AUTOpro
Test drive

Test drive Land Rover Defender X – Mereu la înălțime

Indiferent de situație sau context, Land Rover Defender surâde ștrengar la orice provocare ce îi poate ieși în cale. Fie ca vorbim de o bordură încăpățânată sau de o rampă abruptă îmbibată în tranșee de noroi, nimic nu îi poate sta în cale unui Defender, o legendă vie îmbrăcată acum în veșminte mai contemporane ca niciodată.

Reîncarnarea legendei Land Rover Defender, consumată în anul de grație 2020, a fost prevestită ani de-a rândul de Land Rover printr-o serie interminabilă de teasere, care au ținut o industrie întreagă cu sufletul la gură. După cum se poate lesne observa în instantaneele capturate cu mult simț de răspundere de AUTO Pro, așteptarea a meritat cu prisosință, mai ales când ai alături un Land Rover Defender X, nava amiral a gamei Defender.

Land Rover Defender X

Land Rover Defender a renăscut, într-o manieră extrem de ”british”. Invincibilul off-roader britanic s-a transfigurat, odată cu cea de-a doua sa venire, într-un adevărat automobil de status. În ciuda acestei schimbări de macaz care poate zgâria pe retină pe câțiva puriști ai mărcii Land Rover, Defender și-a păstrat totuși spiritul intact și nepătat, capacitățile în teren accidentat fiind – încă! – la cote înalte, atât la propriu, cât și la figurat.

Lansat în 1985, ca urmaș de drept al legendarului Land Rover Series III, Defender și-a construit numaidecât un renume invincibil, al cărui ecou s-a răspândit cu o rapiditate de nedescris pe toate meridianele Globului. Din jungla africană și până în cele mai ascunse cotloane ale Cercului Polar, Land Rover Defender, sau, mai simplu spus, Land Rover Series III, s-a făcut remarcat prin caracterul său robust și invincibil, dat de punțile față și spate rigide, de garda la sol generoasă și capacitățile de trecere uimitoare.

Land Rover Defender X

Toate aceste ingrediente ar fi fost însă frunză-n vânt fără importantul aport al unuia dintre cele mai smart și capabile sisteme de tracțiune integrală pe care industria auto le-a creat vreodată. Avem o veste bună și una mai puțin bună. De tot acest know-how formidabil beneficiază bineînțeles și noul Defender, însă…

Vestea mai puțin bună, depinde în care parte a baricadei te afli (ramura off-roaderilor fanatici sau cea a off-roaderilor semi-fanatici spre normali) este că noul Land Rover Defender a renunțat odată și pentru totdeauna la ingredientele de off-roader veritabil, adică la punțile față și spate rigide și la arhitectura cu șasiu separat, în favoarea unei construcții de automobil ”de toate zilele”, cu caroserie autoportantă și punți față și spate independente.

O schimbare cu adevărat radicală, unii ar spune chiar un sacrilegiu, care, culmea, nu diluează (aproape) deloc inconfundabilul spirit de invincibilitate Defender. Peste genele noului Land Rover Defender se așterne ingenioasa platformă D7x construită din Aluminiu a grupului JLR, care oferă o rigiditate torsională de 3 ori mai mare decât arhaica soluție cu caroserie montată pe șasiu.

Garda la sol de până la 291 mm – ce poate fi menținută doar până la viteze de 80 km/h, suspensia pneumatică coborând automat garda la sol din rațiuni aerodinamice – vine la pachet cu unghiuri de atac și de fugă care fac cinste numelui Defender – 38 de grade, respectiv 40 de grade. Colac peste pupăză, Land Rover Defender este chiar capabil să escaladeze fără pic de jenă rampe cu înclinație de până la 45 de grade. Suspensia pneumatică, cu a sa cursă totală de 500 mm, permite incursiuni off-road pe tărâmuri de neatins pentru orice alt SUV de stradă, fie el cu pretenții off-road.

În cazul nostru, ne-am aventurat, pe o vreme de toamnă veritabilă, spre culmile Pietrei Craiului, unde am fost așteptați în tihnă, într-o ceață mistică, de o locație fabuloasă, supranumită Amfiteatrul Transilvania, care oferă o priveliște splendidă asupra semeților Carpați Meridionali, dar și o experiență de dining pe măsură, cu ingrediente de la producători locali, ce dau naștere unor feluri de mâncare pe cât de simple, pe atât de pline de savoare și pasiune gastronomică.

În drum spre această locație de vis, ne-am aventurat pe câteva poteci mai mult sau mai puțin bătătorite, pentru a pune cu adevărat la treabă noul sistem Terrain Response cu AWD, diferențial central și diferențial spate activ configurabil, și multiple moduri de rulare, cum ar fi noroi, pietriș, zăpadă, pietre, dar și Eco sau Auto. Ei bine, nu mare ne-a fost surpriza când am găsit o rampă abruptă presărată din plin cu tranșee adânci de noroi, pe care Defender X a dat-o gata fără a strâmba din nas.

