționat hidraulic, transmisia finală fiind cu arbore cardanic. Bascula monobraț a noului R 1200 GS este montată de această dată pe partea stângă, alte elemente noi fiind reprezentate de către toba al cărei design este acum dreptunghiular, farul ce prezintă tehnologie LED și noua parte frontală cu aripa față înălțată, întreg design-ul inspirând un robot transformat într-o motocicletă. Alt element ce a suferit o modernizare îl reprezintă șaua în două secțiuni cu partea pentru pasager înălțată, în timp ce oglinzile retrovizoare au acum un aspect dreptunghiular. Șaua dispune de ajustare pentru înălțime, proces care nu necesită utilizarea unui chei speciale, înălțimea acesteia minimă fiind de 850 mm.

Cu toate că motocicleta cântărește 238 de kilograme la plin, de îndată ce este pusă în mișcare, R 1200 GS devine o bicicletă cu motor, agilitatea ei fiind surprinzătoare. Schimbarea de direcție se efectuează fără efort și rapid, iar stabilitatea pe curbe este absolut remarcabilă. Toate aceste abilități nu aveau cum să nu fie susținute și de către un sistem de frânare cu ABS decuplabil foarte performant. R 1200 GS dispune de două discuri cu diametrul de 305 mm pentru față, în timp ce etrierele Brembo cu patru pistonașe sunt montate radial, iar pentru spate este disponibil un disc de 276 mm cu etrier Brembo cu două pistonașe. Sistemul de frânare reușește să oprească motocicleta într-un timp scurt fără să fie invaziv chiar dacă viteza este la cote de autostradă.

Cadrul este de tip grilă și prezintă un subcadru montat separat, în timp ce suspensia față BMW Motorrad Telelever dispune de jambe de 37 mm și amortizor central, iar suspensia spate BMW Motorrad Paralever se bucură de un amortizor WAD cu pretensionare reglabilă și amortizare reglabilă. Cursa furcii este de 190 mm, iar amortizorul beneficiază de 200 de mm.

11072013 408
În offroad, R 1200 GS se comportă natural, pilotajul fiind foarte intuitiv

 

În offroad, R 1200 GS are un comportament intuitiv, străbaterea drumurilor forestiere fiind un adevărat deliciu indiferent dacă se întâmplă din șa sau stând în picioare. Poziția scărițelor și unghiul în care a fost montat ghidonul, precum și înălțimea acestuia facilitând acest tip de pilotaj, în timp ce ciclistica motocicletei contribuie la factorul distracție, comportamentul lui R 1200 GS fiind identic cu cel prezent pe șosea. Călătoria nu va fi perturbată de prea multe opriri la pompa cu benzină mulțumită rezervorului de 20 de litri.

Sistemul ESA, Electronic Suspension Adjustment, oferă trei tipuri de selectare a suspensiei – soft, normal, hard (1 pasager, 1 pasager cu bagaj, 2 pasageri). Harta motorului în schimb dispune de patru moduri printre care amintim dynamic, rain, road și enduro. Astfel, la apăsarea unui buton se poate schimba răspunsul accelerației, intervenția sistemului ASC (Automatic Stability Control) ce poate fi decuplat și a ABS-ului, precum și ajustarea ESA.

Modelul prezent în test beneficia de un sistem de navigație cu touchscreen foarte ușor de acționat cu mănușile puse, precum și gestionarea meniului cu ajutorul unui buton rotund prezent pe mânerul stâng. Vorbind de mânere, acestea dispun de un sistem de încălzire în două trepte, iar sistemul de iluminare are integrat opțiunea auto, astfel farul își ajustează  nivelul de luminozitate în funcție de condițiile atmosferice. Parbrizul este reglabil pe înălțime la o simplă rotire a unui buton din plastic, operațiune efectuată de preferat de pe loc, deoarece vântul puternic poate afecta mecanismul.

În concluzie, BMW R 1200 GS reprezintă o motocicletă ce se adaptează ușor oricărei sarcini și teren, în timp ce fiecare rotire a manșonului accelerației ridică de fiecare dată un mare zâmbet pe buze.

 

Date tehnice:

BMW R 1200 GS

 

MOTOR doi cilindri boxer în patru timpi, cu doi arbori cu came în chiulasă și arbore de echilibrare, 1170 cmc

PUTERE 125 CP/7.750 rpm

CUPLU 125 Nm/6.500 rpm

TRANSMISIE ambreiaj în baie de ulei cu funcție anti-hopping, acționat hidraulic, cutie de viteze cu șase trepte, transmisie finală prin arbore cardanic

PERFORMANȚE peste 200 km/h

CONSUM mixt 5.5 l/100 km

SUSPENSII față BMW Motorrad Telelever, jambe de 37 mm, amortizor central, cursă furcă 190 mm; spate basculă monobraț din aluminiu cu BMW Motorrad Paralever; amortizor WAD cu pretensionare reglabilă prin rotiță, amortizare reglabilă, cursă amortizor 200 mm

FRÂNE față 2 discuri, montate flotant, diametru 305 mm, etriere radiale cu 4 pistonașe; spate 1 disc, diametru 276 mm,etrier cu 2 pistonașe; BMW Motorrad Integral ABS (Parțial-Integral), decuplabil

MASĂ PROPRIE 238 kg la plin

DIMENSIUNI (Lxlxh) 2.207×952,5×1.412 mm, înălțime șa 850 mm (şa joasă, suspensie coborâtă 790 mm), volum rezervor 20 litri, rezervă 4 litri

 

Text: Cosmin Voicu, Foto: Elena Hîrțan

 

 

Articole similare

Test Volkswagen Passat – Nr. 8

Autopromag

Test Drive: Fiesta continuă, dar nu global!

Autopromag

TEST Nissan Pulsar – Înapoi în viitor

Stan Robert