Land Rover Defender X

Înainte de a începe escalada noroioasă – care, apropo, poate fi admirată în toată splendoarea pe conturile noastre de YouTube (@AUTOpro Romania) și TikTok (@autopromag) – nu am făcut decât să comutăm comutatorul sistemului Terrain Response în modul Noroi, fără a trece în modul extrem 4Low sau să trecem în neființă sistemul de control al tracțiunii. De restul s-a ocupat Defender X. Cu o lejeritate de nedescris, Land Rover Defender X a spulberat fără drept de apel tranșeele de noroi, cu o aderență absolut incredibilă, având în vedere starea ”carosabilului” forestier.

În ciuda faptului că, pe măsură ce rampa a devenit mai abruptă și tranșeele de noroi mai adânci, mașina și-a mai pierdut din viteză, a fost nevoie numai de jumătate de pedală apăsată pentru ca pneurile cu tipo-dimensiunea de 255/60 R20 să scarmene nervoase în noroiul proaspăt creat și să se agațe de ultima părticică de aderență prezentă în calea de rulare. Este greu de descris în cuvinte experiența pe care o resimți atunci când ești în spatele volanului și simți cum Land Rover Defender pur și simplu sapă în calea de rulare cu o forță de nedescris, în căutarea unui strop de aderență.

Astfel de escalade nebunești, efectuate, atenție, cu anvelope de stradă, ar fi fost imposibile fără aportul extrem de important al benzinarului cu 6 cilindri în linie din familia Ingenium, care dezvoltă 400 CP și 550 Nm, suficienți pentru a duce pe căi nebănuite, cu un rafinament cum numai un motor cu aprindere prin scânteie este capabil să ofere, gigantul Land Rover Defender X, care cântărește, la gol, cam 2286 kg…

Land Rover Defender X

Chiar și așa însă, în ciuda unei siluete deloc silfide, Defender X este mai mult decât capabil să se strecoare cu o grație de nedescris chiar și în jungla urbană, mulțumită suspensiei pneumatice și a nenumăratelor camere și sisteme de asistență, care îți transmit permanent informații mai mult decât relevante legate de mediul înconjurător. Apropo, Land Rover Defender X stă extrem de bine (și) la capitolul connected, sistemul de infotainment Pivi Pro având o grafică excelentă și o gamă amplă de funcționalități.

Fie că vorbim de tehnologia de update fără fir (OTA) sau de camerele la 360 de grade care îți pot afișa, la nevoie, chiar și imagini de sub mașină (!), Pivi Pro se dovedește a fi un companion de nădejde atât pe șosea, cât și pe coclauri. Mi-a plăcut nemaipomenit de mult grafica excepțională a panoului de bord digital cu diagonală de 12 inch, care, odată comutat în modul de afișare al hărții pe tot ecranul, îți oferă o priveliște splendidă asupra potecilor mai mult sau mai puțin bătătorite pe care se aventurează neînfricatul Defender X.

Defender X și al său dor de ducă formidabil ne-a ispitit atât de tare încât la nici 24 de ore după escapada de pe crestele Carpaților Meridionali, am dat o binemeritată fugă către litoralul Mării Negre, pentru a vedea cum se comportă cel mai X Land Rover Defender din istorie în regim de mers susținut pe autostradă. După peste 200 km de autostradă, parcurși la o viteză de 120 km/h, mașina ne-a răsplătit cu un consum de combustibil de 12,3 l/100 km.

Land Rover Defender X

La finalul testului, după un parcurs de puțin sub 1150 km, la o viteză medie de 69 km/h, Land Rover Defender X ne-a răsplătit cu un consum mediu de benzină de 14,3 l/100 km. Un consum perfect digerabil, având în vedere condițiile în care am exploatat mașina, în special în teren accidentat, unde, dacă nu ai piciorul puțintel mai greu, riști să rămâi blocat în tranșee…

Pe final, haideți să vă povestesc un pic și de preț. În gama Defender, nivelul de echipare Defender X reprezintă apogeul în ceea ce privește nivelurile de echipare. În calitatea sa de spartan suprem, noul Defender X are un preț de pornire de 101.626 euro cu TVA, în cazul în care se optează pentru motorizarea pe benzină Ingenium de 3 litri, cu 6 cilindri în linie și 400 CP.

Pe lângă asta, Defenderul nostru de test mai venea și cu câteva dotări opționale, cum ar fi cârligul de remorcare (+650 de euro), geamuri fumurii (+400 de euro), sau parbriz cu protecție solară (+230 euro), care au urcat prețul final al mașinii până la 103.197 euro cu TVA. Înainte să strâmbați din nas la auzul acestui preț, este extrem de important de menționat faptul că, odată cu schimbarea de generație, Land Rover Defender a devenit un adevărat daily driver.

În traducere liberă, Land Rover Defender s-a metamorfozat într-o mașină de zi cu zi, fără o diluare semnificativă a abilităților în teren accidentat. Pentru temerarii cu poftă de aventură și o putere financiară peste medie, Defender este companionul perfect, ce te poate însoți atât pe cele mai nebătătorite poteci, cât și în cele mai sofisticate locații de pe Glob. Un adevărat all-rounder, supus însă unui amplu proces de rafinare, pentru accederea pe noi tărâmuri. Atât la propriu, cât și la figurat.

Articole similare

Test drive Nissan Juke Hybrid – Evoluție scontată

Filip Sîrbu

Test drive Cupra Formentor 1.5 TSI – Don Juan

Filip Sîrbu

Test drive Kia Sportage PHEV – Cameleon oriental

Filip Sîrbu